varpio 21.05.2015 09:28:15 | |
---|
Laulava Kylätohtori: En ota kantaa tuohon sinun plektrasi vahvuuteen, mutta kirjoituksestasi tuli vaan mieleen, että miten jengi pystyy soittamaan ohuilla lerppuplektroilla? Ei pysty. Kaikki materiaalit taipuvat liikaa jos paksuutta on alle millimetri. Tai käytän minäkin ihan joskus harvoin tuollaisia "Gels Medium" -nimisiä, en tiedä kuinka paksu se on mutta luullakseni alle millimetrin. Se kyllä taipuu niin mahdottomasti että kovin nopeasti ja tarkasti ei voi soittaa, mutta siinä on kiva napsuva saundi jos soittaa esim. funkkia. |
Sammo 21.05.2015 09:55:27 | |
---|
EVH vetää ja on aina vetänyt thineillä: nykyään käytössä on kai 0.6mm ja ennen vielä ohuempi ... ei kuule tuota mun mielestä soudista. Trevor Rabinkin käyttää ohutta plekua, opetusvideon mukaa mies puristaa plekeun rutulle (käyttää peukalo, etu-/keskisormi -yhdistelmää) kun pitää saadaa enemmän otetta nuotista. Ite vedän harjaukset mediumilla sähkiksellä ja akkarilla thinillä jos biisissä ei tartte muuta kuin harjata . Muuten vedän koko biisin paksumalla plekulla. "With me, I play loud. It's right out there. My manhood is right on the table. Examine it, pick it up, if you will. There it is."
- Nigel Tufnell, Guitar Player Oct. '84 |
Muovinen 21.05.2015 13:25:24 | |
---|
Minä soitin aika pitkään keltasella Tortexilla (.73mm) mutta eihän sillä mitään kirurginhommia tehny. En tajunnu miten joku voi soittaa millisellä tai paksummalla ja vielä tollasella täysikokoisella muuta ku bassoa. Kuitenkin itekin pidin tollasta plekua silleen sormissa, että vain hyvin pieni osa kärkeä oli esillä, eli se osumapinta oli jo aika jäykkä. Sittemmin on soittotyyli muuttunut pienempiliikkeiseksi, kitarat paremmiksi ja plekut pienemmiksi ja paksummiksi. Ja soitan sitä myötä mielestäni tarkemmin ku aiemmin. |
Tuli noita valkoisia 1.5mm jazz kolmosia, vähän outoja kun ei ole mitään pyöristystä reunoissa, pikkasen kuin kakkosnelosella vetelis :D Liukkaita ovat kans kun ei ole kirjaimetkaan koholla kuten punaisissa nyloneissa. Ehkä vähän modattuina menisivät. Ovat muuten inauksen isompia kuin nylonit. |
varpio 22.05.2015 00:43:50 | |
---|
antnis: Tuli noita valkoisia 1.5mm jazz kolmosia, vähän outoja kun ei ole mitään pyöristystä reunoissa, pikkasen kuin kakkosnelosella vetelis :D Liukkaita ovat kans kun ei ole kirjaimetkaan koholla kuten punaisissa nyloneissa. Ehkä vähän modattuina menisivät. Ovat muuten inauksen isompia kuin nylonit. Minä olen noita vähän itse pyöristellyt ja silleen ne toimii ihan jees, mutta melkeen sama on kun ottaa pykälää tai kahta ohuempina niin ei tarvitse juuri pyöristelläkään. |