Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kaulakulman muutos eli neck reset
1
Tailor Pale
03.05.2012 10:06:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kielet korkealla, mutta tallaluuta ei pysty enää madaltamaan. Tuli tällainen "perusjuttu" mietintään vm. -67 Martiniin ja kyselen kokemuksia. Kenellä teetit, miten onnistui, tuliko vintakesta parempi kuin uusi?
 
?
LL
03.05.2012 11:07:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tailor Pale: Kielet korkealla, mutta tallaluuta ei pysty enää madaltamaan. Tuli tällainen "perusjuttu" mietintään vm. -67 Martiniin ja kyselen kokemuksia. Kenellä teetit, miten onnistui, tuliko vintakesta parempi kuin uusi?
 
Jotenkin kuullostaa siltä, että kitarasta olisi kaulan kannan liimaukset pettäneet, jonka takia kielet ovat kohonneet korkeuksiin.
 
Tailor Pale
03.05.2012 11:31:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täsmennetään. Kielet nyt 2.5-3 mm korkeudella 12. nauhalla. Tallaluu lähes tallan tasossa ja kielikulma todella loiva. Kitara ei enää soi niinkuin akustisen pitäisi.
 
?
viisi_kitaraa
03.05.2012 13:31:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oletko kokeillut kaularaudan säätämistä?
Saattaa nimittäin olla, että kaularauta on liian löysällä, ja kaula kaareutuu eteenpäin. Tuollaisesta kun sitten yrittää laskea kileliä alaspäin tallaa madaltamalla niin saa juuri kuvaamasi kaltaisen kitaran.
 
PS. eit uo 3mm niin mahdottoman korkea akustisessa ole. Sähkökitarassa ehkä.
 
viisi_kitaraa
03.05.2012 13:40:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaveri muuten hioi omassa halpiskitarassaan tallaa matalammaksi, jotta sai tallapalaakin madallettua. Myöhemmin sitten tajusi, että kaularauta olikin löysällä ja sitä kiristäessään huomasi hioneensa tallapalaa ihan liikaa...
 
Liian loiva kielikulma ei ole kovin kiva. Silloin kielet särisevät seuraavien nauhojen kohdalla liian helposti.
 
Tailor Pale
03.05.2012 14:41:50 (muokattu 03.05.2012 15:05:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täsmennetään: kaularauta ei ole säädettävä ja kaulan relief on ok. Mukava kielten korkeus 12. nauhalla olisi e 1.8 mm ja E 2.2 mm.
 
Kielikulmalla tarkoitan kulmaa, jolla kielet taittuvat tallaluun yli.
 
?
StevieRayVehkakoski
03.05.2012 15:19:36 (muokattu 03.05.2012 15:25:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei tollasta saa kukaan korjattua, myy mulle halvalla, varsinkin jos on 00/000-kokoa!!
 
Ei vaan, toi on aika yksinkertainen juttu jos ei vaan kaulaliitosta ole joku Vehkakoski ennestään turannut epoksia, pikaliimaa ym. paskaa täyteen. Mä olen itse korjannut kaulakulman neljään tai viiteen vanhaan jatsilootaan/akustiseen ja jos vaan kaula lähtee helposti lämmöllä irti niin eipä ole ihmeellinen homma. Sitten jos haluaa viimeisen päälle siistin niin tietysti vaatimustaso kasvaa ja muutenkin jos halutaan käyttää nahkaliimaa ym.
 
Lottonen, Liljeström, Paasonen, Loef ym. akustisen tekijät varmasti tekee hyvin ja siististi ja vähän saatanan kalliilla =)
 
You can't spend what you ain't got, you can't lose what you ain't never had
Tailor Pale
03.05.2012 15:44:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä on 0-koppainen :)
 
Ja soitinrakentajillahan homman saa hoitoon alkaen noin 400 eur. Ajattelin vaan, että jos joku olisi hyvillä kokemuksilla resetin teettänyt niin voisi kertoilla.
 
