Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitaran stopparin kierreholkin kiinnitys??
1
hallu
28.05.2015 16:21:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi, mulla on pulma "uudessa" kitarassani (Yamaha SA2200). Elikkä stopparin kierreholkki nousee paikoiltaan. Varmistin kielten vaihton yhteydessä, että holkissa ei ole klappia, mutta on sen verran löysällä, että kielten paine nostaa sitä ylöspäin enemmän silloin kun stappari on ruuvattu matalalle. Kun stopparia ruuvaa ylöspäin niin holkki nousee vastaavasti vähemmän ja varmaan sen saisi pysymään pohjassa kun ruuvaisi stopparin riittävän korkealle, mutta sehän ei ole tämän säädön tarkoitus, vaan tällä pitäisi voida säätää tallaan kohdistuvaa painetta. Luultavasti vuosikymmenten saatossa puu on kuivunut sen verran että hölkki on alkanut liikkua kolossaan.
 
Kysymys kuuluu, että voiko holkin muitta mutkitta liimata paikoilleen, vai olisiko syytä käyttää jotakin pientä kiilaa jolla sen saisi istumaan kolossaan tiiviimmin. Vai voisiko tämä olla asia joka olisi syytä teettää soitinkorjaajalle? tulen kuitenkin myöhemmin teettämään tähän pienehkön huoltotyön (mikkikytkimen vaihto ja nauhanpäiden fiksaus mahdollisesti). Tämä ei ole varsinainen arvosoitin, mutta kohtuullisen arvokas kuitenkin ja niin viimeisen päälle hyväkuntoinen ikäisekseen etten haluaisi röytää tätä millään harkitsemattomalla teeseitse korjauksella.
 
Olisipa jo kevät
73nd3r
28.05.2015 17:41:38 (muokattu 28.05.2015 20:59:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun se kitara menee joka tapauksessa pajalle, niin siltä kantilta:
 
Jos homma toimii jotenkuten, odota korjaukseen asti ja anna ammattilaisen hoitaa.
 
Jos saat holkin ympärille vaikka pari kierrosta teflonteippiä, se voi auttaa tilapäisesti - taas: anna ammattilaisen hoitaa kunnolla.
 
Jos rupeat itse korjaamaan (ja et korjaa hankkimalla isommat holkit), niin eka optio on laittaa reiän reunoille TiteBondia tai SigBondia. Se ei tartu metalliin erityisen tiukasti, mutta pitää yleensä riittävästi.
Toinen tapa on tiivistää reikää (pika)epoksilla; pieni kerros reunoille, odota kuivumista, testaa. Uusi homma tarvittaessa.
 
Mun mielipide on, että holkkeja ei kannata liimata kiinni sellaisella liimalla joka tarttuu liian tiukasti; epoksi ja supergluet on vähän semmosia että mahdollisessa irrotuksessa repii paikat hajalle.
 
hallu
28.05.2015 18:23:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

73nd3r:
..........................................
 
Mun mielipide on, että holkkeja ei kannata liimata kiinni sellaisella liimalla joka tarttuu liian tiukasti; epoksi ja supergluet on vähän semmosia että mahdollisessa irrotuksessa repii paikat hajalle.

 
Joo, näin vähän arvelinkin. Näennäisen yksinkertainen homma johon tulee helposti tartuttua itse, voi johtaa katastrofiin ja armottomaan vitutukseen. Kiitos rohkaisusta. Tarkoitus oli viedä se pajalle loppukesästä tai aikaisintaan heinäkuussa, mutta ehkäpä saan sen kikkailtua pitämään siihen saakka ja annan Heidin hoitaa:-). Tämä on kuitenkin jo sen tason soitin, että haluaa ottaa vähän varman päälle tuon jutun.
 
Olisipa jo kevät
pamppu
29.05.2015 21:41:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oikein. Heidi on se oikea ratkaisu. Samalla voit tehdä hankintoja uuden soitinmyyjä Sannan avustuksella :) Ikata rulez.
 
Have mercy maam!
hallu
29.05.2015 22:17:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pamppu: Oikein. Heidi on se oikea ratkaisu. Samalla voit tehdä hankintoja uuden soitinmyyjä Sannan avustuksella :) Ikata rulez.
 
Mulla taitaa nyt kyllä olla hankinnat pulikassa aika pitkäksi aikaa taas:-D. Sen verran tänä keväänä päässyt mopo karkaamaan käsistä, mutta eihän sitä ikinä tiedä jos vaikka sen A tai D huuliharpun laittaisi (tai vakka molemmat).
 
Olisipa jo kevät
Myrkky Nuoli
02.06.2015 08:50:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei muutaku tulppa reikään ja uus reikä, sillä siitä pääsee.
 
More Nintendo, less Marshall.
iec
02.06.2015 11:01:03
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Myrkky Nuoli: Ei muutaku tulppa reikään ja uus reikä, sillä siitä pääsee.
 
Jos nyt kuitenkin ammattilainen fiksaa ongelman... en ainakaan itse alkaisi tuon hintaiseen laatukitaraan tekemään kovin DIY-korjauksia. Tai sillä DIY-meiningillä voisi tietysti varmistaa sen että kitarasta tulee pitopeli :) En toki jäsen Hallun soitinrakennus/korjaustaidoista tiedä sen tarkemmin. Lähinnä ajattelin oman taitotasoni kannalta asiaa ;)
 
-iec
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
iec
02.06.2015 11:05:10
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Mulla taitaa nyt kyllä olla hankinnat pulikassa aika pitkäksi aikaa taas:-D. Sen verran tänä keväänä päässyt mopo karkaamaan käsistä, mutta eihän sitä ikinä tiedä jos vaikka sen A tai D huuliharpun laittaisi (tai vakka molemmat).
 
Hemmetin Michael Monoroe kun soitteli telkkarissa sitä huuliharppuaan. Meinaa alkaa hieman gasittamaan myös mulla. Pitäisköhän ostaa Thomannilta joku huuliharppusetti halvalla... Kun ei sitä kuitenkaan osaa ostaa sellaista mikä on samassa sävellajissa just sen biisin kanssa mitä bändi keksii alkaa soittamaan. Toisaalta pitäisköhän ajatella perheen hermoja ja jättää kuitenkin ostamatta. No ehkä ennemmin silti huuliharppu kuin viulu :)
 
-iec
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Myrkky Nuoli
02.06.2015 11:47:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

iec: Jos nyt kuitenkin ammattilainen fiksaa ongelman... en ainakaan itse alkaisi tuon hintaiseen laatukitaraan tekemään kovin DIY-korjauksia. Tai sillä DIY-meiningillä voisi tietysti varmistaa sen että kitarasta tulee pitopeli :) En toki jäsen Hallun soitinrakennus/korjaustaidoista tiedä sen tarkemmin. Lähinnä ajattelin oman taitotasoni kannalta asiaa ;)
 
-iec

 
Hyvin helppo homma tuo on jos on aiemmin puun kanssa työskennellyt ja mielellään pylväspora käytettävissä, mutta ihan totta tietysti tuokin. Varman päälle pelaaminen on aina viisasta.
 
More Nintendo, less Marshall.
hallu
02.06.2015 11:53:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

iec: Hemmetin Michael Monoroe kun soitteli telkkarissa sitä huuliharppuaan. Meinaa alkaa hieman gasittamaan myös mulla. Pitäisköhän ostaa Thomannilta joku huuliharppusetti halvalla... Kun ei sitä kuitenkaan osaa ostaa sellaista mikä on samassa sävellajissa just sen biisin kanssa mitä bändi keksii alkaa soittamaan. Toisaalta pitäisköhän ajatella perheen hermoja ja jättää kuitenkin ostamatta. No ehkä ennemmin silti huuliharppu kuin viulu :)
 
-iec

 
Ha ha, mulle tuli jo perheeltä noottia että treenata sopii sitten kun ketään ei ole himassa:-D. Se on yllättävän haastava ja yllättävän monipuolinen ja ilmaisuvoimainen soitin. Siihen jää helposti koukkuun;-).
 
Niin ja kiitos kommenteista. Olen pikkuisen turannut kitaroiden kanssa, mutta en osaa tehdä kunnolla joten annan sellaisen tehdä joka osaa. En ole ollut kovin hanakka myymään kitaroita, mutta pitäisi varmaan hiljalleen opetella, mun on vaan niin vaikea luopua näistä. Mulla olisi yksi kitara josta voisin periaatteessa luopua muuten, mutta kun olen saanut sen lahjaksi, niin ei oikein voi.
 
Olisipa jo kevät
jhlamm
02.06.2015 22:56:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itte väänsin vulkanoituvaa teippiä aikoinaan sinne, kun se antaa hieman periksi niin sai oikein kivan tiiviin paketin. Tosin varmaan mikä tahansa teippi sinne väliin niin sopii aivan hyvin. Siitä en tiedä, että vaimentaako resonanssia ja sointia, mutta itsellä ei ole kyllä haitannut.
 
"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «