Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Vibra ja epävire
1
Jouni74
12.05.2015 22:19:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisiko jollain ajatusta mikä mättää..?
 
Stratossani on Schallerin vibratalla ja kaulana Warmoth, Earvana-satula.
 
Tässä kuvaa:
http://muusikoiden.net/dyn/users/135406.jpg
http://muusikoiden.net/dyn/users/135405.jpg
http://muusikoiden.net/dyn/users/135407.jpg
 
Ongelma: kitara pitää erittäin hyvin vireen, mutta vibrakampea ei tarvitse kuin hiukan painaa, niin kitara epävireessä. Erityisesti G-kieli mättää. Jää aina korkeampaan vireeseen..
 
Itse pidän satulaa syyllisenä. Olen käyttänyt kitaraa eräällä oikeasti taitavalla kitarasepällä ja hänen mielestään satulassa ei ole mitään vikaa..
 
Ideoita / vastaavia kokemuksia?
 
ONLY HARD IS HARD ENOUGH -The Grammers
hallu
12.05.2015 22:49:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No tarkista tuo lavan kielen ohjain olisiko liian tiukalla tai huonosti luistava. Sitähän voisi kokeilla ilman sitä kielenohjainta ja jos ongelma katoaa, niin keksiä siihen vaikka toisenlainen ohjain tilalle (niitäkin on kai rullamallisia).
 
Olisipa jo kevät
Hatfairy
12.05.2015 22:55:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No eikös se seppä osannut sanoa missä vika on?
 
jpaa
12.05.2015 22:56:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jouni74: Olisiko jollain ajatusta mikä mättää..?
 
Stratossani on Schallerin vibratalla ja kaulana Warmoth, Earvana-satula.
 
Tässä kuvaa:
http://muusikoiden.net/dyn/users/135406.jpg
http://muusikoiden.net/dyn/users/135405.jpg
http://muusikoiden.net/dyn/users/135407.jpg
 
Ongelma: kitara pitää erittäin hyvin vireen, mutta vibrakampea ei tarvitse kuin hiukan painaa, niin kitara epävireessä. Erityisesti G-kieli mättää. Jää aina korkeampaan vireeseen..
 
Itse pidän satulaa syyllisenä. Olen käyttänyt kitaraa eräällä oikeasti taitavalla kitarasepällä ja hänen mielestään satulassa ei ole mitään vikaa..
 
Ideoita / vastaavia kokemuksia?

 
Joo, kielenohjain tarkistykseen ja Big Bends Nut Saucea satulaan joka uraan. Siihen loppuu vireongelmat. Mullon ollut käytössä tuo aine jo vuosia, loistotavara tremolokitaraan jos käyttää kampea kunnolla.
 
"To be is to do" - Socrates "To do is to be" - Jean-Paul Sartre "Do be do be do" - Frank Sinatra
Laulava Kylätohtori
12.05.2015 23:00:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Entä kielet? Uudet, vanhat, kunnolla venytetyt? Sanovat myös, että itse tallan, jousien ja sen jousien kiinnitysraudan säädöt vaikuttaisivat myös. Näin olen kuullut, mistään mitään itse tiedä tai ymmärrä....
 
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
Rämppy
13.05.2015 08:57:45 (muokattu 13.05.2015 09:03:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Komppaan, että kielenohjaimesta ja satulasta kannattaa lähteä liikkeelle. Todennäköisimmin jompikumpi jumittaa. Onkos tuo G-kielen satulaura varmasti oikean levyinen? Urien on oltava just eikä melkein. Jos on vähänkin liian tiukat, homma ei luista. Kannattaa kokeilla lyijykynää tai nut saucea uriin, josko auttaisi. Kuitenkaan moisia ei tarvita, jos satula on tip top. Kielenohjaimen alapinnan voi kätevästi puhdistaa hammaslangalla. Ja tosiaankin uudet kielet täytyy aina venyttää kunnolla. Muuten ei vire pysy.
 
Saahan sitä sanoa.
73nd3r
13.05.2015 09:03:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jouni74: Erityisesti G-kieli mättää. Jää aina korkeampaan vireeseen..
 
Itse pidän satulaa syyllisenä. Olen käyttänyt kitaraa eräällä oikeasti taitavalla kitarasepällä ja hänen mielestään satulassa ei ole mitään vikaa..

 
Ton kuvan perusteella G/B/yläE näyttäis olevan aika syvissä urissa mun makuuni, eli ottasin satulaa yläreunasta vähän matalammaksi. Samalla tietty urien tsekkaus ja rasvaus.
 
Toinen juttu, nuo jouset - sulla on neljä, mutta mikä on kielisetin paksuus?
Joskus nimittäin neljä jousta lähes löysinä ei toimi yhtä hyvin kuin kolme jousta esijännitettynä (joo, tää voi olla psykofysiikkaa, mut IMHO jousillakin olis joku "sweet spot").
 
Muuten komppia aiempiin vastauksiin.
 
varpio
13.05.2015 13:15:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa virittää siten että vire palautuu kun painaa kampea.
 
Jouni74
13.05.2015 15:22:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tattis kaikille vinkeistä!
Tutkailin virettä ilman ohjaimia ja parannusta oli huomattavissa, jonka jälkeen tarkempaa ihmettelyä ohjaimiin ja huomasin D ja G -kielten ohjaimen olevan väärällä linjalla kieliin nähden. Erityisesti G-kieli joutuu tekemään aika mutkan..
Tältä pohjalta remontoimaan.
Hieman ihmettelin, ettei hovisäätäjäni tätä huomannut.. Oikeasti huippuseppä kuitenkin. Olisiko ollut maanantai.. :)
 
ONLY HARD IS HARD ENOUGH -The Grammers
Volle
13.05.2015 15:35:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jouni74:
Tutkailin virettä ilman ohjaimia ja parannusta oli huomattavissa, jonka jälkeen tarkempaa ihmettelyä ohjaimiin ja huomasin D ja G -kielten ohjaimen olevan väärällä linjalla kieliin nähden. Erityisesti G-kieli joutuu tekemään aika mutkan..

 
Ei kai se sivusuuntainen lisämutka juuri haittaa. Jotain mutkaahan ne joutuu joka tapauksessa tekemään tai muuten koko ohjain olisi kaiketi tarpeeton?
 
Ite olen pääsyt vireongelmista ongelmista eroon rasvaamalla kielet satulan ja mahdollisten ohjaimien kohdalta. Auttaa muuten myös vibrattomissa vireongelmaisissa kitaroissa. Ja tököttinä ei ole edes ollut tuo kilpailijoitaan vähäkitkaisemmaksi itseään mainostava Nut Sauce vaan joku perus rautakaupan yleisöljy (jota tietenkään ei ole hyvä lutrata hirveästi maalipinnoille).
 
73nd3r
13.05.2015 15:56:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käytännössä lienee sama millä voitelee kunhan voitelee.
Itse en tykkää lyijykynän suttaavuudesta, joten ikivanha konsti eli huulirasva hammastikulla uraan on ihan hyvä. Halpa, toimiva ja helposti saatavilla.
 
Jytäurpo
13.05.2015 16:54:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yks tuli mieleen, että onko toi vibra säädetty kiinni kanteen, itse laittaisin hiukan kelluvaksi kolmella jousella. Omien kokemuksien mukaan vire pysyy tuolla metodilla paremmin.
 
"You can't judge a book by looking at the cover" - Bo Diddley R.I.P.
play
14.05.2015 08:57:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minuakin kyllä kiinnostaisi tämän vireongelman ratkaisu. Omaa stratoa olen käyttänyt huollossa, satula vaihdettu ja suurin piirtein kaikki edellä mainitut jutut olen kokeillut. Silti juuri G kieli on ongelmallisin. Eri kielisettejäkin olen kokeillut. Mysteeri tämä on minulle - ainakin vielä.
 
Krice
14.05.2015 10:29:06
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Satulan kieliurat on todella pitkät tuossa earvanassa, ei ihmekään että kieli jää kiinni varsinkin jos ura on vähänkään tiukka. Kielen osumapintaa voi vähentää sekä sivuilta että uran alapinnalta, mutta varsinkin earvanassa pitää tietää mistä kohdasta viilataan. Muita toimenpiteitä mitä kannattaa tehdä on kokeilla nut saucea, vaihtaa rullamalliset kielenohjaimet ja myös vaihtaa se korjaajahessu johonkin toiseen.
 
Jouni74
14.05.2015 17:50:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

73nd3r: Ton kuvan perusteella G/B/yläE näyttäis olevan aika syvissä urissa mun makuuni, eli ottasin satulaa yläreunasta vähän matalammaksi. Samalla tietty urien tsekkaus ja rasvaus.
 
Toinen juttu, nuo jouset - sulla on neljä, mutta mikä on kielisetin paksuus?
Joskus nimittäin neljä jousta lähes löysinä ei toimi yhtä hyvin kuin kolme jousta esijännitettynä (joo, tää voi olla psykofysiikkaa, mut IMHO jousillakin olis joku "sweet spot").
 
Muuten komppia aiempiin vastauksiin.

 
Kokeilin tuon yhden (hieman eri värinen/jäykin) jousen poistoa ja vireongelma helpotti reiliusti.
Näyttäisi olevan suurin syy hässäkkään.
Rullaohjaimet vaihdan jossain kohtaa.
 
ONLY HARD IS HARD ENOUGH -The Grammers
Krice
15.05.2015 15:31:04 (muokattu 15.05.2015 15:31:28)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minusta ihan ensimmäinen mitä kannattaa tehdä on laittaa satulaan nut saucea, siis tätä virallista ainetta, ei mitään ruokaöljyä tai lyijykynää. Itse laitan tuota myös kiinteätallaisten satulaan, koska tuo oikeasti tekee siitä urasta liukkaamman ja vire pysyy paremmin.
 
http://www.thomann.de/fi/super_vee_super_glide_nut_evolution.htm
 
sustain65
15.05.2015 17:42:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Minusta ihan ensimmäinen mitä kannattaa tehdä on laittaa satulaan nut saucea, siis tätä virallista ainetta, ei mitään ruokaöljyä tai lyijykynää. Itse laitan tuota myös kiinteätallaisten satulaan, koska tuo oikeasti tekee siitä urasta liukkaamman ja vire pysyy paremmin.
 
http://www.thomann.de/fi/super_vee_super_glide_nut_evolution.htm

 
Kiitos! Tämä tuli aivan juuri sopivasti kun äsken haeskelin Thomanin valikoimasta näitä tuotteita, muttei heti alkanut löytymään, vaikka laitoinkin hakusanoiksi nut sauce.
 
elon arska
28.09.2016 16:54:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huom! Olet kirjoittamassa yli 501 päivää vanhaan aiheeseen!
 
Wanhassa wara parempi!
 
Mitäs noita muita Nut sauceja oikein onkaan markkinoilla? Thomannilla taitaa jotain olla, esim. liekö tämä mistään kotoisin:
 
https://www.thomann.de/fi/gewa_micro_teflon.htm
 
no vähä rypäis ja paka shousii. -haitaripartio
petrip
28.09.2016 19:07:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsellä ollut vuosia (sama tuubi) Big Bends Nut Sauce.
 
elon arska: Wanhassa wara parempi!
 
Mitäs noita muita Nut sauceja oikein onkaan markkinoilla? Thomannilla taitaa jotain olla, esim. liekö tämä mistään kotoisin:
 
https://www.thomann.de/fi/gewa_micro_teflon.htm
 
Never trust someone who tells you to trust them. Trust me.
ammonra
15.10.2016 23:27:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse nyppään kieltenohjaimet pois ja satulauriin PRF teflon öljyä, toimii!!!
Ja tietysti pitää tsekata että satulaurat ei ole liian tiukat, eli jos kanittaa niin siinä ongelma!
Ja kyllä sinne tallaankin voi hammastikulla hiukan teflon öljyä sipaista!
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «