Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mielenkiintoiset kitarasäädöt
1 2
Penasol
22.11.2002 10:01:21
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ostin Roytek Stratocasterin hintaan 40€, ihan kokeillakseni erilaisia mielenkiintoisia kokeiluja. Nyt ajattelin laittaa mikit pitkittäin kieliin nähden. En usko, että toimii kunnolla, saattaa vähän sustain huonontua... silti se pitää koittaa, ei sitä tiedä miten mieltä kiinnostava soundi siitä tulee.
Onko teillä vastaavia kitaroita? Mitä olette tehneet niihin. Tarkoituksenani olisi saada niin perkeleen epämääräinen soundimaailma siitä kitarasta, että mieli kosahtaa universumin vähemmän tutkituille alueille kun sillä soittelloo jottain hämympätä kammoo.
 
Chemo
22.11.2002 10:07:45
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En usko, että toimii kunnolla, saattaa vähän sustain huonontua...
 
Tai jotkut kielet kuuluvat paremmin ja jotkut eivät liki lainkaan (joka johtuisi kielten kovin erilaisista etäisyyksistä magneeteista)? Kerrothan miten kävi.
 
Askeleena epämääräiseen sointiin tuo voi kyllä toimia, mutta se, onko se sitten toivotuntyyppistä epämääräisyyttä, onkin sitten oma stoorinsa. Ainakin karmean määrän efektejä voisi kuvitella tuohon jatkoksi.
 
Juzzu
22.11.2002 10:16:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt ajattelin laittaa mikit pitkittäin kieliin nähden
 
Voipi tosiaan olla vähän liian paljon tuota magneettia yhdelle kielelle, mutta eihän sitä tiedä vaikka jaksaisi kieli vähän aikaa soidakin.
 
Ennakkoluuloisesti vain kokeilemaan! (Eihän kitaristit kykene ennakkoluulottomia olemaan, heh...)
 
Penasol
22.11.2002 10:46:23
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Tai jotkut kielet kuuluvat paremmin ja jotkut eivät liki lainkaan (joka johtuisi kielten kovin erilaisista etäisyyksistä magneeteista)? Kerrothan miten kävi.
 
Askeleena epämääräiseen sointiin tuo voi kyllä toimia, mutta se, onko se sitten toivotuntyyppistä epämääräisyyttä, onkin sitten oma stoorinsa. Ainakin karmean määrän efektejä voisi kuvitella tuohon jatkoksi.

Kyllä minä aion panna ne mahdollisimman tarkasti kielten väliin, jopa vähän viistosti, että ottaa kaikki äänet sentään. Mutta tosiaan se soinnin pituus epäilyttää...
 
Chemo
22.11.2002 10:58:38
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä minä aion panna ne mahdollisimman tarkasti kielten väliin, jopa vähän viistosti, että ottaa kaikki äänet sentään. Mutta tosiaan se soinnin pituus epäilyttää...
 
Hmm. Onnaisikohan tuo, jos laittaisit kaksi mikkiä erittäin vinoon siten, niin että ne yhdessä kattaisivat kaikki kielet? Silloin voisit pelata vaikka sillä muuttujalla, että laittaisit ylemmille tai alemmille kielille enempi tallanpuoleista soundia ja päinvastoin. Tai voit tehdä koko mikkien kiinnityksen tarranauhalla - niin että voit siirtää mikkien paikkaa vaikka kesken keikan!
 
Skeptinen kuitenkin olen - olen itse puljannut lähinnä perinteisempien kitaramikkien kanssa, joissa on napapalat sijoitettu tarkasti kielen alle, tietty yksi per kieli. Nyt liikutaan sellaisella alueella jo, josta en tiedä, voin vain päätellä ja arvailla. Mutta kerro tosiaan mitä tapahtuu.
 
kivi
22.11.2002 11:44:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvä ajatus. Kannattaa myös kokeilla sellaista, että jos on vaikkapa joka kielelle oma halpa mikki pystyasennossa (joutunee laittamaan ikään kuin urkupillit, vuorotellen?) niin laittaa myös joka mikille oman lähdön. Sitten voi jokaisen mikin laittaa omaan särkijäänsä, ja kun signaali on "monofoninen" eli yksi nuotti vain kerralla soi, voi säröä nostaa ihan naurettavuuksiin sointujen puuroutumatta. Tuo toimii heksamikillä (missä siis on oma pieni mikki joka kielelle) vallan mainiosti, muuten.
 
Sitten eikun ajamaan joka signaali omaan mikserikanavaan, ja panoroimaan ne laajaksi stereoksi:-D
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Fortune
22.11.2002 12:48:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvä ajatus. Kannattaa myös kokeilla sellaista, että jos on vaikkapa joka kielelle oma halpa mikki pystyasennossa (joutunee laittamaan ikään kuin urkupillit, vuorotellen?) niin laittaa myös joka mikille oman lähdön. Sitten voi jokaisen mikin laittaa omaan särkijäänsä, ja kun signaali on "monofoninen" eli yksi nuotti vain kerralla soi, voi säröä nostaa ihan naurettavuuksiin sointujen puuroutumatta. Tuo toimii heksamikillä (missä siis on oma pieni mikki joka kielelle) vallan mainiosti, muuten.
 
Sitten eikun ajamaan joka signaali omaan mikserikanavaan, ja panoroimaan ne laajaksi stereoksi:-D

 
Helkkari. Sain näyn.
 
Dam-di-dam-di-dam.
Uutta musiikkia saatavilla.
Laura
22.11.2002 14:34:58
Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käytä Fenderin lace sensoreita, niin voit laittaa ne huoletta pitkittäin, ja ei pitäisi kait sustainin lainkaan kärsiä. Muutenkin kun nuo voi laittaa melkein kieliin kiinni.
 
touhis
22.11.2002 14:48:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käytä Fenderin lace sensoreita, niin voit laittaa ne huoletta pitkittäin, ja ei pitäisi kait sustainin lainkaan kärsiä. Muutenkin kun nuo voi laittaa melkein kieliin kiinni.
 
Magneetti niissä 'leiskoissakin' on ja ovat muutenkin aika tyyriin tuntuisia tämmöiseen projektiin...
 
Penasol
22.11.2002 17:42:19
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse asiassa eilen jo aloittelin tätä hommaa, tein pleksiin kovalla vaivalla reiän (onneksi 40€:n kitarassa on vähän heikompi pleksi kuin Fenderissäni oli kun humbuckeria sovitin tallaan...). Mutta perkele, en tietenkään saanut mukaan treenikämpälle mitään millä saisi runkoa muokattua. Eipä minulla kyllä paljoa kotonakaan sellaisia ole. Kai sitä pitää mukaan vain ottaa perinteinen käsisaha, vasara, puukko ja taltta. Ja roudaria, jolla saa mikit kiinni (hehee!). Tunnin päästä pääsen töitä tekemään, ja huomenna ilmoittelen miten kävi.
 
Hannu H.
22.11.2002 18:12:28
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jos sulla on mikki niin nauhoita mediaplayerillä ääninäyte pätkä ja laita jonnekkin nettisivulle (jos itselläsi siis ei ole...)
 
Penasol
24.11.2002 13:39:13
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ai perkele, kyllä siinä nyt niin kävi, että kun opin kitaramikrofonin toimintaperiaatteista, ymmärsin, että hommaan sen kolme mikkiä lisää. Käsitykseni oli, että mikrofoni voisi jopa ottaa kahden kielen väliin sijoitettuna kummankin äänen. Sain edellistä lausetta kirjoittaessani idean, enkä ostakaan kolmea mikkiä lisää ainakaan vielä.
 
PJS
24.11.2002 18:59:23
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

itse olen miettinyt sellaista että pistäisi yhden mikin ja tekisi pleksiin sellaisen "kisko viritelmän" jolloin saundia voisi itse säädellä mielensä mukaan liuuttamalla sitä mikkiä edes takaisin.
 
sepultura
24.11.2002 19:49:30
Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

itse olen miettinyt sellaista että pistäisi yhden mikin ja tekisi pleksiin sellaisen "kisko viritelmän" jolloin saundia voisi itse säädellä mielensä mukaan liuuttamalla sitä mikkiä edes takaisin.
 
Perverssin hämärä idea! :D
 
kivi
24.11.2002 19:54:14 (muokattu 24.11.2002 19:54:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

>>itse olen miettinyt sellaista että pistäisi yhden mikin ja tekisi pleksiin sellaisen "kisko viritelmän" jolloin saundia voisi itse säädellä mielensä mukaan liuuttamalla sitä mikkiä edes takaisin.
 
>Perverssin hämärä idea! :D

 
Onhan noita tehty. Mullakin oli Gibsonin basso, jossa mikki liikkui - oliko Ripper vai Grabber? En muista. Mutta samanlaisia systeemejä muistan nähneeni joissakin kitaroissakin - olisiko ollut Peaveyllä? Nyt menee ihan arvailuksi, kun en muista tarkemmin.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
fridgebuzz
25.11.2002 11:49:21
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sitten eikun ajamaan joka signaali omaan mikserikanavaan, ja panoroimaan ne laajaksi stereoksi:-D
 
No huhhuh.
 
1
viesti
saapunut
Jabe
25.11.2002 18:18:23
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Sitten eikun ajamaan joka signaali omaan mikserikanavaan, ja panoroimaan ne laajaksi stereoksi:-D

 
Jeah. Tämä ajatus on toteutettu jossain nylonkielisessä elektroakustisessa, jota Steve morse soittaa. Siinä on sitten kaksi ulostuloa, ja joka toinen kieli menee aina yhteen ulostuloon ... öh siis ... toisesta tulee E,D ja B -kielten signaali, ja toisesta A, G ja e -kielen signaali. Yhdessä barokkityylisessä näppäillyssä biisissä Morse on sitten panoroinut toisen ulostulon vasempaan ja toisen oikeaan. Ihan magee efekti syntyy tästä. Ja oikeastaan ilman mitään varsinaisia efektejä.
BaariMikko
25.11.2002 18:53:34
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Jeah. Tämä ajatus on toteutettu jossain nylonkielisessä elektroakustisessa, jota Steve morse soittaa. Siinä on sitten kaksi ulostuloa, ja joka toinen kieli menee aina yhteen ulostuloon ... öh siis ... toisesta tulee E,D ja B -kielten signaali, ja toisesta A, G ja e -kielen signaali. Yhdessä barokkityylisessä näppäillyssä biisissä Morse on sitten panoroinut toisen ulostulon vasempaan ja toisen oikeaan. Ihan magee efekti syntyy tästä. Ja oikeastaan ilman mitään varsinaisia efektejä.

 
Kuvitelkaapa miltä kuullostaisi, jos jokaisella kielellä olisi oma ulostulonsa. Nämä voisi sitten panoroida kuudelle eri PA:lle lavalla vasemmalta oikeaan. Kuvitelkaas, miltä kunnon tilusoolo kuullostaisi...
 
Listen to the music, not the song
Jabe
25.11.2002 20:03:32
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Kuvitelkaapa miltä kuullostaisi, jos jokaisella kielellä olisi oma ulostulonsa.

 
Niin joo, sitä ajatustahan Kivi tuossa edellä maalaili. Toivottavasti joku nysvää tuollaisen!
juntti_lapista
22.03.2013 17:19:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hahaha, nyt on kyllä pakko nostella hyvää ketjua! Alko itseäkin kiehtoa idea 6-mikkisestä kitarasta, 6 outputista ja vahvistimesta per kieli. Nyt kun on tuo 10 vuotta vierähtänyt, niin onko kukaan muu kokeillut tällaista systeemiä kitaraansa? Vois kyllä olla aika härö soundimaailma..
 
'' I hate positive songs. Singing about happy things and optimism is bullshit. I mean shut the fuck up!'' -Jeff Hanneman
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «