Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Tanssimusiikki »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Setti vanhainkotiin
1
valvir5
28.04.2015 12:31:15 (muokattu 28.04.2015 12:32:27)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen jo vuosia elätellyt mielessäni haavetta käydä soittamassa muutamia pro bono keikkoja vanhainkodeissa, ja nyt olen saanut järkättyä jopa pienimuotoisen kiertueen.
 
Ongelma on se, että luonnollisesti pyydetään paljon tanssimusiikkia, ja jonkin verran sellaista osaammekin (kitaristi & laulaja, siis). Mutta mitäs itse ehdottelisitte settiin mukaan? Mieluusti melko tunnettuja niin, että 90-vuotias dementikkokikn saattaa vielä muistaa kuinka se soi silloin vuonna 65.
 
Ja nuotteja löytyy tosi huonosti eli mielellään kappaleita, joissa olisi nuotit olemassa tai jos voisitte jopa itse kirjoittaa tyyliin A - B - A - D. Tai jos kappaleessa on hyvin selkeästi havaittava kierto, sekin riittää.
 
Esimerkkikappaleena nyt vaikka Pieni ja Lämpöinen tai Sinua, sinua rakastan.
 
KoskPaavo
28.04.2015 15:42:03 (muokattu 28.04.2015 15:42:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan vapaasti voit ottaa vielä vanhempia kappaleita, ei nuo pure 70-80- vuotiaisiin, uutta rämpytystä. Oon kokeillut , esin The House of the rising sun ( Animals-versio on 52 vuotta vanha) ,ja liian uutta.
Metsäkukkia, Säkkijärven polkka. Semmosia.
 
"Quidquid Latine dictum sit, altum videtur."
baron
28.04.2015 16:07:13 (muokattu 28.04.2015 16:10:00)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

KoskPaavo: Ihan vapaasti voit ottaa vielä vanhempia kappaleita, ei nuo pure 70-80- vuotiaisiin, uutta rämpytystä. Oon kokeillut , esin The House of the rising sun ( Animals-versio on 52 vuotta vanha) ,ja liian uutta.
Metsäkukkia, Säkkijärven polkka. Semmosia.

 
Tän päivän 70+ vuotiaat on olleet 15-20 vuotiaita 50-60 lukujen vaihteessa ja kaikki tykkää nuoruusmusastaan ja vanha rokki, Elvikset, Bill Haleyt, Little Richardit puree!
Humpat, tangot ym on ihan liian uutta sen ikäisille!
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Ukko
28.04.2015 16:32:26
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Tän päivän 70+ vuotiaat on olleet 15-20 vuotiaita 50-60 lukujen vaihteessa ja kaikki tykkää nuoruusmusastaan ja vanha rokki, Elvikset, Bill Haleyt, Little Richardit puree!
Humpat, tangot ym on ihan liian uutta sen ikäisille!

 
Vanhainkodissa töissä olevana (palvelukoti) missä harrastetaan paljon musatuokioita, voisin oikaista muutaman asian, mutten nyt jaksa alkaa.
 
COVS jäsen nro 6
KanttoriPiiparinen
28.04.2015 20:10:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ukko: Vanhainkodissa töissä olevana (palvelukoti) missä harrastetaan paljon musatuokioita, voisin oikaista muutaman asian, mutten nyt jaksa alkaa.
 
Olinhan siellä minäkin. Dementikot kyllä muistavat 40-50 ja 60-lukujen biisit oikein hyvin. Eräskin lähimuistiton pappa voitti pelkällä pianolla soitettujen biisien tunnistuskilpailun pelkkien introjen perusteella. Siinä kisassa oli mukana koko talon väki, hoitajia myöten. Ja papalla käsi pystyssä heti parin alkutahdin jälkeen.
 
Ne heidän toivebiisinsä ovat enemmänkin soft-kamaa, kuin vanhaa rokkia. Kello-Rokin tunnistivat, mutta pitivät meluisana ja ei tanssittavana musana. Kannattanee yrittää Vihreät Niityt ja Johny Guitar linjalla. Muutenkin vanha kahden tanssittava musa näyttää tekevän kauppansa.
 
Nuotin vieressä on aina tilaa...
Ukko
28.04.2015 20:23:31
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

KanttoriPiiparinen: Olinhan siellä minäkin.
 
Asukkaana vai ;)
 
Dementikot kyllä muistavat 40-50 ja 60-lukujen biisit oikein hyvin.
Ne heidän toivebiisinsä ovat enemmänkin soft-kamaa, kuin vanhaa rokkia. Kello-Rokin tunnistivat, mutta pitivät meluisana ja ei tanssittavana musana.

 
Jotakuinkin tähän tyyliin, joskin joku tosi harva poikkeus vahvistaa säännön. Ja suoraan palauteeseen kannattaa varautua etukäteen. Sitä meinaan tulee, positiivista ja negatiivista.
 
COVS jäsen nro 6
okabass
28.04.2015 21:52:22 (muokattu 28.04.2015 21:54:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Varmaan puolihengelliset piisit esim. "Maankorvessa kulkevi... (Suojelusenkeli?), Maa on niin kaunis, Olen kuullut on kaupunki tuolla, Muistatko vielä sen virren. Synnyinkotiin liittyvät laulut,
 
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
jukkajylli
28.04.2015 22:51:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Just skulasin yhdet 70-vuotispäivät. Fiftarimusaa diggasi mamma.
 
And it's just a waste of time..
pekkajau
29.04.2015 00:22:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

okabass: Varmaan puolihengelliset piisit esim. "Maankorvessa kulkevi... (Suojelusenkeli?), Maa on niin kaunis, Olen kuullut on kaupunki tuolla, Muistatko vielä sen virren. Synnyinkotiin liittyvät laulut,
 
"Viimeinen Kevät"
 
Hätä keinot keksii!
Eläkeläissoittaja
29.04.2015 05:47:07
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"Ennen kuolemaa"
 
EP
29.04.2015 06:29:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

valvir5: Olen jo vuosia elätellyt mielessäni haavetta käydä soittamassa muutamia pro bono keikkoja vanhainkodeissa, ja nyt olen saanut järkättyä jopa pienimuotoisen kiertueen.
 
Ongelma on se, että luonnollisesti pyydetään paljon tanssimusiikkia, ja jonkin verran sellaista osaammekin (kitaristi & laulaja, siis). Mutta mitäs itse ehdottelisitte settiin mukaan? Mieluusti melko tunnettuja niin, että 90-vuotias dementikkokikn saattaa vielä muistaa kuinka se soi silloin vuonna 65.
 
Ja nuotteja löytyy tosi huonosti eli mielellään kappaleita, joissa olisi nuotit olemassa tai jos voisitte jopa itse kirjoittaa tyyliin A - B - A - D. Tai jos kappaleessa on hyvin selkeästi havaittava kierto, sekin riittää.
 
Esimerkkikappaleena nyt vaikka Pieni ja Lämpöinen tai Sinua, sinua rakastan.

 
Itse en ole vanhustentaloissa/ palvelutaloissa keikkaillut, mutta tunnen useita soittajia jotka soittavat myös niissä säännöllisesti.
Mm. yhden paikan mitä olen jonkin verran joutunut pakostakin seuraamaan esiintyjät on aika laaja-alaista, yleensä ilmoitustaululla on hyvissä ajoin ilmoitus minkä tyyppistä musiikkia on tulossa, wanhempaa/ uudempaa tanssittavaa vai kuunneltavaa, yhteislaulua jne. Ihan wanhemmasta tanssimusiikista kevyen klassisen kautta jazzstankkuihin mm. eräs duo kontrabasso ja naislaulaja!!
Olivat ammattilaisia ja tykättiin kovasti, pitää muistaa, että kaikki asukkaat paikoissa eivät suinkaan ole dementikkoja ja kiitosta ja kritiikkiäkin tulee niin kuin joku jo mainitsikin.
 
House Band
29.04.2015 08:11:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa muistaa,että ihmisten musiikkimaku ei ole riippuvainen siitä missä asuu.
Jos on pitänyt aikanaan vanhasta tanssimusiikista,niin melko varmasti siitä pitää myös vanhusten palvelukeskuksessa.
Vaikka varotaan jakamasta Suomea kaupunkien/maaseudun välillä,silläkin on varmasti oma merkityksensä musiikin suhteen.
Näin ollen löytyy varmasti yhtä monta mielipidettä esitettävästä ohjelmistosta,kuin on kuuntelijoitakin.
Tässä kohdassa lukuisten tanssimuusikoiden tuntemat ns.kusenpolttamat biisit nousevat arvoon arvaamattomaan,kuten myös mr.Okan mainitsemat hengelliset laulut.
Sitten kun mennään tarkempiin kategorioihin,kannattaa muistaa mm. Johnny,Danny,Lasse Liemola ym. sen ajan julkkikset.
Sieltä löytyy moneen menoon varmasti sopivia lauluja.
Pääasia on,että saadaan vanhuksille virikkeitä,koska muuten voipi olla aika entistä pidempää ja sitäpaitsi;on tuollainen musiikkituokio tervetullut myös henkilökunnalle.
Se auttaa toivottavasti osaltaan jaksamaan raskaassa työssä.
 
Soundi painaa,mutta haitari vain painaa.
Eläkeläissoittaja
29.04.2015 08:15:39 (muokattu 29.04.2015 11:12:19)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Martti "Huuhaa" Innanen kertoi minulle aikoinaan saaneensa puhelun, jossa eräs helsinkiläinen vanhainkodin johtaja pyysi häntä esiintymään sinne. Innanen totesi soittajalle, että hänen rallinsa ovat kyllä sellaisia, että saattavat ehkä ikääntyneet asukkaat kovinkin kiusaantua ja häiriintyä vain siitä, jos hän esiiintyy heille. Vanhainkodin johtaja oli todennut, että hyvin iloluontoista porukkaa ovat nämä vanhukset. pääsosin, joten tervetuloa vaan, jos teille sopii.
 
Martti lupautuikin keikalle. Saapuessaan vanhankotiin hän totesi, että esiintymispaikalle roudattiin myös todella huonokuntoista porukkaa kuulemaan rallejaan ja hänen demostraationsa joistain asukeista jäi hyvin mieleeni. Innanen kertoi silloin aluksi mieleensä tulleen, että nyt olisi paikallaan aloittaa keikka heti lujalla äänellä huutaen: "HEi BAABA RIIBA!!!"
"Sain pidettyä turvan kuitenkin kiinni ja Kumiteräsaappaat ekana eetteriin." Näin kertoi Martti-setä omin sanoin.
Martti oli omanlaisensa tiensäkulkija ja estraditaiteilija, kuten hänet tavanneet monet muusikot ainakin tietävät ja muistavat. Muutamia hyvin hauskoja hetkiä koettiin myös yhdessä aikoinaan keikoillamme.
 
Kefiiri
29.04.2015 09:16:34 (muokattu 29.04.2015 09:16:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vanhuksilla usein kyllä on huumorin- ja hillittömyyden tajua enemmän kuin olemuksesta voisi päätellä.
 
En ole musiikin asiantuntija.
KoskPaavo
29.04.2015 11:05:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Vanhuksilla usein kyllä on huumorin- ja hillittömyyden tajua enemmän kuin olemuksesta voisi päätellä.
 
Kyllä! Minun äitini (87v) oli kovin, kovin huvittunut Kuusisen Jannen "Ei kokolihaa soittajille" kuin myös Huuhaan "Lippa vinossa"-teoksista
 
"Quidquid Latine dictum sit, altum videtur."
EP
29.04.2015 14:38:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

House Band: Kannattaa muistaa,että ihmisten musiikkimaku ei ole riippuvainen siitä missä asuu.
Jos on pitänyt aikanaan vanhasta tanssimusiikista,niin melko varmasti siitä pitää myös vanhusten palvelukeskuksessa.
Vaikka varotaan jakamasta Suomea kaupunkien/maaseudun välillä,silläkin on varmasti oma merkityksensä musiikin suhteen.
Näin ollen löytyy varmasti yhtä monta mielipidettä esitettävästä ohjelmistosta,kuin on kuuntelijoitakin.
Tässä kohdassa lukuisten tanssimuusikoiden tuntemat ns.kusenpolttamat biisit nousevat arvoon arvaamattomaan,kuten myös mr.Okan mainitsemat hengelliset laulut.
Sitten kun mennään tarkempiin kategorioihin,kannattaa muistaa mm. Johnny,Danny,Lasse Liemola ym. sen ajan julkkikset.
Sieltä löytyy moneen menoon varmasti sopivia lauluja.
Pääasia on,että saadaan vanhuksille virikkeitä,koska muuten voipi olla aika entistä pidempää ja sitäpaitsi;on tuollainen musiikkituokio tervetullut myös henkilökunnalle.
Se auttaa toivottavasti osaltaan jaksamaan raskaassa työssä.

 
Niinpä, riippuu millaisella statuksella lähdetään, onko puhtaasti tanssikeikka vai 'kuuntelukeikka'? Tosin tanssimusaankin voi ujuttaa väliin vähän kulttuurillisempaa.
Varmaan tärkein on se paikka, mitä on totuttu kuulemaan?
 
marpula
29.04.2015 15:50:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EP: Niinpä, riippuu millaisella statuksella lähdetään, onko puhtaasti tanssikeikka vai 'kuuntelukeikka'?
 
'Kuuntelukeikoilla' jenkat ja polkat ovat meidän kokemusten perusteella toimineet aika hyvin, ja tanssikeikoilla on pyydetty eniten valsseja. Hyvien biisien nuotteja löytyy vaikkapa Dallapen kokoelmista ja Georg Malmstenin sävellyskirjasta.
 
Mikään ei ole mahdotonta ihmiselle jonka ei tarvitse tehdä sitä itse!
peaak
29.04.2015 17:13:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Tän päivän 70+ vuotiaat on olleet 15-20 vuotiaita 50-60 lukujen vaihteessa ja kaikki tykkää nuoruusmusastaan ja vanha rokki, Elvikset, Bill Haleyt, Little Richardit puree!
Humpat, tangot ym on ihan liian uutta sen ikäisille!

 
Komppaan baronia. Runsas kuukausi sitten tuli korkattua 70 vee, joten tässä muistoja hurjilta teinivuosilta vuoden 1960 molemmin puolin:
 
- Kipparikvartetin, Tapio Rautavaaran ja Olavi Virran repertuaari (ja tietenkin Kauko Käyhkön oma ohjelmisto Kipparikvartetin lisäksi)
- Unto Monosen tangotuotanto (eri esittäjiä)
- Beatles
- Hectorin ja Irwinin varhaistuotanto
- Hootenanny, Finn-trio, Four Cats
- Letkajenkka
- Toivo Kärjen ja Reino Helismaan tuotanto (myöhemmin Repen paikalle Junnu Vainio)
- Junnu Vainion oma tuotanto (Juhannustanssit, Nastahammas, Vanha salakuljettaja Laitinen, Seiväsmatkat...)
- Ja tietenkin nuo Elvikset,Bill Haleyt
- Humppa ja tango eivät ole ainakaan minulle mitenkään vieraita. Hyvin kelpaa. Myös vanha Dallapen ohjelmisto uppoaa meikäläiseen. Samoin vaikkapa Georg Malmsten, Vili Vesterinen, Henry Theel, Esa Pakarinen, Veikko Tuomi ja muut vanhan kansan taiteilijat.
 
jajuhani
01.05.2015 16:11:34 (muokattu 01.05.2015 16:12:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Isäni oli palvelukodissa parisen vuotta. Kävin siellä joka toinen viikko. Usein soitin haitarilla vanhoja valsseja, pari jenkkaa ja humpankin. Erään papan (jo aika pahastikin dementoitunut) jalka alkoi tutun kappaleen soidessa väpättämään soiton tahdissa. Ainakin nämä maalaismummot ja papat tykkäsivät haitarimusiikista. Itsekin sain paljon näistä soittosessioista.
 
PS itse täytän kohta 69. Isäni eli 96 vuotiaaksi. Palvelukodin asukkaat olivat ikähaitariltaan siinä 85-101 vuotiaita!
 
Ellei tiedä minne on menossa, päätyy todennäköisesti jonnekin muualle.
Roweami
01.05.2015 23:52:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dementtiakodista karanneenna;
 
tunnistan musiikin kolmen soinnun tarkkudella
 
kitarallakin kompaten.
 
Oikiasti pitäis olla haitari
 
Mutta kasotto liian painava
 
Oo ny siinä sitte iloonen.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «