Aihe: Virtakytkin aktiivibassoon
1 2 3
fnb112
01.05.2015 23:22:41
okabass: Joo. Hyvä täsmennys. Esim. EMG taitaa kestää 27 V. Yleensä ne IC-piirit, joita bassopreampeissa käytetään kestävät yli 9 V.
Sitten jotkut erilliskomponenteilla toteutetut preampit ym. on biasoitu 9 V. Ts. ne eivät välttämättä toimi muulla jännitteellä niin kuin on valmistaja tarkoittanut.

Olisiko tuon vaikutuksesta heittää mitään pientä ääninäytettä, jos tuo 9/18 v vaihto kerran onnistuu kytkintä kääntämällä. Kokeilunhalu kaikkeen modaamiselta haiskahtavaan on suunnaton ja kun en tuota kuitenkaan pysty itse sokeana tekemään voisi samalla teetätyttää aktiivi / passiivikytkimen ja hoidella kaksi kärpästä samalla kertaa. Voisko joku linkata, mikäli olemassa jotain aiempaa jutustelua tuosta "ylijännitteistämisestä"? Itse en oikein löytänyt mitään, mutta olen rehellisyyden nimissä surkea etsimään mitään. Kuuluuko muuten aktiivielektroniikan kohista, kun vääntää basson volapotikan täysin auki? Yleensä pidän sitä 80 prosentissa, missä ääni ei häiritse. Kyseessä Warwick Fortress Masterman, jos malli nyt mihinkään vaikuttaa.
hollstro
02.05.2015 08:55:17

fnb112: Kuuluuko muuten aktiivielektroniikan kohista, kun vääntää basson volapotikan täysin auki? Yleensä pidän sitä 80 prosentissa, missä ääni ei häiritse. Kyseessä Warwick Fortress Masterman, jos malli nyt mihinkään vaikuttaa.

Hyvä basson aktiivietuaste ei kohise korvinkuultavasti.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
okabass
02.05.2015 09:45:07 (muokattu 02.05.2015 09:47:28)
fnb112: Olisiko tuon vaikutuksesta heittää mitään pientä ääninäytettä, jos tuo 9/18 v vaihto kerran onnistuu kytkintä kääntämällä. Kokeilunhalu kaikkeen modaamiselta haiskahtavaan on suunnaton ja kun en tuota kuitenkaan pysty itse sokeana tekemään voisi samalla teetätyttää aktiivi / passiivikytkimen ja hoidella kaksi kärpästä samalla kertaa. Voisko joku linkata, mikäli olemassa jotain aiempaa jutustelua tuosta "ylijännitteistämisestä"? Itse en oikein löytänyt mitään, mutta olen rehellisyyden nimissä surkea etsimään mitään. Kuuluuko muuten aktiivielektroniikan kohista, kun vääntää basson volapotikan täysin auki? Yleensä pidän sitä 80 prosentissa, missä ääni ei häiritse. Kyseessä Warwick Fortress Masterman, jos malli nyt mihinkään vaikuttaa.

" emg 9 vs 18 volts " , " active electronics 9 vs 18 volts " Googleen, niin löytyy juttua.
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
AcLAc
02.05.2015 10:44:27

fnb112: Olisiko tuon vaikutuksesta heittää mitään pientä ääninäytettä, jos tuo 9/18 v vaihto kerran onnistuu kytkintä kääntämällä. Kuuluuko muuten aktiivielektroniikan kohista, kun vääntää basson volapotikan täysin auki?

Voisin tehdä ääninäytteet, mutta vasta maanantaina onnistuu... lähtisin myös siitä ajatuksesta, että aktiivielektroniikan ei tulisi kohista korvinkuultavasti.
Minä kuljen, Herra ohjaa!
fnb112
02.05.2015 13:21:40
Jossain luki, että joku oli testannut Warren Thumpissa eikä ollut huomannut paljoa eroa, mutta en tiedä tuon sisuksista sen enempää. Luulisi, että tuo oma mastermanini hyötyisi selkeästi operaatiosta, kun siinä on muutenkin kai kaksi preamppia, (en oo ihan varma). Voisiko tuo kohina johtua liasta potikassa tai huonosta johdotuksesta jne ja kuinkakohan kalliiksi huolto tulisi?
sampsa007
02.05.2015 15:07:32

Mullon fenderin urgessa 4-asentoinen kiertopotikka misson passiivi-,2 aktiiviasentoo josta toiselle on volumetrimmi ja bypass.On kyl kätevä kun tottuu käyttämään.
Warren stage 1:seen on joku laittanu kytkimen mut paukahtaa niin kovaa ettei voi käyttää.Samas warres on 18v,on kyl dynamiikka parempi ku 9v.
fnb112
02.05.2015 15:28:11
Ei kukaan Helsingin ja ympäryskuntien alueilta viitsisi näperrellä mulle tohon johdotukset ja 18 v sähkyt? Mitä koko lysti tulisi maksamaan? PS: onko tuossa mastermanissa 1 vai 2 preampia, kun tuo mikrofonisysteemi tossa on hiukka jännä.:D Ja kiitos kaikille, jotka on viitsineet avittaa meikää jatkuvassa tiedonpuutteessani.:)
AcLAc
02.05.2015 16:22:23

fnb112: Ei kukaan Helsingin ja ympäryskuntien alueilta viitsisi näperrellä mulle tohon johdotukset ja 18 v sähkyt? Mitä koko lysti tulisi maksamaan? PS: onko tuossa mastermanissa 1 vai 2 preampia, kun tuo mikrofonisysteemi tossa on hiukka jännä.:D Ja kiitos kaikille, jotka on viitsineet avittaa meikää jatkuvassa tiedonpuutteessani.:)

HEI. Itselläni tosiaan bassossa on 2 kpl 9V patterita ja tämä lienee oli se projektin hankalin osuus... eli, piti jyrsiä tilaa toiselle 9V patterille.
Minä kuljen, Herra ohjaa!
okabass
02.05.2015 16:53:46 (muokattu 02.05.2015 17:03:03)
AcLAc: HEI. Itselläni tosiaan bassossa on 2 kpl 9V patterita ja tämä lienee oli se projektin hankalin osuus... eli, piti jyrsiä tilaa toiselle 9V patterille.

Jotkut on käyttäneet 12 V pattereita. Kahdella saisi 24 V, ja saattaisi mennä 9 V patterin koloon. Piuhat voi juottaa paristoon/hin kiinni. Varmaan on paristokoteloitakin. Ongelma on pieni virtakapasiteetti (n.60 mAh vs. noin 500 mAh 9 V nepparilla).
Mulla on sellainen viritys missä on neljä 12 V patteria rinnan ja lyhyen piuhan päässä DC-liitin. Idea on saada nopeasti virtaa efekteille ilman adapterin virittämistä tai patterin asentamista esim. kokeillessa efektiä.

http://www.amazon.com/Strip-GP-High … =UTF8&qid=1430574860&sr=1-1
fnb112
02.05.2015 17:28:50
Tuo 12 v x 2 kuulostais aivan mahtavalta, kun sais isomman jännitteen. Kuinkakohan kauan tuolla 60 mah :illa soittelisi noin suunninpiirtein? Ja tossa Fortress Mastermanissa on kyllä hyvin tilaa virityksille, kun patteriluukun alla on sekä osa johdotuksesta, että patterikotelo.
okabass
02.05.2015 19:10:02 (muokattu 03.05.2015 02:22:03)
fnb112: Tuo 12 v x 2 kuulostais aivan mahtavalta, kun sais isomman jännitteen. Kuinkakohan kauan tuolla 60 mah :illa soittelisi noin suunninpiirtein? Ja tossa Fortress Mastermanissa on kyllä hyvin tilaa virityksille, kun patteriluukun alla on sekä osa johdotuksesta, että patterikotelo.

Minustakin siinä on ideaa. Kauanko patteri kestäisi, riippuu tietysti pre ampin virran kulutuksesta.
EMG:
http://www.emgpickups.com/media/pro … p/o/powertips_tricks_0230-0190c.pdf

" The typical EMG Pickup requires about 80 Micro-amps of current. For a battery rated at 500 MilliAmp Hours it translates like this:
1 MilliAmp = 1000 MicroAmps
1000 MicroAmps / 80 MicroAmps = 12.5 times
12.5 * 500maH = 6250 maH
6250 / 2 (battery cutoff voltage 4.5V) = 3125 Hours per pickup
The Lithium Cell will usually deliver about twice as many hours as the Alkaline cell, but the cost is higher.
So, from a typical 9-Volt battery you can expect about 3000 hours of battery life until the battery voltage will be reduced to 4.5 Volts. With 2 pickups in the instrument, battery life will be about half that, or about 1500 Hours. Adding EMG Accessories will increase the current drain and lessen battery life. "

Toi 80 mikroampeeria on todella pieni virta. Eli kyllä se kauan toimisi. Pariston jännite laskisi vähitellen, ja on sitten käyttäjästä kiinni, mitä pitää vielä riittävänä jänniteenä. 9 voltilla jonkin näköinen ok jännite on vielä 7 V.
Kefiiri
03.05.2015 14:14:58
Mihin ihmeeseen sitä korkeammalla käyttöjännitteellä saatavaa dynamiikkaa nyt sitten käytännössä tarvitaan/käytetään?
En ole musiikin asiantuntija.
sampsa007
03.05.2015 15:49:57

Kefiiri: Mihin ihmeeseen sitä korkeammalla käyttöjännitteellä saatavaa dynamiikkaa nyt sitten käytännössä tarvitaan/käytetään?

??????......Parempi dynamiikka=parempi soitettavuus=parempi soitin=itellä parempi fiilis=lisää voittamattomuuden tunnetta=vaikuttaa läheisiin ja lähiympäristöön positiivisesti=kasvat ihmisenä=maailma on parempi paikka.....Ja kaikki tämä pelkästään sillä että lisää bassoon toisen patterin.....miks ei?
okabass
03.05.2015 16:38:05
Kefiiri: Mihin ihmeeseen sitä korkeammalla käyttöjännitteellä saatavaa dynamiikkaa nyt sitten käytännössä tarvitaan/käytetään?

Maailmanrauha säilyy.
pekezu
04.05.2015 08:57:13

Kefiiri: Perustelunne ovat niin vakuuttavia että eihän tässä voi kuin nyökkäillä vaan :)

Etuastebassoissa voi olla sen verran kovat virtavaatimukset, että tuo 9V jää etenkin kovilla boostausasetuksilla melko vähäiseksi dynaamisesti. Eli jos rämppää kieliä kovempaa, ei soundi välttämättä anna myöten vaan alkaa säröytyä ja dynamiikka latistuu. Mulla on käynyt tätä ilmiötä ainoastaan EMG:n aktiivimikeillä sekä aktiivietuasteella varustetussa bassossa, jolloin tuo 9V ei vaan riittäny. 18V ja 24V systeemit riittivät sitten mainiosti.
"Että minkä tahansa tekeminen kunnolla on melkein mahdotonta, kun aina on joku urpo joka tekee paskaa halvemmalla." -pkuukas
Kefiiri
04.05.2015 09:53:11 (muokattu 04.05.2015 09:59:41)
Joo se on kyllä totta että jos hirveästi boostaa jotain taajuutta niin se lähtöjännite nousee äkkiä moninkertaiseksi ja huiput voivat kanttaantua.

Niin siis nythän mä vasta tajusin... eli se ääni voi 9 Voltilla mennä ruvelle vaikka bassosta lähtevä signaali olisi säädetty hiljaisellekin? Että säröytyminen tapahtuu basson etuasteessa jo ennen volapotikkaa?
En ole musiikin asiantuntija.
okabass
04.05.2015 12:35:19 (muokattu 04.05.2015 12:42:45)
Kefiiri: Joo se on kyllä totta että jos hirveästi boostaa jotain taajuutta niin se lähtöjännite nousee äkkiä moninkertaiseksi ja huiput voivat kanttaantua.

Niin siis nythän mä vasta tajusin... eli se ääni voi 9 Voltilla mennä ruvelle vaikka bassosta lähtevä signaali olisi säädetty hiljaisellekin? Että säröytyminen tapahtuu basson etuasteessa jo ennen volapotikkaa?

Joo. Passivimikistä saattaa tulla paljon nimellisjännitettä tai "keskimääräistä" signaalia kovempia piikkejä, joita preamppi ei kestä. Basson signaali on oikeasti hankala sähköisesti toistettava mm. laajan dynamiikan takia.
Varmaan Köykällä ja Otalalla olisi sanottavaa juuri transienttien toiston ongelmallisuudesta (mm. Iskuäänien säröytyminen, TIM-särö) :)
http://apaja.datasiilo.eu/vintage-recording/psykoakustiikka/tim-saro/
fnb112
04.05.2015 13:41:19
Mahtavia perusteluja! Näyttää pahasti siltä, että pitäis itekin teetätyttää ko. viritys kepakkoonsa. Mites kun jossain lontoonkielisellä saitilla povailtiin, ettei tuo Mastermanin kaksi kaistainen eq kestäisi nosto-operaatioita. Onko kellään mitään tarkempaa tietoa asiasta?
M.Hanski
04.05.2015 14:09:59
fnb112: Mahtavia perusteluja! Näyttää pahasti siltä, että pitäis itekin teetätyttää ko. viritys kepakkoonsa. Mites kun jossain lontoonkielisellä saitilla povailtiin, ettei tuo Mastermanin kaksi kaistainen eq kestäisi nosto-operaatioita. Onko kellään mitään tarkempaa tietoa asiasta?

Jos sulla on alkuperäiskuntoinen Fortress Masterman, siinä on myös aktiivimikki. En menisi takuuseen, että sitäkään on suunniteltu 18 VDC käyttöjännitteelle. Kaksikaistaiset MEC-ekut eivät ainakaan ole.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)