Aihe: Bluetone-vahvistimet
1 2 3 4 5101 102 103 104 105215 216 217 218 219
antnis
20.05.2015 18:30:25
Dusty on kyllä jo ahistavan hyvä ja monipuolinen peli, tekis mieli jopa myydä Twini ja ostaa kunnon 2x12 slanted kaappi sitä varten. Miten tää on taas niin vaikeeta.
antnis
21.05.2015 00:20:54 (muokattu 21.05.2015 00:21:31)
Gabe: Kyllä hyvä kaappi on oleellinen osa koko soundia. Voin suositella lämpimästi pajan kaappejakin. Luulisi että Dusty hoitaa tuon Twininkin tontin ihan kelvollisesti.Ja sitten alkaa kaiutinrumba! :D Hyvä lisä muuten tuo reverb tuossa sinun Dustyssa.

Itse pähkäilen noiden kaiuttimien kanssa treeniskaapin suhteen. G12H:t ovat täydelliset puhtailla tai pikkurosolla mutta G12-65 ja Veteran ovat ihan ilmiömäiset säröllä. Pitäisi olla kaksi kaappia vierekkäin ja niiden vaihto jollain kytkimellä. Varmaan tuo G12-65 & WGS Veteran menee kuitenkin nyt tuohon treeniskaappiin ja kotiin sitten G12H:t.. kotona ei paljon muutenkaan säröllä soittele.

Joo katos kun toi Dustyn clean kanava oli parempi kuin odotin ja vähän potikoita vääntämällä se pääsee tosi lähelle twiniä. Ihan samanlaista auktoriteettiä ei löydy mutta kotioloissa aika merkityksetön ero...Ja kun siinä on tosiaan hyvä reverbikin. Tää on niin tätä otan kyllä tukkaan jonku verta jos myyn ton. Olis varmaan päässy halvemmalla jos olisin kiltisti ostanu vaan sen Moparin myymän Dustyn kaappeineen :D

Ja tosiaan kaiuttimien kanssa pääseekin sitten vääntämään, todnäk niitäkin menee monta paria vielä :D
Laulava Kylätohtori
21.05.2015 08:45:59
Gabe: Itse pähkäilen noiden kaiuttimien kanssa treeniskaapin suhteen. G12H:t ovat täydelliset puhtailla tai pikkurosolla mutta G12-65 ja Veteran ovat ihan ilmiömäiset säröllä. Pitäisi olla kaksi kaappia vierekkäin ja niiden vaihto jollain kytkimellä. Varmaan tuo G12-65 & WGS Veteran menee kuitenkin nyt tuohon treeniskaappiin ja kotiin sitten G12H:t.. kotona ei paljon muutenkaan säröllä soittele.

Samaa mieltä, että Veteran on hyvä kovemmilla säröillä. Ja Heritage G12H-30:t, jotka omistin, olivat puhtailla ja reunarosoilla hyviä, mutta säröillä liian kirkkaat ja riipivät. Tuossa voisi toimia se "vintage coil cable mod", jossa lisätään konkka kuuman ja maan väliin. Harmi, että myin omani, ennen kuin kokeilin tuota systeemiä.

Toisaalta, Taydenit ovat kyllä loistavat. Smooth Alnico tuo puhtaisiin hienoa yläpäätä, mutta toimii kuitenkin myös säröillä loistavasti. Ja True Brit on Greenback-kopio, joka täydentää Smoothin soundia hienosti. Em. syystä kaiutintestit eivät tällä hetkellä juurikaan kiinnosta. Jotain tuossa kokeilin, mutta turhaahan se oli. Jos jotain vielä kokeilen, niin vanhoja Celestioneja - sitten joskus, kun jaksaa ja on aikaa ja rahaa...

Bluetonen 2x12" kaappi on myös niin loistava, että sitä kelpaa suositella Antnikselle. Elementtien valintaan saa myös loistavia vinkkejä. Itse ei olisi tullut mielenkään hankkia Taydeneita, mutta ovat kuitenkin paremmat kuin mikään, jota olen itse jälkeen kokeillut...

Konkkaa on helppo kokeilla, kun ostat muutaman konkan, kiertokytkimen, pätkän johtoa ja pari jakkia. Hinta on olematon ja helppo kasata. Eikä tuo välttmättä vaadi edes mitään hyvää koteloa, jos tarkoitus on vain testata modin vaikutusta. Hankkii sitten kunnon kotelot ja laatuosat, jos homma toimii ja haluaa sen juuri koteloon. Itse aion pistää sen toggle switchin taakse, helpompi käyttää niin verrattuna, että alkaisi polkemaan jotain purkkia...
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
Laulava Kylätohtori
21.05.2015 08:57:00
antnis: Joo katos kun toi Dustyn clean kanava oli parempi kuin odotin ja vähän potikoita vääntämällä se pääsee tosi lähelle twiniä. Ihan samanlaista auktoriteettiä ei löydy mutta kotioloissa aika merkityksetön ero...Ja kun siinä on tosiaan hyvä reverbikin. Tää on niin tätä otan kyllä tukkaan jonku verta jos myyn ton. Olis varmaan päässy halvemmalla jos olisin kiltisti ostanu vaan sen Moparin myymän Dustyn kaappeineen :D

Ja tosiaan kaiuttimien kanssa pääseekin sitten vääntämään, todnäk niitäkin menee monta paria vielä :D

Tuota tuli itsekin sen verran hehkutettua, että hyvä, jos toimii. :)

Odottele nyt rauhassa vähän aikaa. Jos Twini jää nurkkaan keräämään pölyä, niin torille vaan. Joskus harrastukset vaativat omat lunnaansa. Mutta jos sille löytyy käyttöä, niin rahoitat kunnon kaapin muilla keinoin...
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
Juzpe
21.05.2015 09:21:37 (muokattu 21.05.2015 09:22:24)

Edelleen kiinostelis sen Dustyn koeajot Tampereella. Siis nimenomaan perussetin Dusty 1:en. Samoin tosta Shade customista vois joku asiantuntija esim. Harry (spostiinkin saa laittaa) hiukan kertoo, että millasta meininkiä sillä modatulla Plexi-etusella on haettu. Ei myöskään haittais jos ko. vermeen omistaja hiukan avais asiaa. Tässä on uuden kioskin suunnittelutyö menossa ja tarttis kartottaa tohon särö-etuseen soveliaita ratkaisuja nimenomaan koeajamalla omalla kalustolla.
antnis
21.05.2015 10:42:16
Laulava Kylätohtori: Tuota tuli itsekin sen verran hehkutettua, että hyvä, jos toimii. :)

Odottele nyt rauhassa vähän aikaa. Jos Twini jää nurkkaan keräämään pölyä, niin torille vaan. Joskus harrastukset vaativat omat lunnaansa. Mutta jos sille löytyy käyttöä, niin rahoitat kunnon kaapin muilla keinoin...

Joo eikä se mulla rahasta ole kiinni hommata kaappi, on vaan aika iso toi Twin... :) Meil on aika pien olkkari ja sit voi kuulua vaimolta et *köh* jos on kaks morssäriä siellä :D Nyt viel menee kun on on vaan nuppi + kombo. Noh pitää tosiaan katella vielä, ei o mitään muuta kiirettä kuin että haluttais ostaa jotain hihihiii
Gabe
21.05.2015 12:41:16 (muokattu 21.05.2015 12:42:27)
Juzpe: Edelleen kiinostelis sen Dustyn koeajot Tampereella. Siis nimenomaan perussetin Dusty 1:en. Samoin tosta Shade customista vois joku asiantuntija esim. Harry (spostiinkin saa laittaa) hiukan kertoo, että millasta meininkiä sillä modatulla Plexi-etusella on haettu. Ei myöskään haittais jos ko. vermeen omistaja hiukan avais asiaa. Tässä on uuden kioskin suunnittelutyö menossa ja tarttis kartottaa tohon särö-etuseen soveliaita ratkaisuja nimenomaan koeajamalla omalla kalustolla.

Jos hommat menee niin kuin nyt on sovittu niin tulen tuossa heinäkuussa käymään siellä Tampereella. Shade Custom tulee mukaan koska olisi suunnitelmissa käydä testailemassa erilaisia etuasteputkia Jukkiksen valikoimista. Samalla reissulla sitä saa toki testata rauhassa omalla kitaralla ja kaapilla.

Mutta itse koneesta. Pääteasteesta tiedän että se perustuu modattuun Plexi/Soldano maailmaan. Pääteasteessa on negatiivisen takaisin kytkennän on/off millä sen saa halutessaan säröytymään todella paljon aiemmin ja säröytyminen on raaempaa.

Etuaste perustuu modattuun Marshall Plexi/1987 kytkentään. Etuasteessa on tummasta kanavasta leikattu bassoa ja lisätty yläpäätä. Kirkkaaseen kanavaan on lisätty keskiääniä ja bright kytkin jolla saa kirkkaampaa tai vähän pehmeämpää soundia. Suurin muutos etuasteessa on että nuo edellä mainitut kanavat saa kytkmimellä myös sarjaan. Tämä lisää gainin ihan uusiin lukemiin. Harryn mukaan mennään vähän jossain modatun JCM800 maisemissa. Randy Rhoadsilla oli JMP jossa etuasteet oli sarjassa (Cascaded). Tuossa cascade moodissa tuo on ihan älyttömän äänekäs pirulainen.

Tuo ei ole mikään higain mörssäri, vaikka se puskettuna taipuu hienosti hard rock/wanha hevi tyyleihinkin. Headroomia piisaa ja pedaaleita tuo nielee ihan älyttömän hyvin ja ilmankin pärjää. Säätövaraa riittää hyvin erilaisiin kitaroihin. Kaiuttimien suhteen tuo on kylläkin tosi ronkeli, etenkin jos haluaa isommilla säröillä soittaa niin kaiuttimen valintaan kannattaa panostaa.
Gabe
21.05.2015 13:30:10 (muokattu 21.05.2015 13:31:20)
Laulava Kylätohtori: Samaa mieltä, että Veteran on hyvä kovemmilla säröillä. Ja Heritage G12H-30:t, jotka omistin, olivat puhtailla ja reunarosoilla hyviä, mutta säröillä liian kirkkaat ja riipivät. Tuossa voisi toimia se "vintage coil cable mod", jossa lisätään konkka kuuman ja maan väliin. Harmi, että myin omani, ennen kuin kokeilin tuota systeemiä.

Toisaalta, Taydenit ovat kyllä loistavat. Smooth Alnico tuo puhtaisiin hienoa yläpäätä, mutta toimii kuitenkin myös säröillä loistavasti. Ja True Brit on Greenback-kopio, joka täydentää Smoothin soundia hienosti. Em. syystä kaiutintestit eivät tällä hetkellä juurikaan kiinnosta. Jotain tuossa kokeilin, mutta turhaahan se oli. Jos jotain vielä kokeilen, niin vanhoja Celestioneja - sitten joskus, kun jaksaa ja on aikaa ja rahaa...

Konkkaa on helppo kokeilla, kun ostat muutaman konkan, kiertokytkimen, pätkän johtoa ja pari jakkia. Hinta on olematon ja helppo kasata. Eikä tuo välttmättä vaadi edes mitään hyvää koteloa, jos tarkoitus on vain testata modin vaikutusta. Hankkii sitten kunnon kotelot ja laatuosat, jos homma toimii ja haluaa sen juuri koteloon. Itse aion pistää sen toggle switchin taakse, helpompi käyttää niin verrattuna, että alkaisi polkemaan jotain purkkia...

Nuo Taydenit ovat kiinnostaneet myös pitkään. Todella vähän vain on mitään tietoa saatavilla tai clippejä kuunneltavissa, jokainen sellaisen hankkinut niitä tosin kehuu varauksetta.

Tuo wanha Rola Celestion G12-65 on varmaan paras yksittäinen tötterö minkä olen koskaan omistanut. Hommasin sille alkuun kaveriksi kiinalaisen V30:sen mutta se oli hiukan räikeä. Tuolla Shade Customilla ja yksikelaisilla yläkeskiäänet olivat huomattavan riipivät. Se oli myös sellainen tötterö joka jyräsi muut pahasti taakseen. Uraltonelta suositeltiin Wgs Veterania ja ajattelin että kokeillaan nyt sitten, V30:sessä oli kuitenkin tosi paljon myös sellaista mistä pidin.
Veteranissa ei ollutkaan sitten yhtään tuollaista räikeyttä ja riipivyyttä, se ei myöskään jyrännyt tuota G12-65:sta alleen. Tuo on tosi hyvä pari vähän kaikkeen missä edes vähän tarvitaan säröä. G12H:t menevät toiseen kaappiin, ei tuostakaan soundista voi luopua. Onhan se mukavaa kun on kaksi ihan erilaista kaappia.

Kiitos vielä tuosta modausvinkistä! Keksin heti vaikka mitä käyttöä tuolle.
Juzpe
21.05.2015 13:35:09

Gabe: Jos hommat menee...

Heinäkuussa saatan olla road-trippailemassa muian kanssa kun on tuota lomaa.... Mutta puheiden perusteella melko lailla sitä mitä haetaan, eli marsu-tyyppistä säröä, maksimissaan "mid-gain" osastoa ja high-gainit yms. sitten rangemasterilla tai TS:llä.
Gabe
21.05.2015 14:33:03
Juzpe: Heinäkuussa saatan olla road-trippailemassa muian kanssa kun on tuota lomaa.... Mutta puheiden perusteella melko lailla sitä mitä haetaan, eli marsu-tyyppistä säröä, maksimissaan "mid-gain" osastoa ja high-gainit yms. sitten rangemasterilla tai TS:llä.

Juuri näin. Rangemasterilla tuuttaan itse kun pitää saada isompi vaihde silmään. Pistän kuitenkin viestiä jos satut olemaan maisemissa.
Juzpe
21.05.2015 16:03:33

Gabe: Juuri näin. Rangemasterilla tuuttaan itse kun pitää saada isompi vaihde silmään. Pistän kuitenkin viestiä jos satut olemaan maisemissa.

Kyllä mäkin voin Raisioon ajella, eikait siinä. Pääasia, että saa tsekattua.
hallu
23.05.2015 11:07:36
Juzpe: Kyllä mäkin voin Raisioon ajella, eikait siinä. Pääasia, että saa tsekattua.

Kandee olla myös suoraan sinne Bluetoneen yhteydessä, kun ovat yllättävänkin auttamishalukkaita ja saattavat jopa rakentaa sulle sellaisen vahvistimen kuin haluat. Tuli sellainen yksityiskohta mieleen, että Bluetone käyttää rengasmuuntajia perinteisten pakkamuuntajien sijaan, minkä ansiosta laitteet ovat paljon kevyempiä ruodata (saattaisi ainakin keikkamuusikko arvostaa moista ominaisuutta). Siinä oli yksi 15w kombo joka painoi vain 9kg !!! (voitteko kuvitella). En kahlannut koko ketjua läpi joten tämä asia saattaa jo olla käsitelty, mutta kunhan mainitsin.
Olisipa jo kevät
Juzpe
23.05.2015 12:22:39 (muokattu 23.05.2015 12:23:22)

hallu: Kandee olla myös suoraan sinne Bluetoneen yhteydessä....

Kyllä mä oon Harryn kans kaikemmoisista hommista (myös tästä) ollu yhteyksissä jo viimeset viitisen vuotta. :D Mä oon muun muassa soittanu reilusti yli 100 keikkaa omalla 2550-Bluetonellani. Pari levyä on tullu kans naputeltua ja se on ollut parissa sessiossa lainassa. Tosi mukavia ja avuliaita sällejähän molemmat osakkaat ovat. Tää kevyt "testirumba" jotuu lähinnä siitä, että pitää hiukan laajentaa omaa käsitystään siitä, mitä kaikkea olikaan olemassa.
hallu
23.05.2015 12:58:03
Juzpe: Kyllä mä oon Harryn kans kaikemmoisista hommista (myös tästä) ollu yhteyksissä jo viimeset viitisen vuotta. :D Mä oon muun muassa soittanu reilusti yli 100 keikkaa omalla 2550-Bluetonellani. Pari levyä on tullu kans naputeltua ja se on ollut parissa sessiossa lainassa. Tosi mukavia ja avuliaita sällejähän molemmat osakkaat ovat. Tää kevyt "testirumba" jotuu lähinnä siitä, että pitää hiukan laajentaa omaa käsitystään siitä, mitä kaikkea olikaan olemassa.

Tsorgen, mä olen vähän ulkopuolinen tässä topikissa. Lähinnä itse kiinnitin heti huomiota Bluetonen hienoihin innovaatioihin, jotka näyttävät ihan aidosti tekevän niistä parempia laitteita, mutta senhän sinä jo tiedätkin itse olen vasta käännynnäinen:-) tai ehkä kääntymässä:-).
Olisipa jo kevät
Juzpe
23.05.2015 13:05:52

hallu: Tsorgen, mä olen vähän ulkopuolinen tässä topikissa. Lähinnä itse kiinnitin heti huomiota Bluetonen hienoihin innovaatioihin, jotka näyttävät ihan aidosti tekevän niistä parempia laitteita, mutta senhän sinä jo tiedätkin itse olen vasta käännynnäinen:-) tai ehkä kääntymässä:-).

De nada. Kyl ne hyvii jätkiä on. Innostuksen, innovaation ja ammattitaidon yhdistelmä on kohdillaan.
Gabe
23.05.2015 13:45:37
hallu: Siinä oli yksi 15w kombo joka painoi vain 9kg !!! (voitteko kuvitella). En kahlannut koko ketjua läpi joten tämä asia saattaa jo olla käsitelty, mutta kunhan mainitsin.

Stalker. :) Mulle on juuri valmistumassa nuppiversio aiheesta.
Gabe
23.05.2015 14:27:13
Mitä mieltä porukka on KT66 putkista? Osa sanoo että ne eivät toimi säröytyessään, osa vannoo niiden nimeen. Nyt kun alkaa olla kunnolla aikaa ja soittotunteja takana tuon Shade Customin kanssa niin on selvää että pääteputket ja PI ovat todella isossa osassa mitä tulee tämän koneen säröytymiseen. Vaihdoin vielä etuasteeseen 5751:set ja nyt kun tuuttaa kuumalla mikillä ja vielä vähän kutittelee Texas Rangerilla on aletaan olla siinä pisteessä mitä olen toivonutkin. Toisaalta Uraltonen mikko suositteli KT66 pääteputkia tähän, pitäisi olla isompi ja pehmeämpi soundi verrattuna EL34:ään... mikä ei ole välttämättä yhtään huono asia. Mitään scooppia en halua kuitenkaan keskiääniin ja niiden putkien säröytyminen pitäisi toimia. Mitään 6L6 tyylistä en halua.
Juzpe
23.05.2015 18:50:47

Gabe: Mitä mieltä porukka on KT66 putkista?

El34:en ja 6L6:en välimaastoa kai niiden kuvaillaan olevan. Mää tykkään, niissä on semmonen hyvä perusmeininki. Luotettavat, toimivat ja soundi kohdallaan. Tosin päättäritkin on silleen melko pienessä osassa kokonaisuutta, vähä niingy kaikki muutkin yksittäiset osatekijät. Kamojen tarkotus ylipäänsä on mun mielestä saada soittaja viihtymään soundinsa kans ja sit se signaaliketjun heikoin lenkki hoitaa loput.
hallu
23.05.2015 21:24:52
Gabe: Stalker. :) Mulle on juuri valmistumassa nuppiversio aiheesta.

Haa :-D se olikin sun vahvistin jonka siinä työnalla näin:-D
Olisipa jo kevät
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)