Aihe: Bluetone-vahvistimet
1 2 3 4 5104 105 106 107 108215 216 217 218 219
AngieRainbow
30.05.2015 13:35:05 (muokattu 30.05.2015 13:44:33)
TTV: Huvittavaa tässä on se, että eräskin jäsen tilaili tiheällä syötöllä Bluetone Custom-vahvistimia, jotka hän itse speksasi ja sitten ei ollutkaan tyytyväinen tuotokseen ja laitteet kiertoon... Mulla menee tuollaisessa ensin uskottavuus siihen speksaajaan, ei toteuttajaan. Huonoa mainostahan se esim Bluetonelle on, jos "eilen hehkutettu pitopeli" onki tänään torilla rahapulaan tai ripuliin vedoten. No, nyt ko jäsen on ilmeisesti löytänyt rauhan vahvistinten suhteen....

Jos TTV tarkoittaa minua, niin voin kantaa korteni kekoon tässä keskustelussa. Mulla on ollut laskujeni mukaan viisi eri Bluetone vahvistinta sekä yksi Bluetone kaappi, joista talossa ei ole nyt yhtään. Ostin valmistajalta uutena Bluetone Blackface nupin, Bluetone Blackface Reverb combon, Bluetone JPM50 nupin, Bluetone 5E3 combon ja Bluetone 2x12" kaapin. Torilta ostin Bluetone Barfly combon. Kaikki olen myynyt pois.

Myönnän, että suurin syy on varmasti ollut GAS sekä yksinkertiasesti halu kokeilla erilaisia laitteita kuten myös se, että omat tarpeet eivät olleet selvillä. Ei minun sitä tarvitse selitellä millään ripulilla tms. Vahvistin-rumpan alkaessa kävin eri liikkeissä laajalti kokeilemassa pääasiassa Marshallin ja Fenderin nykytuotannon kalliimman pään vahvistimia mutta myös Vox:ia ja muita merkkejä. Kyllä Bluetonet mun mielestä on parempia laadultaan sekä kestävyyden, että saundin suhteen kuin nykyajan piirilevyhärpäkkeet.

Kuitenkin mulla on nykyään orkkiksia vintage vehkeitä: '62 Fender 'brownface' Princeton, '68 Marshall 50W JMP eli aito plexi, '77 Marshall 100W JMP 2203 sekä orkkis '72 Marshall 1960B alkuperäisillä 'greenback' Celestioneilla ja ~'80-l alun JCM800 1982A G12-80 ämyreillä.

Yhdessäkään Bluetonessa mikä mulla on ollut ei ole ollut niin hyvä saundi kuin näissä vintage-peleissä enkä vaihtaisi nykyisiä aarteitani mihinkään.

Kyllä tässäkin ketjussa olisi suotavaa, että kukin saa olla mitä mieltä haluaa ketään solvaamatta tai kenenkään liikaa provosoitumatta. Kyse on kuitenkin vain kitarakamasta.

Vähän mulla harmittaa, että myin sen Bluetone 5E3 combon. Se oli hiton hyvä, mutta sekin heräsi todella henkiin vasta kun siihen laittoi laadukkaat vintage-putket. Myös Bluetone JMP50 nuppi oli hyvä. Samoi Juzpen 'Jubilee' Bluetone oli helvetin hyvä, kun kerran kokeilin. Itse en kuitenkaan Bluetonea enää osta, koska pidän enemmän orkkiksista vintage-vahvistimista.

Jos tässä ketjussa saa hehkuttaa Bluetonea maasta taivaaseen, niin olisi suotavaa, että myös eriävät mielipiteet ovat sallittuja. Toki hyvässä hengessä. Semmoista merkkiä ei olekaan, josta kaikki pitävät. Olen omien Bluetone vahvistimieni lisäksi soittanut varmaan 10 muulla Bluetonella ja kyllä nykyiset koneeni lyövät laudalta ne kaikki. Tämä on oma mielipiteeni.

Jos olen huomenna eri mieltä, niin minulla on siihenkin oikeus. Minusta on vähän kaukaahaettua, nämä: "Ensin hehkutetaan, sitten myydään on huonoa mainosta valmistajalle". Jos asiakkaana/kuluttajana ostan jonkun tuotteen, niin saanhan minä tahdä sillä mitä haluan. Ei kait minun tarvitse keltään kysyä lupaa omistamani tavaran myymiseen? Jos ostan jotain, hehkutan sitä täällä ja sitten myyn, niin mitä sitten? Se luultavasti kertoo enemmän minusta kuin itse tuotteesta kuten TTV totesi. Eiköhän itse kullakin ole mielipide elämän aikana vaihtunut yhden jos toisenkin asian suhteen vai mitä.
What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
Laulava Kylätohtori
30.05.2015 13:54:58
AngieRainbow: Jos tässä ketjussa saa hehkuttaa Bluetonea maasta taivaaseen, niin olisi suotavaa, että myös eriävät mielipiteet ovat sallittuja. Toki hyvässä hengessä. Semmoista merkkiä ei olekaan, josta kaikki pitävät. Olen omien Bluetone vahvistimieni lisäksi soittanut varmaan 10 muulla Bluetonella ja kyllä nykyiset koneeni lyövät ne kaikki. Tämä on oma mielipiteeni.

Kyse olikin siinä, että fenkkuvanhuksen ulostulo oli lähinnä vittuilua, eikä mikään hyvässä hengessä esitetty eriävä mielipide. Onhan täällä matkan varrella ollut paljon eriäviä mielipiteitä ja kritiikkiä ilman, että kukaan sen kummemmin reagoi. Mutta tuollaiset selvät provot nyt ovat asia, joka ei mielestäni kuulu mihinkään ketjuun.

Kyse oli siis Vladin (joka on hyvä tyyppi, ei mulla Vladia vastaan tietenkään mitään ole) testistä. Ja kuten hän itse totesi, että se oli tehty vähän sinnepäin ja eq:t klo 12:ssa. Eli ei edes yritetty hakea parasta kaikista. Ja vaikka olisi yritetty, niin sillä olisi silti mitään merkitystä. Ja kaiken lisäksi kyse oli vahvarista, joita on tehty vain yksi ja sekin omistajansa tahdon mukaan.

No nyt tämän perusteella (varmaan vuosi pari jälkeenpäin) yht'äkki' kaverille tulee pakottava tarve tämän takia tulla tänne ketjuun vittuilemaan, miten tämä on sisäänpäin lämpiävä omahyväisten selkääntaputtelukerho. Ja miten tämä testi todistaa, että Suhr on parempi kuin Bluetone. Ja tästä syystä Bluetonen omistajat ovat uskovaisia, jotka eivät myönnä totuutta. Siis wtf? Jos ei tämä ole rölöä, niin mikä sitten....

Minähän sen 5E3:n sulta ostin ja myin, koska 5E3 ei vaan ollut meikäläisen juttu. Ostin vielä myöhemmin Bad Catin näkemyksen aiheesta ja se meni myynti vieläkin nopeammin. Ja sinä nyt esitit eriävän näkemyksesi niin kuin kuuluukin. Ilman vittuilua ja rölötystä. Eihän siinä mitään ongelmaa ole...
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
Gabe
30.05.2015 14:10:10
AngieRainbow: Kyllä tässäkin ketjussa olisi suotavaa, että kukin saa olla mitä mieltä haluaa ketään solvaamatta tai kenenkään liikaa provosoitumatta. Kyse on kuitenkin vain kitarakamasta.

Vähän mulla harmittaa, että myin sen Bluetone 5E3 combon. Se oli hiton hyvä, mutta sekin heräsi todella henkiin vasta kun siihen laittoi laadukkaat vintage-putket. Myös Bluetone JMP50 nuppi oli hyvä. Samoi Juzpen 'Jubilee' Bluetone oli helvetin hyvä, kun kerran kokeilin. Itse en kuitenkaan Bluetonea enää osta, koska pidän enemmän orkkiksista vintage-vahvistimista.

Jos tässä ketjussa saa hehkuttaa Bluetonea maasta taivaaseen, niin olisi suotavaa, että myös eriävät mielipiteet ovat sallittuja. Toki hyvässä hengessä. Semmoista merkkiä ei olekaan, josta kaikki pitävät. Olen omien Bluetone vahvistimieni lisäksi soittanut varmaan 10 muulla Bluetonella ja kyllä nykyiset koneeni lyövät laudalta ne kaikki. Tämä on oma mielipiteeni.

Tottakai eriävät asialliset mielipiteet on sallittuja, tervetulleitakin. Itse peräänkuulutin mikä mahtoi olla pointti fenkkuvanhuksen "En ole koskaan kokeillut yhtään Bluetone-vahvistinta mutta luin netistä että Suhrin Badger oli ollut parempi kuin yksi Bluetone custom malli." Siihen perään haukuttiin vielä Bluetonen omistajat päälle. Kyllä siitä haistoi pahasti rölötys ja halu saada riita aikaan.

Itse pidän taas enemmän nykyaikaisesta käsityöstä siitäkin syystä että modauksia pystyy tarpeen tullen toteuttamaan ilman huolta koneen arvonlaskusta. Mutta jossain kohtaa tulee aika varmasti laitettua joku wanha kone vielä näiden nykyisten kaveriksi. Uutta ja vintagea on vähän hankalaa arvioida keskenään, osin siksi että vintage kamppeisiin liittyy paljon käytännön ulkopuolelle menevää, kuten keräilyarvo ja fiilis tekijät. Eikä nämäkään väärin ole. Jokainen saa nähdäkseni tehdä omaisuudellaan ihan mitä haluaa. Turha aikaa arvostelemaan myyjää tai valmistajaa niiden perusteella.

Ps. Käsittääkseni tässä ei viitattu teikäläiseen?
TTV
30.05.2015 14:13:00
AngieRainbow: Jos TTV tarkoittaa minua,.....Eiköhän itse kullakin ole mielipide elämän aikana vaihtunut yhden jos toisenkin asian suhteen vai mitä.

En tarkoittanut sinua :-) Samaa mieltä olen mieliteoista ja mieltymysten vaihtuvuudesta, sitä ilmeneee itelläkin ihan liikaa.

Henkilöitymättä nyt kehenkään sen tarkemmin, noi Custom tilaukset on haasteellisia just mielikuvan ja todellisuuden kannalta, varsinkin jos ei pääse testailemaan välillä. BT:n tapauksessa Customin jälkituunaukset onnistuu, mutta se on toki aina lisävaivaa ja ottaa oman aikansa. Onneksi itellä ei oo viime aikoina tilanne ollu kiinni yhdestä kamppeesta, joten soittokamoja on aina käytössä vaikka osaa tuunailtaisiinkin.

Tietenkään kenenkään ei tarvitse perustella toisilleen myyntejään tai ostojaan. Tässä ketjussakin vaan ikävästi muutama rääväsuu on ahkerasti listannut kulloinkin Torilla myynnissä olevia Bluetoneja ja vieläpä halventavaan sävyyn "eikö ne ookkaan niin hyviä..." Tästä nimenomaan tulee Bluetonen imagolle tarpeetonta dissausta, vaikka laitteet just sellaisia ovatkin kuin ne on speksattu. Pienen pajan pieni käyttäjäkunta on tässä suhteessa eri asemassa kuin ne miljoonat ValveKingin ja Cuben kauppiaat...

Mut joo, homma lähti Fenkkurölöstä liikkeelle, joka sekin liittyi pari vuotta vanhaan postaukseen ilman omia kokemuksia, joten ...
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
fenkkuvanhus
30.05.2015 14:52:12
Fenkkurölö pahoittelee aiheettamaansa mielipahaa, eilinen oli talokauppoineen aika hektinen päivä ja kierrokset turhan korkealla. Ei ollut tarkoitus provosoida mutta lähti hieman lapasesta.

Pahoitteluni ja peace kaikille ! :-)
toivase
30.05.2015 15:05:35 (muokattu 30.05.2015 15:06:27)
Gabe: Oma juttunsa näyttää olevan myös Suhr-uskovaisuuskin. :) Ei ole väliä vaikka vahvistimet on tehty niin kiireellä juostenkusten että maailmanlaajuiseen levitykseen päätyy koneita joiden kytkennässä on kämmejä.. Eikä sillä että kitarat tehdään niin kauhealla kiireellä että mikit on vähän mitä sattuu ja pintakäsittely kusee. Ja asiakaspalvelukin näyttää olevan ihan omaa luokkaansa. Mutta lukeepa logossa sentään Suhr. ;) Jokainen ostaa tietty kamppeensa omien kriteereiden perusteella. Sen perusteella mitä olen Suhreja kaiken kaikkiaan päässyt kokeilemaan niin täytyy sanoa että eipä ne niin kummoisia ole että viitsisin moista koskaan alkaa laittamaan.

En ole Suhr- enkä muukaan (merkki)uskovainen, mutta ihmettelen sitä miksi Bluetone-ketjussa käsitelläänkin Suhrin tuotteita ? Itselläni ei ole laajaa kokemusta Suhrin tuotteista, koska omistan vain yhden kitaran, jonka lavassa lukee "Suhr". Ainakin siinä on pintakäsittely täysin virheetön, hyvät mikit ja Suhriin joskus yhteyttä pitäessäni myös asiakaspalvelu on ollut aivan parasta a-ryhmää. Bluetone- vahvistimista minulla on niin suppea kokemus, etten tässä yhteydessä lähde sitä referoimaan.

P.S. Olen sen verran vanha ukko, etten oikein tiedä mitä "rölöttäminen" tarkoittaa. Toivottavasti en siihen syyllistynyt...
Gabe
30.05.2015 15:26:32
fenkkuvanhus: Fenkkurölö pahoittelee aiheettamaansa mielipahaa, eilinen oli talokauppoineen aika hektinen päivä ja kierrokset turhan korkealla. Ei ollut tarkoitus provosoida mutta lähti hieman lapasesta.

Pahoitteluni ja peace kaikille ! :-)

Ei kännissä rattiin eikä vittuuntuneena nettiin. :)

toivase: En ole Suhr- enkä muukaan (merkki)uskovainen, mutta ihmettelen sitä miksi Bluetone-ketjussa käsitelläänkin Suhrin tuotteita ? Itselläni ei ole laajaa kokemusta Suhrin tuotteista, koska omistan vain yhden kitaran, jonka lavassa lukee "Suhr". Ainakin siinä on pintakäsittely täysin virheetön, hyvät mikit ja Suhriin joskus yhteyttä pitäessäni myös asiakaspalvelu on ollut aivan parasta a-ryhmää. Bluetone- vahvistimista minulla on niin suppea kokemus, etten tässä yhteydessä lähde sitä referoimaan.

P.S. Olen sen verran vanha ukko, etten oikein tiedä mitä "rölöttäminen" tarkoittaa. Toivottavasti en siihen syyllistynyt...

Suhr-kultti Fenkkurölön johdolla ne Suhrin tuotteet otti esille tässä ketjussa. Mutta voisihan aiheesta jatkaa vaikka siellä Kunun Suhr=Ongelma ketjussa, vai mikä se olikaan. Otiko muuten yhteyttä positiivisella asialla vai reklamaation merkeissä? Voihan se olla että ne vastailee vain niihin mihin tykkäävät..

Ei Suhr toki ainut jenkkipaja ole millä AP tökkii.
Jukka Häikiö
30.05.2015 17:18:47

Juzpe: Justnäin. Ja paska soundikin yleensä johtuu niistä käsistä jotka räblää sitä soitinta, eikä niistä kamoista.

E: En oo kovin paljo raksalla törmänny siihen että timpureita ois otettu töihin sillä perusteella mimmonen moottorisaha/ vasara niiltä lötyy. Jos soiroo syntyy ja lastu lentää niin eipä siinä paljo enempiä kysellä.

Soon just näi. Joskus 80-luvun puolella haukuttiin kaverin kanssa treeniksellä kilpaa sen Marshall nupin ja HH 412 kaapin soundia, kunnes tuli ÄIJÄ paikalle ja rupes tahkoomaan, päälle päätteeks se sama mies tuumas, et onpas hyvä peli. Lamppu syttyi kertaheitolla. Aivan sama mitä lyö kouraan, jos piuhan toisesta päästä ei löydy sitä, joka on sen soundin alkulähde. Jos ei viiti reenata, tai on muuten vaan asian suhteen lahjaton, aika lailla sama, kuinka paljon vaihtaa vehkeitä, ei se siitä muutu.
Kohta kahden totuus selviää vain toteuttamalla tinkimättömästi kohtaa yksi.
Tästä "varhain syttyneestä lampusta" huolimatta, sitä "tonea" on etsitty jo kolme vuosikymmentä ja on poljettu soundien miinalaaksosta kovat, sekä suutarit.
Itse oon, jos en nyt aina ääneen, niin mielessäni syyllistynyt monenkin vempeleen arvosteluun, vaikka asia kait on niin, että jos laite on hyvin tehty ja kunnossa, on aivan eri asia, pitääkö sen soundista vai ei.
Joku tykkää jostain, toinen jostain toisesta, jos samalla merkillä on lukuisia eri malleja, niin arvostele siinä sitten koko merkki sen perusteella.
Syyllinen olen minäkin ja monessa kohtaa, joskus tuli haukuttua esmes Mesat lyttyyn, no montako mulla on ollut? vastaus on 2, 80-luvulla Studio22 ja joku vuosi sitten sinkku rekku, kummatkin oli mun mielestä ihan paskoja. Jep, oikea vastaus olisi kuulunut, ihan varmasti hyviä vehkeitä, en vaan tykännyt rekun soundista ja Studiossa ei vaan riittänyt siihen aikaan tarpeeksi meteliä.
Varmasti on olemassa asialliset kriteerit, joiden pohjalta voi arvostella vahvistimen ihan vaan vahvistimena.
Ihan ensiksi kun sen laittaa oikeaan kategoriaan, työnjälki&komponentit, minkä luonteinen se on, sitten hinta, mitä sillä hinnalla voi odottaa saavansa, onko se pienen pajan käsityötä, vai suurten määrien massatuotantoa. Tämän jälkeen voi kai siirtyä siihen, miten se käyttäytyy, dynamiikka, headroom, säröytyminen, etc...

Loppukaneettina:Se että näistä asioista tehdään lähes uskontoja, johtaa kuitenkin helposti fanaattiseen fundamentalismia hipovaan hurmokseen ja niiden yhtä "raikkaisiin" vastustajiin. Hyvin tehty vahvistin on hyvä, Bluetone on hyvä, Mesa on hyvä, Marshall on hyvä, jos ne on hyvin tehtyjä, pitääkö soundista, on ihan eri asia.
Valtettavasti, moni vitutus purkautuu väärään kohteeseen ja joidenkin asioiden ylenpalttinen hehkuttaminenkaan ei liene ihan tervettä, tunnepitoisia asioitahan nää monesti on, joten objektiivisuus tuppaa katoamaan(itse kullakin ajoittain).

Se on hieno juttu, että jotkut on pahoillaan omista rölöistään ja myös ilmaisevat sen.

Koitetaas elellä rauhassa veljet, kaiken kamarumban pyörteissä!

"mieluummin kuitenkin 20 oz Vaughanilla, tai vanhalla Sandvikilla, ku KProffilla"
Terveisiä pizzerian nurkasta.... -herra Huu
Morri
30.05.2015 17:26:36
Pajalta tuli viestiä, että Bugaboo valmis, viimeisiä käyttöönottotestejä vielä ja alkuviikosta matkaan...hieno homma!
Believe those who are seeking the truth. Doubt those who find it. André Gide
TTV
30.05.2015 17:39:35
Morri: Pajalta tuli viestiä, että Bugaboo valmis, viimeisiä käyttöönottotestejä vielä ja alkuviikosta matkaan...hieno homma!

No niin, hienoa saada tähän maahan jo toinen Bugaboon omistaja, mielenkiintoista kuulla sun tuntemukset siitä. Mulla on tossa omassani melkoinen määrä pieniä tuunauksia tehtynä, joilla perusrakennetta voi värittää eri tarpeisiin helposti, vinkkejä jaetaan tarpeen tullen :-)

Just tänään soittelin omiani tolla Bugaboolla ja totesin, että olipa hyvä juttu se Biten kehittäminen. Normaalisti soittelen siten että tiukennan saundia Bitellä aika rankasti, usein täysillä, mutta nyt LesPaulilin kanssa havaitsin saundin paranevan just kyseiseen biisiin, kun kevensin Biteä ja annoin pehmeydelle tilaa. Saundi pysyi erottelevana, mutta se pyöreämpi särö sopi kuin naula päähän siihen hetkeen.
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
harryk
30.05.2015 17:46:10

Bluetone pajan vastuullisena putkinikkarina ajattelin tuoda oman korteni kekoon tähän keskusteluun. Lähtökohtana meidän tekemisessä on aina se, että yritämme parhaan kykymme mukaan ymmärtää asiakkaiden mieltymyksiä ja tarpeita ja etsdiä paras ratkaisu siihen tilanteeseen. Joskus tästä huolimatta kommunikaatio ei ole riittävän selkeää ja tulee tehtyä laitteita, jotka eivät 100 % tyydytä käyttäjäänsä. Onneksi meidän vahvarit on tehty siten, että niitä pystyy jälkikäteen modailemaan kohtuullisen helposti, jotta homma saadaan parempaan kuosiin asiakkaan kannalta.

Vanhana liike-elämän edustajana olen vuosien varrella oppinut myös sen, että paras tapa kehittää omia ratkaisuja ja tuotteita on suora ja avoin palaute näiden tuotteiden käyttäjiltä. Otamme erittäin mielellämme vastaan käyttäjäpalautetta oman toimintamme kehittämiseksi. Jos saamme tietoomme mikä jossain meidän vahvarin saundissa tai muussa jutussa mättää, on sen ongelman postaminen helpompaa tätä kautta kuin rämpiä tietämättömänä umpihangessa ja kuulla ongelmista kiertoteitä. Yritämme omalta osaltamme pitää suomalaista osaamista hengissä tälläkin alueella, vaikka helppoa se ei nykysuomessa olekaan.
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
Spiral
30.05.2015 18:43:43

Jukka Häikiö: Soon just näi.

Paskapuhetta.
Jos se tosiaan olisi näin niin sittenhän jokaisen olisi paras ostaa halvin mahdollinen vahvistin.

t. Soundi lähti sormista, eikä ikinä palannut.
petrip
30.05.2015 18:44:31
Jukka Häikiö: Jos ei viiti reenata, tai on muuten vaan asian suhteen lahjaton, aika lailla sama, kuinka paljon vaihtaa vehkeitä, ei se siitä muutu.

Justiinsa näin ja tähän sopii niin hyvin siteeraus:

John Suhr - "Practice cures most tone issues".
Morri
30.05.2015 18:47:32
TTV: No niin, hienoa saada tähän maahan jo toinen Bugaboon omistaja, mielenkiintoista kuulla sun tuntemukset siitä. Mulla on tossa omassani melkoinen määrä pieniä tuunauksia tehtynä, joilla perusrakennetta voi värittää eri tarpeisiin helposti, vinkkejä jaetaan tarpeen tullen :-)

Tänx, laitan kommentteja ja kiitos vinkeistä jo nyt :)

Mitä tulee tuohon parin edellisen sivun keskusteluun, niin vain omalta kohdaltani voin vastata, että taitaa niin olla, että ne mahdolliset "viat/puutteet" ovat vain täällä tilaajapäässä. Ns kolmas kerta (DR, DR II ja nyt Bugaboo) toden sanoo taitaa olla se itselle sopiva toteamus. Arvostan suuresti BT:n pajan "ketteryyttä" asioinnissa, en varmasti ole se helpoin asiakas henkilökunnan mielestä, mutta uskottamattoman hienosti minun vaatimuksia on kestetty. Ja ehkä kerrasta miun makuuni sopivasta vahvistimesta olisi osuttu, jos Harryn kehotusta Bugaboon kotitestiin ottamisesta olisin uskonut (mutta kun enhän mie kehdannut sitä pyytää), vasta kun sen huollon ajaksi "varavahvistimeksi" otin niin koin sen todellisen ahaa-elämyksen. Enpä todellakaan usko, että minkään ulkomaisen pajan kanssa olisin vastaavaan päässyt, se olisi ollut ota tai jätä-tilanne.
Believe those who are seeking the truth. Doubt those who find it. André Gide
Laulava Kylätohtori
30.05.2015 18:53:03
Jukka Häikiö: ...

Jos Mnetissä jaettaisiin vuosittainen palkinto parhaasta yksittäisestä kirjoituksesta, niin tässä olisi voittaja.

Ja Harryn kommenttiin lisäisin, että aina se ongelma ei ole asiakkaan ja custom pajan kommunikoinnissa, vaan siinä, että asiakas ei tiedä, mitä oikeasti haluaa. Eli tilataan mielikuvien ja nettijuttujen perusteella. Halutaan vaikka vintage-soundia ja sitten, kun saadaan sitä, huomataan, ettei vintage-soundi olekaan sitä, mitä haluttiin - ja kampe menee torille. (tuli sellainen bon voyage -olo, että joku tästä jo taisi kirjoittaakin)

Itse en tästä syystä uskaltaisi ostaa custom kitaraa. En vaan osaa speksata sitä, mitä ihan oikeasti haluan. Siksi olen ostellut kitaroita ja testaillut, miten hyvin ne sopivat näppeihin...
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
johanssen
30.05.2015 20:07:37

Jukka Häikiö: "

Hyvä kirjoitus, Jukka. Herrathan olivat muuten saaneet aikaan varsin tunnepitoisen keskustelun tänään. Onhan näitä herunut välillä muuallakin, mutta nyt tällä aluella, jota seuraan ja päivän kun olin täältä pois, niin nyt illalla oikein yllätyin. Mutta hienosti nähtävästi palattiin yhteisymmärrykseen ja vittuilut unohtui suuntaan ja toiseen. Toivottavasti.

Ite oon paska soittaja, mutta kummasti nää kunnolliset putkipelit on kehittäneet vuosien varrella tuota soittotatsia pikku hiljaa järjelliseen suuntaan. Ei nimittäin voi upota vaan pökäleeksi kompressoituun kuraan (mikäli ei ite niin halua). Ja ite nyt satun tällä hetkellä tykkäämään bluetonen versioimista vahvareista.

Peace!
asialliset hommat hoietaan, muuten ollaan ku ellun kanat...
fenkkuvanhus
30.05.2015 21:20:36
Jukka Häikiö: Soon just näi. Joskus 80-luvun puolella haukuttiin kaverin kanssa treeniksellä kilpaa sen Marshall nupin ja HH 412 kaapin soundia, kunnes tuli ÄIJÄ paikalle ja rupes tahkoomaan, päälle päätteeks se sama mies tuumas, et onpas hyvä peli. Lamppu syttyi kertaheitolla. Aivan sama mitä lyö kouraan, jos piuhan toisesta päästä ei löydy sitä, joka on sen soundin alkulähde. Jos ei viiti reenata, tai on muuten vaan asian suhteen lahjaton, aika lailla sama, kuinka paljon vaihtaa vehkeitä, ei se siitä muutu.
Kohta kahden totuus selviää vain toteuttamalla tinkimättömästi kohtaa yksi.
Tästä "varhain syttyneestä lampusta" huolimatta, sitä "tonea" on etsitty jo kolme vuosikymmentä ja on poljettu soundien miinalaaksosta kovat, sekä suutarit.
Itse oon, jos en nyt aina ääneen, niin mielessäni syyllistynyt monenkin vempeleen arvosteluun, vaikka asia kait on niin, että jos laite on hyvin tehty ja kunnossa, on aivan eri asia, pitääkö sen soundista vai ei.
Joku tykkää jostain, toinen jostain toisesta, jos samalla merkillä on lukuisia eri malleja, niin arvostele siinä sitten koko merkki sen perusteella.
Syyllinen olen minäkin ja monessa kohtaa, joskus tuli haukuttua esmes Mesat lyttyyn, no montako mulla on ollut? vastaus on 2, 80-luvulla Studio22 ja joku vuosi sitten sinkku rekku, kummatkin oli mun mielestä ihan paskoja. Jep, oikea vastaus olisi kuulunut, ihan varmasti hyviä vehkeitä, en vaan tykännyt rekun soundista ja Studiossa ei vaan riittänyt siihen aikaan tarpeeksi meteliä.
Varmasti on olemassa asialliset kriteerit, joiden pohjalta voi arvostella vahvistimen ihan vaan vahvistimena.
Ihan ensiksi kun sen laittaa oikeaan kategoriaan, työnjälki&komponentit, minkä luonteinen se on, sitten hinta, mitä sillä hinnalla voi odottaa saavansa, onko se pienen pajan käsityötä, vai suurten määrien massatuotantoa. Tämän jälkeen voi kai siirtyä siihen, miten se käyttäytyy, dynamiikka, headroom, säröytyminen, etc...

Loppukaneettina:Se että näistä asioista tehdään lähes uskontoja, johtaa kuitenkin helposti fanaattiseen fundamentalismia hipovaan hurmokseen ja niiden yhtä "raikkaisiin" vastustajiin. Hyvin tehty vahvistin on hyvä, Bluetone on hyvä, Mesa on hyvä, Marshall on hyvä, jos ne on hyvin tehtyjä, pitääkö soundista, on ihan eri asia.
Valtettavasti, moni vitutus purkautuu väärään kohteeseen ja joidenkin asioiden ylenpalttinen hehkuttaminenkaan ei liene ihan tervettä, tunnepitoisia asioitahan nää monesti on, joten objektiivisuus tuppaa katoamaan(itse kullakin ajoittain).

Se on hieno juttu, että jotkut on pahoillaan omista rölöistään ja myös ilmaisevat sen.

Koitetaas elellä rauhassa veljet, kaiken kamarumban pyörteissä!

"mieluummin kuitenkin 20 oz Vaughanilla, tai vanhalla Sandvikilla, ku KProffilla"

Kiitos Jukka, hienoa että tälläistäkin kommennttia kuulee. Tunnistin itseni juuri tuosta, täysin väärä kohde oli Bluetone. Ja kun kerroin omistavani Suhr Badgerin nupin...olin Suhr-uskovainen. Tosiasiassa soittelen enimmäkseen pelkästään Fender EC Tremoluxilla...

Jukalle plussa
fenkkuvanhus
30.05.2015 21:53:55 (muokattu 30.05.2015 21:54:40)
Gabe: Ei kännissä rattiin eikä vittuuntuneena nettiin. :)

Toi oli hyvä ! Paitsi en ollut ko. tilassa...tuli myytyä sijoitusasunto Hesasta, mitähän kitaroita ja vahvistimia sitä ostaisi.... :-) Oh La Laa...
TTV
30.05.2015 22:03:42
fenkkuvanhus: ...tuli myytyä sijoitusasunto Hesasta, mitähän kitaroita ja vahvistimia sitä ostaisi.... :-) Oh La Laa...

Ehkäpä pari Bluetonea? ;-)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)