Aihe: Plektratekniikan alkeet 1 2 | |
---|---|
![]() 04.05.2015 12:35:20 | |
Samoin plekukäden kämmensyrjä lepää mulla hyvin kevyesti kielien päällä dempaten ylimääräiset kielet Täytyi itsekin heittää omat kommentit soppaan, vaikka tässä keskeisimmät on käsiteltykin. Tärkein asia plektralla soitettaessa on nimen omaan se, että basso ei humise. Tämä edellyttää just demppauksen harjoittelua. Eli basistin tulee osata äänenmuodostus hyvin. Siksi ei mielestäni ole kovinkaan oleellista, soittaako basisti oikean käden sormilla, plektralla, vai näiden yhdistelmällä. Itse käytän näitä kaikkia kolmea tekniikkaa. Samaten tätä "käsi" verillä juttua kuulee silloin tällöin. Valitettavasti homma on vaan niin, että soittimet on laitettava kuntoon. Tämä edullisemman sarjan (200 - 400 e) soittimissa vaan helposti menee siihen, että työn teetättäminen ammattilaisella maksaa reilu 100e, joten mielekkyys tulee vastaan. Se ei kuitenkaan muuta sitä tosiasiaa, että soitin, joka repii soittajansa käden, ei ole soittokunnossa. No toivottavasti tästä sai jotain irti. | |
![]() 15.05.2015 23:44:30 | |
Tuli muuten mieleen semmoinen huomio, että maailman ehkä kovin basisti dollareissa mitaten sir Paul McCartney soittaapi bassoaan plektralla ja toinen tunnettu plktrailija lienee Lemmy, mutta miten on onko plekuilevia basisteja kovien bassottelijoiden joukossa muita? itse olen kuvitellut, että sormilla pompottelu on se juttu niin ja tietty Flean peukuttelu on vaikuttavan virtuoosimaista, mutta sormisoittoahan sekin on. Olisipa jo kevät | |
![]() 16.05.2015 04:27:31 | |
hallu: Tuli muuten mieleen semmoinen huomio, että maailman ehkä kovin basisti dollareissa mitaten sir Paul McCartney soittaapi bassoaan plektralla ja toinen tunnettu plktrailija lienee Lemmy, mutta miten on onko plekuilevia basisteja kovien bassottelijoiden joukossa muita? itse olen kuvitellut, että sormilla pompottelu on se juttu niin ja tietty Flean peukuttelu on vaikuttavan virtuoosimaista, mutta sormisoittoahan sekin on. Onhan näitä, esim. Chris Squire Yes orkesterista ja Justin Chancellor Toolista. | |
![]() 18.05.2015 08:21:02 | |
Bassonsoittajien äiti: Carol Kaye. Soitti tosin useilla tekniikolla, ja myös kitaraa. Kehui plekralla saavansa erittäin tasaisen rytmin. | |
![]() 18.05.2015 08:59:42 | |
nisumaka: Bassonsoittajien äiti: Carol Kaye. Soitti tosin useilla tekniikolla, ja myös kitaraa. Kehui plekralla saavansa erittäin tasaisen rytmin. Eilen tuli myös ylen teemalta Jimi Hendrixistä hieno henkilökuva jossa panin merkille, että sen bändin basisti soitti plektralla myös. Olikon plektralla bassottelu yleisempää kuuskytluvulla? niin ja plektrahan kuuluu juurikin bassokitaran soittoon. Bassoviulua en ole nähnyt plektralla soitettavan. Olisipa jo kevät | |
![]() 18.05.2015 09:47:35 | |
https://www.youtube.com/watch?v=L9sTnDswOrI Tossa käy ilmi se, kun soittaa oikean käden sormilla, niin oikean käden tehtävänä on huolehtia myös demppaamisesta. Eli äänen muodostus sähköbassokitarassa on erittäin oleellinen asia. Useinhan joku biisi voi sisältää vain pitkään soivan bassonuotin (esim. 3/4) per tahti. Jokaisen bassoa soittavan kannattaisi tämä katsoa. Kun soittaa plektralla, pitää sitten jotenkin hoitaa tuo oikean käden tehtävä. Eli demppaukseen joutuu ottamaan vasemman käden myös mukaan. Tässä siis kuvaan vain yhtä keskeistä asiaa ja tekniikkaa. Varsinkin rokkibiiseissä, joissa soitetaan hyvin tasaisesti samaa kuviota, plekratekniikka on erittäin hyvä. Tässä siis en nyt ota lainkaan soundiin kantaa, vaan soittotekniikaan. Hyvä esimerkki vaikkapa Hurriganes Ain't What Yo Do. Vastaavasti vielä siitä soiton puhtaudesta, niin hyvän kuvan saat tekemällä vaikkapa näin. Soita plektralla G-kieleltä hidas kuvio alaspäin. bee-bee, a, as. Huomaa, miten vapaana olevat kielet, A ja E alkavat soida "itsekseen". Kun soitat as sävelen, basson sointia itse kuvaisin jo epäpuhtaaksi. Ei tolla paljon valsseja vedellä. Eli demppaaminen on osattava, mun mielestä, se siis kuuluu soittajan perustaitoihin. | |
![]() 18.05.2015 12:20:07 | |
hallu: Eilen tuli myös ylen teemalta Jimi Hendrixistä hieno henkilökuva jossa panin merkille, että sen bändin basisti soitti plektralla myös. Olikon plektralla bassottelu yleisempää kuuskytluvulla? niin ja plektrahan kuuluu juurikin bassokitaran soittoon. Bassoviulua en ole nähnyt plektralla soitettavan. Carol Kaye ja Paul Mc Cartney tulikin jo aiemmin mainittua. Muutenkin erittäin monilla 60-luvun levytyksillä, ihan soul-klassikoista alkaen, bassot on soitettu plektralla. Flatwound-kielten kanssa plektra toimii erittäin hyvin. Ilman plektraa jää soundista väkisinkin pois se hienon kuuloinen terävä aluke. Saahan sitä sanoa. | |
![]() 18.05.2015 14:58:42 | |
nisumaka: Kun soittaa plektralla, pitää sitten jotenkin hoitaa tuo oikean käden tehtävä. Eli demppaukseen joutuu ottamaan vasemman käden myös mukaan. Et ole palm mutesta kuullut ? Antikitarasankari. Siis basisti. | |
![]() 18.05.2015 16:39:08 | |
sen enempää mitään uutta aiheeseen tuomatta, ite soittelen välillä plekulla tiettyjä juttuja muutamassa biisissä ja vaikka olen vuosia jo yrittänyt, kokeilla aina vähän erilailla niin ei saatana, plekukädessä alkaa vaan särkemään saatanasti tuohon peukalon juureen ja mihin nyt siihen huudeille. sitä kyllä jonkin aikaa kestää, mutta jossainvaiheessa, jos on jo hyvän tovin plekulla soitellu niin pakko heittää helvettiin ja jatkaa sormilla. "Sometimes he throws in a bunch of fretless songs and I say "I don't have any fretless bass" and he say's "Go fuck yourself" - Chi Cheng RIP | |
![]() 18.05.2015 16:46:33 (muokattu 18.05.2015 17:04:34) | |
flatwoundit, paljon kompuraa, kämmendemppiä tai vaahtomuovia tallan juureen. Eikä kannata ostaa paksuimpia flatwoundeja, ovat todella jäykkiä. 95-40 tai 100-40 sopivat perusvireelle parhaiten. Tai jos ei flatsit nappaa, niin voi säätää vaikka tonepotikan puoliväliin bassosta. | |
![]() 18.05.2015 17:12:43 (muokattu 18.05.2015 17:13:03) | |
nisumaka: Eli demppaaminen on osattava, mun mielestä, se siis kuuluu soittajan perustaitoihin. Kyllä. Periaatteessa mikään muu kieli/ääni ei saa soida kuin se otettu ääni. Sitä voi harjoitella, että ottaa jonkun äänen, ja pyytää kaveria "rämppäämään", pyyhkäisemään sormella kieliä. Vain se otettu ääni saa soida. Kummatkin kädet hoitavat ainakin minulla demppaamisen. | |
![]() 18.05.2015 17:19:40 (muokattu 18.05.2015 17:51:27) | |
HenriF: flatwoundit, paljon kompuraa, kämmendemppiä tai vaahtomuovia tallan juureen. Eikä kannata ostaa paksuimpia flatwoundeja, ovat todella jäykkiä. 95-40 tai 100-40 sopivat perusvireelle parhaiten. Kuulemma Thomastikit ovat taipuisampia kuin flatit keskimäärin. Vaahtokumi tms. damppooni helposti nostaa virettä. Oon käyttänyt Etolasta saatavaa "sienikumi"-palasta. Siihen kun leikkaa viillot kielien kohdalle, niin ääni demppautuu, mutta ei pahemmin vire muutu. | |
![]() 19.05.2015 09:33:13 (muokattu 19.05.2015 09:38:15) | |
palm mute Niin siis tekniikoita on monia. Ei nämä ole toisiaan pois sulkevia. Itsekin käytän tota tapaa usein, esimerkiksi Beatlesien biiseihin sopii hyvin. Tosin käytän plektraa näppäilyyn. Periaatteessa mikään muu kieli/ääni ei saa soida kuin se otettu ääni. Tästä lähtisin liikenteeseen. | |
![]() 19.05.2015 12:08:49 | |
Lähde tutkimusmatkalle. Kokeile, käännä ja väännä, vaihda ja testaa, ruuvaa ja säädä. Soita ja soita ja soita. Nosta kieliä, laske niitä, bendaa, kokeile eri vahvareita, eri kieliä, siinä on tekemistä vuosiksi ja se on hauskaa hommaa.... | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)