?
milahtee
03.05.2012 21:38:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suosittelen Paasosta. Työn jälki on erinomainen ja löytyy runsaasti kokemusta vintage-kitaroista.Käyttää vain nahkaliimaa tällaisissa korjauksissa.
 
mhelin
11.04.2015 13:12:00 (muokattu 11.04.2015 13:36:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

siirretty
 
Azolith
24.05.2015 23:33:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Älkääs nyt.
Kyllä perus kitaran viilaamiset onnistuu jos ei kotikonstein vaikka täältä hyvillä neuvoilla, niin meiltä semiammattilaisilta hieman toisenlaisilla hinnoilla.
Käsi& työkalu on kai nykyisin harvinaistuva yhdistelmä, mutta ahneus?
Harvoin asuu yhdessä lahjakkuuden kanssa.
Vai miten se vanha sananlasku kulki?
Järkyttäviä hintoja korjaamoilla.
 
Ammattilainenhan ei muusikoidennetissä saa olla, eli amatööriasennusta ehdotan.
Jos vaikka tallapalan madallus, satulaurat, kaularaudan säädöt eli kaiken läpikäynti soivaksi kitarassa, niin ei nyt yli 50e. Jos täytyy nauhoihin puuttua, luiseksi satula/ tallaa ja muuta niin voi mennä muuksi, mutta maalaisjärjellä hinnoissakin.
Pointi on että ahneudella ei kuulemma ole rajaa, mutta onhan se jos suostuta mukaan siihen.
 
.
Puavali
26.05.2015 00:39:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos mulla ois vm. -67 Martin kaipaamassa kaulakulman muutosta, niin oisin luultavasti valmis pulittamaan oikealle ammattilaiselle 400 euroa (? sen verran saa oikea ammattimies ollakin ahne), koska oman itseni tekemänä voisi korjauksen ulkonäkö olla jossain määrin esteettisesti viehättyvyysrajoitteinen.
 
Radiaani toimmii Olen rento, rauhallinen ja ulospäinsuuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
Azolith
26.05.2015 10:17:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse en ole kauloja ottanut vielä irti akustisista.
12-kielisen Landolani kaulakulma muutettiin aikanaan Kitaratohtorilla Turussa.
Erittäin siististi toteutti ja täydellinen kulma tuli.
Kustannukset oli kohtuulliset parisataa e, operaatiosta on kyllä kuutisen vuotta ja hinnat on varmaan nousseet.
 
.
Tailor Pale
26.05.2015 15:13:14 (muokattu 26.05.2015 15:18:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nytpä sitä kokemusta on itselläkin, joten vastaa itselleni. Resetti tuli Martiniin teetettyä tässäkin ketjussa mainitussa soitinpajassa Jyväskylässä eli A-P. Paasosella.
 
Sen jälkeen on kaulakulmaa korjattu kahdesta muustakin akustisesta samassa pajassa, joten siitä voi arvailla olenko ollut työhön tyytyväinen.
 
Oma kuvassa avatarin 1937 leimattu suomalainen kitara. Tekijän leima pohjassa, mutta kuka oli tämä Viljo? Viljo T...Kurki...
73nd3r
26.05.2015 17:32:27 (muokattu 26.05.2015 19:40:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvä päätös, ja ilmeisesti myös lopputulos ;)
 
Paljonko paja veloittaa hommasta?
 
Kaulakulman muutoksen vaikeustasosta minulla on nimittäin hieman eri mielipide kuin tuolla edellä parilla kirjoittajalla; mun mielestä se on suunnilleen hankalin homma korjauksissa. Se liimaliitos meinaa aina repiä mukaansa puunpaloja vaikka kuinka lämmittäis ja/tai höyryttäis, pintoja joutuu paikkailemaan ja uusimaan jne.
Yritän tässä kiertotietä sanoa, että arvopeliin en lähtis tekemään itse, vaan mieluummin ammattilaiselle.
 
milahtee
26.05.2015 21:04:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

73nd3r: Hyvä päätös, ja ilmeisesti myös lopputulos ;)
 
Paljonko paja veloittaa hommasta?
 
Kaulakulman muutoksen vaikeustasosta minulla on nimittäin hieman eri mielipide kuin tuolla edellä parilla kirjoittajalla; mun mielestä se on suunnilleen hankalin homma korjauksissa. Se liimaliitos meinaa aina repiä mukaansa puunpaloja vaikka kuinka lämmittäis ja/tai höyryttäis, pintoja joutuu paikkailemaan ja uusimaan jne.
Yritän tässä kiertotietä sanoa, että arvopeliin en lähtis tekemään itse, vaan mieluummin ammattilaiselle.

 
Nimenomaan, sisältä voi löytyä mitä tahansa yllätyksiä, joissa äkkinäiseltä voi eväät loppua. Edellinen resetoija on voinut käyttää vaikka epoksia tms. On myös ikävä, jos arvosoittimessa höyry karkaa väärään paikkaan. Vintage-markkinoilla vanhojen akustisten ostajat haluavat tietää korjaushistorian, ja se kuka korjauksia on tehnyt, vaikuttaa soittimen arvoon. Ammattikorjaaja on tae siitä, että työ on tehty oikealla tavalla ja oikeita materiaaleja käyttäen.
 
Ja mitä tulee hintoihin, koviltahan ne aina tuntuvat maksajan näkökulmasta, mutta tuntiveloitukset ovat täysin linjassa muiden vastaavien palvelujen kanssa (auton huolto, hiustenleikkaus yms).
 
Tailor Pale
27.05.2015 10:12:09 (muokattu 27.05.2015 10:31:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

73nd3r: Hyvä päätös, ja ilmeisesti myös lopputulos ;)
Paljonko paja veloittaa hommasta?
 
En ole tähän asti vielä selvinnyt pelkällä resetillä vaan samalla on aina tehty muutakin, kuten uusittu nauhoja, talla ja tallaluu, satulaluu, kielet, pinnit, liimattu rimoja...nämä on aina tapauskohtaisia ja siksi tuntityötä. Kustannus on ollut tonnin molemmin puolin - mutta sisältäen siis paljon muutakin työtä ja osia kuin resetin.
 
Asiaan liittyen, omissa kuvissani on tämän mainitun -67 Martin 0-16NYn talla ennen ja jälkeen rempan. AP teki uuden tallan, koska vanhaa tallaa oli jo hiottu matalammaksi kaularesetin lykkäämiseksi eikä sitä voitu enää käyttää. Kuvista näkyy esim. kielikulman muutos.
 
Oma kuvassa avatarin 1937 leimattu suomalainen kitara. Tekijän leima pohjassa, mutta kuka oli tämä Viljo? Viljo T...Kurki...
Simulator
04.06.2015 07:31:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla on juuri menossa tuo kaulakulman muutostyö 70-luvun Landolan teräskieliseen. Eilen juuri irroitin kaulan kitaran kopasta kuuman veden avulla.
Lähti helposti irti, eikä mitään ylimääräisiä puusäleitä irronnut mistään. Tiskialtaan päällä valutin hiljakseen vedenkeittimestä kiehuvan kuumaa vettä kaulan takapuolelta jo valmiiksi hieman raollaan olevaan liitossaumaan. Samalla kokeilin varovasti heilutella ja väännellä kitaran kaulaa.
Eka pannullinen ei vielä riittänyt, tokalla rupesi jo heilumaan ja kolmannella irtosi helposti ilman väkivaltaa.
 
Lakkapinta tai muoviset koristenauhat eivät sulaneet tai kärsineet mitenkään, eikä vettä mennyt kitaran sisäpuolelle. Alapäästään kaarella ollut otelauta suoristui myös itsestään kun kaula irtosi kitarasta.
Kannattaa tosin ensin varmistaa, että onko otelauta liimattu kitaran kanteen kiinni. Itse työnsin sinne kannen ja laudan väliin ohuen metallilastan joka tuli toiselta puolelta ulos. Ei ollut liimaa ainakaan minulla tai ehkä oli joskus ollut mutta oi jo irronnut. Lastaa kuumentamalla liimauksen voi irroittaa.
 
rrroope
05.10.2015 13:19:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tuossa ihan hyvä ohje aiheeseen: http://harmony.demont.net/kamikazie.php?page=023
 
mutta vintage-martiniin en ehkä lähtis kokeilemaan. yhen vanhan halpis-jazzkitaran oon tolleen korjannut.
 
StevieRayVehkakoski
09.10.2015 08:44:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Älkää hyvät ihmiset sahatko kauloja poikki, kyllä ne lämmöllä ja nitkuttelulla irtoaa. Usein tuo jo riittää pitkälle kun otelaudan irroittaa silitysraudalla, sitten vain varovasti lämmittää ja kevyesti kastelee kaulaliitosta niin kyllä se sieltä lumpsahtaa. Tietysti paras jos olisi vehkeet millä kuumaa ilmaa ja/tai höyryä painaisi liitokseen.
 
You can't spend what you ain't got, you can't lose what you ain't never had
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «