Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Vintage mikrofonin huoltaminen
1
kekehe
10.05.2015 21:25:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla on pari pre t-top Gibson patent sticker mikkiä. Tätä kromikuorista mallia tehtiin vuosin 1965 - 1967. Nämä olivat kuitenkin alkuperäismikkeinä 1968-1969 ES-335:ssä
 
Vaihdatin Essiin mikit Seth Lovereiksi koska nämä ovat tosi kirkkaat ja ohut soundiset.
Soundi muuttui valtavasti. Ajattelin että pystyisiköhän noita herättelemään henkiin että saisi tuhdimpaa soundia vai liekö sitten olleet noin kirkkaat alusta asti. Aika miedot nämä ovat ohmeiltaankin: 7 - 7,1 kOhm.
 
Olisiko jollakulla tarkempaa tietoa vanhan mikin tuunauksesta tai vinkkiä kuka niitä osaisi viritellä / tutkia. Täytyy sitten miettiä vielä jos hyvin radikaaleja temppuja pitäisi tehdä että raskiiko niihin kajota kuitenkaan. Esimerkiksi kokeilin magneettisuutta niin kyllä magneettisuus tuntuu mutta paljon heikompana kuin esim. JB mikistä kokeiltuna. Jos jollain olisi vehkeet magnetisointiin tai vaihtaisiko koko magneetin tms..?
 
kiitoksia
 
Kari
 
kojones
10.05.2015 21:32:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikkien magneetit kannattaa kyl kokeilla magnetisoida uudelleen, onnistuu vaikka ihan Clas Ohlsonilta saatavilla supermagneeteilla. Mikkiä avatessa on syytä olla tarkkana kyllä, toki joku kitaraseppäkin ne varmasti kohtuuhintaan magnetisoi.
 
kekehe
10.05.2015 21:52:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En taida itse osata, täytyisi varmaan löytää joku alan heppu.
 
Juzpe
11.05.2015 16:01:46
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kekehe: En taida itse osata, täytyisi varmaan löytää joku alan heppu.
 
Kojones o hyvä tekeen. Mattilan Ville kans.
p130
11.05.2015 18:33:13
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kekehe: Minulla on pari pre t-top Gibson patent sticker mikkiä. Tätä kromikuorista mallia tehtiin vuosin 1965 - 1967. Nämä olivat kuitenkin alkuperäismikkeinä 1968-1969 ES-335:ssä
 
Vaihdatin Essiin mikit Seth Lovereiksi koska nämä ovat tosi kirkkaat ja ohut soundiset.
Soundi muuttui valtavasti. Ajattelin että pystyisiköhän noita herättelemään henkiin että saisi tuhdimpaa soundia vai liekö sitten olleet noin kirkkaat alusta asti. Aika miedot nämä ovat ohmeiltaankin: 7 - 7,1 kOhm.
 
Olisiko jollakulla tarkempaa tietoa vanhan mikin tuunauksesta tai vinkkiä kuka niitä osaisi viritellä / tutkia. Täytyy sitten miettiä vielä jos hyvin radikaaleja temppuja pitäisi tehdä että raskiiko niihin kajota kuitenkaan. Esimerkiksi kokeilin magneettisuutta niin kyllä magneettisuus tuntuu mutta paljon heikompana kuin esim. JB mikistä kokeiltuna. Jos jollain olisi vehkeet magnetisointiin tai vaihtaisiko koko magneetin tms..?
 
kiitoksia
 
Kari

 
Selkeä alikäämityn tuntu kuuluu tuon ikäluokan Gibson-mikkeihin. Itse pidän siitä valtavasti. Onko noista käytetty kuoret irti vai millä perusteella eivät ole t-topit? Olivat tai eivät niin myy mulle jos ovat käyttämättömänä :)
 
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
kekehe
11.05.2015 21:17:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

p130: Selkeä alikäämityn tuntu kuuluu tuon ikäluokan Gibson-mikkeihin. Itse pidän siitä valtavasti. Onko noista käytetty kuoret irti vai millä perusteella eivät ole t-topit? Olivat tai eivät niin myy mulle jos ovat käyttämättömänä :)
 
