Aihe: Mitä kieliä käytät kitarassasi?
1 2 3 4 537 38 39 40 4174 75 76 77 78
Kalibann
17.05.2015 13:39:56
D`addarion EXL117 -settiä (.11-.56) tullu käytettyä useammassakin kitarassa nyt tovin kun D-vireestä räimii menemään. Ei flegu eikä liian jäykkä setti omaan makuun.
Juzpe
17.05.2015 21:09:10

vaikeamuistaa: Mitäs tykkäät noista Moneleista?

Kaikki muu on hyvää paitsi 8,5e/setti o malko paljo, kun niitä menee 25 settiä vuodessa.
Laulava Kylätohtori
22.05.2015 13:16:29
Soundi vähän kulahtanut stratossa - ei ihme, sillä kielet ovat jo varmaan puoli vuotta vanhat.

Ajattelin nyt tilata normaalit D'addariot ja testata, onko ne oikeasti hintansa verran huonommat kuin NYXL:t. Tykkään kyllä NYXL:stä, mutta kokeillaan nyt, onko ne oikeasti sen paremmat kuin tavalliset.

Samalla voisi vielä testata tavallista kymppisettiä ja 10-52:sta, että kuvittelenko vain sen 10-52 paremmuuden, vai onko ne paksummat alakielet todella paremmat...

Mitenkäs muut NYXL-käyttäjät? Pysyttekö NYXL:ssä vai onko vaihtunut tavallisiin?
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
Pasi B Pace
22.05.2015 14:08:56
Ernie Ballin Cobaltit tuli testattua. Soundi on kyllä oikeesti tosi hyvä, mut ne on nyt jo ihan paskaset. Normaalit D'addarion ja ernie ballin kielet ei olis osoittanu likaantumisen merkkejä samalla käyttömäärällä.
"Tuhannenkin virstan matka alkaa yhdellä askeleella."
Gabe
22.05.2015 16:54:55
Laulava Kylätohtori: Soundi vähän kulahtanut stratossa - ei ihme, sillä kielet ovat jo varmaan puoli vuotta vanhat.

Ajattelin nyt tilata normaalit D'addariot ja testata, onko ne oikeasti hintansa verran huonommat kuin NYXL:t. Tykkään kyllä NYXL:stä, mutta kokeillaan nyt, onko ne oikeasti sen paremmat kuin tavalliset.

Samalla voisi vielä testata tavallista kymppisettiä ja 10-52:sta, että kuvittelenko vain sen 10-52 paremmuuden, vai onko ne paksummat alakielet todella paremmat...

Mitenkäs muut NYXL-käyttäjät? Pysyttekö NYXL:ssä vai onko vaihtunut tavallisiin?

Nyt on kolme kertaa peräkkäin Daddarion NYXL kieli katkennut keskeltä viikon parin käytön jälkeen, ja vielä eri kieli joka kerta. Mulla ei ole tainnut koskaan aiemmin katkennut kieli keskeltä. Laitoin asiakaspalveluun mailia mutta ei kuulu vastausta. Noidenhan pitäisi olla vahvempia kuin normikielet.

Ostin Elixirit vielä kertaalleen testiin. Siinä setissä mitä testasin aiemmin oli varmaan joku valmistusvirhe pinnoitteessa. Nämä onkin ihan hyvät.
Kuha
22.05.2015 19:55:36

Darcot, halvat, voi vaihtaa joka päivä, vähän yli juuron setti.
Old Fenders never die
fenkkuvanhus
22.05.2015 21:42:39 (muokattu 23.05.2015 07:36:47)
eipä mtn
lpstudio
26.05.2015 15:36:11
GHS 10-52 on se yleisin, Dunlopeja tulee myös usein käytettyjä koska ovat melko halpoja. Akustisessa (Little Martin) käytän Daddarion 12-53 settiä.
ReBeat
26.05.2015 16:31:23

Kuha: Darcot, halvat, voi vaihtaa joka päivä, vähän yli juuron setti.

Saako oikeesti noin halvalla? Mistä? Eilen googletin 5sec, epäonnistuin ja luovutin.
johanssen
26.05.2015 19:33:51

ReBeat: Saako oikeesti noin halvalla? Mistä? Eilen googletin 5sec, epäonnistuin ja luovutin.

10 sekkaa ja löysin ton http://www.stringsandbeyond.com/darco-strings.html
asialliset hommat hoietaan, muuten ollaan ku ellun kanat...
Kuha
26.05.2015 21:58:16

ReBeat: Saako oikeesti noin halvalla? Mistä? Eilen googletin 5sec, epäonnistuin ja luovutin.

Ei taida enää saada, Thomann on nostanut hintoja aika lailla.
Old Fenders never die
Laulava Kylätohtori
11.06.2015 18:34:01
Mulla on 10-52 setti (tykkään niiden tuntumasta), mutta olen alkanut miettimään, että kuinka paljon nuo paksummat kielet (bassopuolella) vaikuttavat soundiin normaaleihin 46 verrattuna? Tiettyä ärsyttävää bassojyminää tai korostusta meinaa tulla soundiin, eikä mikkien ruuvauskaan auta. Soundi menee vaan hengettömäksi, kun liian alas ruuvaa...

Onko ero soundissa merkittävä 52 vs 46? Onko paluu neljäkutosiin edessä?
Rudenorth
11.06.2015 20:22:04
Nykyään pääasiassa EHX tai GHS 10-46. Seuraavaksi testiin menossa GHS Gilmour 10-48.
Sarko
11.06.2015 21:20:14
Laulava Kylätohtori: Mulla on 10-52 setti (tykkään niiden tuntumasta), mutta olen alkanut miettimään, että kuinka paljon nuo paksummat kielet (bassopuolella) vaikuttavat soundiin normaaleihin 46 verrattuna? Tiettyä ärsyttävää bassojyminää tai korostusta meinaa tulla soundiin, eikä mikkien ruuvauskaan auta. Soundi menee vaan hengettömäksi, kun liian alas ruuvaa...

En ole huomannut ärsyttävää "bassojyminää" 10-52 setillä vedettäessä, oon kuitenkin pistellyt tollaisella setillä erilaisilla Teleillä, Gibson SG:llä, parilla Danelectrolla ja Jazzmasterilla. Paksummat kielet tuntuvat ja kuulostavat jämäkämmiltä ja eivät "kyykkää" niin paljoa soittaessa, kyykkäyksellä tarkoitan vahingossa bendailua yms. Tatsi on parempi kun ei tarvi sormeilla löysää spagettia.
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
Laulava Kylätohtori
11.06.2015 21:37:45
Sarko: En ole huomannut ärsyttävää "bassojyminää" 10-52 setillä vedettäessä, oon kuitenkin pistellyt tollaisella setillä erilaisilla Teleillä, Gibson SG:llä, parilla Danelectrolla ja Jazzmasterilla. Paksummat kielet tuntuvat ja kuulostavat jämäkämmiltä ja eivät "kyykkää" niin paljoa soittaessa, kyykkäyksellä tarkoitan vahingossa bendailua yms. Tatsi on parempi kun ei tarvi sormeilla löysää spagettia.

Okei, eli vika on muualla (korvien välissä), joten 10-52:lla mennään tulevaisuudessakin. Tuo kyykkääminen on juurikin se syy, miksi siirryin 52:iin. Niillä on parempi ja tarkempi tatsi ja sekä kontrolli
Sarko
11.06.2015 21:45:13
Laulava Kylätohtori: Okei, eli vika on muualla (korvien välissä), joten 10-52:lla mennään tulevaisuudessakin. Tuo kyykkääminen on juurikin se syy, miksi siirryin 52:iin. Niillä on parempi ja tarkempi tatsi ja sekä kontrolli

Käytössä alakielten soundi tummenee, ne likaantuvat ajan saatossa, niihin kertyy hikeä yms. Se saattaa myös vaikuttaa siihen että kokee alakielten korostavan bassoa ja "jymisevän". Bänditreenien kontekstissa harvoin haittaa jos kielet ovat hieman tumppuuntuneet, voluumi ja vahvistus paikkaa. Ihan loppusuoralla olevat kielet ovat tietysti eri asia.
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
Gabe
11.06.2015 22:34:18
Laulava Kylätohtori: Mulla on 10-52 setti (tykkään niiden tuntumasta), mutta olen alkanut miettimään, että kuinka paljon nuo paksummat kielet (bassopuolella) vaikuttavat soundiin normaaleihin 46 verrattuna? Tiettyä ärsyttävää bassojyminää tai korostusta meinaa tulla soundiin, eikä mikkien ruuvauskaan auta. Soundi menee vaan hengettömäksi, kun liian alas ruuvaa...

Minäpä sanon vähän eriävän mielipiteen aiheeseen, itse huomasin myös tuollaista basson "jyminää" 10-52 setillä... etenkin puhtailla tai pikkurosolla. Kovalla säröllä tuo taas toimi hyvin. En kuitenkaan tykännyt paksuimpien kielten tatsista yhtään. Nyt on kiinni 9-42 mikä tuntuu olevan paras tähän saakka.

Hittolainen, mulle optimaalisin mikkisetti olis varmaan 11-38 :D Ei taideta vaan myydä missään. Onko jossain hyvä valikoima irtokieliä?
Sarko
11.06.2015 22:54:42
Millaista tuo jyminä oikein on? Esiintyykö sitä yhtyeen kanssa soittaessa vai makuuhuoneessa kyherrellessä? Omissa soitoissa liiat bassojen korostumiset ovat joko johtuneet kaappien tai combojen rakenteista, vahvistimen säädöistä tai soittotilasta.
Gabe
11.06.2015 23:47:04
Sarko: Millaista tuo jyminä oikein on? Esiintyykö sitä yhtyeen kanssa soittaessa vai makuuhuoneessa kyherrellessä? Omissa soitoissa liiat bassojen korostumiset ovat joko johtuneet kaappien tai combojen rakenteista, vahvistimen säädöistä tai soittotilasta.

Ihan kaikissa tilanteissa ja tiloissa tuo jyminä tuli esiin. Siitä on jo aikaa jokunen vuosi kun noin paksua settiä testasin enkä silloin ainakaan vahvitistimen vaihdolla tai säätöjen muutamisella saanut sitä jyminää pois. Enpä viitsi nyt testata kun se tatsi noissa ei miellyttänyt.

Onko tietoa onko missään lafkassa kattavaa valikoimaa irtokieliä? Voisi olla mielenkiintoista kokeilla tuollaista 11-38 settiä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)