Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Äänikorteista, muuntimista, etusista ja laadusta
1 2 3 4
Konde
16.04.2015 22:53:44 (muokattu 16.04.2015 22:58:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi,
 
tästäkin aiheesta on usein täällä keskusteltu, muttei ehkä täysin tältä puolelta. Sikäli mikäli muu ketju löytyy, niin siirryn toki sinne lukemaan. Mutta jos tänne saadaan keskustelua ja vinkkejä aikaiseksi, olisi kiva.
 
Olen viimeisten 10 vuoden aikana tehnyt kotiäänityksiä erinäisellä kalustolla. Eka äänikortti oli Echon Mia Midi, joka on edelleen käytössä ja hyvin toimii. Toisen äänikortin paikka on ollut huomattavasti tuulisempi. Kokeilin raituria (Korg, Fostex ja Zoom), mutta olen niin tietokoneorientoitunut, että kaipaan PC-pohjaista järjestelmää. Äänikorttina on toiminut mm. Zoomin R16 ja Presonuksen Audiobox 1818 + Behringer ADA8000. Oli mulla hetken aikaa X32 Compact, mutta se jäi liian vähälle käytölle, enkä tohdi sen arvoista laatikkoa pitää pölyttymässä nurkissa.
 
Periaatteessa näistä parhaiten toimi Presonus, jolta minulla on nyt pikku USB-interface, mutta missään näistä laitteista ei oikein ollut erityisen hyvät etuasteet. Esimerkkinä voi sanoa, että äänitin peruspuheäänityksen Shuren PG27:lla, ajoin sen tavallisen Alesiksen putkietuasteen läpi ja soundi oli hyvä. Sitten etuaste lähti keikalle ja jouduin tulemaan toimeen ilman sitä. Pikku-presonusta joutui nostamaan niin paljon, että kohina on liian kova. Äänitän paljon akustista musiikkia ja käytän konkkamikkejä, joten etusilla on aika suuri merkitys äänenlaadulle. Haluaisinkin kysyä kokeneemmilta, että onko äänikorttipuolella mitään sellaista laitetta, jonka etuset olisivat oikeasti hyvät?
 
Kerralla pitäisi saada sisään 16 kanavaa, mielellään ehkä vähän enemmän. Lisäksi vaatimuksena vähintään 96KHz/24. Katselin Saksan tarjontaa ja bongasin seuraavia laitteita:
Roland UA-1610 Studio Capture (http://www.thomann.de/fi/roland_studio_capture.htm)
Steinberg UR824 (http://www.thomann.de/fi/steinberg_ur824.htm)
 
Mitens sitten RME:t? Entäpä MOTUt (828 tai 24 AI)? Entäpä mikserit, joissa on USB-mahdollisuus (Soundcraft signature, Mackie etc.)?
 
Entä, onko PCI-e korteilla jotain erityishyviä ominaisuuksia, joka puoltaisi mieluummin sellaisen ostoa? RMEllähän ainakin on ihan hyvän oloisia kortteja.
 
Lähinnä minä olen kyllästynyt siihen, että ostan äänikortteja, jotka speksien puolelta ovat periaatteessa ihan fine, mutta eivät vain riitä. Jos nyt uudella boksilla pärjäisi vaikka muutaman vuoden niin, että laatukin olisi riittävää. Onko missään interfacessa niin hyvät etuset, että niillä pärjää? Vai pitääkö ostaa liuta ulkopuolisia etusia jokaiselle soittimelle, jonka minä mikitän? Tai vaihtoehtoisesti mikseri, jossa on kaikille kanaville direct outit? Tällöin riittäisi ilmeisesti sellanen boksi, johon saa vain linjatasoista sisään (Cymatic uTrack 24 tai A&H ICE-16)?
 
Ja vielä kysymys digimuuntimien laadusta. Kun vain tuolla Rolandilla näyttää olevan itsessään likimain tarpeeksi etusia ja muut ovat laajennettavissa ADATin välityksellä, niin onko hyvälaatuisia ADAT-muuntimia olemassa? Vai pitäisikö siirtyä MADIin?
 
Kotistudiossa teen töitä, joten budjetti on sen mukainen. Haluaisin vain tietää, että mikä on parasta, mitä perusbudjetilla voi saada. Kyllä mä voin sopivan summan tähän laittaa, jos laatu on sen väärti.
 
Kiitän jo etukäteen!
 
oksatboys
16.04.2015 23:08:06 (muokattu 16.04.2015 23:47:42)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No miten ois joku stereoetuaste interfacen kaveriks? Muutama erilainen etuaste ja jatkeeks interfacen etuset tarvittaessa, niin pitäs jo kotistudiossa riittää. Montako raitaa pitäs samaan aikaan äänittää?
 
Mulla on sellainen kokemus interfaceista (MOTU, Audient, Presonus, Focusrite ja varmaan muitankin) että niiden etuasteet on joko paskat tai sitten kortti onkin jo vähän kalliimpi ja sisältää vain 2-4 etusta. Kalliimisssa on paremmat esim. RME ja Audient on varustettu jo sen tason etusilla että niillä jotain tekeekin. Pääkriteereinä on mulla ollut kohinattomuus ja gainin määrä (60 dB ei aina riitä). Sen jälkeen voi alkaa ettimään soundieroja kun noi perusasiat on kunnossa.
 
Edit: Esim. tässä vois olla adattiin laitettavaksi kelpo vehje http://audient.com/products/asp800
8 transparenttia etusta, pari värikkäämpää ja JFET-DI.
 
Edit2: En keksi miks pitäis mennä MADIin. ADAT-vehkeissä kyllä löytyy.
Kertyy hintaa MADI-systeemille aika nopeesti.
 
"Hieno mekanismi sinäänsä, jos ei olisi näin saatanan tyhmä." -Lihis96
von spets
17.04.2015 08:36:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vois olla hyvä tarkastella ja opiskella ääniketjun heikointa lenkkiä ja päivittää niitä yksi kerrallaan koska lopputulos riippuu monesta tekijästä.
äänitystila, mikki, etuaste, äänittäjän osaaminen miksatessa, monitorit, kuuntelutila.
 
www.facebook.com/thebadcaseband
Krice
17.04.2015 09:47:56
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Konde: mutta missään näistä laitteista ei oikein ollut erityisen hyvät etuasteet. Esimerkkinä voi sanoa, että äänitin peruspuheäänityksen Shuren PG27:lla, ajoin sen tavallisen Alesiksen putkietuasteen läpi ja soundi oli hyvä. Sitten etuaste lähti keikalle ja jouduin tulemaan toimeen ilman sitä. Pikku-presonusta joutui nostamaan niin paljon, että kohina on liian kova. Äänitän paljon akustista musiikkia ja käytän konkkamikkejä, joten etusilla on aika suuri merkitys äänenlaadulle.
 
Ehkä kalliimmissa äänikorteissa alkaa olemaan hyvä etuaste, muuten erillinen etuaste on järkevä ratkaisu, koska sitten usb-interface voi olla käytännössä mikä tahansa viiden euron mokkula.
 
Petteri81
17.04.2015 18:25:06
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Ehkä kalliimmissa äänikorteissa alkaa olemaan hyvä etuaste, muuten erillinen etuaste on järkevä ratkaisu, koska sitten usb-interface voi olla käytännössä mikä tahansa viiden euron mokkula.
 
Ei nyt ehkä ihan vitosen. Kyllä kai sen pitää vielä osata muuttaa ääni kivasti ykkösiksi ja nolliksi.
 
Mikael
17.04.2015 18:33:10
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä oon ollut tyytyväinen omien RME:n korttien etusiin. Samoin RME Octamic II on oivallinen ADAT-väyläinen etunen.
 
Fuzz is Clean! https://soundcloud.com/skipzoneband
Sotahippi
28.04.2015 08:41:35
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täsmennätkö vähän mikä on hyvä etuaste?
Itse olen ajatellut asian niin, että interfacen etusten tulee olla puhtaat ja värittämättömät ja sitten lisäksi niitä erillis-värillisiä, kun tietää mitä väriä haluaa jo äänittäessä.
 
Tässä mielessä täältä myös ääni RME:lle.
 
Todellisuudessa ei ole ristiriitoja.
washburn
28.04.2015 09:09:43
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onhan niissä paljon muutakin kuultavaa eroa kuin 'väri' tai 'värittömyys'. Monella tapaa huonoimpia etusia, mitä itselle on tullut vastaan, on presonuksen digimax-etuasteet sekä vanhemmat digidesign -etuasteet. Eron parempiin huomaa selvästi mm. transienttitoistossa. Stereomateriaali kahden kanavan läpi ajettuna kuulostaa selvästi kapeammalta kuin pitäisi.
 
Live long and Prosper
Sotahippi
01.05.2015 19:36:04
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvä pointti. En halunnut toki rajoittaa ajattelua pelkkään taajuusvasteeseen. Kunhan jäsensin.
 
Todellisuudessa ei ole ristiriitoja.
rogue24
27.05.2015 15:23:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Steinbergin mr816x ja csx mallit ovat aivan järjettömän kovia
hintaansa nähden ja noita firewire malleja saa linkitettyä yhteen,
(daisy chain) eli sillä irtois se 8/16/24 kanavaa suht edukkaasti.
 
ganesha
28.05.2015 18:48:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rogue24: Steinbergin mr816x ja csx mallit ovat aivan järjettömän kovia
hintaansa nähden ja noita firewire malleja saa linkitettyä yhteen,
(daisy chain) eli sillä irtois se 8/16/24 kanavaa suht edukkaasti.

 
sama.
 
paitsi että kohta joku nörtti tulee itkemään vanhentuneesta tekniikasta, ku onhan toi FW jo niin last-season että virolaisetkin nauraa.
 
HK
18.06.2015 23:34:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PC puolella firewiren kanssa tuppaa olemaan ongelmana se, että laadukkaidenkaan emolevyjen integroiduilla VIA:n tai vastaavien valmistajien firewirepiireillä ei tee nauhoitushommissa yhtikäs mitään. Ongelmia ilmenee viimeistään useampaa raitaa nauhoittaessa samaan aikaan.
 
Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että pitää löytää Texas Instrumentsin firewirepiirillä varustettu erillinen pci tai pci-e kortti. Tämä yleensä vaatii vähän salapoliisityötä, mutta kun toimiva kortti löytyy niin sitten kyllä firewire toimii kuin junan vessa.
 
Peltikorva puupäässä.
Juhani_t
19.06.2015 12:28:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sopinee että lainaan vähän ketjua, koska aihe on aika sama.
Tarve ois vähintään 16 kanavaa sisään ja ulos tietokoneelle/-koneelta ja mielellään EI etuasteita tai muuta ylimääräistä. Onkohan tuo oikeasti totta että valikoima tuossa sarjassa on vain Motu 24io joka maksaa käytettynäkin noin 600 euroa? Sekin tarvinnee lisäksi vielä oman korttinsa johon taas palaa satasia?
 
anodivirta
08.07.2015 16:11:52
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juhani_t: Sopinee että lainaan vähän ketjua, koska aihe on aika sama.
Tarve ois vähintään 16 kanavaa sisään ja ulos tietokoneelle/-koneelta ja mielellään EI etuasteita tai muuta ylimääräistä. Onkohan tuo oikeasti totta että valikoima tuossa sarjassa on vain Motu 24io joka maksaa käytettynäkin noin 600 euroa? Sekin tarvinnee lisäksi vielä oman korttinsa johon taas palaa satasia?

 
Mä ostaisin ehkä jonkun vanhan 8ch äänikortin, jossa on adat ja behrun ada8000 tms. kaveriksi.
 
http://weeklybeats.com/#/anodivirta
oksatboys
08.07.2015 16:24:05
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joku aika sitten yritin kans ettiä 8 tai 16 kanavaista "muunninta" (eli ilman etusia), mut ei niitä hirveesti ole. Ferrofish tais olla ainut alle tonnin vehje. Päädyin lopulta Motun 828 mk2:een kun halvalla sain ja jos tarvetta lisäkanaville tulee niin ostan joko behkun ada8200 tai Audientin adat-etusen.
 
"Hieno mekanismi sinäänsä, jos ei olisi näin saatanan tyhmä." -Lihis96
-Hexa-
10.07.2015 17:27:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

periaatteessa ''lainaan'' ketjua.
 
Motun x828 kiinnostaisi
http://www.thomann.de/fi/motu_828x.htm
 
http://www.soundonsound.com/sos/jul04/articles/motu828mkii.htm
 
paperillahan tuo vaikuttas ihan lupaavalta. Oon vaan tosi paranoid sokkona ostamisen kanssa, mutta miten tätäkin pohjoispohjanmaan alueella testaat :D ?
 
1000e. Sinänsä budjetti luokan peli, mutta hypetys kova rapakon toisella puolen.
 
Täällä kukaan päässy kokeileen?
 
Tekniikka on musiikissa hyvä renki, mutta huono isäntä.
northern
10.07.2015 20:07:46
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aihetta sivuten, itteäni kiinnostais kuulla että millanen se ero on oikeasti halvan ja kalliin etuasteen välillä, mutta ei tahdo löytyä ääninäytteitä. Kyllähän noihin saa monta tonnia halutessaan upotettua rahaa mutta kiinnostais kuulla onko se ero oikeasti sen arvoista. Löytyy kyllä ääninäytteitä missä on vertailtu samassa hintaluokassa pyöriviä etusia, muttei sellasia missä on joku halpa USB ja monen tonnin putkivempain.
 
Etsiikö bändisi hyvää studiota jossa työskennellä halvalla? Ota siinä tapauksessa minuun yhteyttä.
ganesha
10.07.2015 22:10:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

northern: Aihetta sivuten, itteäni kiinnostais kuulla että millanen se ero on oikeasti halvan ja kalliin etuasteen välillä, mutta ei tahdo löytyä ääninäytteitä. Kyllähän noihin saa monta tonnia halutessaan upotettua rahaa mutta kiinnostais kuulla onko se ero oikeasti sen arvoista. Löytyy kyllä ääninäytteitä missä on vertailtu samassa hintaluokassa pyöriviä etusia, muttei sellasia missä on joku halpa USB ja monen tonnin putkivempain.
 
itse oon päässyt tekemään vertailevaa tutkimusta n. 500 euron hintaluokassa Motun 8Pren ja tuollaisen edellämainitun Steinbergin MR816:n kanssa. Huomasin, että kun piti nauhoittaa kitaroita, sekä sähkö- että akustista - eikä erillistä etaria ollut tarjolla - ja piti ruuvata gainia suht isolle interfacesta (yli kello kolmen knobista), niin Motun kanssa alkoi jo pienoista suhinaa kuulumaan, kun taas Steinbergistä pystyi ruuvaamaan gainin vaikka ihan tappiin asti, eikä minkäänlaisia suhinoita kuulunut. Hintaeroa noilla ei ollut tuolloin kuin alta 150e (eikä taida olla vieläkään?)
 
Spedemix
11.07.2015 00:35:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

northern: Aihetta sivuten, itteäni kiinnostais kuulla että millanen se ero on oikeasti halvan ja kalliin etuasteen välillä, mutta ei tahdo löytyä ääninäytteitä. Kyllähän noihin saa monta tonnia halutessaan upotettua rahaa mutta kiinnostais kuulla onko se ero oikeasti sen arvoista. Löytyy kyllä ääninäytteitä missä on vertailtu samassa hintaluokassa pyöriviä etusia, muttei sellasia missä on joku halpa USB ja monen tonnin putkivempain.
 
Ganesha puhuikin jo noista "puhtaiden" etareiden eroista. Paremmat etarit kohisee vähemmän.
 
Sit kun mennään värittävien etareiden maailmaan niin usein joku 1073:lla äänitetty raita kuulostaa mehukkaammalta ja "valmiimmalta" kun taasen joku perus USB-kortin etari kuulostaa tosi vanillalta. Leijonaosa meidän lempimusiikista on äänitetty tällaisten värittävien etareiden läpi ja näiden saundi kuuluu läpi levyn.
 
Esimerkiksi amerikkalaisen rockmusiikin kirkkaus ja presenssi tulee paljolti siitä että levyn kaikki raidat on äänitetty 1073:lla. Ja monien soul-levyjen ja vaikkapa Sinatra-äänitysten saundi tulee jostain UA-610 -tyyppisestä putkietuasteesta. Itse en ainakaan tiedä miten toisintaa tätä vaikkapa EQ:lla. Tosin sitä pystyy toisintamaan jonkin verran käyttämällä vaikkapa plugarimallinnuksia näistä etareista. Esim Universal Audion Neve 1073 -plugari on jo sen verran lähellä hardista että paikoitellen käytän sitä substituutiona: renderöin vaikka virveli-, tai lauluraidan sen läpi jos havaitsen että kyseinen raita näyttää olleen äänitetty jonkun värittömän etarin läpi.
 
Ja syy siihen miksi ylipäänsä käyttää tämmösiä etareita änittäessä on se, että kun aloitat miksauksen ja nostat faderit ylös, raidat tuntuvat blendautuvan jo lähtökohtaisesti paremmin yhteen. Lisäksi vaikkapa läpeensä 1073:lla äänitetty rockbiisi kuulostaa jo lähtökuopissa enemmän rockilta.
 
Spede blendaa: https://blend.io/spede
jannu
13.07.2015 14:37:47 (muokattu 13.07.2015 14:38:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Spedemix: kuulostaa tosi vanillalta.
 
Sovitaanko että seuraavaa, joka tätä ilmaisua käyttää, saa hakata merilohella kylkiin? :)
 
"You can't really be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
Saatanan kojootti
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «