Aihe: Mikä kaappi riittää?
1 2 3
Dropped C
10.05.2015 17:54:42 (muokattu 10.05.2015 18:02:17)
Näin vähän arvelinkin, että pitäisi ehkä olla se 200W ->.

Tossa on siis nykyinen kalusto:

http://muusikoiden.net/dyn/users/132207.jpg

Näistä lähtee ääntä aivan järkyttävän liikaakin tarvittaessa. Ne keikat mitä on, niin pitäisi pystyä hoitamaan tuolla alemmalla skobella. Tuo Make ja se riittää kyllä ihan hyvin.
JesseT
14.05.2015 18:59:05
Dropped C: Eikö kellään oo mitään inputtia tähän enää? Että onko 100W putkinupeksi ja esim. 1x15" tai 4x10" ämyri riittänyt keikoilla hewi medallin veivaukseen?

Mie en keikoista tiedä, mutta reeniksellä V4BH. Vihollisena kolme kitaristia joilla ei pysy volannosto lapasessa. Vahvarissa potku kai riittäisi, mutta 1x15 kaappi alkaa pieremään ennen kuin saa tarpeeksi alapäätä rokkibassoon. Tämä on ratkaistu korostamalla yläpäätä, eli paskalla saundilla. Voin raportoida lisää jahka saan aikaiseksi ostaa uuden kaapin, 4x10 tai 6x10 on hakusessa.
Dropped C
14.05.2015 20:55:48
Mulla on kyllä itellä sellanen 1x15 kaappi, mikä ei kyykkää 100:lla tai 200:lla watilla, ei missään olosuhteissa, putkistyrkkärin ollessa kyseessä. Tätä tosiaankin pitäisi päästä kokeileen.
hollstro
14.05.2015 21:39:33

JesseT: Mie en keikoista tiedä, mutta reeniksellä V4BH. Vihollisena kolme kitaristia joilla ei pysy volannosto lapasessa. Vahvarissa potku kai riittäisi, mutta 1x15 kaappi alkaa pieremään ennen kuin saa tarpeeksi alapäätä rokkibassoon. Tämä on ratkaistu korostamalla yläpäätä, eli paskalla saundilla. Voin raportoida lisää jahka saan aikaiseksi ostaa uuden kaapin, 4x10 tai 6x10 on hakusessa.

Toi V4BH on tunnetusti tuhnu peli. Vaatii rantasaunan alleen että kuuluu.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
HenriF
15.05.2015 14:54:49
8X10 on lyömätön. 10" nopeus ja 80" kaiutinpinta-alaa.
okabass
15.05.2015 15:14:32 (muokattu 15.05.2015 15:16:29)
HenriF: 8X10 on lyömätön. 10" nopeus ja 80" kaiutinpinta-alaa.

Näin se menee. Lisäksi vielä suljettu rakenne ja rinnankytketyt elementit: tiukkuus, jämäkkyys.
Dropped C
15.05.2015 15:26:32 (muokattu 15.05.2015 15:50:25)
Ei se oo mikään autuaaksi tekevä se rantis.... Painaa helvetisti, suuntaa tajuttomasti ja itse tykkään enemmän 15" ämyrien saundista.

Tai no. Mie kun soitan tuomion metallia ja kivityspörinää, niin mun mielestä 15" ämyrit on vaan ne parhaat. Moni on varmasti eri mieltä.

Tai voisin mä rantiksellakin soittaa, ei siinä mitn. Mutta en ole sellaista nyt hommaamassa ja ei jaksa vääntää yhtään putki -ja rantispuristien kanssa taas....
Dropped C
15.05.2015 15:59:41 (muokattu 15.05.2015 16:03:00)
Niin ja yhen keikan soittanut 70-luvun Vee nelkulla ja vanhalla rantiksella. Totaalisen yliarvostettu setti oli se.... Ei yhtään sustainia ja järkyttävän nasaali ja nenäkäs saundi. Ei jatkoon mun käyttötarkoityksessa.

Tää oli mestan bäkline. Toisen bändin basistilla oli trankkunuppi ja kaksi DIY Kappalite 3015 kaappia, se jyrisi ihan eri planeetalla kuin toi vintage setti. Oikein vitutti kun en vetänyt sillä kans. Soitettiin ekana.
okabass
15.05.2015 16:05:27 (muokattu 15.05.2015 16:06:46)
Dropped C: Ei se oo mikään autuaaksi tekevä se rantis.... Painaa helvetisti...

:)) Tänne Lahteen saakka on jo löytänyt tiensä ihmeellinen keksintö: pyörä. Voin suositella. Voit tiedustella esim. paikalliselta kyläsepältä, saattaa tuntea keksinnön. Autuudesta en tiedä, minulle riittää sen soundi.
Dropped C
15.05.2015 16:14:00
Juu hyvä että riittää. Ja autottomuus on se ongelma. Ja kun kaksi tollasta Kappalite skobea jyrisee enempi, painaa vähemmän ja suuntaa vähemmän, niin en ite nää järkeväksi hommata moista. .
Olli.M
15.05.2015 16:24:28 (muokattu 15.05.2015 16:35:57)
Mulla oli ajossa hetken aikaa 2kpl tl606/kappalite kaappia. 200w putkinuppi kiukaana. Ja vaikka hyvät komerot olivatkin, niin palasin kahteen suljettuun 4x10 kaappiin. D vire stoneria veivataan. Se suljetun kaapin napakkuus vaan miellyttää enemmän. Nää on makuasioita mutta kyllä 10 tuumaset tötteröt on mulle paremmat. Suuntaavuutta en ole kokenut ongelmaksi koskaan.

E. Mun kaapit on rakenteellisesti rantis. 2x10 omissa erotetuissa osioissaan, ja ämyreinä 32 ohm eminence b810. Kaapin tilavuuskin yhteenlaskettuna öpaut juurikin sama. Ja helppo kuljettaa kahta kaappia mukana.

E2: Yhdelläkin kaapilla on pärjätty hienosti. Meidän orkesteri soittaa melkoisen lujalla. Riippuu niin keikkapaikasta, mutta harvemmin tarvitsee olla molemmat kaapit edes messissä.
Dropped C
15.05.2015 16:36:39
Makuasioitahan nämä... Mulla on tuomion metalli hommissa sellainen tajuton kalkatus ja kolina saundipolitiikkana, että sitä ei enää halua korostaa kymppituumasilla. Stoner hommassa jotuu / pääsee soittamaan normaalimmalla saundilla, mut minsta se viistoistatuumasten ehkä hieman löysempi tuhina sopii siihenkin kun nyrkki simmuun.
Olli.M
15.05.2015 16:39:13
Dropped C: Makuasioitahan nämä... Mulla on tuomion metalli hommissa sellainen tajuton kalkatus ja kolina saundipolitiikkana, että sitä ei enää halua korostaa kymppituumasilla. Stoner hommassa jotuu / pääsee soittamaan normaalimmalla saundilla, mut minsta se viistoistatuumasten ehkä hieman löysempi tuhina sopii siihenkin kun nyrkki simmuun.

Näinpä. Mulla tosin kappalitessa hieman tökkäsi semmonen ylämiddlehonotus, jota sai kyllä equttelemalla aisoihin. Voi toki olla myös vahvistimesta kiinni kokonaissoundin kannalta, ja bassosta, ja jne.....
Dropped C
15.05.2015 16:43:42
Krijorusvrihettä pukkaa kännykällä... Joo, toi kappalite ei ehkä oo ihan perinteisen kuuloinen 15" ämyri. Ja sit mulla on toisena skobena Hartken alukartioinen, kolisoo niin muan keleesti kyllä tarvittaessa.
HenriF
15.05.2015 17:20:26
Kaikkea kun ei saa samaan pakettiin. Suljetun kaapin ja venttiilikaapin parhaimpia puolia. Klisee kompromissi.

Suljettu toimii perus vireellä soitettuna todella hyvin.

Venttiili toimii droppivire/5-kielisellä aktiivilla/hifimmillä soittimilla. Ja tietysti perus-bassoilla. Täytyy vaan kuunnella ja tehdä säätöjä. Kuunnella itse, ei muita, vaan itse päättää mikä toimii itselle parhaiten. Omalle soittotatsille, reenikämpälle, bändille...
Progbass
15.05.2015 18:00:09 (muokattu 15.05.2015 18:00:56)
Metallia kun soittaa, niin eipä sitä lavasoundia paljon kuulu ulos, ellei sitten luukuta vahvaria älyttömän kovalla...mutta miksaaja harvoin tykkää siitä.

Itelle on riittäny että se vahvistin ja kaappi on lähinnä monitorina siellä takana. Ja harvemmin sitä kaappia lähdetään mikittämään.

Reeniksellä sitten eri juttu.
pekezu
15.05.2015 19:50:42

Tää on paljon soundi/tatsikysymys myös. Jos vetää kompressoitua ja särötettyä soundia, pärjää usein pienemmilläkin kamoilla. Ite soitan melko kevyellä tatsilla ja diggaan äärettömästi, että saan soundista melko täyteläisen mutta erottelevan ja sellaisen, että vahvari ei ala kyykätä ollenkaan soittaessa. Se vaatii jo hieman erilailla tehoa ja kaiutinpinta-alaa ja esim. tollanen 2x12" kaappi ja 500W tehoa siihen ei välttämättä ulkolavalla enää tunnu ns. riittävältä, ellei se pöhise aivan rinnan korkeudella ja suoraan päin itseä melko lähellä.

Se mikä toimii toiselle, ei välttämättä toimi toiselle. Treenikämpälle tollainen pino on riittänyt vallan mainiosti aina, pienemmälläkin on pärjätty. Itse kuitenkin tulen todennäköisesti käyttämään jatkossakin vähintaan 2x12" ratkaisua, uudet elementit kun mahdollistaa tollaisenkin skoben painoksi about 20kg, joka pyörien päälle lastattuna paina sitäkään vähää.
"Että minkä tahansa tekeminen kunnolla on melkein mahdotonta, kun aina on joku urpo joka tekee paskaa halvemmalla." -pkuukas
J.Hollström
15.05.2015 22:52:12
Dropped C: Makuasioitahan nämä... Mulla on tuomion metalli hommissa sellainen tajuton kalkatus ja kolina saundipolitiikkana, että sitä ei enää halua korostaa kymppituumasilla. Stoner hommassa jotuu / pääsee soittamaan normaalimmalla saundilla, mut minsta se viistoistatuumasten ehkä hieman löysempi tuhina sopii siihenkin kun nyrkki simmuun.

Nää ei oo vissiin kans tajunneet? Vetää ihan väärillä kamoilla mörkömeteliä:
https://www.facebook.com/officialsl … 849600681790921/?type=1&theater
Dropped C
16.05.2015 16:13:54 (muokattu 16.05.2015 16:17:08)
J.Hollström: Nää ei oo vissiin kans tajunneet? Vetää ihan väärillä kamoilla mörkömeteliä:
https://www.facebook.com/officialsl … 849600681790921/?type=1&theater

Toi kaveri on kanssa vetänyt esim. 4x15 kaapeilla kans ja esim. "Electric" ja "Green" vahvaimilla. Noissa stoner/doom jutuissa on varsinkin rapakon takana kovaa vintage-purismia releissä ja se on myös äärimmäisen tärkeää, että miltä ne releet näyttää.

Mutta on niissä kyllä todella hienoja saundejakin omaan korvaan.

Toki isoilla pojilla on myös isojen poikien vehkeet. Harrastelijataso on vähän eri.

Ja hei mä oon tässä kuitenkin jopa nyt harkinnut sitä putkipelin ostoa, silti tulee dumausta puristeilta.... Hehe.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)