Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Miten tehdään sähkökitaranbodysta täysin hurinaton?
1 2
Luuviulu
13.05.2015 02:44:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On kupariteippejä, alumiinia, maalia spraysta lähtien kuka milloinkin ja missäkin ehdottanut, mutta joku sanoo että "ei varmasti tule onnistumaan foliolla jne jne", joten mulla on nyt Fenderin Telen body täysin raakileena, ei johtoja, ei mitään kiinni, eli; -Mistä tän projektin nyt aloitan, jotta saan aivan 100% varmasti täysin hurinattoman kitaran?? :)
 
Fenderin 2kpl Noiseles Singlecoil -mikkiä on jo hallussa ja rulla kupariteippiä, eli tossa on lähtökohdat.. ..mitäs teen nyt, jotta sen Faradayn Häkin saan varmasti onnistumaan jo ensiyrittämällä?? :)
 
-Kiitos viisaille vastaajille jo etukäteen! :)
 
rainmaker
13.05.2015 07:53:45 (muokattu 13.05.2015 08:08:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mitäs teen nyt, jotta sen Faradayn Häkin saan varmasti onnistumaan jo ensiyrittämällä?? :)
 
Vuoraat mikkipoterot ja elektroniikkasyvennyksen sillä teipillä. Luultavasti teipin liima ei ole johtavaa, joten päällekkäin menevät teipin reunat kannattaa kääntää kaksin kerroin. Lopuksi varmistat, että vuoraus on yhteydessä maahan, eli volumepotikan kuoreen. Siitä maajohdon pitäisi jatkua tonen kuoreen ja siitä jakin sleeve -juotosnastaan.
 
Those who can't do, teach; those who can't teach, teach gym.
okabass
13.05.2015 09:04:28 (muokattu 13.05.2015 09:22:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Luuviulu: On kupariteippejä, alumiinia, maalia spraysta lähtien kuka milloinkin ja missäkin ehdottanut, mutta joku sanoo että "ei varmasti tule onnistumaan foliolla jne jne", joten mulla on nyt Fenderin Telen body täysin raakileena, ei johtoja, ei mitään kiinni, eli; -Mistä tän projektin nyt aloitan, jotta saan aivan 100% varmasti täysin hurinattoman kitaran?? :)
 
Fenderin 2kpl Noiseles Singlecoil -mikkiä on jo hallussa ja rulla kupariteippiä, eli tossa on lähtökohdat.. ..mitäs teen nyt, jotta sen Faradayn Häkin saan varmasti onnistumaan jo ensiyrittämällä?? :)
 
-Kiitos viisaille vastaajille jo etukäteen! :)

 
Tämä on sellainen "can of worms"-tyyppinen juttu. Eli mielipiteet jakautuvat. Kuparifoliovuoraus, joka on maadoitettu, on sellainen "virallinen" tapa, joka aika monessa on riittävä. 100% hurinattomuus on kyllä kova vaatimus, käytännössä vähempikin riittää. Sun tapauksessa voisi riittää ns. suojatun johdon käyttäminen (ja folion maadoittaminen vain yhdestä pisteestä).
Suojauksesta on runsaasti sivustoja haulla "shielding guitar" jne.
http://www.guitarnuts.com/wiring/shielding/tele.php
http://www.thegearpage.net/board/showthread.php?t=847972
 
Henkilökohtaisesti olen kallistunut siihen suuntaan, että olen jopa poistellut folioita omista bassoista. Eli esim. vain normaali 7ender-bassoissa oleva minimaalinen suojaus. Esimerkiksi Rickenbackerissa ns. suojatun ja originaalin välillä ei minusta hirveästi eroa ole. Soittotilanteesssa kannattaa hakea "vähähäiriöisin" asento ja paikka. Suojaus huolimattomasti tai väärin tehtynä voi toimia antennina, ja lisätä häiriöitä.
 
Rämppy
13.05.2015 09:11:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ovatko nämä maalit mistään kotoisin? Vai onko kupariteippi parempi häiriösuojaukseen?
 
Saahan sitä sanoa.
okabass
13.05.2015 09:14:58 (muokattu 13.05.2015 09:16:58)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rämppy: Ovatko nämä maalit mistään kotoisin? Vai onko kupariteippi parempi häiriösuojaukseen?
 
Minusta kuparifolio on parempi. Työläämpi, mutta varmempi. Olen lukenut, että maalin johtavuus ( joka alunperinkin on heikompi kuin foliolla) saattaa heiketä ajan kuluessa. Jutun todenperäisyydestä en tiedä, mutta folion johtavuus tuskin muuttuu.
 
basisti1971
13.05.2015 10:05:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Luuviulu: Mistä tän projektin nyt aloitan, jotta saan aivan 100% varmasti täysin hurinattoman kitaran?? :)
 
..mitäs teen nyt, jotta sen Faradayn Häkin saan varmasti onnistumaan jo ensiyrittämällä?? :)

 
Kovat ovat vaatimukset ekaa kertaa silmälläpitäen, mutta kuvastaa hyvin vallalla olevaa epärealistista välittömän onnistumisen pakkoa.
 
Sillä...
 
Magneettisilla korkeaimpedanssisilla passiivisilla mikrofoneilla täysi hurinattomuus on mahdotonta saavuttaa varsinkin paikoissa joissa RF-saastetta on paljon.
Muutamilla perustiedoilla päästään kuitenkin verrattain hyvään lopputulokseen.
Tai ainakin päästään alle muiden häiriötekijöiden hurinan ;).
 

 
Kuten kaikessa staattisessa suojaamisessa, yksi ylitse muiden on tähtimaadoitus.
 
KAIKKI maat kootaan YHTEEN pisteseen, muut maakosketukset eliminoidaan (eristetään).
 
Signaalimaan ja suojamaan (/-maat) voi tarvittessa erottaa toisistaan kondensaattor(e)illa.
 
Toinen huomionarvoinen seikka (jos käytetään foliota/piirilevyä yms.) on kontaktireunojen juottaminen sähkönjohtavuuden varmistamiseksi myös pidemmälle aikavälille.
Pelkkä johtavaan liimaan tai varsinkin reunojen taittelun varaan tukeva kontakti antautuu ennemmin tai myöhemmin.
Alumiinilla ennemmin, kuparilla myöhemmin.
Mutta antautuu kuitenkin.
 
Tuossa suhteessa johtavat maalit ovat tietysti helpompia, mutta irto-osien kuten poteronkansien ym. maattaminen voi olla haastavampaa.
 
T:Samuli
 
J.Nikkanen
13.05.2015 10:57:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse teen alumiiniteipillä nykyistä bassoa koska se on hemmetin helppoa leikeltävää, edullista ja kyseisen teipin liima ei haitannut yleismittarin mukaan signaalin kulkua juurikaan vaikka oli viisi päällekkäistä saumaa. Liimasaumoissa saattaa olla ongelmia luvassa ajan kanssa, mutta se on aivan sama mulle. Jos soitin vaatii huoltoa, niin silloin huolletaan. Tuossa muutama projektikuva, eli pakasta revitty basso kuuluu tietenkin vetää palasiksi muutaman soittokerran jälkeen.
 
https://scontent.xx.fbcdn.net/hphot … 47f8557dc2bd5aee918fec5&oe=55D2E6B8
 
Purkuhommien jälkeen teippi poteroihin:
 
https://scontent.xx.fbcdn.net/hphot … 7017f66e0d997bc9f74cd68&oe=55C67121
 
Eli molemmat mikkikolot ja tuon tallankin syvennyksen pistin teipaten kun on muutamia kertoja ollut huonot maat. Yleismittarilla varmistettu että jokaisessa kolossa teippi johtaa signaalin kolon keskeltä reunoille liimasaumoista huolimatta.
 
Maadoitusjohtoja ei vielä ole paikallaan, mutta jokaiseen koloon tulee siis johto joka viedään konehuoneeseen "maakeskukseen".
 
Konehuoneen puolella tuommosen näköistä meininkiä. Teippi tulee konehuoneessa, niinkuin mikkipoteroissakin jonkinasteisen häiriösuojamaalin päälle joka on tasoiteltu pahimmista röpelöistä. Yleismittarin mukaan maalissa oli ainakin paikoin jonkin verran grafiittia joukossa, ei siis ihan perus mattamustaa niinkuin joissakin halpisritsoissa.
 
https://scontent.xx.fbcdn.net/hphot … bb6fdfef0732e845801727d&oe=560C4F8B
 
Ja luonnollisesti potikkapoteron kansi teipataan myös. (itseasiassa taitaa siinä alu-teipit olla jo tehtaalta lähtiessään)
 
Teipityksien ja sähköistyksien jälkeen vielä mittaukset että kaikki paikat joidenka pitää olla yhteydessä maahan myös ovat sitä.
 
Kyseinen basso vielä siis vaiheessa, valmistuu joskus kun lapinpolttajat saa osat postitettua.
 
JPHe
13.05.2015 13:52:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Nikkanen: Itse teen alumiiniteipillä nykyistä bassoa koska se on hemmetin helppoa leikeltävää, edullista ja kyseisen teipin liima ei haitannut yleismittarin mukaan signaalin kulkua juurikaan vaikka oli viisi päällekkäistä saumaa. Liimasaumoissa saattaa olla ongelmia luvassa ajan kanssa, mutta se on aivan sama mulle. Jos soitin vaatii huoltoa, niin silloin huolletaan.
 
Yleismittarilla ei voi kovin luotettavasti sanoa kuinka hyvä sauma on. Sähkön johtavuuteen riittää, että teippi ottaa kiinni vaikka vain 1 mm matkalta. Se ei kerro onko sauma tiivis. Kupariteippiä voi vaikka tinata, niin varmasti kestää saunat kiinni. Tosin itse en ole näitä teippauksia koskaan suosinut, vaan tehnyt maadoitukset muutoin hyvin. Yleensä kannattaa olla joku ongelma häiriöiden kanssa, jota alkaa parantaa, jotta näkee menikö parempaan vai huonompaan suuntaan.
 
J.Nikkanen
13.05.2015 14:42:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JPHe: Yleismittarilla ei voi kovin luotettavasti sanoa kuinka hyvä sauma on. Sähkön johtavuuteen riittää, että teippi ottaa kiinni vaikka vain 1 mm matkalta. Se ei kerro onko sauma tiivis. Kupariteippiä voi vaikka tinata, niin varmasti kestää saunat kiinni. Tosin itse en ole näitä teippauksia koskaan suosinut, vaan tehnyt maadoitukset muutoin hyvin. Yleensä kannattaa olla joku ongelma häiriöiden kanssa, jota alkaa parantaa, jotta näkee menikö parempaan vai huonompaan suuntaan.
 
Tuo on totta. Ei voi muuta tehdä kuin uskoa ja toivoa että on toimiva. Toki sen verta monenmoista testiteippausta tein ennenkuin aloin touhuun että usko on aika kova tällä hetkellä. Itse lähdin tekemään ihan vain siksi että on jotain tekemistä kun odottelee osia saapuvaksi kotiin. Oma villi veikkaukseni on, että kyseisen soittimen tapauksessa koko operaatio on turha, hyvää puuhastelua ja harjoittelua jokatapauksessa! Saattaahan se olla että jossain vaiheessa revin teipit pois ja teen koko homman jollain toisella tavalla.
 
Puavali
13.05.2015 16:59:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JPHe: Yleismittarilla ei voi kovin luotettavasti sanoa kuinka hyvä sauma on. Sähkön johtavuuteen riittää, että teippi ottaa kiinni vaikka vain 1 mm matkalta. Se ei kerro onko sauma tiivis. Kupariteippiä voi vaikka tinata, niin varmasti kestää saunat kiinni. Tosin itse en ole näitä teippauksia koskaan suosinut, vaan tehnyt maadoitukset muutoin hyvin. Yleensä kannattaa olla joku ongelma häiriöiden kanssa, jota alkaa parantaa, jotta näkee menikö parempaan vai huonompaan suuntaan.
 
Sauman ei tarvitse olla tiivis kuin sen verran, että rako on pienempi kuin 1/3 häiriötä tuottavan sähkömagneettisen säteilyn aallonpituudesta.
 
Radiaani toimmii Olen rento, rauhallinen ja ulospäinsuuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
Luuviulu
13.05.2015 21:11:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kupariteippi tuntuu olevan omalla tavallaan ongelmallinen näköjään.
 
Kannattaiskos täs mennä ns. (Hätävarjelun liioitteluun) sio taval, että ensin vetää parhaan mahdollisen maalin kaikkialle missä (sisuskalut) sijaitsee ja sit sen jälkeen laittaa kupariteippiä kaikkial??? Mikä on paras maali tähän tarkoitukseen, voisiko joku asiasta tietoinen kertoa maalin nimen???
 
Ja sit kun vetänyt sen maalin ja anatanut kuivua, ni vetää viäl toisen kerroksen maalia?
 
Sen jälkeen tunkee sitä kupariteippiä kaikkialle ja koska kun nurkat on ongelmallisia, niin voisiko jokaseen nurkkaan vetää pienen naulan, ni eipähän ainakaan ole väliä, jos liimapinta pettää nurkasta jossain vaihees, kun naura pitää kiinni.
 
Sit laittaa Spray-liimaa pleksiin ja laittaa alumiini-folion siihen ja sit siihen folioon uudet spray-liimat ja viel 1 kerros alumiini-foliota?
 
-Onko tää älytön ajatus, vaiko sellainen, että saa ns. Kerralla kuntoon??? :)
 
...haluan vaan tehdä sen kunnolla, jottei tarvitse jälkeenpäin kiroilla, kun se nyt kerran tossa alastomana bodyna on, ni tekee kunnolla sitten! :) ...joskaan en tiedä, että onko toi menetelmä hyvä...??? :D
 
mhelin
13.05.2015 22:02:52 (muokattu 13.05.2015 22:20:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kupari tai alumiini ei poista elektromagneettisia häriöitä kunnolla, vain elektrostaattisia. Suojan pitäisi olla myymetallia. Parempi käyttää humbucker mikkejä staattisen suojauksen (maali tai folio) kanssa. Humbucker-mikkejä muuten löytyy yksikelaisinakin (per kieli siis, jolloin ei tule sitä epämääräistä kahden erivaiheisen signaalin summautumisefektiä), siis kaksi splitattua kelaa sarjassa mutta niin että yhtä kieltä kohti on vain yksi kela eikä kaksi kuten tavis humppareissa. Esim. G&L z-coil mikit:
 
http://www.glguitars.com/instruments/USA/guitars/asat-z3/index.asp
http://g-l-online-store.myshopify.c … copy-of-g-l-mfd-pickup-for-comanche
 
tai tutumpi esimerkki presarin mikki. Myös Duesenbergiltä Saksasta (rockinger.de myy) löytyy vastaavia hurinattomia humpparin kokoisia "yksikelaisia" mikkejä (DB18 ja DB19).
 
Juhani_t
13.05.2015 22:21:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Puavali: Sauman ei tarvitse olla tiivis kuin sen verran, että rako on pienempi kuin 1/3 häiriötä tuottavan sähkömagneettisen säteilyn aallonpituudesta.
 
Tämä on erittäin totta ja näissä teippausvillityksissä usein unohtuva asia. Arpomiset alumiini/kupariteippi tai Biltema/Motonet -teippi sijaan kannattaa käyttää aikaa ja ajatusta enemmän maalenkkien minimointiin ja kunnollisiin juotoksiin. Esim verkkomuuntajien magneettikentät vaikuttavat mikrofonin napapaloihin ihan suoraan ja sitä ei estä takapuolella olevat hifiteipit.
 
Luuviulu
14.05.2015 09:08:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikit mul on jo, vissiin vähän harvinaisemmat Noiselessit??? Sellaset kuin Fender Mod Shop Samarium Cobalt Noiseles Telecaster SCN -malliset, en tiedä onko ne hyvät, verrattuna muihin, kun niitähän on Fenderil muitakin Noiselessejä käsittääkseni melkoisen montakin erilaista???
 
Myymetalli????? No toi on sit taas jo niin uus juttu, etten ole koskaan edes kuullut sellasen tuotteen nimeä, vaikka olen ammatiltanikin levyseppä! :) :) Eli teenkö nyt sitten näin: Tuplakerros sitä maalia ja sit aivan kaikkial missä (sisuskaluja) sijaitsee, ni laitan sitä ihmeen "Myymetallia"???
 
Teenkö noilla Folio- ja Kupariteippirullilla enää sit yhtään mitään, jos pitääkin olla Myymetallia??????
 
-Oli erittäin hyvä, että kerroitte, koska olisin muuten näil kolmel touhunnut; 1: Maali 2. Kupariteippi 3.Folioteippi.
 
-Sähköhommat on mun heikoin lenkkini kitaramodauksis, kun ei mul ole mitään sähkökoulutusta. Poikkinaisi kaulojakin olen pari saanut täysin kuntoon yms haljenneita kansia olen saanut kuntoon, mutta nää sähköasiat on sellasia, että on todella hyvä, kun neuvotte, en sais ikinä muuten tätä hurinattomaks. -Mutta ok, jos on teknisesti täysin mahdotonta saada ihan kokonaan humintattomaks / hurinattomaks, ni ainakin kaikkein parhaimman lopputuloksen haluan! :) :)
 
Juhani_t
14.05.2015 09:32:11 (muokattu 14.05.2015 09:32:34)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Luuviulu:
Myymetalli????? No toi on sit taas jo niin uus juttu, etten ole koskaan edes kuullut sellasen tuotteen nimeä, vaikka olen ammatiltanikin levyseppä!

 
http://en.wikipedia.org/wiki/Mu-metal
Myymetallilla on korkea permeabiliteetti, eli se kestää kyllästymättä voimakkaita magneettikenttiä. Jos kitarasi altistuu esim. senttien päässä jyrisevälle kilovolttiampeerin verkkomuuntajalle, on myymetallisuojelu jo paikallaan. Jos pystyt pitämään vaikkapa metrin rakosen niin tavan kebaamirullan folio ajaa saman asian. Pitäisin huomattavasti tärkeämpänä huolehtia siitä että ne maajohdot, mukaanlukien jakin ja potikoiden rungot, ovat siihen suojukseen vain yhdestä ainoasta kohdasta kytketty.
 
okabass
14.05.2015 10:25:47 (muokattu 14.05.2015 10:34:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaisi ehkä piirtää kytkentäkaava kitaran sähköistä. Silloin on ainakin minusta helpompi hahmottaa juuri maadoitukset. Esim.
 
http://www.vikiwi.com/wp-content/uploads/ta-sp-telecaster.jpg
http://www.guitarnuts.com/wiring/shieldedstrat.gif
 
Olen pohtinut viimeaikoina asiaa ( mm. nimim. Juhani_t ansiosta), ja poistanut mm. Rickenbackerin bassosta, Precisionista ja Jatsista foliot, ja tehnyt maadoitukset tähtimaa periaatteella. Eikä niissä hirveää pörinää alkanut. :)
Huomasin aikoinaan ihan kokemuksesta, että tähtimaa - yksi maapiste, kuten mm. Juhani toteaa- on erinomainen putkivahvistimissa. Ja se toimii myös kitarassa.

Toi foliovuoraus kyllä auttaa, mutta se ei minusta ole läheskään aina vaivan väärti. Tähtimaalla ja sijoittumisella (etäisyys ja kitaran kääntäminen sopivasti) soittotilanteessa saadaan useimmiten riittävä häiriöttömyys aikaiseksi.
 
73nd3r
14.05.2015 12:02:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tää voi olla ihan hölmö kysymys, mutta ootko kokeillu huriseeks se kitara noilla SCN-mikeillä ja tehtaan vakiosuojauksilla mitenkään häiritsevästi?
 
Luuviulu
14.05.2015 15:51:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Se on täysin paljas kitarabody, niin en tiedä. Koitan nyt vaan tehdä tähän kaik mahdolliset (taikatemput) jottei humisis. Parempi rakentaa kerralla hyvä, kun huolimattomasti huono ja ihmetellä, että mikä meni pieleen ja purkaa osiks kaikki jne jne, ni mielummin "kerralla kuntoon" :)
 
basisti1971
15.05.2015 07:43:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Luuviulu:
 
-Onko tää älytön ajatus, vaiko sellainen, että saa ns. Kerralla kuntoon??? :)

 

 
Ainakin omasta mielestä melko älytön ja samalla toki täysin tarpeeton.
 
Tarpeeton jo monasti aiemminkin mainituista syistä.
 
Hallitsemattomien maalenkkien syntyminen suojakerrosten välille on enemmän kuin todennäköistä, ja (huonoja) kondensaattoreita tulee helposti tehtyä useampia.
Kondensaattoreit jotka sitten latautuvat ja purkautuvat miten sattuu.
 
Sopivasti kun kämmää (pätee toki yhteenkin "suojakerrokseen"), tulee tehneeksi RF antennin :).
 

 
Joskus toukkana 80-luvulla tuli oltua hyvinkin huolestunut kitaran/basson suojauksista, näin myöhemmällä iällä kokemuksen kartuttua paljon vähemmän.
 
Studio/äänitys-tilanteessa jossa ongelma saattaa olla häiritsevämpi, toimii RF häiriölähteiden eliminointi usein huomattavasti paremmin.
Ja palvelee toki koko äänitysketjua.
 
Keikallahan ei moista ongelmaa yleensä synny ellei soittele vanhojen/viallisten loisteputkivalaisimien (kuristimien) välittömässä läheisyydessä tai radiomaston katveessa pianissimo-hipelöinti-jatsia.
Noissa jälkimmäisissäkin tapauksissa valtaosan häiriöistä poimii eetteristä mikrofonin kela, joten kuten aiemminkin mainittiin, "siinä ei HiFi-teipit mikkipoterossa paljoa auta".
 

 
Vaikka tuo staattinen suojaaminen ei ehkä omasta mielestä niin kamalan tärkeätä olekaan, on varastoon jäänyt muutama arkki melko näppärää tavaraa siihen(kin) tarkoitukseen jos joskus tulisi tarve.
 
Saatavuus voi olla tätänykyä kotimaisen piirilevyteollisuuden maastapaon seurauksena heikkoa, mutta monikerrospiirilevylaminaatissa on 2 inan vahvaa kuparifoliota lasikuidun molemmin puolin, ja paketti on kympin tai kaks paksu, eli taipuu kuin paksu piirustuspaperi.
Tuohon saisi toisen puolen suojauskäyttöön, ja toisele puolelle vaikka syövyttäisi foliot potikan johdoille yms.
 
Eli pahimman laatuista hifistelyä, mutta kannattaa pitää silmät auki jos moinen kiinnostaa.
 
T:Samuli
 
JPHe
15.05.2015 09:45:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jotenkin taas kuulostaa naurettavalta, kun joku kyselee suojauksista, niin tarjotaan kaikkea erikoista myy-metallista lähtien. Kuitenkaan kovinkaan moni ei niitä ole itselleen rakennellut, saatikaan siitä mitään suurta hyötyä kokenut.
 
Itse tekisin tähtimäisen maadoituksen, joka kitaran sisällä on vain yksinkertainen maapiste. Suojauksia voi harkita tämän jälkeen, jos sille on tarvetta. Fenderin noiseless-mikeistä olen kuullut niiden olevan ennenminkin soundless-mikkejä.
 
Suojausteippien tiiveydestä sen verran, että vaikka on olemassa kaiken maailman tiiveyssääntöjä, kuten lambda/ 3 tässä ylempänä. Proffa joskus radiotekniikan tunnilla ehdotti lambda/16 tai jopa lambda/ 32. Kutenkin magneettisia häiriöitä vastaan toimii se, että suoja on sähköisesti johtava sen vuoksi, että pyörrevirrat pääsevät syntymään. Tällöin Lenzin lain mukaan syntyy vastattaisuuntainen magneettipyörre, joka vaimentaa häiriötä. Mikäli virta ei kulje pienen raon vuoksi, ei suojausta synny. eli materiaalin johtavuuskin suojaa mikäli se on tiivis. Varmaan myymetallin korkea permeabiliteettti lisää suojausta, mutta asian voisi sitten hoitaa hitsaamalla raudasta täysin tiiviin laatikon, jonka sisään kamat heittää. Rauta ferromagneettisena aineena omaa korkea permeabiliteetin.
 
Putkivahvistimissa sentäs on osattu laatikot tehdä raudasta... Ja siitä puheen ollen hurinat ei välttämättä johdu kirarasta, vaan vahvistimesta. Itse olen saanut parempia tuloksia hurinan poistossa modaamalla vahvistimia...
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «