Aihe: Keskustelua AC/DC:stä, osa 2.
1 2 3 4 5131 132 133 134 135259 260 261 262 263
hollmi-5
08.05.2015 11:16:26
konnamatti: Helevetin hyvä. Ketä kiinnostaa Hämeenlinnan yössä kaljapäissä miten painottomalle joku haitsu aksentoi assosiaatioitaan jossain vitun Youtube-videossa.
Jotakin tolkkua, kyse on live-rokkenrollista eikä klassisesta musiikista. Aikansa nauratti mutta nyt jo säälittää.

Eihän se Hämeenlinnassa kaljapäissään olevaa kiinnostakaan. Itse olen seuraillut bändia 70-luvulta asti ja ihan jokainen detalji on huomioitu uran varrelta. Konnamatit saa kaljansa ja huvinsa hakea, mistä huvittaa. Minulle bändi on vähän muutakin, kuin paikkomiehistöllä tehty valoshow.
Soundit, piuhat ja kajarit.
HS
08.05.2015 12:04:10
Terve

konnamatti: ... Ketä kiinnostaa Hämeenlinnan yössä kaljapäissä miten painottomalle joku haitsu aksentoi assosiaatioitaan jossain vitun Youtube-videossa. ...

Hep! Ilmoittaudun
... ja kitarat soivat huonoin kielin.
Jytäurpo
08.05.2015 14:36:29
Ei oo kivaa ku rokkenrollista puuttuu se roll.
"You can't judge a book by looking at the cover" - Bo Diddley R.I.P.
shuffle
08.05.2015 18:25:19
Jarkko G.: Oliko Slade avannut hi-hattiaan?
Missä tikutus?

Nyt näkyy avanneen juu, mutta taas pieleen. Nyt se on täysin auki, mikä ei sekään oikein toimi. Slade on kuin insinööri, toimii kuin kone ja yhtä pihalla svengistä.
Jätkät ovat varmaan sanoneet sille, että avaa nyt vittu sitä haikkaa. Slade jättää sen sitten täysin auki rajoittimen varaan ja tikuttaa siihen. Slade on Slade, eikä sen kannata edes yrittää olla Rudd, siitä ei tule mitään. Slade on jäykkä machoukko, vähän niin kuin Rambo. Sellaisen ei kannata alkaa soul tai rock-rumpaliksi.
Kyllä tuo tietysti paremmalta kuulostaa täysin aukinaisella haikalla, kuin sillä vitun rumpukonetikutuksella.
Slade on gamla stara. Näytöt annettu jo vittu 60-luvulla. 80-luku oli jo jäähdyttelyä, noin niin kuin jos vertaan miltä itsestä tuntuu nelikymppisenä.
Tuossa vaiheessa sitä yrittää enää vain selviytyä homman läpi. Kova juttu, että hän yleensä pystyy hoitamaan homman edes noin tuossa vaiheessa.
Keskinkertainen rumpali, mutta helvetinmoinen selviytyjä.
ukko idänmies
08.05.2015 20:56:52
Ihmettelen sitä, että jos Ruddin tilalle 80-luvulla soitatettiin joku 700 rumpalia, ja valittiin Simon Wright, niin eikö jumalauta maailmasta muita nykyisin löydy kuin Slade? Vai eikö kukaan muu halua?
Ei elämästä enää edes juovu.
konnamatti
08.05.2015 21:07:24
hollmi-5: Eihän se Hämeenlinnassa kaljapäissään olevaa kiinnostakaan. Itse olen seuraillut bändia 70-luvulta asti ja ihan jokainen detalji on huomioitu uran varrelta. Konnamatit saa kaljansa ja huvinsa hakea, mistä huvittaa. Minulle bändi on vähän muutakin, kuin paikkomiehistöllä tehty valoshow.

No jos se ei Hämeenlinnassa kaljapäissään olevaa kiinnnosta niin sittenhän kannattaa jo lähteä keikalle nauttimaan.
msalama
08.05.2015 22:03:42

shuffle: paljon asiaa...

+1 ja enemmänkin. Kyllä se Rudd vaan tohon sopi paremmin kuin nyrkki na... köh, silmään.

Joku jossain oli sitä mieltä, että Grohl olis ollut hyvä. No eikä olis. Liian iso persoona tohon kontekstiin ja rooliin, vaikka hyvin tavallaan vetääkin. IMO se ukko joka takoi Quon 70-luvun rokit, Carolinet ja mitä näitä nyt oli, olis toiminut ainakin grooven puolesta helvetin hyvin. Mikäs jamppa se muuten oli? Tuntematon suuruus ainakin mulle...
msalama
08.05.2015 22:06:12

No jos se ei Hämeenlinnassa kaljapäissään olevaa kiinnnosta niin sittenhän kannattaa jo lähteä keikalle nauttimaan.

LULZ

+1

Virhe! Liian hyvä kuittaus tai turha viesti vakavikkojen herkille silmille!
HaloOfFlies
08.05.2015 23:36:32

msalama: +1 ja enemmänkin. Kyllä se Rudd vaan tohon sopi paremmin kuin nyrkki na... köh, silmään.

Joku jossain oli sitä mieltä, että Grohl olis ollut hyvä. No eikä olis. Liian iso persoona tohon kontekstiin ja rooliin, vaikka hyvin tavallaan vetääkin. IMO se ukko joka takoi Quon 70-luvun rokit, Carolinet ja mitä näitä nyt oli, olis toiminut ainakin grooven puolesta helvetin hyvin. Mikäs jamppa se muuten oli? Tuntematon suuruus ainakin mulle...

John Coghlaniako tarkoitat? Olisi kyllä kenties ollutkin erinomainen rumpali AC/DC:hen.
Out on the street for a living, picture's only begun. Got you under their thumb.
msalama
09.05.2015 00:11:33 (muokattu 09.05.2015 00:22:45)

John Coghlaniako tarkoitat? Olisi kyllä kenties ollutkin erinomainen rumpali AC/DC:hen.

Sehän se näytti olleen, Googlasin ja tsekkasin. Juu olis ollut aivan loistava, kuuntelee vaikkapa Down downin rumpuja niin jumaleissön että rokkaa. Olis toiminu Eiskallekin ihan 100%.

PS. Joo muistankin nyt, olihan tästä puhetta aiemminkin. Vaan kun dynastia (eiq mikä se oli). Mutta joo sama ukki edelleen.
Nick Bone
10.05.2015 18:35:13
John Coghlan on loistorumpali, just tätä Rudderin svengaavaa koulukuntaa.

Kyllä varmasti olisi AC/DC:ssa soittanut mallikkaasti, ei epäilystäkään. Tosin jotenkin outoa ajatella jotain Quon pappaa Eiskan rumpupallilla, vähän sama kuin Rudder menisi vaihdossa toiseen suuntaan...

Angus halusi tutun miehen rumpupallille ja siihen on nyt tyytyminen. Piti siitä sitten tai ei.
All work and no play makes Nick a dull boy! www.roughbone.fi
RockFanatic
10.05.2015 19:39:59
Ainakin itse olen vakaasti sitä mieltä, ettei kukaan olisi voinut täyttää Phil-sedän hikisiä saappaita paremmin kuin Walesin lahja rock'n'rollille, Christopher Rees. (Huomaattehan, arvoisat kommentaattorikollegani, että Chris Slade on taiteilijanimi.) Vaikkei kaljupään kannutustyyli olekaan täysin identtinen edeltäjänsä kanssa, kuulostaa se silti AC/DC:ltä ja yhtyeen tyyliin sopivalta.
Näköjään about jokainen tähän ketjuun kommentteja kyhännyt ihmisyksilö on kritisoinut Sladen haitsutekniikkaa. Mies ilmeisesti tuntee ainoastaan kaksi haitsunnakutustyyliä: joko haikka on täysin kiinni tai täysin auki. Kahdelta viimeisimmältä keikalta julkaistujen YouTube-videoiden (ja huom. lähes poikkeuksetta surkealaatuisten sellaisten) perusteella Slade on viime aikoina käyttänyt viimeksi mainittua tekniikkaa, tavoitellen ilmeisesti Ruddersin luontaista groovea. Itse olisin tosin Chrisinä ottanut huomioon sen, ettei Rudd aivan täysin avaa haitsua, vaan jättää sen ns. viittä vaille-asentoon (huomatkaa itse keksimäni "nerokas" termi), painaen pedaalia jalallaan hyvin kevyesti, mutta kuitenkin sen verran jämäkästi, ettei haitsusoundi puuroudu. Sladen 100% avonaisen haikan ja Ruddin 25% suljetun haikan soundiero on näin ollen ainakin omien kuulohavaintojeni mukaan sen verran huomattava, ettei Chris aivan pysty soitossaan tavoittamaan tuota edeltäjänsä ruoskannotkeaa svengiä.
Myöskin Sladen haitsunlyöntitekniikka eroaa selvästi Ruddin vastaavasta. Siinä missä Rudd soittaa 4/4-biitin kaksi peräkkäistä haitsuniskua niin, että ne ajoittain kuulostavat vain yhdeltä iskulta, Slade tikittää kuin isoäidin kaappikello, vieläpä korostaen erikseen jokaista iskua. Vaikka jokainen lyönti niin haitsun kuin muidenkin patteriston osien osalta on kellontarkka ja munaakin löytyy enemmän kuin taikina vaatii, soitosta puuttuu silti "se jokin", nimittäin GROOVE. Jollakin tavalla jäykältä kuulostaa, aijai...
Dinorocker
10.05.2015 21:04:26
Ero on nimenomaan haitsutekniikassa, mikä itsessään sisältää jo melko paljon "mahdollisuuksia". Bändi vetää täysille mestoille ja yleisö diggaa, kuten ennenkin. Helvatin hienoa!

Hiukan sinänsä hassua että täällä muutama (oikeasti) kova rumpali siitä rutisee. Melkein tekis mieli kysyä että kun tietoa/taitoa löytyy, niin miksette soita isoissa bändeissä? AC/DC on iso ja palkka sen mukainen. Huumoria sopivasti ettei nyt kolahda liikaa kenenkään sydämmeen. :)
Turbo!!!
ukko idänmies
10.05.2015 21:19:15
Groove joko on, tai ei ole. Haitsu on vain osa sitä. Slade ei groovaa, vaikka sille syöttäisi groovepuuroa lusikalla. Toisilta taittuu, toisilta ei.
Ei elämästä enää edes juovu.
Dinorocker
10.05.2015 22:11:59 (muokattu 10.05.2015 22:14:18)
ukko idänmies: Groove joko on, tai ei ole. Haitsu on vain osa sitä. Slade ei groovaa, vaikka sille syöttäisi groovepuuroa lusikalla. Toisilta taittuu, toisilta ei.

Olen suht samaa mieltä. Silti Slade sai toistamiseen pestin AC/DCiin, Jimmy Page halusi hänet bändiinsä, Michael Schenker ja monet muut, joilla varmaan ollut vähän varaa valitakkin kenen kanssa soittelee.

Ruddia minäkin haluaisin livenä kuulla, mies kun vaan on.. Head Job!
Turbo!!!
RockFanatic
11.05.2015 14:30:26
Tuohon Malcolmin dementiaan liittyen, olen tutkinut Internetin ihmeellistä maailmaa ja saanut tietooni suhteellisen mielenkiintoisia (joskin melko lailla masentavia) tietoja herran voinnista Black Ice-kiertueella. Anguksen mukaan "Malcolmilla ei kiertueen aikana ollut loistopäiviä, joten vietimme keikkojen välillä usein aikaa istuen vierekkäin ja jutellen. Olin hieman yllättynyt Malcolmin kommenteista eri asioihin, hän esimerkiksi ehdotti, että meidän tulisi tehdä festarikeikkoja". Vihjaakohan tuo mahdollisesti siihen, että Malin ajan- ja paikantaju alkoi noihin aikoihin heiketä, koska AC/DC:hän ei ole esiintynyt useamman bändin/artistin festivaaleilla pitkään aikaan?
Lisäksi Angus on kertonut, että kiertueen aikana oli hetkiä, jolloin Malcolm ei edes tiennyt, missä oli. "Moneen otteeseen astuessamme keikkapäivänä lavalle mietin: "Hitto, en tiedä, onko hän edes selvillä olinpaikastaan..." ja silti jokainen keikka sujui loistavasti". Ennen joka ikistä keikkaa, ilta toisensa jälkeen, Malcolm treenasi settilistaan kuuluneita biisejä muistaakseen, miten ne menivät. Live At River Plate-DVD:lläkin on useaan otteeseen havaittavissa, kuinka Malcolm ajoittain vilkaisee kitaransa otelautaa soinnunvaihdosten aikana. Samoin esimerkiksi kyseisen DVD:n "Shoot to Thrill"-vedon aikana Malcolm missaa pari sointua "bridgen" aikana. "You Shook Me All Night Long"-biisin alussa taas on nähtävissä, kuinka Malcolm soittaa Anguksen mukana biisin riffiä ensimmäisen säkeistön alkupuolella ilman, että kitaran mikrofonit ovat päällä. Tämä tapahtuu ennen säkeistön puoltaväliä, jolloin Malcolm yleensä aloittaa riffin soittamisen. Olikohan kyse kenties tilanteesta, jossa Malcolm hetkeksi unohti, miten riffi menee, ja treenasi sitä itsekseen Anguksen soiton päälle ilman ääniä?
Samaisen biisin kitarasoolon aikana Malcolmia kuvataan tilanteessa, jossa hänen silmissään on outo tyhjännäköinen katse (silmät seisovat päässä) ja hän vatkaa oudon näköisesti päätään. Liittyyköhän dementiaan mahdollisesti jonkinlaisia poissaolevuuden tyylisiä oireita tai pakkoliikkeitä, mitä luulette?
RockFanatic
12.05.2015 16:46:39
Malcolmin about nykyiseen tilaan liittyen itselläni on tiedossa seuraavaa: Anguksen mukaan mies käy päivittäin hoitokodin ulkopuolella kävelylenkillä ja kahvikupposella.
(Toivottavasti Mal käyttää jonkinlaista valvontapantaa siltä varalta, ettei muista, missä hoitokoti on.) Angus on myös kertonut, että tämän ulkoiluhetken aikana Malcolmin sairaudesta ei näy merkkejä.
Samassa haastattelussa Angus on kertonut myös, että dementia on ollut erittäin raskas asia Malcolmin vaimolle, joka luonnollisesti kokee olevansa menettämässä miestään.
slowdive
12.05.2015 16:54:18
"one good thing about music, when it hits you feel no pain" (bob marley)
RockFanatic
12.05.2015 17:22:18
Aijai, pahalta näyttää. Miehen psyykkinen tila vaikuttaisi ainakin noiden kuvien perusteella olevan pahasti p*rseellään, koska häntä näköjään täytyy taluttaa jopa hoitokodin lähiympäristössä. Onko kaikkien aikojen parhaimman komppikitaristin muisti todella huonontunut niin paljon, ettei hän osaa enää lainkaan liikkua yksin (tai edes ilman, että toinen ihminen ohjaa hänen liikkeitään), edes noin lähellä hoitopaikkaansa?
Erittäin, ERITTÄIN surullista.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)