Käytettiin toisesta mikistä kuori irti. Ei ollu T-merkkejä. Lueskelin 335.org sivustolta että heittoja tosiaan oli mikkien suhteen vaikka kitara siis pari vuotta uudempi on ja siinä periaatteessa pitäisi olla T-topit jos olisivat saman ikäiset osat. Mikit ovat kyllä alkuperäiset siinä kitarassa. Tuo alikäämitys selittynee juuri sillä että eivät ole T-topit. T-topit käämitettiin jo koneella ja kierrokset olivat aikalailla vakiot.
 
Meinaatko että tuo soundi on siinä ja sitä ei sen kummemmin saa magneettia lataamalla muuttumaan? En raskisi ruveta isompaan remonttiin. Ja juu eivät ole myytävänä :)
 
p130
11.05.2015 21:32:45 (muokattu 11.05.2015 21:33:36)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kekehe: Käytettiin toisesta mikistä kuori irti. Ei ollu T-merkkejä. Lueskelin 335.org sivustolta että heittoja tosiaan oli mikkien suhteen vaikka kitara siis pari vuotta uudempi on ja siinä periaatteessa pitäisi olla T-topit jos olisivat saman ikäiset osat. Mikit ovat kyllä alkuperäiset siinä kitarassa. Tuo alikäämitys selittynee juuri sillä että eivät ole T-topit. T-topit käämitettiin jo koneella ja kierrokset olivat aikalailla vakiot.
 
Meinaatko että tuo soundi on siinä ja sitä ei sen kummemmin saa magneettia lataamalla muuttumaan? En raskisi ruveta isompaan remonttiin. Ja juu eivät ole myytävänä :)

 
Varhaisissa T-topeissa on samanlainen alikäämitty meininki kuin mihin olen törmännyt noissa vähän vanhemmissä aika usein. Magneetin kanssa pelaamalla saa varmasti muutosta aikaan ainakin jos laittaa keraamisen mutta satavarmaksi en sano että originaalille on mitään tehtävissä. Paljoa eivät hommaan sopivat magneetit maksa eli kokeile ihmeessä ainakin siihen josta kuori on jo ollut irti. Toisesta ei kannata orkkistinauksia aukoa jos ei siihen tarvetta ole. Alkuperäisyys ja arvo jne. Se toinen voi olla tai voi olla olematta T:llä vaan se selviää vain tarkastamalla. Siirtymäkausina ei poikkeuksellista ole että mikit ovat eri paria. Esimerkiksi PAF ja patenttinumerotarra tai patenttinumerotarralla ja stanssauksella kuten mulla -74 LP Standardissa.
 
Ei ole pakko myydä mutta muista minut jos pikkurahan puute iskee ;)
 
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
Metalkallo
11.05.2015 21:45:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikähän magneetti mahtaa näissä olla? 70- luvunhan kait oli alnico 3 kait? A3 on just todella vähätehoinen magneetti. Itse kokeillut A3 magneettia Gibson burstbucker kolmoseen.
 
Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä...Vieläkin.
fox
11.05.2015 22:07:36
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metalkallo: Mikähän magneetti mahtaa näissä olla? 70- luvunhan kait oli alnico 3 kait?
 
Ei ollu ei. Mistäpä moiseen olet päätyny? Alun perin Gibson käytti humppareissaan kolmosta tai nelosta jotka oli vanhoissa P-90:ssa eli M-55 magneetti (tuo M-55 on se kokoluokitus, ei seoksen luokka) ja myöhemmin pikkusen lyhennettyä M-56 magneettia. 60-luvulla käyttöön tuli Elginin tehtaalla alnico vitonen, seitkytluvulla sitten alnico kasi. Elgin, Illinois' sin tehtaan toiminta sitten siirrettiin lähemmäs kokoonpanotehdasta eli ajettiin alas.
Tämän päivän "seospaletti" sitten on pääosiltaan alnico vitosta ja alnico kakkosta.
Burstbukkereissa käyttävät tehtaan ilmoituksen mukaan alnico kakkosta, paitsi BB Pro -malleissa on vitosen magneetit. Classiceissakin on ilmoituksen mukaan alnico kakkoset.
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Metalkallo
12.05.2015 02:36:59 (muokattu 12.05.2015 02:37:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox: Ei ollu ei. Mistäpä moiseen olet päätyny?
 
Ulkomaisten foorumien teksteistä sain käsityksen, mutta hyvä kun korjasit.
 
Tässä on jotain Gibsonin vintage mikeistä:
https://musicalilluminism.wordpress … cker-specs-and-general-pickup-tech/
 
Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä...Vieläkin.
fox
12.05.2015 09:36:59
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metalkallo: Ulkomaisten foorumien teksteistä sain käsityksen, mutta hyvä kun korjasit.
 
Ethän sä sinällään väärässä ollut, noi "todella vanhat" tosiaan oli tuolla P-90 peruja olleilla magneeteilla.
 
Tässä on jotain Gibsonin vintage mikeistä:
https://musicalilluminism.wordpress … cker-specs-and-general-pickup-tech/

 
Hyvää juttua toki tuossa, linkistä kiitos! =)
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
kekehe
22.05.2015 20:55:05 (muokattu 22.05.2015 21:01:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laitan päivitystä tähän hommeliin: Lähetin mikit Veijo Rautialle (Rautia Guitars) joka hienosti rupesi asiaa tutkimaan. Hän oli tänään magnetisoinut sen avatun mikin mutta muutos soundiin ei ole ollut kovin iso. Magneetit ovat kuulemma heikkotehoiset ladattunakin. Jotain 400 gaussia. Tosin hän kokeili myös toisella magneetilla ja näille ominainen kirkas soundi säilyi.
 
Mielenkiintoista uutta tietoa tuli sillälailla että keloissa kuitenkin se "sircle in the scuare" merkki joka poistui kaiketi 1965. Kitara on kuitenkin tehty -68.
 
Pyysin Veijoa lähettämään mikit takaisin toinen avaamattomana ja kokeilen tuota magnetisoitua sitten kaulamikiksi vielä.
 
Tuossa pari kuvaa Rautia Guitarsin facebook sivulta:
 
https://www.facebook.com/pages/Rautiaguitars/453743411350900
 
Metalkallo
22.05.2015 23:31:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kekehe: Magneetit ovat kuulemma heikkotehoiset ladattunakin.
 
Oliko mitään puhetta mitkä magneetit oli sisällä? Olisiko mahdollista että olisivat alnico 3 kuitenkin jos kerran ovat heikko tehoiset?
 
Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä...Vieläkin.
kekehe
23.05.2015 00:55:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metalkallo: Oliko mitään puhetta mitkä magneetit oli sisällä? Olisiko mahdollista että olisivat alnico 3 kuitenkin jos kerran ovat heikko tehoiset?
 
Sitä ei ruvettu tutkimaan mutta viisaiden kirjoitusten mukaan pitäisi tuohon aikaan olla alnico 5. Toki kromikuorisissa mikeissä ei pitäisi olla paf mallisia kelojakaan...
 
Tämän kirjoituksen mukaan ovat kai 1963 - 1965 alku keloista päätellen (square in the hole). Mutta toisaalta on kromikuoret.
 
https://musicalilluminism.wordpress … cker-specs-and-general-pickup-tech/
 
Metalkallo
27.05.2015 19:09:26 (muokattu 27.05.2015 19:10:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tähän aiheeseen löysästi liittyen...
 
Vaihdoin Seth Lover tallamikkiin magneetiksi alnico 5:n joten onko se nyt niin kuin enemmän vanhempien aikojen "paf" kuin alnico 2:lla? Verraten juurikin esim. vaikka Gibsonin t-top mikkeihin tai joihinkin a5 paf mikkeihin.
 
Seth A5:lla on aika hyvältä kuulostava ja tykkään, ihan uteliaisuudesta vain kysyn.
 
Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä...Vieläkin.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «