Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Natural Binding Gibson LP Studion runkoon
1
zedder
01.05.2015 16:31:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nettiä selatessani törmäsin useampaankin kertomukseen jotka koskivat Gibson Les Paul Studion vaanterakannen reunan hiontaa siten että muodostuu "luonnollinen reunalista" eli natural binding. Onkohan tuollaista tehnyt/teettänyt kukaan näillä main..?
 
Periaatteessa varmaankin tuo on toteutettavissa niin että rajaa esim. automaalauskäyttöön tarkoitetulla vinyyliteipillä hiottavan alueen ja varaa aikaa ja hermoja tarpeeksi jotta jäljestä tulee siistiä. Vaikuttaisi aika paksulta tuon lakkakerros, kitarassa on pieni lohkeama josta asia käy ilmi.
 
Se mikä tässä enemmän askarruttaa on se että miten tuon puulle hiotun reunan pintakäsittelisi: Jotkut ovat levittäneet tru oil:ia ja sillä hyvä, mutta itse olisin sitä mieltä että reuna pitäisi lakata nitroselluloosalla. Ongelmana on se että tuo aines on minulle täysin vieras:
 
Voisiko/kannattaisiko nitroa (NC-Speed lienee paras vaihtoehto?) levittää tuollaisessa projektissa ihan pensselillä? Entä kuinka hankala aine tuo nitroselluloosalakka on terveydellisesti silloin kun sitä ei ruiskuteta vaan levitetään siveltimellä?
 
Jokaisella on oikeus kieltäytyä aikuisten kitaroista.
jsvenn
01.05.2015 18:06:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nitroselluloosalakan voit levittää hyvin pensselillä. Eniten arveluttaa valereunanauhan liittymä olevaan tummaan vanhaan lakkaukseen ja rajan siistiksi saaminen. Joudut poistamaan nykyisen lakkauksen puhtaaseen puupintaan asti, hiomaan ja lakkaamaan värittömiä nitrokerroksia ainakin entiseen paksuuteen asti.
 
Reunoissa puuviilun syyt ovat pituussuuntaan, mutta osittain myös pystysyynsuuntaan. Valereunanauhan sävystä tulee erilainen puun syysuunnasta riippuen. Reunoissa saattaa olla paikoitellen täytemassaa kolojen kohdassa, joten puhtaalle puulle päästäksesi joudut silloin kaivelemaan syvemmältä. Lakkakerroksia tarvitaan useita. Nitroselluloosalakan kiillotus onnistuu pulituurilla tietenkin hiontojen jälkeen. Lakkakerrosten kovettuminen kiillotuskuntoon vie useamman viikon, vaikka nitrolakka on pintakuivaa muutamassa minuutissa. Vielä ennen nitroselluloosalakan käyttämistä pitää varmistaa, että nykyinen lakka sietää nitrolakalla käsittelyn eikä lähde kuplimaan.
 
Nitroselluloosalakka todella haisee ja on terveydelle vahingollista. Käsittely olisi tehtävä hyvin tuuletetussa tilassa tai kesällä ehkä ulkona. Iso homma, onkohan vaivan väärti... tv js
 
zedder
02.05.2015 19:23:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aloitin projektin, toistaiseksi homma on edennyt työläästi mutta varmasti. Välineinä rajausteippi, askarteluveitsi ja hiomapaperi:
 
http://i1237.photobucket.com/albums … f469/zedder/Les%20Paul/NBWIPGS2.jpg
 
Jokaisella on oikeus kieltäytyä aikuisten kitaroista.
kojones
02.05.2015 21:32:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

NC Speed on minusta aika huonoa lakkaa ja olen itse kiilloitellut nitrolakkapintoja jo lakkausta seuraavana päivänä. Itse en pitäisi tässä projektissa shellakkaakaan välttämättä huonona vaihtoehtona.
 
zedder
02.05.2015 22:30:43 (muokattu 02.05.2015 22:34:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kojones: NC Speed on minusta aika huonoa lakkaa ja olen itse kiilloitellut nitrolakkapintoja jo lakkausta seuraavana päivänä. Itse en pitäisi tässä projektissa shellakkaakaan välttämättä huonona vaihtoehtona.
 
Pääasia olisi että käytettävä lakkatuote ei saa vieressä olevaa alkuperäistä nitroselluloosaa sulamaan/kiehumaan tms. ei-toivotulla tavalla.
 
Jokaisella on oikeus kieltäytyä aikuisten kitaroista.
Kefiiri
03.05.2015 08:47:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Erittäin hyvältä näyttää... kyllä tuo reunalistaefekti kummasti antaa klassisuutta LP:n ulkonäköön.
 
En ole musiikin asiantuntija.
zedder
03.05.2015 14:51:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alkavat olemaan nuo kyljet jo melko valmiit hionnan osalta.
 
Tuon mustan värin, joka on melkoista mönjää, poistaminen on melkoisen työlästä. Sen sijaan kirkkaan puoleinen ja kevyesti sävytetty pintalakka lähtee huomattavasti helpommin, mikä on tietysti normaalisti ei toivottava ominaisuus; aika pienestä kopauksesta se lohkeaa ja irtoaa.
 
Seuraavaksi pitäisi selvittää se että paljonko reunalistaa näkyy kansipuolella reunasta mitattuna esim. Gibson Les Paul Standardissa, DeLuxessa taikka Traditionalissa.. Ehkä joku voisi mitata tuon?
 
Jokaisella on oikeus kieltäytyä aikuisten kitaroista.
rainmaker
03.05.2015 18:07:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zedder: Seuraavaksi pitäisi selvittää se että paljonko reunalistaa näkyy kansipuolella reunasta mitattuna esim. Gibson Les Paul Standardissa, DeLuxessa taikka Traditionalissa.. Ehkä joku voisi mitata tuon?
 
Mittaustulosta en tähän hätään alkuperäisestä asiasta pysty antamaan, mutta kaupassa rakentelijoille myytävät muoviset reunalistat ovat 1,5 mm paksuja, joten sitä voinee jonkinlaisena referenssinä pitää.
 
Kun kansipuolta rupeat raaputtelemaan, niin aika hyvin kannattaa rajata alue, josta maalit ja lakat haluat pois. Ihan lipsahduksien varalta... ;D
 
Those who can't do, teach; those who can't teach, teach gym.
zedder
03.05.2015 19:32:03 (muokattu 03.05.2015 22:51:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hiontojen osalta valmista, päällepäin näkyvää reunaa tein noin 1mm verran. Suojata ei tarvinnut, sillä klossia taikka viilaa käyttäen ei hiomaväline eikä raja pääse karkaamaan. Reunassa näkyvä lohkeama ei liity projektiin vaan on syntynyt aiemmin luonnollisella tavalla:
 
http://i1237.photobucket.com/albums … f469/zedder/Les%20Paul/NBWIPGS5.jpg
 
http://i1237.photobucket.com/albums … f469/zedder/Les%20Paul/NBWIPGS4.jpg
 
Sitten vain täytyisi suojata avatut vaahterapinnat jollakin..
 
Mahtaisiko olla täysin tuhoon tuomittu ajatus käyttää akryylilakkaa? Sitähän ei tässä tapauksessa olisi tarkoitus laittaa nitron päälle, vaan sen viereen.
 
Jokaisella on oikeus kieltäytyä aikuisten kitaroista.
zedder
04.05.2015 13:03:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suhautin akryylilakkaa pullosta muovipurkkiin ja pensselöin sillä "listan" kahdesti pienoismallisivellintä käyttäen. Pyrin saamaan pinnat "puskusaumaan" eli juurikaan ainetta ei mennyt nitron puolelle. Muutama tunti tuosta on kulunut eikä mitään komplikaatioita ole ainakaan vielä ilmennyt.
 
http://i1237.photobucket.com/albums … f469/zedder/Les%20Paul/NBWIPGS6.jpg
 
Omasta mielestäni tulos näyttää uskomattoman hyvältä. Joskohan sitä odottelisi viikon että lakka on varmasti kuivunut ja sen jälkeen kiillottelisi reunan varovasti Fareclalla.
 
Jokaisella on oikeus kieltäytyä aikuisten kitaroista.
teukka
04.05.2015 13:06:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jepu. Hyvältä näyttää!
 
Siis onko muita kuin V-mäisiä kitaroita?
zedder
11.05.2015 23:07:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun nyt kerran aloin "tuunaamaan" LP Studiotani, niin ajattelin että samalla tehdään sitten vähän enemmänkin:
 
http://i1237.photobucket.com/albums/ff469/zedder/Les%20Paul/NHS9.jpg
 
http://i1237.photobucket.com/albums/ff469/zedder/Les%20Paul/NHS8.jpg
 
Kaulalliitos pyöristyi sillälailla "sopivasti". Uskalllukseni ei riittänyt Axcess -mallisen liitoksen tavoitteluun, mutta en kyllä koe sellaista ainakaan enää tarpeelliseksikaan. Hioin ja viilasin puuta pois vähitellen ja kokeilin aina välillä että miten ylänauhoille pääsee käsiksi. Tämä ohennus ja pyöristys riitti ja soittotuntuma parani huomattavasti, itseäni kun se originaali "piironginkulma" haittasi vallan vietävästi.
 
"Korjattujen" alueiden pintakäsittely ei liene häävi ammattilaisten mittapuun mukaan: Maalina käytin Würthin nitroalkydimaalia ja saman firman lakkaa on pinnassa. Melko hyvin "saumat" näyttivät blendautuvan alkuperäiseen nitroselluloosaan. Ruiskutin ainetta pullosta muovipurkkiin ja levitin siveltimellä, mikä ei sekään liene ammattilaisen toimintamalli. Maalipinnan huolellisella hionnalla sekä kiillottamalla lakkapinnan hiomatahnalla tuli pyöristetyistä kohdista varsin kiiltäva ja tasainenkin, mutta tokikaan se ei kestä Kitaratohtorin Airam -testiä... :) Kuvissa näkyy vikoja joita ei oikeasti ole olemassa tai ainakaan niitä ei ihmissilmin helposti huomaa.
 
Itse olen tyytyväinen näihin modauksiin ja niiden myötä tällä "karvalakkimallin" Gibson Les Paul -kitaralla on varmastikin minulle jatkossa enemmän annettavaa.
 
Jokaisella on oikeus kieltäytyä aikuisten kitaroista.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «