Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kaularaudansäätöpäivät. Kesä tulee.
1 2
Pelimonni
14.05.2015 22:33:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Taas eilen alkoi kitarat rämiseen. Fenderit kuprulla.
Rautaa löysemmäksi.
Vintagessa hankala, kun pitää kaula melkein irti käyttää.
Halpis kauloissa sentään lavassa kaularuuvi.
Miten muilla. Joko pitää löysätä.?
 
Aivan sama mitkä on pääteputket. Eipä vaikuta saundiin pätkän vertaa. 5e3 parani huomattavasti, kun vaihdoin V30 WGS Reaperiin. Ditto. Flashback, nähty. Ei Minulle. Nova. Ditto Looper jäi lattiaan. Paras komppikaveri. Ditto Looper jäi lattiaan. Va
Gabe
14.05.2015 23:28:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvin on pitänyt strato pintansa kosteasta kesästä kuivan talven yli (vielä kuivemmassa kerrostalokämpässä) eikä nyt keväänkään kosteudessa ole tarvinnut mitään tehdä. Juuri eilen tarkistelin eikä tuo näytä muuta kaipaavan kuin kovaa soittoa seuraavankin vuoden.
RaskasMielinen
14.05.2015 23:40:36
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarve riippuu yleensäkin paljolti siitä, kuinka matalalla kieliä pitää ja kuinka suorana kaulaa. Itselläni kaulat ovat mahdollisimman suorat eli reliefiä on mahdolisimman vähän ja actionit ovat todella matalalla. Siten kaularaudan säätö on hyvin tarkalla. Säätötarvetta alkaa olemaan, mutta vähemmän kuin yleensä, sillä talvi oli niin leuto ja kostea, että kaulat kuvuivat ja kovertuivat aikaisempaa vähemmän. Sisäilma ei siis ollut niin kuivaa kuin kovina pakkastalvina. Tosin, on mulla (toki) ilmankostutin.
 
hallu
15.05.2015 00:03:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eipä tarvii säätää mitään kitaroistani, mutta se johtuu tietenkin siitä että tykkään pitää kieliä vähän korkeammalla (1,6 -2,0 mm 12. nauhan harjalta kielen alapintaan).
 
Olisipa jo kevät
Juzpe
15.05.2015 00:20:43
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

HCI:ssä ei tartte ku o hiilikuitujäykisteet, muut on kyä tämmiisä pantu.
Laulava Kylätohtori
15.05.2015 08:55:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Eipä tarvii säätää mitään kitaroistani, mutta se johtuu tietenkin siitä että tykkään pitää kieliä vähän korkeammalla (1,6 -2,0 mm 12. nauhan harjalta kielen alapintaan).
 
Joo, minusta tuo 1,6 alkaa olemaan aika minimi. Muuten menee soitto vaikeaksi. Tai siis muistelisin, että joskus kun mittasin stratosta kielten ollessa todella alhaalla, niin olisi ollut 1,6 mm juurikin mainitsemallasi tavalla...
 
Kuinka alhaalla näillä matalan actionin miehillä kielet mahtavatkaan olla?
 
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
Rämppy
15.05.2015 09:07:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Säätämisen tarve riippuu myös soittajan toleranssista. Toisia ei pienet vaihtelut kaulan reliefissä haittaa ja jotkut ei edes huomaa moista. Sitten on millivillejä, jotka vaatii että kaula on aina just eikä melkein tip top -jos action muuttuu millin kymmenyksellä, niin eiku säätämään.
Meikäläinen on lähempänä jälkimmäistä heimoa, eli yleensä pikkuisen säädän kaularautaa ulkoruokintakauden alussa sekä joulun aikaan, vaikka joku toinen ei moiseen näe mitään tarvetta.
Hommana tuo kaularaudan säätö on niin vaivaton, että miksi en säätäisi kun kitarassa kerran on säätöruuvi. Edes vintage-stratossa säätö ei vie kuin muutaman minuutin.
 
Saahan sitä sanoa.
iec
15.05.2015 09:13:35 (muokattu 15.05.2015 09:21:24)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Joo, minusta tuo 1,6 alkaa olemaan aika minimi. Muuten menee soitto vaikeaksi. Tai siis muistelisin, että joskus kun mittasin stratosta kielten ollessa todella alhaalla, niin olisi ollut 1,6 mm juurikin mainitsemallasi tavalla...
 
Kuinka alhaalla näillä matalan actionin miehillä kielet mahtavatkaan olla?

 
Juu sitä minäkin ihmettelen. Mulla on PRS:ssä noin e 1,8mm/ E 2,2mm (Amfisoundilla oli säädetty noin 1,5mm/2,0mm, mutta nostin hieman, että kieli ei lipsahda niin helposti venytyksissä). Gibsonissa taitaa sitten olla tällä hetkellä se 1,55/2,0mm ja ei kyllä tee mieli laittaa enää alemmaksi. Tuo tuntuu olevan riittävän matalalla.
 
Muistaakseni Martin Berkan oma defaultti on 10-satsilla juuri 1,8/2,2mm, mutta nämähän on makuasioita. Vastaavasti Gibson laittaa tehtaalla kielten korkeudet e 1,6mm ja E 2,4mm ainakin tämän dokumentin mukaan: http://www.gibson.com/files/_gbme/GBME_Guide.pdf
 
Kannattaa varmaan lähteä liikkeelle omissa kokeiluissa juuri noista valmistajan suosittelemista arvoista (aivan kuten kielten paksuuksissakin) ja siitä sitten oman maun mukaan hienosäätäen. Räminät tietysti tulevat vastaan jossain vaiheessa jos laskee tosi matalalle. Myös soittotatsin voimakkuus vaikuttaa, eli punk-tyylinen huitominen saa kielet rämisemään aikaisemmin kuin kielten "hipelöinti".
 
EDIT: http://support.fender.com/manuals/i … _ElectricGuitars_OwnersManual_(2013)_English.pdf Fenderin säätöohjeessa mainitaan taasen e 1,6mm 17. nauhan kohdalla (ja ilmeisesti paksummat kielet sitten siitä vähän enemmän tarpeen mukaan)
 
-iec
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Rämppy
15.05.2015 09:26:49 (muokattu 15.05.2015 09:27:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Riippuu soundivaatimuksista ja soittotatsista, kuinka alas kielet haluaa säätää. Mulla ei ole koskaan toiminut missään kitarassa edes 1,6 mm (ylä-e 12. nauhalta), vaan vähän ylempänä pitää kielet olla. Matalalla actionilla kovempaa rouhittaessa skitta ei soundaa hyvältä ja kyllähän niitä särinöitäkin tulee, vaikka eivät vahvistettuna bändisoitossa kuulukaan. Kitarasta riippuen mulla on ylä-e 12. nauhalta 1,8-2 mm ja ala-e pari milliä tai vähän yli. Mun soittotyylillä kitara soi paremmin, kun kielet ei oo hirveän alas säädetty.
 
Saahan sitä sanoa.
iec
15.05.2015 10:28:23
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rämppy: Riippuu soundivaatimuksista ja soittotatsista, kuinka alas kielet haluaa säätää. Mulla ei ole koskaan toiminut missään kitarassa edes 1,6 mm (ylä-e 12. nauhalta), vaan vähän ylempänä pitää kielet olla. Matalalla actionilla kovempaa rouhittaessa skitta ei soundaa hyvältä ja kyllähän niitä särinöitäkin tulee, vaikka eivät vahvistettuna bändisoitossa kuulukaan. Kitarasta riippuen mulla on ylä-e 12. nauhalta 1,8-2 mm ja ala-e pari milliä tai vähän yli. Mun soittotyylillä kitara soi paremmin, kun kielet ei oo hirveän alas säädetty.
 
Joo itsellä tulee soiteltua sähkiksellä aika monesti ilman sähköjä ja silloin kyllä ei halua kuulla räminöitä. Eli ei ole intoa edes yrittää mitään ultramatalaa kielten korkeutta. Ja tosiaan myös venytykset tuntuu hankalammilta, jos kieli ei osu tiettyyn kohtaan sormea. Tuntuu että ei saa "otetta" kielestä ja soitto menee jotenkin epävarmemmaksi. Itse olen ehkä hieman antanut periksi tuosta täysin särinättömästä meiningistä. Mun raskaalla tatsilla kielet pitäisi olla niin julmetun korkealla, että sitten otelautakäsi ei enää tykkää :)
 
-iec
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Insane Kane
15.05.2015 10:30:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Joo, minusta tuo 1,6 alkaa olemaan aika minimi. Muuten menee soitto vaikeaksi. Tai siis muistelisin, että joskus kun mittasin stratosta kielten ollessa todella alhaalla, niin olisi ollut 1,6 mm juurikin mainitsemallasi tavalla...
 
Kuinka alhaalla näillä matalan actionin miehillä kielet mahtavatkaan olla?

 
Matala E 1.5mm, ohkasempi 1.25.
 
Kuha
15.05.2015 10:39:02 (muokattu 15.05.2015 10:41:29)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gibsoneita ei ole tarvinnut juuri säätää, mahonkikaula ei näemmä ole niin altis kosteuden vaihteluille. 7endereitäkin harvoin ja tänä keväänä ei ollenkaan. Niin ja kielet on suht. korkealla, vanhan kansan tapaan.
 
Old Fenders never die
johanssen
15.05.2015 10:52:47 (muokattu 15.05.2015 13:16:41)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei tarvi minkään Gibsonit ropausta. Ja kielet on aina e 1,5 ja E 1,7. Siis 12. nauha
 
asialliset hommat hoietaan, muuten ollaan ku ellun kanat...
hallu
15.05.2015 11:00:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Joo, minusta tuo 1,6 alkaa olemaan aika minimi. Muuten menee soitto vaikeaksi. Tai siis muistelisin, että joskus kun mittasin stratosta kielten ollessa todella alhaalla, niin olisi ollut 1,6 mm juurikin mainitsemallasi tavalla...
 
Kuinka alhaalla näillä matalan actionin miehillä kielet mahtavatkaan olla?

 
Siis se ohuin kieli on jossakin puolentoista ja kahden millin välillä ja paksuin kieli kahdenmillin tuntumassa ehkä jopa vähän yli. Mulla se actioni asettuu yleensä siihen missä mun soittotavalla kielet soi suunnilleen pahemmin rämisemättä, niin se välttää. Olen ymmärtänyt että äärimmäiset tilukeihäät säädetään sinne millimetrin tuntumaan jolloin tatsi täytyy olla jo todella kevyt. Olen joskus selliasta kitaraa kokeillut soittaa ja kyllähän se tuntuu kuin ei olisi kieliä lainkaan ja meikäläeinen ei osaa tarpeeksi hennosti hiplata sitä ettei se rämisisi.
 
Nuo minun kitarat on varmaan aika "normaaleissa" säädöissä, paitsi että mun mielestä normaaleja säätöjä ei voi olla olemassa kun se on aina soittajata kiinni ja jokainen joutuu ne itselleen sopivaksi säätämään. Toiset on vähän tarkempia säädöistä kuin toiset. Itse kuulun varmaan vähän suurpiirteisempään koulukuntaan ja soittelen paljon akkariakin niin korkea aktioni ei kamalasti haittaa.
 
Olisipa jo kevät
Numb
15.05.2015 11:04:25
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Mulla se actioni asettuu yleensä siihen missä mun soittotavalla kielet soi suunnilleen pahemmin rämisemättä, niin se välttää.
 
Mulla sama. En oo koskaan nähny tarpeelliseksi mitata kielten korkeutta. Laitetaan joku korkeus, testataan ja säädetään lisää. Sit kun tuntuu ok:lta, saa olla siinä.
 
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head "Dunnet Headin musa on parhaiten kuvattavissa silleen, että se muistuttaa sitä kuin suomalaiset aikuisrokkarit kirjoittais irlantilaisia juomalauluja." - Arttu
Gabe
15.05.2015 13:03:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Joo, minusta tuo 1,6 alkaa olemaan aika minimi. Muuten menee soitto vaikeaksi. Tai siis muistelisin, että joskus kun mittasin stratosta kielten ollessa todella alhaalla, niin olisi ollut 1,6 mm juurikin mainitsemallasi tavalla...
 
Kuinka alhaalla näillä matalan actionin miehillä kielet mahtavatkaan olla?

 
Mulla on e1.3/E1.6 mm. En tiedä onko se vielä niin matala kuin joillain, mutta mulle hyvä. Tätä kitaraa ei ole tarvinnut säätää, mutta joitain on. Riippuu vähän kaulastakin, jotkut elää enemmän kuin toiset. Eipä tuo kova homma ole säätää jos on tarvis.
varpio
15.05.2015 14:46:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla on näköjään ala-E:n action lähempänä kolmea kuin kahta millimetriä. Kaulakin on kyllä niin jämäkkä ettei se tunnu taipuvan ikinä mihinkään, siksipä en muistakaan ikinä sen rautaa säätäneeni.
 
iec
15.05.2015 15:14:20
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

varpio: Minulla on näköjään ala-E:n action lähempänä kolmea kuin kahta millimetriä. Kaulakin on kyllä niin jämäkkä ettei se tunnu taipuvan ikinä mihinkään, siksipä en muistakaan ikinä sen rautaa säätäneeni.
 
Mullakin oli Epiphonen LP:ssä (ex-kitara tätä nykyä) 12. nauhan kohdalla korkeudella e/E 2,0 ja 2,6mm. Ihan hyvin sillä soitteli ja ei rämissyt yhtään kovallakaan tatsilla :) Nykyisessä LP:ssä ilmeisesti laadukkaampi kaula tai paremmat säädöt tai sitten vain siedän pieniä räminöitä paremmin kuin ennen :) Mukavampi tuolla nykyisellä on kylläkin soitella jotain Long Train Running-biisiä sieltä 12. nauhan tienoilta kun on vähän kevyempi painaa kieliä.
 
-iec
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
varpio
15.05.2015 15:28:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

iec: Mukavampi tuolla nykyisellä on kylläkin soitella jotain Long Train Running-biisiä sieltä 12. nauhan tienoilta kun on vähän kevyempi painaa kieliä.
 
Minullakin on toisessa vehkeessä ohuemmat kielet ja hieman matalampi action tuollaista varten, mutta se kyllä rämisee vähän kun kovempaa soittelee. Kun soittaa pitkiä ääniä niin tulee parempi saundi kun on tarpeeksi korkea action, eikä rämise yhtään täten, ja voi lyödä kovempaakin niin tulee vielä parempi saundi.
 
Vaikkapa funkkia ja kantria voipi soittaa matalallakin actionilla ehkä, mutta kun en osaa kunnolla kumpaakaan niin soitan mieluummin heviä korkealla.
 
Juzpe
15.05.2015 16:40:51
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Joo, minusta tuo 1,6 alkaa olemaan aika minimi. Muuten menee soitto vaikeaksi. Tai siis muistelisin, että joskus kun mittasin stratosta kielten ollessa todella alhaalla, niin olisi ollut 1,6 mm juurikin mainitsemallasi tavalla...
 
Kuinka alhaalla näillä matalan actionin miehillä kielet mahtavatkaan olla?

 
"Kovat" jätkät soittaa vitunkorkeella actionilla tietty. Semmone 8-12mm o melko hyvä ja kielisettinä 14-72 E-vireessä. Mää vedän niin slimmillä ku mahdollista siten ettei rämise. Paskaako sitä ittiää kiusaamaan. :D
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «