Aihe: Suuren Suuri Pedaali- ja Efektirupattelu
1 2 3 4 555 56 57 58 59165 166 167 168 169
Sarko
06.05.2015 17:41:11 (muokattu 06.05.2015 17:42:58)
midprice: Osaisiko joku kertoa miksi tc flashback nostaa volumea ollessaan vahvistimen inputiin kytkettynä, mutta efektiloopissa taas käyttäytyy kunnolla, eli volume ei nouse kun efekti on päällä?
Minä niin haluaisin jättää ne efektiloopin piuhat vetämättä laudasta.
Vahvistimena Peavey classic 30 ja ennen flashbackia erinäisiä purkkeja.

Nostaako voluumia päällä ollessaan vai ilman?

e: Kun polkimen aukaiseen, pitäisi näkyvillä olla pari kytkintä. Toisesta sai muistaakseni bufferoinnin päälle, kokeiles kytkeä bufferi päälle pedaaliin ja kokeile uudestaan ketjussa.
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
midprice
06.05.2015 17:45:57

Sarko: Nostaako voluumia päällä ollessaan vai ilman?

e: Kun polkimen aukaiseen, pitäisi näkyvillä olla pari kytkintä. Toisesta sai muistaakseni bufferoinnin päälle, kokeiles kytkeä bufferi päälle pedaaliin ja kokeile uudestaan ketjussa.

Joo, siis päälle polkaistessa vola nousee huomattavasti.
Enpä tuota bufferiasiaa muistanutkaan, pitääpä testata. Tänks.
jaxi
07.05.2015 09:10:37
Mikä on käyttötilanteessa true bypassin bufferoidun pedaali ero? Tuntuu BOSSin pedaalit pääsääntöisesti oelvan bufferoituja, mutta en ole vielä tullut tulokseen, että pitääkö niitä vältellä juuri ko. syystä.
Laulava Kylätohtori
07.05.2015 09:27:56
jaxi: Mikä on käyttötilanteessa true bypassin bufferoidun pedaali ero? Tuntuu BOSSin pedaalit pääsääntöisesti oelvan bufferoituja, mutta en ole vielä tullut tulokseen, että pitääkö niitä vältellä juuri ko. syystä.

Tbp ohittaa pedaalin kuin sitä ei olisikaan, bufferoitu taas alentaa impedanssia, jolloin signaali pysyy parempana, eikä yläpäät katoa matkan varrella.

Bossin käyttökelpoisuus on ihan käyttäjäkohtainen juttu. Ei voi sanoa, että Bosseja voi tai ei voi käyttää, koska bufferi. Itse pitää kokeilla, kuten bufferin soveltuvuutta omaan käyttöön muutenkin...
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
Sarko
07.05.2015 09:34:58 (muokattu 07.05.2015 09:35:26)
jaxi: Mikä on käyttötilanteessa true bypassin bufferoidun pedaali ero? Tuntuu BOSSin pedaalit pääsääntöisesti oelvan bufferoituja, mutta en ole vielä tullut tulokseen, että pitääkö niitä vältellä juuri ko. syystä.

Ikuisuusaihe tuli jälleen esiin, tuossa muutama linkki:

http://screaminfx.com/tech/why-and- … en-to-use-a-guitar-buffer-pedal.htm
http://www.analogman.com/buffer.htm

Jos sinulla on efektiketjussasi monta pedaalia, joissa ei ole true bypassia, ja käytät pitkiä kitarapiuhoja, niin on mahdollista että kitarasoundisi tummenee ja muuttuu tumpummaksi. Jos efektiketjussasi on bufferi tai kaksi, niin tätä tumppuuntumista ei tapahdu. En lähde tämän teknisemmin asiaa aukaisemaan, internetistä löytyy sitten syvällisempää materiaalia aiheesta.

Bossin pedaaleja ei ole syytä välttää buffereiden vuoksi, heillähän on muutamia ihan mielettömiä efektejä katalogissaan!

E: Kylätohtori ehtikin ensin.
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
s8na
07.05.2015 12:22:24 (muokattu 07.05.2015 12:22:45)

Tumppuuntuu se soundi siis true bypasseillakin kun on pelkästään niitä tarpeeksi monta.
Sarko
07.05.2015 12:23:34
s8na: Tumppuuntuu se soundi siis true bypasseillakin kun on pelkästään niitä tarpeeksi monta.

Niin, tätä hain omassa kommentissani.
Juzpe
07.05.2015 16:31:23

s8na: Tumppuuntuu se soundi siis true bypasseillakin kun on pelkästään niitä tarpeeksi monta.

Joudun kyllä taas pikku offarina aukoon naamaani sen verran, että ei o toistaseks vaikuttanu komppiin. :D

Paljonko niitä TBP purkkeja pitää oikee jonossa olla, että ne paskoo soundia merkittävästi?
s8na
07.05.2015 18:49:24

Juzpe: Joudun kyllä taas pikku offarina aukoon naamaani sen verran, että ei o toistaseks vaikuttanu komppiin. :D

Paljonko niitä TBP purkkeja pitää oikee jonossa olla, että ne paskoo soundia merkittävästi?

Orangella riittää yks mut jonku neljän kanssa sen jo alkaa oikeesti huomaamaan.
Gabe
07.05.2015 19:13:47
s8na: Orangella riittää yks mut jonku neljän kanssa sen jo alkaa oikeesti huomaamaan.

:D.. Tässä syypää taitaa kuitenkin olla enemmän Orange, vähemmän purkki. Mutta joo, 4-5 purkkia niin alkaa huomaamaan.
Juzpe
07.05.2015 20:06:43

Gabe: :D.. Tässä syypää taitaa kuitenkin olla enemmän Orange, vähemmän purkki. Mutta joo, 4-5 purkkia niin alkaa huomaamaan.

Mulla on ketjussa maksimissaan toi 5 kerralla ajossa. Ei mitää ongelmaa. Ilmeisesti puuroo korvissa.
Sarko
07.05.2015 21:43:45
Juzpe: Mulla on ketjussa maksimissaan toi 5 kerralla ajossa. Ei mitää ongelmaa. Ilmeisesti puuroo korvissa.

Ongelmahan ei tosiaan livevoluumeilla tule selväksi, vaan kotona ja/tai treenikämpillä. Monta keikkaa olen soittanut pitkän tbp-ketjun lävitse eikä mitään havaittavaa ongelmaa ole ollut. Kyseessä on mielestäni "tositilanteen" ulkopuolinen ylianalysointi :)
Gabe
07.05.2015 22:08:59
Juzpe: Mulla on ketjussa maksimissaan toi 5 kerralla ajossa. Ei mitää ongelmaa. Ilmeisesti puuroo korvissa.

En minäkään viiden purkin ketjussa mitään radikaalia huomannut. Mutta siinä neljän viiden jälkeen alkaa pientä eroa huomaamaan jos vertaa kun vetelee suoraan vahvistimeen. Tiedä sitten miten suureksi se vaikutus kasvaa jos on vaikkapa kymmenen miinaa rivissä. En ole kuitenkaan koskaan kokenut mitään buffereita tarpeellisiksi.
Myrkky Nuoli
07.05.2015 22:54:19
Mulla on 12 pedaalia lähiaikoina ollut laudassa. Jo kymmenen kohdalla homma oli niin, että kun säädin lähtösaundin kohilleen niin ihan minkä vaan pedaalin päälle laittaminen kuulosti siltä kun ois rangemaster päällä. Ei hyvä. Bufferi korjasi tilanteen pitämällä lähtösaundin kunnossa.
More Nintendo, less Marshall.
Gabe
07.05.2015 23:38:02
Sarko: Eipä niistä buffereista toisaalta haittaakaan ole. Itse olen mieltänyt asian silleen että jos laudassa on bufferi niin asiaa ei siltä osin tarvi enää miettiä.

Ei ole ei, ihan tarpeeseenhan ne on kehitetty. Omalla vaatimattomalla pedaalien käytöllä en vain ole koskaan kokenut hankkia moista erikseen. Ei niitä vältellä toki kannata.
johanssen
08.05.2015 01:20:06

Itellä ei sen tarve oo ollu niinkään spedujen määrä, vaan se, että letkua on reilusti ennen ja jälkeen laudan. Omilla puurokorvillani olen havainnut bufferin käyttökelpoiseksi erityisesti humpuukkien kanssa. Omia kamoja testimällähän sen tarve / tarpeettomuus selviää. Yhestä bufferista laudasta en oo vielä haittaraporttia korviini saanu. ( jotka siis ovat kyllä puurot eikä kullat)
asialliset hommat hoietaan, muuten ollaan ku ellun kanat...
Laulava Kylätohtori
08.05.2015 08:43:26
Minulla bufferi teki soundista liian räikeän, ehkä mukaan tuli jotain kireyttäkin. Tosin bufferin tarpeellisuuteen/haitallisuuteen vaikuttaa muu signaaliketju sen verran, että kai se bufferin hyvyys/huonous on tapauskohtaista. Ja kiinni siitä, millaista soundia ylipäätään halutaan. Näin ainakin Bossin bufferilla ja Fulltonen Fat Boostilla, jossa ei ole bufferia, mutta joku vastaava systeemi. Hauskaa siinä oli se, että Fulltone signaaliketjussa vei soundia huonompaan suuntaan, vaikka kuvittelin sen olevan tbp. Asiaa ihmeteltyäni ja tutkittuani löytyi joltain sivustolta selitys, että siinä on jonkinlainen bufferin kaltainen juttu, joka toimii bufferin tavoin. Eli tämän perusteella päättelin, ettei kyse ole siitä, että vain kuvittelen bufferin huonontavan soundia.

Mutta nyt kutkuttaisi testata jotain hyvää bufferia vielä kerran. Myrkky Nuolen kokemusten perusteella ja toisaalta ykkösprioriteetti kokeilussa olisi kitaran volapotikan toiminta. Jotenkaan tuo treble bleed ei tunnu olevan meikäläisen juttu, eikä stratossa toiminut 50's wiringkään, joten ehkä nyt olisi aika kokeilla bufferia.

Millaisia kokemuksia teillä on bufferista ja soundin tummumisesta kitaran volaa käytettäessä. Auttaako bufferi siihen?
jaxi
08.05.2015 09:22:14
Sarko: Eipä niistä buffereista toisaalta haittaakaan ole. Itse olen mieltänyt asian silleen että jos laudassa on bufferi niin asiaa ei siltä osin tarvi enää miettiä.

Nyt asia valkeni minullekin. Sitten jatkokysymys: Mihin kohtaa signaaliketjua bufferoitu spedu pitää sijoittaa? Oma kaupunkilaisjärki sanoo, että alkuun (eli heti virittimen jälkeen), mutta mikä on arvailun sijaan tieto asiasta.
Laulava Kylätohtori
08.05.2015 09:54:12
jaxi: Nyt asia valkeni minullekin. Sitten jatkokysymys: Mihin kohtaa signaaliketjua bufferoitu spedu pitää sijoittaa? Oma kaupunkilaisjärki sanoo, että alkuun (eli heti virittimen jälkeen), mutta mikä on arvailun sijaan tieto asiasta.

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=227745

Tuolla puhutaan myös buffereista...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)