Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Rummut: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Anssi Nykänen - Suomen paras rumpali?
1 2 3 4 5
RockFanatic
15.05.2015 12:25:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ainakin omasta mielestäni tämän keuruulaisen kaljupään kannuttelut ovat aivan uskomatonta kuunneltavaa ja katseltavaa. Jätkän soitto on rehellisesti sanottuna jotakin niin mahtavaa, että pumpusta ottaa, päässä humisee ja p*skat menee housuun.
Kompit pysyvät sataprosenttisesti taimissa biisistä tai tilanteesta riippumatta (en ole lyhyen elämäni aikana koskaan kuullut/nähnyt hänen mokanneen lievästikään), groove on tautisen kova ja soittotyyli on sopivan simppeli (tarvittaessa mies kuitenkin pystyy soittamaan erittäin vaikeillakin tekniikoilla suurin piirtein miljardi kertaa paremmin kuin monet ulkomaalaiset(kin) kollegansa) ilman kummempia ylimääräisiä kikkailuja. Fillien ym. teknisten hienouksien määrä riippuu biisin tyylistä ja rakenteesta, mikä onkin erittäin hyvä asia, sillä eiväthän esim. Pekka Ruuskan "Rafaelin enkeli"-biisiin (jonka studioversioon Anssikin on onnistuneesti panoksensa antanut) mitkään myllytystekniikat tai ylimääräiset haitsunnostot sovi.
Nykäsen soitto on, kuten jo edellä mainitsinkin, lähes epäinhimillisen tarkkaa: mies kuulostaa biisistä, tilanteesta tai soittotyylistä riippumatta aina siltä, kuin olisi nielaissut metronomin. Soitto ei siltikään koskaan kuulosta konemaiselta, vaan svengaa aina erittäin hyvin ja notkeasti. Miehen groove on erittäin tanakka ja potkii p*rseelle oikein kunnolla. Nykäsen dynaaminen ja "eläimellinen" soittotyyli antaa hänen säestämilleen biiseille niiden vaatiman potkun: väittäisinkin, että jos esimerkiksi Kirkan "Kaksin rannalla yksinäiset"-kappaleen rumpuraita (josta Nykänen tunnetusti ja tunnistettavasti vastaa) pistettäisiin uusiksi, biisi ei enää kuulostaisi likimainkaan samalta kuin nyt. Tiukasti perusasioihin pohjautuvasta tyylistään huolimatta Nykänen taitaa erittäin mallikkaasti myös hyvinkin teknisen ja haastavan soitannan, esimerkkinä miehen Mankeli-sketsisarjassa esittämä demonstraatio siitä, kuinka nopeasti ihminen parhaimmillaan pystyy soittamaan rumpuja.
Kaiken kaikkiaan Anssi Nykänen on mielestäni ehdottomasti Suomen kovin, taitavin ja monipuolisin rumpali, todennäköisesti jopa yksi maailman kovimmista. Väittäisinkin rehellisesti, ettei todennäköisesti kukaan suomalainen (kuten ei välttämättä kovin moni ulkomaalainenkaan) rumpali tule Nykäsen jälkeenkään koskaan yltämään hänen tasolleen, saati ylittämään sitä. Mies onkin mielestäni niin h****tin (hiivatin) kova rumpali, että ansaitsisi mielestäni laajaakin kansainvälistä tunnustusta. Olkoonkin, että tässä maassa marginaalit (ja muusikkopiirit) ovat suorastaan häpeällisen pienet. Mielestäni Keuruun rumpaliylpeys on kepoisesti kansainvälisen tason rumpali, suomalaisten studio- ja muidenkin muusikoiden ehdotonta eliittiä ja yksi suurimmista (ellei peräti suurin) esikuvistani rumpujensoitossa.
 
Epämuusikko
15.05.2015 12:53:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nykäsen meriitteihin kuuluvat myös aivan hillittömän laaja musiikillinen tietämys, antaumuksellinen diggailu sekä kokovartalopositiivisuus. Kepan ohella suosikki-rumpuihmisiäni.
 
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
tomboarmageddon
15.05.2015 13:25:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aivan huippu! Ei täjän nyt osaa muuta lisätä.
Oli kova juttu, kun Anssi kysyi joskus rumpuja lainaan, kun olin roudariteknikkona eräillä festareilla. Olin joku19v ja katoin vierestä kun vetii AnnamarinKähärän bändissä.
 
hollmi-5
16.05.2015 16:12:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Anssi on! Työn sankari, joka tekee kaikki keikat ja sessiot, jotka vaan kalenteriin mahtuu. Ei itse pidä itseään läheskään parhaana rumpalina, jotka tuntee. Tulee pitkä litania nimiä nykyrumpaleitakin, jotka Anssin mielestä vetää jotain tyyliä "paljon paremmin", mutta jostain syystä sattuu olemaan itse sessiossa tai rundilla/keikalla.
 
Mukava mies. On perehtynyt musamaailmaan ja tietää hullun määrän faktoja. Juttu ei lopu ihan heti kesken. Kävin kerran vain Nylon Beatin keikalla ja Anssi teki lähtemättömän vaikutuksen. Olin ihan varma, että kukaan ei tuota juttua olisi paremmin voinut hoitaa.
 
Soundit, piuhat ja kajarit.
VeeKoo
17.05.2015 01:04:18
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On hyvä. "Peruskompin" voi vetää monella tapaa, anssi vetää sen tiukasti.
 
"Naisiahan saa räpläillä koska tahansa, mutta kaunista rumpua harvemmin. "
Kailis
17.05.2015 05:07:12 (muokattu 17.05.2015 05:28:09)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

todennäköisesti jopa yksi maailman kovimmista.
 
Kekkonen oli yksi maailamm parhaita persidenttejä. Meillä suomessa on paljon hyvää, mutta jonkinlainen suhteellisuudentaju täytyisi olla, nalle, palle. Tää teidän rumpari, jos se on niin hyvä, ni miks se ei vedä maailman parhaiden kaa?
Senkin tunarit.
 
EDIT
 
Joku voi korjata, mutta kuulemma ABBA:an pyydettiin Vesa Aaltosta ja Pekka Pohjolaa. Ne vastas ettei mihinkään vitun viihdebändiin.
 
EDIT I
 
Ok, Pekka oli Mike Oldfieldin bändissssssss.
 
TRAUM: mua vituttaa idiootit...tai siis ei muuten mutta kun niillä on äänioikeus siinä missä meikäläiselläkin.
jazzmies
17.05.2015 09:15:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kailis: Tää teidän rumpari, jos se on niin hyvä, ni miks se ei vedä maailman parhaiden kaa?
 
Anssi on kyllä ollut todella osuva rumpali kattamaan kotimarkkinoiden tarpeet. Ulkomarkkinatkin olisivat hoituneet, jos hän olisi määrätietoisesti lähtenyt viemään osaamistaan maailmalle. Ulkomaan kontaktit, promootio ja tuuri - niillä asia olisi saattanut hoitua, mutta kilpailua on hirvittävästi alalla.
 
"Ego on kuin hattu. Olisi aina kohteliasta ottaa hattu pois päästä aina kun tapaa toisia ihmisiä."
hollmi-5
17.05.2015 10:15:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kailis:
Joku voi korjata, mutta kuulemma ABBA:an pyydettiin Vesa Aaltosta ja Pekka Pohjolaa. Ne vastas ettei mihinkään vitun viihdebändiin.

 
Vesa Aaltonen itse kertoi haastattelussa, että heitä pyydettiin Australian kiertuebändin, mutta eivät lähteneet, kun oli liian viihteellistä musaa. Nykyisin harmittaa.
 
Soundit, piuhat ja kajarit.
markkuliini
17.05.2015 11:02:56 (muokattu 17.05.2015 11:22:32)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kailis: Kekkonen oli yksi maailamm parhaita persidenttejä. Meillä suomessa on paljon hyvää, mutta jonkinlainen suhteellisuudentaju täytyisi olla, nalle, palle. Tää teidän rumpari, jos se on niin hyvä, ni miks se ei vedä maailman parhaiden kaa?
Senkin tunarit.
 
EDIT
 
Joku voi korjata, mutta kuulemma ABBA:an pyydettiin Vesa Aaltosta ja Pekka Pohjolaa. Ne vastas ettei mihinkään vitun viihdebändiin.
 
EDIT I
 
Ok, Pekka oli Mike Oldfieldin bändissssssss.

 
Sen verran on noita maailmantähtiä ja Suomen kärkeä tullut kuikittua, että voin aika luotettavasti sanoa että Anssin peruskomppaaminen ja timen tasaisuus on ihan maailmanluokkaa, sekä hän on oivallinen seuramies sekä omaa ns.komppisoittajan persoonan, eli soittaa sitä mitä pyydetään ja osaa pysyä poissa tieltä. Anssin työllistyminen ulkomailla olisi siis ihan 100% varmaa jos Anssi itse niin haluaisi. Anssin peruskomppaaminen kun on niin steadyä että ihan taviksetkin sitä hämmästelevät ja sen vaistoavat, kun sitä ekan kerran kuulee. Sen kompin betonisuus on täysin kiistatonta.
 
Itse esittäisin vastakysymyksen, että miksi lähteä ulkomaille töiden perässä ja kiertämään pitkiä kiertueita ilman mahdollisuutta viettää aikaa perheen kanssa, jos kotimaa tarjoaa töitä lähempää enemmän kuin ehtii tekemään? Anssi on varmaan Suomen parhaiten työllistetty muusikko ja yksi niitä harvoja jotka on tehnyt vielä tosi paljon studiotöitäkin. Ei hän yksinkertaisesti ehdi hoitaa muitakin maita.
 
Edit: Ai tää olikin ns. klo 05:n Kailista. Miksi mä edes vaivauduin vastaamaan... :D
 
Edit2: Ironista kyllä, itse asiassa just tuo ajattelu että miksei joku soita maailman parhaiden aka ulkomaalaisten kanssa, on aika Kekkosenaikaista. Suomen kärkisoittajien taso on nykyään kansainvälisestikin tosi kovaa luokkaa.
 
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
Juhani_t
17.05.2015 11:12:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

markkuliini:
Itse esittäisin vastakysymyksen, että miksi lähteä ulkomaille töiden perässä ja kiertämään pitkiä kiertueita ilman mahdollisuutta viettää aikaa perheen kanssa, jos kotimaa tarjoaa töitä lähempää enemmän kuin ehtii tekemään?

 
Eihän tämä pelkästään musiikkialaa koske, mutta ehkäpä edelleenkin on trendikästä käydä vähän liihottelemassa maailmalla keräämässä kokemuksia joita sitten kulttuurikahvilan pöydässä voi kertoa nohevana jotta "Meillä JENKEISSÄ tehtiin niin että..."
 
markkuliini
17.05.2015 11:24:57
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juhani_t: Eihän tämä pelkästään musiikkialaa koske, mutta ehkäpä edelleenkin on trendikästä käydä vähän liihottelemassa maailmalla keräämässä kokemuksia joita sitten kulttuurikahvilan pöydässä voi kertoa nohevana jotta "Meillä JENKEISSÄ tehtiin niin että..."
 
Kokemus on aina arvokasta valuuttaa. Maailmalla sitä tuppaa helposti saamaan enemmän koska siellä tulee harvemmin levättyä laakereillaan.
Mutta kyllä feikit aika nopeasti kiinni jää, en mä nyt tiedä onko tuollainen kuvailemasi "trendikästä", mitä se nyt sitten tarkoittaakaan.
 
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
ostany
17.05.2015 11:51:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Anssi on hieno rumpali ja mahtava ihminen! Mies jonka kanssa ei pahemmin pääse tylsistymään. http://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/0 … o-olet-kova-koville-ja-kiva-kiville
 
Mun muistin mukaan Anssia kosiskeltiin aikoinaan Havanna Blackin jenkkirundin aikana jäämään sinne töihin, mutta veri veti takaisin Suomeen. Ah, ihanuutta: http://www.youtube.com/watch?v=DzNFSzxPlvw
 
Ja kuinka hyvältä voi komppi kuulostaa? No ainakin näin hyvältä: http://www.youtube.com/watch?v=9je9bXQdThs
 
RockFanatic
17.05.2015 14:09:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onkos kukaan teistä muuten koskaan nähnyt/kuullut Nykäsen soittavan tuplabasarilla? Itse en ole, mutta ihmettelen kyllä hyvin suuresti, jos muutoin noin kovan tason rumpali ei tuplia hallitse...
 
sticky fingers
17.05.2015 14:51:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juhani_t: Eihän tämä pelkästään musiikkialaa koske, mutta ehkäpä edelleenkin on trendikästä käydä vähän liihottelemassa maailmalla keräämässä kokemuksia joita sitten kulttuurikahvilan pöydässä voi kertoa nohevana jotta "Meillä JENKEISSÄ tehtiin niin että..."
 
Kyllä! Varmempaa on pysyä kotinurkissa ja haistattaa pitkät uusille näkökulmille ja kokemuksille.
 
"Järkevä menettely inhimillisissä asioissa on mahdollista vain, jos yritetään ymmärtää vastustajan ajatukset, motiivit ja pelot niin täydellisesti, että voi nähdä maailman hänen silmillään". - A.Einstein, 1948.
hollmi-5
17.05.2015 15:49:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

RockFanatic: Onkos kukaan teistä muuten koskaan nähnyt/kuullut Nykäsen soittavan tuplabasarilla? Itse en ole, mutta ihmettelen kyllä hyvin suuresti, jos muutoin noin kovan tason rumpali ei tuplia hallitse...
 
Suurin osa maapallonluokan rumpaleista ei piittaa tuplabassaroinnista. Buddy Rich oli yhdellä keikalla esitellyt taitojaan, kun nuori Louie Bellson keuli piireissä tuplasetillään. Keikan nähneet pudottelivat alaleukojaan. Buddyn kommentti oli: Kannattaa siirtyä kahteen bassorumpuun vasta, kun osaa soittaa hyvin yhdellä. Sen jälkeen Buddy ei julkisesti soittanut kahdella bassorummulla.
 
Soundit, piuhat ja kajarit.
Epämuusikko
17.05.2015 15:59:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

RockFanatic: Onkos kukaan teistä muuten koskaan nähnyt/kuullut Nykäsen soittavan tuplabasarilla? Itse en ole, mutta ihmettelen kyllä hyvin suuresti, jos muutoin noin kovan tason rumpali ei tuplia hallitse...
 
Veikkaan että kummelihommissa on tutissut. Mutta en tiedä, enkä aio kysyä.
 
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
Kailis
17.05.2015 17:54:06 (muokattu 17.05.2015 17:55:44)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tottahan se on että jos voita tulee leivän päälle niin miksi lähteä meijeriä kauemmas? Vaikeaa se on maailmalta työtä hoitaa ammattimuusikkona pop/rock-osastolla. Keitäs näitä on ollut, ihan asiasta viidenteen? Siis jos nyt unohdetaan bändit. Varmaan yhtä vähän kuin näyttelijöitä.
 
EDIT
 
Ai tää olikin ns. klo 05:n Kailista.
 
Valitettavasti joskus vahinko tulee kello 5 Kailis.
 
TRAUM: mua vituttaa idiootit...tai siis ei muuten mutta kun niillä on äänioikeus siinä missä meikäläiselläkin.
ferodoz
17.05.2015 18:00:02
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kailis:Valitettavasti joskus vahinko tulee kello 5 Kailis.
 
https://www.youtube.com/watch?v=6zXDo4dL7SU
 
Just a face in the crowd.
ostany
17.05.2015 18:36:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kailis: Vaikeaa se on maailmalta työtä hoitaa ammattimuusikkona pop/rock-osastolla. Keitäs näitä on ollut, ihan asiasta viidenteen? Siis jos nyt unohdetaan bändit. Varmaan yhtä vähän kuin näyttelijöitä.
 
Tämän hetkisistä lyöjistä tulee mieleen Pete Korpela ja sen jälkeen...
 
Mutta palataan takaisin aiheeseen.
 
RockFanatic
17.05.2015 19:06:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kummeli-rumpalina toimiessaan Nykänen ei ainakaan minun tietääkseni polkenut kuin yhtä pedaalia. Esim. DBTL '94-show'ssa (löytyy Onko nyt hjuva fiilis-DVD:ltä) Speedy ja Saku vetävät "encorena" biisin Hän-mies, ja ainakin siinä jytisee vain yksi basari. Mutta erittäin hyvin ja nopeastihan tuo sitten jytiseekin. "Nykänen on sairaan nopee!"
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «