Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Rumpujen äänittäminen treeniksellä
1
pushead
10.05.2015 14:17:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve
 
Nyt tarvitsisi täydellinen aloittelija vähän neuvoja. Osaisiko joku kertoa mitä kaikkea tarvitaan jotta voisi nauhoitella rumpuja klikin kanssa treeniksellä. Ideana olisi huomata ja treenata kaikki pienet virheet pois soitosta ennen oikealle studiolle menoa. On niin ärsyttävää kun kaikkia pieniä soittovirheitä ei huomaa soittaessa treeniksellä (basari ja virvelin flamit esim.), mutta studion steriiliin ympäristöön mennessä ne sitten taas kuuluu ja turhauttaa. Ideana on siis opetella uusi biisi, nauhoittaa se ja kuunnella miltä se kuullostaa. Läppäri minulla on ja tiedän jo tarvitsevani triggerit basareihin sekä mikit tomeihin, mutta mitä muuta (esim. mikseri ja äänikortti) minun pitäisi hommata. Nyt olisi tarkoitus lopettaa se studiossa turhautuminen. Kiitän vastauksistanne.
 
Antti1
10.05.2015 14:30:41 (muokattu 10.05.2015 14:32:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rumpuideoiden äänittämistä ja tarkastelua varten riittää oikein hyvin jopa yksi hyvin aseteltu tilamikki, tai jonkinlainen yksinkertainen nauhuri. Zoom H1, tai mihin sitten budjetti riittääkään, täyttää tuon tarpeen. Mun mielestä on täysin turhaa ostaa triggereitä (soiton hiomiseen, eh?) ja mikkejä pönttöjä varten.
 
E: Vähän epäreilu vertailu Zoom vs U47, mutta tästä käy selväksi: https://www.youtube.com/watch?v=T2_GV1CUm3k
 
"NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!" Hevimusaa vuodelta 2014
johanssen
10.05.2015 14:31:08
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pushead: Terve
 
Nyt tarvitsisi täydellinen aloittelija vähän neuvoja. Osaisiko joku kertoa mitä kaikkea tarvitaan jotta voisi nauhoitella rumpuja klikin kanssa treeniksellä. Ideana olisi huomata ja treenata kaikki pienet virheet pois soitosta ennen oikealle studiolle menoa. On niin ärsyttävää kun kaikkia pieniä soittovirheitä ei huomaa soittaessa treeniksellä (basari ja virvelin flamit esim.), mutta studion steriiliin ympäristöön mennessä ne sitten taas kuuluu ja turhauttaa. Ideana on siis opetella uusi biisi, nauhoittaa se ja kuunnella miltä se kuullostaa. Läppäri minulla on ja tiedän jo tarvitsevani triggerit basareihin sekä mikit tomeihin, mutta mitä muuta (esim. mikseri ja äänikortti) minun pitäisi hommata. Nyt olisi tarkoitus lopettaa se studiossa turhautuminen. Kiitän vastauksistanne.

 
Hommaa Zoomin R16 tai H4n. Mikit basariin ja virppaan. Ja H4n overiksi. Tai sitte R16 kanssa yksi tai kaksi haluaamaasi mikki OHksi. Helppoa kuin heinänteko. Ja mun mielestä sie et tarvi kuin max 4 mikkiä tohon treenidemoiluun. Jopa yhdellä tai kahdellakin pääsee hyvään lopputulokseen, kun viittii käyttää vähän aikaa niiden sijoitteluun. Joku toinen varmaan neuvoo käyttämään kymmentä mikkiä ja mikäs siinä, saahan sen niinkin toimimaan, mutta mulle rummuissa on yleensä "vähempi on parempi" meininki. Ei silti aina. Mutta treenausdemoahan tässä ollaan hakemassa.
 
