Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Referenssikaiuttimet ja -kuulokkeet
1
Y3J
06.05.2015 06:44:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Millaisten laitteiden läpi kuuntelette miksauksianne varsinaisten miksausmonitorien ja -kuulokkeiden lisäksi? Itse kuuntelen referenssimielessä miksauksia muun muassa halvan monopöytäradion, halpojen nappikuulokkeiden, TV:n ja läppärin kaiuttimien sekä jopa puhelimen kaiuttimen läpi.
 
Aihe tuli mieleeni, kun katselin itselleni pientä monokaiutinta referöintikaveriksi studioon ja Behringerin Behritonea ei ainakaan Thomannilla enää myydä. Onko tuosta tullut jokin uusi versio tai onko muita vaihtoehtoja olemassa samassa hintaluokassa? En tiedä onko Avantonen MixCubeen panostaminen järkevää.
 
JoKo
06.05.2015 08:36:47 (muokattu 06.05.2015 08:37:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En tiedä onko Avantonen MixCubeen panostaminen järkevää.
 
On järkevää. Se on enemmän kuin pelkkä referenssikaiutin, sen kautta todella kannattaa miksata kunhan vaan ensin oppii käyttämään sitä. Suosittelen mieluummin Avantonen passiiviversiota + hyvää vahvistinta. Itselläni on Genelecin 1067 vahvistimena.
 
hallu
06.05.2015 08:49:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä kuuntelen Koss PortaProilla sekä autossa. Jos autossa kuulostaa hyvältä niin se kuulostaa hyvältä missä vaan:-).
 
Olisipa jo kevät
saastara
06.05.2015 10:06:55 (muokattu 06.05.2015 10:17:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JoKo: On järkevää. Se on enemmän kuin pelkkä referenssikaiutin, sen kautta todella kannattaa miksata kunhan vaan ensin oppii käyttämään sitä. Suosittelen mieluummin Avantonen passiiviversiota + hyvää vahvistinta. Itselläni on Genelecin 1067 vahvistimena.
 
Mä olen pitkään pähkäillyt, että miten markkinoille ei ole eksynyt erityisemmin semmoisia "oikeasti" hyviä yhden elementin kaiuttimia. DIY-puolella on jonkin verran sutinaa asian pohjalta ja muutamia valmistajia, mutta kaupalliset ratkaisut on melko vähemmistössä.
 
Voisi luulla, että monelle olisi mieluinen työkalu tommoinen Auratone-tyyppinen komotin jossa olisi enemmän ulottuvuutta ja soundi vähemmän perseestä.
 
"As long as there is music I am immortal and I have lived forever if I can remember a song"
Henri Henri Olavi
06.05.2015 12:43:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Mä kuuntelen Koss PortaProilla sekä autossa. Jos autossa kuulostaa hyvältä niin se kuulostaa hyvältä missä vaan:-).
 
Sama juttu, PortaProilla läppärin äänikortin kautta ja puhelimen surkean äänipiirin läpi. Sit kavereiden autoissa ja kavereiden stereoissa. Toki omissa stereoissa myös. Oon huomannut, että jos saan miksauksen suht hyvin toimimaan mun vanhojen OR-kaiuttimien läpi, niin toimii se melkein missä tahansa muuallakin.
 
Edes tätä yhtä ei ole olemassa.
Mr. Crowley
06.05.2015 19:22:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Halpa monoradio on minullakin referenssikuuntelussa. Yllättävän hyvä soundi siinä. Nappikuulokkeilla (Sennheiser, ihan ok) kuuntelen miksauksia läpi samalla kun käyn kävelylllä.
 
Laitan usein miksauksen soimaan olohuoneesta hyvien hifilaitteiden läpi, mutta kuuntelen esim. keittiössä kun tiskaan. Tällöin en pidä musiikkia kovin kovalla, mutta silti oleellisten asioiden pitäisi erottua selkeästi.
 
se parhaiten nauraa jolla vahvin lääkitys
Y3J
07.05.2015 06:00:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mr. Crowley: Laitan usein miksauksen soimaan olohuoneesta hyvien hifilaitteiden läpi, mutta kuuntelen esim. keittiössä kun tiskaan. Tällöin en pidä musiikkia kovin kovalla, mutta silti oleellisten asioiden pitäisi erottua selkeästi.
 
Tämän olen todennut itsekin hyväksi tavaksi. Jos miksauksen oleelliset asiat (useimmiten laulu ja basari/snare/muu syke) kuuluvat ensiksi läpi ns. naapurinmummotestissä, ollaan silloin niiden balanssin kanssa oikeassa suunnassa. Tykkään myös lyödä miksauksen saunan pukuhuoneessa sijaitsevaan Sonyn kasariboomboxin line iniin ja testata kuuluuko snare löylynheiton yli.
 
Miksaus on juuri niin hyvä, kuin se miltä kuulostaa mahdollisimman huonojen laitteiden läpi. Suhteellista, toki, mutta näin yleisestä balanssista puhuttaessa erilaisten monolaitteiden läpi kuuntelu vähentää yleisimpiä miksausmokia äärimmäisen paljon. Olisi mielenkiintoista joskus tykitellä miksauksia yökerhon äänentoiston läpi ajatuksen kanssa, sillä ymmärtääkseni baareissa ja klubeilla stereoraita summataan loppujen lopuksi monoksi.
 
saastara
08.05.2015 09:02:39 (muokattu 08.05.2015 09:32:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Y3J: Miksaus on juuri niin hyvä, kuin se miltä kuulostaa mahdollisimman huonojen laitteiden läpi.
 
Henkilökohtaisesti mä en ole koskaan törmännyt miksaukseen joka olisi helvetin hyvä loistavilla skobeilla, mutta olisi ihan syvältä huonoilla kajareilla.
 
E: Meininki ollen kirjoituksessa siis se, että usein kun jengi sanoo, että "omilla kaiuttimilla kuulostaa hyvältä mut sitten muualla ei", niin todellisuudessa se referenssi avaa vaan silmät niille ongelmille mitkä siinä miksauksessa on ollut kaiken aikaa ja joille on vaan kuuroutunut. Eli ei se miksaus ole todellisuudessa 'valmis' ja hyvän kuuloinen edes niillä varsinaisilla kaiuttimilla.
 
E II: Plus hei, sitä vartenhan masteroijat on, että itse ei tarvi foliohattu päässä stressata miltä se kuulostaa bozwanalaisen surround-PA:n läpi.
 
"As long as there is music I am immortal and I have lived forever if I can remember a song"
Spedemix
08.05.2015 10:33:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

saastara: Mä olen pitkään pähkäillyt, että miten markkinoille ei ole eksynyt erityisemmin semmoisia "oikeasti" hyviä yhden elementin kaiuttimia. DIY-puolella on jonkin verran sutinaa asian pohjalta ja muutamia valmistajia, mutta kaupalliset ratkaisut on melko vähemmistössä.
 
Voisi luulla, että monelle olisi mieluinen työkalu tommoinen Auratone-tyyppinen komotin jossa olisi enemmän ulottuvuutta ja soundi vähemmän perseestä.

 
Saastara varmasti tietää mitä sanon seuraavaksi mutta lisään sen tänne "kehityskeskustelun" nimissä.
 
Se mikä noissa monitiekailottimissa on ongelmana on just se crossover jonka ympäröivä alue voi kuulostaa tosi epäselvältä. Aika usein se crossover sijoittuu just sinne tärkeään keskialueeseen. Auratonet yksitieämyreinä varmasti toistaa sen keskialueen selkeästi ja sen perusteella pystyy sit tekeen päätöksiä.
 
Spede blendaa: https://blend.io/spede
dewil
08.05.2015 11:45:31
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sen jälkeen kun ostin Amphionit, ei ole juurikaan tarvinnut refettää, mutta välillä käyn soffalla fiilistelemässä erinomaisella, muttei liian erinomaisella kotihifillä, paradigm/nad combolla valmiita miksauksia, jolloin sitä ei keskity niinkään elementteihin, vaan kokonaiskuvaan, jolloin miksauksen laajemmat skaalat hoksaa sitten erillailla.
 
Matkaradio-osastoa mulle edustaa imäkin omat skobet.
 
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
Mikael
08.05.2015 11:58:45 (muokattu 08.05.2015 12:05:35)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän tuolla hifi-puolella on noita jonkin verran kokoäänialueen kaiuttimia ja se näyttäis olevan oikea ton harrastuksen yks osa-alue. Tosin näyttäis olevan myös paljolti DIY-hommailua.
 
esim kotimaiset:
http://www.existencespeakers.fi/euphoric.html
http://audiovideo.fi/testi/existenc … oric-laajakaistakaiuttimet-testissa
 
Fuzz is Clean! https://soundcloud.com/skipzoneband
Mikael
08.05.2015 12:01:32
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dewil: Sen jälkeen kun ostin Amphionit, ei ole juurikaan tarvinnut refettää.
 
Mulla on vähän sama käynyt Neumannien kanssa. Auratonet ovat jääneet useinkin käyttämättä. Himassa mulla on ProAc Tablette 50:set joilla tulee sit tietty fiilisteltyä, mut harvemmin enää on sellaista studion ja himan välillä laukkaamista, kun aikanaan Genelecien kanssa tuntui enempi olevan.
 
Fuzz is Clean! https://soundcloud.com/skipzoneband
saastara
08.05.2015 12:48:51 (muokattu 08.05.2015 12:49:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael: Kyllähän tuolla hifi-puolella on noita jonkin verran kokoäänialueen kaiuttimia ja se näyttäis olevan oikea ton harrastuksen yks osa-alue. Tosin näyttäis olevan myös paljolti DIY-hommailua.
 
esim kotimaiset:
http://www.existencespeakers.fi/euphoric.html
http://audiovideo.fi/testi/existenc … oric-laajakaistakaiuttimet-testissa

 
Näyttäisi olevan halpaa kuin saippua.
 
Tarkoitin lähinnä jotain 'deluxea' tosta perus auratonen kuutiosta.. Vähän isompi tilavuus, suljettu boxi, isompi ja laadukkaampi elementti etc.
 
Pyörittelin tossa taannoin ideaa, että rakentaisi noista Nirvanan elementeistä tommoiset mutta enpä sitten jaksanut kun Amphionien kanssa tulee niin hyvin juttuun, että ei jaksa polttaa rahaa moiseen. Jos sitä edes olisi poltettavaksi.
 
"As long as there is music I am immortal and I have lived forever if I can remember a song"
PurpleCandle
11.05.2015 12:48:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikö noita Auratoneja saa Suomesta. Googlella ei löytyny. Thomannillakin vaan Avantoneja.
 
Breathing Black Metal since 1997
Mikael
11.05.2015 13:05:42
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kysy suoraa valmistajalta:
http://www.auratonesoundcubes.com
 
Fuzz is Clean! https://soundcloud.com/skipzoneband
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «