Aihe: Aloittelevan basistin perustaidot
1 2 3 4
Progbass
16.05.2015 23:14:22
Topiello: Jos nyt kuuntelee noita eristettyjä sormin soitettuja bassoraitoja (flea, trujillo,muyng,burton) niin jokaisen soitto kuulostaa laiskalta. Atakkia ei tahdo sormin saada halutunlaiseksi. Eikö siihen ole vielä purkkia keksitty? :)

Se on hassu juttu, että monesti kun kuuntelee pelkkää soitettua bassoraitaa niin se voi kuulostaa laiskalta mut toimii kuitenkin kokonaisuudessa.

Itte tykkää siitä pyöreemmästä atakista mikä sormista lähtee, oli kyseessä sitten nopeempi tai hitaampi soitto.
Topiello
17.05.2015 08:18:20 (muokattu 17.05.2015 08:21:29)
Progbass: Se on hassu juttu, että monesti kun kuuntelee pelkkää soitettua bassoraitaa niin se voi kuulostaa laiskalta mut toimii kuitenkin kokonaisuudessa.

Näinpä justiin. Kyllä se on oma korva, joka "valehtelee", eikä Muyngin. Sitä vain miettii että onko oma timing todella noin paljon pielessä :) Tai sitten se vain kuulostaa siltä, kun mielessä kuvittelee biisiä jo eteenpäin (siis pelkkää bassoraitaa kuunnellessa) Kyllä sama ilmiö toistuu plektrallakin soitettaessa mutta ei niin vahvasti. Siinä tuo atakki korostuu.

Lisätään vielä että Hartkella ainakin on atakkia lisäävä purkki. Itse en tosin huomannut sillä olevan merkittävää vaikutusta. Bellon Frankki sitä esittelee tuubissa.
Jake24-25
17.05.2015 12:57:05
Funkånaut: Joo, on tullut nähtyä kitaristia jolta lähti soolot iha komeesti neljän vuoden kitaransoiton opettelun jälkeen. Komppauksesta vaan ei tullut yhtään mitään. Vähän semmonen tunne, että oli ikään kuin kiivetty perse edellä puuhun.

Time, maltti & tyylitaju on avain onneen.

Juuri näin. Itse nyt n. melkein kaksi vuotta soittaneena aloitin juuri päinvastoin kuin mainitsemasi tapaukset. En vieläkään ole treenannut sooloja vaan aloitin alusta lähtien sointujen ja teorian opiskelun ja komppaamisen opettelun koska mielestäni basson rooli on ensisijaisesti säestys. Onhan toki bassosooloilijoita kuten Pastorius mutta heti alussa pitäisi komppi saada kuntoon jotta voi soittaa rumpalin ja muun bändin kanssa. Hommasin heti muutaman Ed Friedlandin loistavan kirjan joiden harjoituksia olen soitellut CD:n kanssa: Building Walking Bass Lines, Expanding Walking Bass Lines ja Jazz Bass. Nuo kirjat kannattaa hommata mikäli vaan mahdollista koska niiden harjoituksista saa paljon irti.
J.Nikkanen
17.05.2015 13:05:38
Jake24-25: Juuri näin. Itse nyt n. melkein kaksi vuotta soittaneena aloitin juuri päinvastoin kuin mainitsemasi tapaukset. En vieläkään ole treenannut sooloja vaan aloitin alusta lähtien sointujen ja teorian opiskelun ja komppaamisen opettelun koska mielestäni basson rooli on ensisijaisesti säestys. Onhan toki bassosooloilijoita kuten Pastorius mutta heti alussa pitäisi komppi saada kuntoon jotta voi soittaa rumpalin ja muun bändin kanssa. Hommasin heti muutaman Ed Friedlandin loistavan kirjan joiden harjoituksia olen soitellut CD:n kanssa: Building Walking Bass Lines, Expanding Walking Bass Lines ja Jazz Bass. Nuo kirjat kannattaa hommata mikäli vaan mahdollista koska niiden harjoituksista saa paljon irti.

Ed on tehnyt kyllä hemmetin hyviä bassokirjoja. Tää on melko jumalainen opus ollut mulle. Olin pompotellut jo useamman vuoden muutamissa kokoonpanoissa kun aloin tutkiskelemaan tätä ihan alusta asti.

http://www.amazon.com/Leonard-Bass-Method-Easy-Use/dp/0793563836

Ja tämä on mun mielestä hyvä myös:

http://www.amazon.com/Bass-Licks-Gr … 1-13&keywords=ed+friedland+bass

Tämä ei ole Friedlandin opus, vaan Josquin des Pres on väkertänyt melko maukkaita juttuja pullollaan olevan kirjasen. Ei kannata antaa nimen hämätä.

http://www.amazon.com/Hip-Hop-Bass- … mp;sr=1-1&keywords=hip+hop+bass

Ääh... Oikeastaan ihan sama minkä opuksen nenän eteen pistää, kaikista niistä on hyötyä ollut kun keskittyy olennaiseen, eli soittamiseen.

Tällä hetkellä meikäläisellä erittäin laiska kausi menossa tuon soittimen kanssa, mutta joskos sitä vaan taas saisi potkaistua itseään persauksille. Kun vaan jaksais joka päivä, vaikka sen puolisen tuntia määrätietoista treenaamista ja toisen mokoman vaikka biisejä niin johan siitä jäisi väkisinkin jotain päähän sekä sormiin. Soittamattomuus kostautuu, nyt jos ottaa basson kouraan, sieltä tulee ne samat, vanhat ja väsyneet likit ja linjat joita on soitellut pikkupojasta saakka.
rokkijuha
17.05.2015 13:45:17
J.Nikkanen: Ed on tehnyt kyllä hemmetin hyviä bassokirjoja. Tää on melko jumalainen opus ollut mulle. Olin pompotellut jo useamman vuoden muutamissa kokoonpanoissa kun aloin tutkiskelemaan tätä ihan alusta asti.

http://www.amazon.com/Leonard-Bass-Method-Easy-Use/dp/0793563836

Olen aloitteleva bassonsoiton opettelija. Itse aloitin homman menemällä bassotunnille, yksityistunteja on ainakin pääkaupunkiseudulla tarjolla ihan mukavasti. Löytämäni bassomaikan opetus ei ollut jotenkin innostavaa, vaikka taitava kaveri olikin soittamaan. Ongelmaa oli varmasti myös siinä, etten osannut määritellä, miten haluaisin itseäni opetettavan, kun en oikein tiennyt, miten basson kanssa kannattaa lähteä alkuun. Oma musiikkiharrastus aiemmin on ollut vain sointujen rämpyttelemistä kitarasta satunnaisesti kotona ja laulua, ja musiikin teoriaa en tunne juuri yhtään.

Bassotunnit jäivät muiden kiireiden vuoksi, ja sitten ei lopulta oikein edes tehnyt mieli mennä tunneille, kunnes löysin yhden basistitutun kautta uuden maikan, jota hän oli itse käyttänyt ja suositteli. Tällä uudella opettajalla oli jotenkin ihan eri tatsi opettamiseen, nyt odotan tunteja innolla, tunnit menevät kuin siivillä, ne ovat mielekkäästi toteutettuja ja tuntuvat palvelevan oppimista hyvin.

Uusi maikkani suositteli juuri tuota yllä olevassa linkissä mainittua Leonardin kirjaa, hankin sen itselleni, ja sitä on hyödynnetty opetuksessa. Vaikuttaa kyllä hyvältä teokselta.

Tässä vaiheessa ollaan siinä menossa, että opettelen löytämään standardisormituksella duuri- ja mollisoinnut otelaudalta ja soittamaan sointumerkintöjen mukaisia kolmisointuja musiikin tahtiin, kun panen vaikka jonkin kappaleen soimaan. Olen kokenut hyvän opettajan käytön erittäin hyödylliseksi, enkä varmasti olisi opetellut oikeaa sormitusta omin nokkineni niin jämptisti kuin maikka patistaa opettelemaan. Ja uskon, että tuo standardisormituksen opettelu ja oikeiden kolmisointujen löytäminen oikeasti antavat jo ihan kohtuullisen valmiuden vaikka aloitella bändisoittoa.

Ylimääräisten kielten demppaus tuntuu vielä olevan vähän hakusessa, mutta minun annettiin ymmärtää, että kyllä siihen ehtii paneutua sitten, kun ensin alkavat soinnut löytyä, kaikkea ei pysty kerralla oppimaan, ja kun kapasiteettia alkaa riittää kolmisointujen löytämisen ohella muuhunkin, se turhien äänten demppaaminen ei lopulta niin vaikeaa ole.

Hyvän opettajan ansiosta soittamisessa on nyt hyvä fiilis, tekee mieli harjoitella kotona, harjoitus tuntuu tuovan tulosta, on eteenpäin menon meininki. Yksi oppitunti parin viikon välein tuntuu itselleni sopivalta tahdilta, eikä ainakaan omaa talouttani kaada eikä aikataulujen suhteen tunnu ylivoimaiselta.

Suosittelen siis hyvää opettajaa ja tuota Hal Leonardin kirjaa!
Topiello
26.05.2015 12:54:15
Youtube on kyllä auttanut paljon nyt kun aloin taas rämpyttelemään. Pistin merkille kun noita omia suosikkejani seurailin, kuinka useat sormisoittajat käyttää todella paljon pelkkää etusormea. Itsekin olen huomannut kuinka paljon tasaisempi komppi on, jos sen soittaa yhdellä sormella kahden sijaan. etu- ja keskisormen vuorottelu tekee kompista ihan erillaisen. Tai sitten se on harjoituksen puutetta...
Cliff Burtonin pätkiä kun katselee, niin hän käytti todella paljon yhtä sormea. Trujillo taas näytti käyttävän nopeissa kohdissa Geddyn tunnetuksi tekemää yhden sormen alternative "pikkausta"
Soitatteko nopeissa kappaleissa 16 osat vai puolitatteko soiton nopeuden? Eikös tuo tee soitosta selvempää kuin että sahaa bassollakin menemään kitaroiden mukaan? Basso tietty värähtelee paljon voimakkaammin kitaroihin verrattuna.
Hanuriin
26.05.2015 13:05:34
Basso on kuitenkin loppujen lopuksi lyömäsoitin. Tärkeintä on ajoitus ja yhteispeli rumpalin kanssa. Tietenkin on valtava etu, jos äänet ovat oikeita, mutta tuurillakin osuu aika suurella todennäköisyydellä simppeleissä biiseissä kohdalleen, jos yhtään ymmärtää sävellajeista mitään.

Soinnun juuriäänillä pääsee pitkälle ja siihen kun yhdistää vaihtobasson niin pääsee vetään humppaa.

Ja jos ottaa huomioon, että vaikka ei tietäisi, onko kyseessä molli vai duurisointu, juuriääni ja sen kvintti käyvät hyvin; kun ääniä on kaiken kaikkiaan 12, osut ihan hatusta repimällä 1/6 todennäköisyydellä oikein. Ja jos ei ole varma, voi vaikka soittaa kromaattisia kulkuja ylös alas kaulaa "jatsahtavasti".

Näillä ohjeilla pystyt roikkumaan mukana bändissä "fake it till you make it" -mielellä. Koita siinä samalla oppia jotain ja jos ei muuta keksi, niin vaklaa kitaristeja!
hollstro
26.05.2015 19:31:26

Edelliseen tarkennus; ei lyömä- vaan rytmisoitin. Muuten kokolailla asiaa.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Topiello
28.05.2015 12:25:54
Mitä mieltä ootte kaulan hiomisesta? Itsellä kädet hikoilee melkoisesti soittaessa ja kämmenet liimautuu melko iloisesti kaulaan kiinni.
nisumaka
28.05.2015 12:42:29
Mitä mieltä ootte kaulan hiomisesta

Arvellenkin sinulla on lakkapintainen kaula. Eli monet bassothan alun pitäen ovat lakattomia, ja kaulassa käytetään vahaa. Itse olen teräsvillalla hionut (hangannut pois) lakkaa kaulan takaosasta ja vahannut kaulan. Tämä on paljonkin käytössä oleva tapa, ja itse suosin "lakkamatonta" ja vahattua kaulaa. Lakkaa ei kokonaan tarvitse hioa pois, vaan kun lakkapinta kunnolla alkaa "karhentua" ja kaulan vahaa, niin jo tämä vaikuttaa. Jos jää ensimmäisellä kerralla vieläkin nihkeäksi, niin sitten vaan uusii käsittelyn, kunnes alkaa miellyttää.
turboruuvi
28.05.2015 19:05:55
"Paperibasistin" tukipilari on kenraalibasso, mutta sen lueskeleminen vaatii pohjalle hieman musiikin teoriaa. Ainakin sointuoppia.

Näin jossain netissä sen tekstin (jonkun saksalaisen tekemä käännetty englanniksi) mutten tietenkään nyt sitä löydä.

Enlanniksi kenraalibasso on "figured bass" tai "thoroughbass".Siinä kaivellaan basson ja sointujen keskinäisiä suhteita klassisessa, mutta aikalailla se oitää myös nykymusiikissa. Musiikin teoriahan on itseasiassa korvan tai kuulijan teoriaa, eikä ihminen niin hirveästi olemuuttunut.

Sinänsä mukava huomata, etteivät kaikki halua pelimanneiksi. Olen ihmetellyt sitä, miksi nimenomaan basistit ovat niitä, joista harvemmat tuntevat nuotteja.

Basistina olen itsekin aloittelija, Onhan sitä basson kurkussa oltu kiinni jo 1980-luvun alussa, mutta soitettua tulee kerran-pari vuodessa kamujen kanssa, kunnes sitten on jokin pieni perhetapahtuma (ehkä kerran 5 vuodessa tai harvemmin), ja sitten hulluna treenaamaan...
Kaikki pidätetään oikeudetta.
Progbass
02.06.2015 21:35:44
Topiello: Youtube on kyllä auttanut paljon nyt kun aloin taas rämpyttelemään. Pistin merkille kun noita omia suosikkejani seurailin, kuinka useat sormisoittajat käyttää todella paljon pelkkää etusormea. Itsekin olen huomannut kuinka paljon tasaisempi komppi on, jos sen soittaa yhdellä sormella kahden sijaan. etu- ja keskisormen vuorottelu tekee kompista ihan erillaisen. Tai sitten se on harjoituksen puutetta...
Cliff Burtonin pätkiä kun katselee, niin hän käytti todella paljon yhtä sormea. Trujillo taas näytti käyttävän nopeissa kohdissa Geddyn tunnetuksi tekemää yhden sormen alternative "pikkausta"
Soitatteko nopeissa kappaleissa 16 osat vai puolitatteko soiton nopeuden? Eikös tuo tee soitosta selvempää kuin että sahaa bassollakin menemään kitaroiden mukaan? Basso tietty värähtelee paljon voimakkaammin kitaroihin verrattuna.

Kai se on tottumus kysymys. Itte olen tottunu vuorotteleen sormia, vaikka soittaisin hitaampaa kuviota. Mut eipä sitä kannata niin paljon miettiä, soittaa niin että soitto kuulostaa sujuvalta eikä takertelevalta.

Soittaako 16 vai 8 osia vähän riippuu taas, eipä sitä ole pakko seurata basaria tai kitaraa, soittamalla 8 osia bassolla saa kyllä selkeyttä ja sellasta massiivisuutta, vaikka muut soittaiskin 16 osia.
Basismi
05.06.2015 00:13:48
Yksi oleellinen asia oppia on se, paljonko voi juoda että soitto silti onnistuu.
Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri.
Vessajono
05.06.2015 01:22:01
Basismi: Yksi oleellinen asia oppia on se, paljonko voi juoda että soitto silti onnistuu.

Kyllä. Heti sen jälkeen kun duuriasteikko on näpeissä ja kasiosat suunnilleen tasaisia, on syytä aloittaa harjoitteet yhden tähden Jaloviinan kanssa.
Funkånaut: Ratkaisu on helppo: Mene vauvafoorumeille tai Demin sivustolle, ei tää oo mikään pursiseura.
Funkånaut
05.06.2015 01:46:11

Heti sen jälkeen kun vaihtobasso on näpeissä ja kasiosat suunnilleen tasaisia, on syytä aloittaa harjoitteet yhden tähden Jaloviinan kanssa.

Mitään asteikoita tartte.
Kun en keksinyt muutakaan sanottavaa, yritin kääntää tilanteen huumoriksi toteamalla "tööt", mutta jostain täysin käsittämättömästä syystä sain vastaukseksi avokämmentä. - Vessajono
sepisti
06.06.2015 00:39:13
Funkånaut: vaihtobasso

Mitään asteikoita tartte.

Joo, kyä näin on. Tosi basisti ei edes tiedä mistään molleista ja duureista:)
http://www.youtu.be/L5gGjlyzxfo
Topiello
06.06.2015 17:31:33
Tässä miun soittoo. Kommentoikaa.
https://www.youtube.com/watch?v=2FXnK_IHTHo
nisumaka
08.06.2015 16:09:36
Ihanhan toi sujuu. Itse hoidan oikealla kädellä myös A-kielen demppauksen. Nythän sä siirrät käden aina E-kieleen "kiinni" sivuun, mutta kokeilepa, jos nostaisit peukalon E-kielen päälle, kun näppäilet D-kieltä, ja sitten peukku E- ja A-kielen päälle demppaamaan, kun näppäilet G-kieltä.
Vessajono
08.06.2015 19:05:33
Topiello: Tässä miun soittoo. Kommentoikaa.
https://www.youtube.com/watch?v=2FXnK_IHTHo

Äkkiseltään näyttäis et on vähän tarpeettomia aseman vaihtoja. Esim. toi juttu minkä sä soitat a-kielen 15. ja 14. (?) nauhalta, oisko se kuitenkin järkevämpää soittaa d-kielen 10. ja 9. nauhalta?
Funkånaut: Ratkaisu on helppo: Mene vauvafoorumeille tai Demin sivustolle, ei tää oo mikään pursiseura.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)