asialliset hommat hoietaan, muuten ollaan ku ellun kanat...
pushead
10.05.2015 15:14:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja on tässä vähän ideana myös saada myös rummut kuuluviin treeniksellä (lähinnä basarit) noilla triggereillä ja mikeillä. Meillä on yksi zoom äänitin (en muista tarkalleen mikä) jolla me nauhoitellaan välillä yhdessä noita biisejä, mutta sillä ei saa riittävän tarkkaa lopputulosta aikaiseksi. Mielellään mahdollinen studio tyyppinen äänitys tilanne olisi tarkoitus toteuttaa. Käytettynä noita varmasti löytyy, mutta kun tietäisi tarkalleen mitä tarvitsee niin se jo helpottaisi hommaa.
 
johanssen
10.05.2015 15:42:30
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pushead: Ja on tässä vähän ideana myös saada myös rummut kuuluviin treeniksellä (lähinnä basarit) noilla triggereillä ja mikeillä. Meillä on yksi zoom äänitin (en muista tarkalleen mikä) jolla me nauhoitellaan välillä yhdessä noita biisejä, mutta sillä ei saa riittävän tarkkaa lopputulosta aikaiseksi. Mielellään mahdollinen studio tyyppinen äänitys tilanne olisi tarkoitus toteuttaa. Käytettynä noita varmasti löytyy, mutta kun tietäisi tarkalleen mitä tarvitsee niin se jo helpottaisi hommaa.
 
Tarkotatko tolla "saada kuuluviin treeniksellä" että ne tulee PAn kautta vai sitä, että saada kuuluviin treenimiksusta bändin kanssa? Kummassakaan tapauksessa et tarvi kuin max 4 mikkiä (en tunne triggereitä) eli kaks OHta ja basari ja virppa. Jos ei noilla ei saa riittävän tarkkaa lopputulosta, niin asettelussa on vikaa. Tsekkaa vaikka bonham-mikitys youtubesta. Ja neljälle mikille riittää kyllä toi zoomin H4n. Siinä on oma stereopari ja kaksi sisäänmenoa.
 
Jos basari ei kuulu PA:sta, niin säädä EQta ja hommaa lisäksi subbari.
 
asialliset hommat hoietaan, muuten ollaan ku ellun kanat...
pushead
10.05.2015 16:04:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

johanssen: Tarkotatko tolla "saada kuuluviin treeniksellä" että ne tulee PAn kautta vai sitä, että saada kuuluviin treenimiksusta bändin kanssa? Kummassakaan tapauksessa et tarvi kuin max 4 mikkiä (en tunne triggereitä) eli kaks OHta ja basari ja virppa. Jos ei noilla ei saa riittävän tarkkaa lopputulosta, niin asettelussa on vikaa. Tsekkaa vaikka bonham-mikitys youtubesta. Ja neljälle mikille riittää kyllä toi zoomin H4n. Siinä on oma stereopari ja kaksi sisäänmenoa.
 
Jos basari ei kuulu PA:sta, niin säädä EQta ja hommaa lisäksi subbari.

 
Tarkoitin sitä että basarit saisi tulemaan PA:sta jolloin kaikki kuulee mitä minä soitan. Ja minulla on siis tuplabasarit.
 
Megadethh2
10.05.2015 16:51:01 (muokattu 10.05.2015 16:51:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos ne triggerit pitää nyt ihan välttämättä olla (en tiedä yhtään millaista musiikkia bändinne soittaa, tavallisen hyvän basarisoundin saa niillä mikeilläkin ihan hyvin pa:sta kuulumaan ja äänitettyäkin, jos nyt pitää saada jotain Bodom-tyyppistä kirjoituskonenaputusta niin sitten ne triggerit voi olla ihan paikallaan tai jos tempot on hyvin korkeat, ja niistä tuplista pitää saada kunnolla selvää), niin tarvitset niille kaveriksi rumpuaivon/moduulin, joku perus Alesis D4/D5 on varmaan suht edullinen ja käyttökelpoinen ratkaisu tuohon tarkoitukseen.
 
Musiikkia There is no dark side in the moon, really. Matter of fact, it's all dark.
johanssen
10.05.2015 17:04:33
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pushead: Tarkoitin sitä että basarit saisi tulemaan PA:sta jolloin kaikki kuulee mitä minä soitan. Ja minulla on siis tuplabasarit.
 
OK. Mitä kaikkea kamaa teiltä valmiina löytyy? PA on vai ei ja jos, niin minkälainen? Vai onko vaan toi läppäri ja minkälainen? (Käyttis/tehot/muisti/liitännät). Minkälainen teidän treenis on? Onko siinä jotain outoa, jos basari ei kuulu kuin mikittämällä ja tuuppaamalla PA:han. En oo kyllä koskaan tarvinnu treeniksellä basaria mikittää kuin äänittäessä. Enkä kyllä muutakaan tuupata PAhan kuin laulun. Vai vedätkö sie/työ siellä luurit päässä? Ja paljonko on rahaa käytettävissä tähän koko polkkaan?
 
Paljon kysymyksiä, mutta yritän selvittää, mitä työ oikein tarvitte.
 
asialliset hommat hoietaan, muuten ollaan ku ellun kanat...
oksatboys
11.05.2015 14:08:16
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sijoita äänityskamoihin varaamasi rahat reeniksen akustointiin ja äänitä sitte sillä zoomilla mikä jo on. Jos ei soundaa hyvältä noilla, niin ei sitte missään/millään. Toki jossain ns. äärimetallissa jossa soundit on aika kaukana luonnollisesta tarttee sit enemmän äänitysvehkeitä ja muuta roipetta.
 
"Hieno mekanismi sinäänsä, jos ei olisi näin saatanan tyhmä." -Lihis96
-Hexa-
14.05.2015 13:35:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.thomann.de/fi/pearl_red_box_e_pro_live_drum_modul.htm
 
http://www.thomann.de/fi/ddrum_triggerset.htm
 
http://www.thomann.de/fi/steinberg_ur242.htm
 
http://www.thomann.de/fi/beyerdynamic_mce530_stereoset.htm
 
Tuossa nyt järkevin paketti, mitä keksin. Ei nyt ihan taskurahalla selviä, mutta ei nuo nyt järettömästi kustanna. Käytettynä löytää varmasti ainakin osan nuista, kuhan jaksaa selata.
 
Äänittämisen iloa!
 
Tekniikka on musiikissa hyvä renki, mutta huono isäntä.
pushead
14.05.2015 18:45:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

johanssen: OK. Mitä kaikkea kamaa teiltä valmiina löytyy? PA on vai ei ja jos, niin minkälainen? Vai onko vaan toi läppäri ja minkälainen? (Käyttis/tehot/muisti/liitännät). Minkälainen teidän treenis on? Onko siinä jotain outoa, jos basari ei kuulu kuin mikittämällä ja tuuppaamalla PA:han. En oo kyllä koskaan tarvinnu treeniksellä basaria mikittää kuin äänittäessä. Enkä kyllä muutakaan tuupata PAhan kuin laulun. Vai vedätkö sie/työ siellä luurit päässä? Ja paljonko on rahaa käytettävissä tähän koko polkkaan?
 
Paljon kysymyksiä, mutta yritän selvittää, mitä työ oikein tarvitte.

 
Terve
 
Pientä taukoa tuli vastaamiseen, mutta itse asiaan. Painotan edelleen sitä kuinka aloittelija olen näissä asioissa. Meillä on treeniksellä PA kaapit joka on merkkiä RCF Art 300A ja mikseri merkkiä EPM6. Läppäri minulla on ihan perus hp. Noista tiedoista en tiedä. Mistähän ne löytää? Treenis on oikein hyvä ja rempattu eikä siellä kaiu yhtään, kokoa jotain 3,0mx10,0m. Toi basarin kuuluminen on aina ollut pieni ongelma varsinkin sen jälkeen kun ostin nuo Pearl reference puren rummut ja demon drive pedaalit. Basarin koko on 22 tuumaa. Edellisessä yamahan setissä oli 24 tuuman basarit ja ne kuului jotenkin, mutta on ihan selvää että se on liian iso koko tällaiseen musiikkiin. Temmot lähenee kumminkin 200bpm 16 osia. Meillä on kyllä tulpat päässä ja volyymitaso melko alhaisella, mutta silti ei vaan kuulu basarit kunnolla. Mielummin max. 600e voisi tähän rahaa heittää. Hexa tuohon jo jotakin ehdotteli ja pitää laittaa harkintaan.
 
johanssen
15.05.2015 08:57:51
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pushead: Terve
 
Pientä taukoa tuli vastaamiseen, mutta itse asiaan. Painotan edelleen sitä kuinka aloittelija olen näissä asioissa. Meillä on treeniksellä PA kaapit joka on merkkiä RCF Art 300A ja mikseri merkkiä EPM6. Läppäri minulla on ihan perus hp. Noista tiedoista en tiedä. Mistähän ne löytää? Treenis on oikein hyvä ja rempattu eikä siellä kaiu yhtään, kokoa jotain 3,0mx10,0m. Toi basarin kuuluminen on aina ollut pieni ongelma varsinkin sen jälkeen kun ostin nuo Pearl reference puren rummut ja demon drive pedaalit. Basarin koko on 22 tuumaa. Edellisessä yamahan setissä oli 24 tuuman basarit ja ne kuului jotenkin, mutta on ihan selvää että se on liian iso koko tällaiseen musiikkiin. Temmot lähenee kumminkin 200bpm 16 osia. Meillä on kyllä tulpat päässä ja volyymitaso melko alhaisella, mutta silti ei vaan kuulu basarit kunnolla. Mielummin max. 600e voisi tähän rahaa heittää. Hexa tuohon jo jotakin ehdotteli ja pitää laittaa harkintaan.

 
Hyvä speksaus. Tänks. Hexa heitti tohon sulle ihan hyvää kamaa. Mulle itelle on toi triggaus vierasta, mutta varmaan noilla pärjää. Sullahan on kuitenkin tupla basari, joten tarvit sitte sille vielä oman triggerin. Tai en tiedä sitä, voiko tomi triggerin laittaa toiseen basariin. Tässä opastakoon triggauksen ammattilaiset. Aivolta vedät sitten johdot mikserille ja siitä sitte mökää PA:n kautta ulos.
 
Äänittää jos pitää, niin sitte tarvit tietty läppärin kaveriksi USB-äänikortin ja mitä enemmän kamaa haluat omille raidoilleen, niin sitä tyyriimmäksi homma menee. Mutta jos riittää ihan 2 kanavaa sisään, niin toihan on ainakin oman kokemuksen mukaan toimiva kortti http://www.thomann.de/fi/presonus_audiobox_usb.htm
 
Jos äänität pelkkiä rumpuja, voit vetää aivosta suoraan äänikorttiin. Jos ajat samalla ääntä PA-lle, niin ota mikserin insertistä signaali äänikortille halutuista kanavista esim. rummut tulee kanavaan 1 ja 2 ja muihin kanaviin tulee esim. laulua, kitaraa ym. Niin otat kanavien 1 ja 2 insertistä signaalin äänikortille ja näin tallentuu vain niille tuleva mökä. Mikeistähän tulee sitten aina reilusti vuotoja mukaan, joten triggauksessa ei vissiin tätä ongelmaa ole. Auxeista voi tietty myös ottaa kaman äänikortille ja määrittää asetuksilla, mitä kumpaankin AUX kanavaan menee.
 
Jos teillä on jollain bändin jäsenistä joku tuttu, joka on puuhaillut näiden asioiden kanssa, niin kannattaa pyytää mukaan, kun pistää settiä pystyyn, niin välttyy monelta ongelmalta ja saa samalla hyödyllisiä neuvoja. Ostatte vaikka pussin kaljaa neuvoista vielä palkaksi, niin kaikki ovat tyytyväisiä. Tällänen etäneuvonta kun on aina vähän hankalampaa.
 
asialliset hommat hoietaan, muuten ollaan ku ellun kanat...
Antti1
15.05.2015 09:23:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

johanssen: Sullahan on kuitenkin tupla basari, joten tarvit sitte sille vielä oman triggerin. Tai en tiedä sitä, voiko tomi triggerin laittaa toiseen basariin. Tässä opastakoon triggauksen ammattilaiset. Aivolta vedät sitten johdot mikserille ja siitä sitte mökää PA:n kautta ulos.
 
Todennäköisesti siihen basarin vanteeseen ei mahdu kunnolla kiinni mikään muu kuin se basaritriggeri. Jos mahtuu, niin mikään ei estä käyttämästä ristiin.
 
"NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!" Hevimusaa vuodelta 2014
pushead
15.05.2015 18:53:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

johanssen: Hyvä speksaus. Tänks. Hexa heitti tohon sulle ihan hyvää kamaa. Mulle itelle on toi triggaus vierasta, mutta varmaan noilla pärjää. Sullahan on kuitenkin tupla basari, joten tarvit sitte sille vielä oman triggerin. Tai en tiedä sitä, voiko tomi triggerin laittaa toiseen basariin. Tässä opastakoon triggauksen ammattilaiset. Aivolta vedät sitten johdot mikserille ja siitä sitte mökää PA:n kautta ulos.
 
Äänittää jos pitää, niin sitte tarvit tietty läppärin kaveriksi USB-äänikortin ja mitä enemmän kamaa haluat omille raidoilleen, niin sitä tyyriimmäksi homma menee. Mutta jos riittää ihan 2 kanavaa sisään, niin toihan on ainakin oman kokemuksen mukaan toimiva kortti http://www.thomann.de/fi/presonus_audiobox_usb.htm
 
Jos äänität pelkkiä rumpuja, voit vetää aivosta suoraan äänikorttiin. Jos ajat samalla ääntä PA-lle, niin ota mikserin insertistä signaali äänikortille halutuista kanavista esim. rummut tulee kanavaan 1 ja 2 ja muihin kanaviin tulee esim. laulua, kitaraa ym. Niin otat kanavien 1 ja 2 insertistä signaalin äänikortille ja näin tallentuu vain niille tuleva mökä. Mikeistähän tulee sitten aina reilusti vuotoja mukaan, joten triggauksessa ei vissiin tätä ongelmaa ole. Auxeista voi tietty myös ottaa kaman äänikortille ja määrittää asetuksilla, mitä kumpaankin AUX kanavaan menee.
 
Jos teillä on jollain bändin jäsenistä joku tuttu, joka on puuhaillut näiden asioiden kanssa, niin kannattaa pyytää mukaan, kun pistää settiä pystyyn, niin välttyy monelta ongelmalta ja saa samalla hyödyllisiä neuvoja. Ostatte vaikka pussin kaljaa neuvoista vielä palkaksi, niin kaikki ovat tyytyväisiä. Tällänen etäneuvonta kun on aina vähän hankalampaa.

 
Kiitos viestistä. Kyllä minulla on yksi tuttu joka näistä tietää minua enemmän ja osaa varmasti auttaa. En häntä tosin vielä viitsi kiusata näillä asioilla.
 
darkus
21.05.2015 09:30:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suosittelen Rolandin triggeriä tuon ehdotetun DDrumin sijasta. Mulla on noita ddrumin piezoja hajoillut per sessio ja niiden vaihtaminen on erittäin vammasta hommaa, vaikka nuo piezot suht halpoja ovatkin. (partco) Ddrumin omat piezo-vaahtis systeemit on kalliita....
 
Rolandeja on ollut meidän studiolla käytössä alkuvuodesta, joka sessioissa käytetty ja kestäviltä vaikuttaa. Niissä on piezo eri puolella vaahtomuovia kuin noissa ddrumin versioissa.
 
Mitä päädytkään tekemään, älä osta niitä ddrumin halpoja red shot läpysköjä. Joudut kuitenkin ostamaan paremmat tilalle varsin pian joten et säästä siinä yhtään mitään.
 
Attack Attack, We are back again baby!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «