Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Vinkkejä vapaaseen säestykseen
1
Yackee
03.05.2015 14:26:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi! Oon vapaasta säestyksestä kiinnostunut ja haluaisin vinkkejä siihen.
 
Sointumerkit on mulle tuttuja. Yleensä vasemmalla kädellä (v.k.) soitan murtosointuna perussavelen oktaavina ja niiden väliin kvintin. Oikealla kädellä (o.k.) melodia ja sen alapuolelle sointu.
 
(esim. C-duurisointu:)
 
o.k: e1 - g1 - c2*
v.k: c - g - c1 (murtosointuna)
 
(* melodia)
 
Kun säestän muita komppaamalla, yleensä soitan v.k:lla bassona perussävelen ja o.k:lla joka iskulle (tai jokatoiselle iskulle) soinnun. Se kuulostaa aika yksitoikkoiselta ja haluaisin siihenkin vaihtelua. Miten siitä saisi kauniimpaa? Miten muut soittavat?
 
Mitä muut yleensä soittaa tauoilla? Varsinkin jos on monen tahdin taukoja kappale alkaa käydä vähän pitkäksi, tai jos on monta tahtia kestävä sävel.
 
Synastikki
03.05.2015 16:49:52
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yackee: Moi! Oon vapaasta säestyksestä kiinnostunut ja haluaisin vinkkejä siihen.
 
Sointumerkit on mulle tuttuja. Yleensä vasemmalla kädellä (v.k.) soitan murtosointuna perussavelen oktaavina ja niiden väliin kvintin. Oikealla kädellä (o.k.) melodia ja sen alapuolelle sointu.
 
(esim. C-duurisointu:)
 
o.k: e1 - g1 - c2*
v.k: c - g - c1 (murtosointuna)
 
(* melodia)
 
Kun säestän muita komppaamalla, yleensä soitan v.k:lla bassona perussävelen ja o.k:lla joka iskulle (tai jokatoiselle iskulle) soinnun. Se kuulostaa aika yksitoikkoiselta ja haluaisin siihenkin vaihtelua. Miten siitä saisi kauniimpaa? Miten muut soittavat?
 
Mitä muut yleensä soittaa tauoilla? Varsinkin jos on monen tahdin taukoja kappale alkaa käydä vähän pitkäksi, tai jos on monta tahtia kestävä sävel.

 
ei muutakun tutustumaan aiheisiin beat-komppi, balladi-komppi, jne. vapaasäestysjuttuihin... tyhjiin kohtiin voi käyttää esim. soinnun käännöksiä tms. liikuttaa vaan sitä sointua tekemättä niinkään ihmeellistä melodiaa niin saa tapahtumaan vähän liikettä pelkällä kompilla
 
Fear of Keytarnation
matkalaukku
03.05.2015 18:15:57
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yackee: Moi! Oon vapaasta säestyksestä kiinnostunut ja haluaisin vinkkejä siihen.
 
Sointumerkit on mulle tuttuja. Yleensä vasemmalla kädellä (v.k.) soitan murtosointuna perussavelen oktaavina ja niiden väliin kvintin. Oikealla kädellä (o.k.) melodia ja sen alapuolelle sointu.
 
(esim. C-duurisointu:)
 
o.k: e1 - g1 - c2*
v.k: c - g - c1 (murtosointuna)
 
(* melodia)
 
Kun säestän muita komppaamalla, yleensä soitan v.k:lla bassona perussävelen ja o.k:lla joka iskulle (tai jokatoiselle iskulle) soinnun. Se kuulostaa aika yksitoikkoiselta ja haluaisin siihenkin vaihtelua. Miten siitä saisi kauniimpaa? Miten muut soittavat?
 
Mitä muut yleensä soittaa tauoilla? Varsinkin jos on monen tahdin taukoja kappale alkaa käydä vähän pitkäksi, tai jos on monta tahtia kestävä sävel.

 
Väittäisin, että paras tapa vapaan säestyksen opiskeluun on hankkia itselleen hyvä opettaja.
Oikoteitä kyllä on, mutta tää neuvo kannattaa ottaa ainakin harkintaan.
 
Kuuntele ja analysoi erityylilajeja soittavien kiipparistien tapaa soittaa.
Netti on pullollaan esimerkkejä.
Mutta, opettaja on aina opettaja!
 
EP
04.05.2015 10:42:12 (muokattu 04.05.2015 10:44:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä aihe aina kiinnostaa, seuraan mielenkiinnolla.
Jatkakaa!
 
Tämähän on hyvä: http://www.pianovapari.com/
 
musamies
06.05.2015 19:48:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Musta se ei ole kauhean vapaata jos ollaan liikaa kiinni soinnuissa.
 
Mun versio vapaasta säestyksestä on se, että solisti saa olla niin vapaa kuin huvittaa ja mä seuraan sitä. Yritän kuitenkin nuotteja ja sointuja apuna käyttäen selvittää minkälaisesta biisistä on kyse ja sitten rupean tekemään vähän mitä huvittaa.
 
Säestystä siitä tulee antamalla vaikkapa laulun johtaa. Riippuu laulusta mitä tulee tehtyä.
 
BobHope
06.05.2015 20:25:35 (muokattu 06.05.2015 20:33:34)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksi varteenotettava idea on yksinkertaisesti kuunnella levyltä pianosäestyksellistä laulua tai ihan bändisäestettyäkin laulua ja yrittää plokkailla sieltä rytmityksiä ja sointuhajoituksia ja -käännöksiä ja sitä, miten ne tottelee laulumelodian kulkua. Yleisesti kuulostaa hyvältä, jos sointukäännöksen ylin sävel on sama, kuin laulumelodian sävel. Harvemmin missään pop-musan nuoteissa edes on kaikkia komppausrytmejä kirjoitettuna, vaan ne pitää ns. plokata itse tai osittain niitä voi myös päätellä tyylilajin mukaan. Joskus niillä ei ole edes niin tarkkaa merkitystä, kunhan rytmitys on oikeantyylinen.
 
Säestettäessä on useimmiten turhaa soittaa laulumelodiaa laisinkaan, paitsi tehokeinona esimerkiksi kertosäkeessä (tai tietenkin välisoitoissa). Soitellaan niitä sointuja erilaisin käännöksin ja keksitään kaikenlaisia lirutteluja sinne sekaan omien taitojen mukaan. Antaa laulajan hoitaa sen melodian, kun se kuitenkin vetää sen omalla tavallaan :)
 
Esimerkkejä: https://www.youtube.com/watch?v=HgzGwKwLmgM (erityisesti intro)
https://www.youtube.com/watch?v=DVg2EJvvlF8
Ja ehkä parhaiten kysymykseen sopiva esimerkki https://www.youtube.com/watch?v=AsT01LedK9M
 
Yleisesti kannatan improvisointia. Kuuntelua ja kokeilemista!
 
E: Jos englanti taittuu, niin youtube on pullollaan asiaan liittyviä opetusvideoita.
 
Tärkeintä on, ettei tee elämässä lainkaan vihreitä.
KanttoriPiiparinen
30.05.2015 12:53:20 (muokattu 30.05.2015 12:55:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

musamies: Musta se ei ole kauhean vapaata jos ollaan liikaa kiinni soinnuissa.
 
Mun versio vapaasta säestyksestä on se, että solisti saa olla niin vapaa kuin huvittaa ja mä seuraan sitä. Yritän kuitenkin nuotteja ja sointuja apuna käyttäen selvittää minkälaisesta biisistä on kyse ja sitten rupean tekemään vähän mitä huvittaa.
 
Säestystä siitä tulee antamalla vaikkapa laulun johtaa. Riippuu laulusta mitä tulee tehtyä.

 
Tässä on se vaara että epämusikaallinen laulaja johtaa homman puihin. Yrittäessäni säestää erästä romaanimiestä katosi ensin rytmiikka ja hetken kuluttua oli melodiakin pelkkien arvailujen varassa. Taide-esityksemme jälkeen sain kuulla selityksen: -Sillo ku Manne laulaa, se on vappaa ku taivaan lintuu.
 
Nuotin vieressä on aina tilaa...
musamies
31.05.2015 11:46:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

KanttoriPiiparinen: Tässä on se vaara että epämusikaallinen laulaja johtaa homman puihin. Yrittäessäni säestää erästä romaanimiestä katosi ensin rytmiikka ja hetken kuluttua oli melodiakin pelkkien arvailujen varassa. Taide-esityksemme jälkeen sain kuulla selityksen: -Sillo ku Manne laulaa, se on vappaa ku taivaan lintuu.
 
Itselle kävi päinvastaisella tavalla kun satuin säestämään romani naista, sillä kertaa homma toimi.
 
Kyllä mun nähäkseni esityksessä pääosasa olevalla saisi homma olla hanskassa. On kumma tunne jos ei olekaan.
 
DDelay
03.06.2015 11:43:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä kirjaa suosittelette vapaan säestyksen harjoitteluun. Nuoteista en tajua juuri mitään , mutta olen soitellut jonkin verran kiippareita. Pääsoittimeni on kitara.
 
Olisiko Tenni, Varpama: vapaa säestys ja improvisointi tai yllämainittu http://www.pianovapari.com/ paras tapa aloittaa vapaan säestyksen harjoittelu vai onko vielä jokin soveliaampi teos aloittelijalle?
 
It`s all in your mind
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «