Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Yleistä keskustelua musiikista »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Rannekanavan oireet
1 2
almavieja
27.04.2015 16:55:55
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

onko kellään ollut niin pitkälle menneitä oireita, että on jouduttu leikkaukseen..mikä oli lopputulos ?
 
baron
28.04.2015 14:23:29
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

almavieja: onko kellään ollut niin pitkälle menneitä oireita, että on jouduttu leikkaukseen..mikä oli lopputulos ?
 
Eipä mua ole leikattu mutta olen tavannut kymmeniä-satoja leikattuja ja
1. Kivut jää leikkauspöydälle
2. Sensoriset oireet (tuntohäiriöt) korjautuvat viikoissa/kuukausissa
3. Motoriset oireet (halvaukset, lihassurkastumat) eivät korjaudu koskaan.
 
Jos leikkaus ei auta ollaan menty väärällä diagnoosilla leikkaamaan eli kyseessä on ollut joku muu tauti.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Jaa
30.04.2015 22:53:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Eipä mua ole leikattu mutta olen tavannut kymmeniä-satoja leikattuja ja
1. Kivut jää leikkauspöydälle
2. Sensoriset oireet (tuntohäiriöt) korjautuvat viikoissa/kuukausissa
3. Motoriset oireet (halvaukset, lihassurkastumat) eivät korjaudu koskaan.
 
Jos leikkaus ei auta ollaan menty väärällä diagnoosilla leikkaamaan eli kyseessä on ollut joku muu tauti.

 
Yksinkertaistat ja vedät mutkia suoraksi. Koska jo listastasi voi päätellä että et itse leikkaa näitä potilaita etkä ole lääkäri kehoitan jonkinasteiseen pidättyväisyyteen kommentoinnissa. Joku voi vielä uskoa.
 
Aloittajaa suosittelen hakeutumaan käsikirurgin juttusille mikäli kyse on pitkään jatkuneista oireista. Siellä voi sitten esittää kysymyksiä asiantuntijalle ja pohtia eri hoitovaihtoehtoja. Tältä palstalta saa yllämainitun kaltaisia kommentteja jotka voi jättää omaan arvoonsa.
 
Bonham
30.04.2015 22:56:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaa: Yksinkertaistat ja vedät mutkia suoraksi. Koska jo listastasi voi päätellä että et itse leikkaa näitä potilaita etkä ole lääkäri kehoitan jonkinasteiseen pidättyväisyyteen kommentoinnissa. Joku voi vielä uskoa.
 
Aloittajaa suosittelen hakeutumaan käsikirurgin juttusille mikäli kyse on pitkään jatkuneista oireista. Siellä voi sitten esittää kysymyksiä asiantuntijalle ja pohtia eri hoitovaihtoehtoja. Tältä palstalta saa yllämainitun kaltaisia kommentteja jotka voi jättää omaan arvoonsa.

 
Okei... mä olisin luullut toisin.
 
Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan)
Epämuusikko
30.04.2015 23:31:03 (muokattu 30.04.2015 23:31:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikö nuo hommat pystytä hoitamaan ilman minkäänlaisia kirurgisia toimenpiteitä?Ainakin yhden ammattikitaristin suusta tiedän että moiseen pystyviä hierojia on. Itse pitäisin puukon ihan vihoviimeisenä vaihtoehtona.
 
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
baron
30.04.2015 23:38:37
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaa: Yksinkertaistat ja vedät mutkia suoraksi. Koska jo listastasi voi päätellä että et itse leikkaa näitä potilaita etkä ole lääkäri kehoitan jonkinasteiseen pidättyväisyyteen kommentoinnissa. Joku voi vielä uskoa.
 
Missähän ominaisuudessa sä kuvittelet mun tavanneen tuollaisia määriä potilaita ja niiden hoitotuloksia?
Olen oikeasti tutkinut asiaa ja saanut tuloksiani julkaistua maailman huippu lääketieteellisissä lehdissä.
Luulohan aina voittaa tiedon, eikö niin?
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Bonham
30.04.2015 23:40:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Missähän ominaisuudessa sä kuvittelet mun tavanneen tuollaisia määriä potilaita ja niiden hoitotuloksia?
Olen oikeasti tutkinut asiaa ja saanut tuloksiani julkaistua maailman huippu lääketieteellisissä lehdissä.
Luulohan aina voittaa tiedon, eikö niin?

 
No niin, ison hohon paikka! Kiitos Baron!
 
Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan)
baron
30.04.2015 23:41:46
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epämuusikko: Eikö nuo hommat pystytä hoitamaan ilman minkäänlaisia kirurgisia toimenpiteitä?Ainakin yhden ammattikitaristin suusta tiedän että moiseen pystyviä hierojia on. Itse pitäisin puukon ihan vihoviimeisenä vaihtoehtona.
 
Rannekanavaoireen syy on se että rannekanava on niin ahdas että kanavan kautta kulkevan keskihermon (nervus medianus) verenkierto kärsii ja siksi aiheuttaa toimintahäiriöitä ja sitä kautta oireita. Millään hieronnalla ei rannekanavaa saada laajennettua.
Huuhaa on huuhaata.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Epämuusikko
01.05.2015 00:26:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Rannekanavaoireen syy on se että rannekanava on niin ahdas että kanavan kautta kulkevan keskihermon (nervus medianus) verenkierto kärsii ja siksi aiheuttaa toimintahäiriöitä ja sitä kautta oireita. Millään hieronnalla ei rannekanavaa saada laajennettua.
Huuhaa on huuhaata.

 
Lupaan kysyä asiasta heti vapun jälkeen asianomaisilta.
 
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
baron
01.05.2015 08:25:22
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epämuusikko: Lupaan kysyä asiasta heti vapun jälkeen asianomaisilta.
 
Ahdas rannekanava on entistä ahtaampi esim kun ranne on taivutettuna ja joissain liikkeissä ja välttämällä tälläista, lastoilla, tekemällä jotkut asiat toisin saadaan lykättyä leikkausta mutta tällaisten temppujen apu on vain tilapäinen, ahdas rannekanava on edelleen ahdas.
Kaikki käsien kipuilu ei ole rannekanavaoireyhtymää.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Krice
01.05.2015 09:35:54
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minusta näissä soittamiseen liittyvissä oireissa on hyvä muistaa, että oireet tulevat kun esimerkiksi kättä on rasitettu enemmän kuin mitä se kestää. Ergonomiaan kannattaa siis kiinnittää huomiota, samoin siihen miten paljon ja millä tavalla treenaa. Ihmisen keho ei kestä kaikkea, jossakin on se raja jonka jälkeen alkaa ongelmat. Itse olen selvinnyt erittäin vaikeasta tenniskyynärpäästä siten, että lukuisten lääkärikäyntien jälkeen yksinkertaisesti vain lakkasin rasittamasta kyynärvarren lihaksia liikaa ja pidin taukoa kaikesta mikä rasitti sitä. Sillä siitä selvittiin, ja kiitos ei kuulu lääkäreille. Ne hoitavatkin yleensä seurauksia, ei syytä.
 
Epämuusikko
01.05.2015 11:28:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron:
Kaikki käsien kipuilu ei ole rannekanavaoireyhtymää.

 
Tiedetään. Aion ottaa selvää mistä oli kyse.
 
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
Jaa
01.05.2015 21:21:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Missähän ominaisuudessa sä kuvittelet mun tavanneen tuollaisia määriä potilaita ja niiden hoitotuloksia?
Olen oikeasti tutkinut asiaa ja saanut tuloksiani julkaistua maailman huippu lääketieteellisissä lehdissä.
Luulohan aina voittaa tiedon, eikö niin?

 
Sehän hienoa. Olisiko joku viite mitään?
 
Sitten kun alat itse leikkaamaan tuota tai jotain muuta vaivaa, huomaat että ei ehkä kannata viljellä ehdottomuuksia kuten aina ja ei koskaan koska todellisuus on eri asia kuin teoria. Joutessasi voit vaikka tarkistaa sellaiset hakusanat kuin rannekanavaoireyhtymä ja komplikaatio. Kannattaa käyttää jotain muuta hakua kuin googlea.
 
Toki leikkaus on oikeilla indikaatioilla asianmukainen hoito ja moni siitä saakin hyvän avun.
 
Edelleen vaivojen kanssa kannattaa mennä asiansa osaavan lääkärin juttusille. Saa asianmukaiset tutkimukset ja tiedon hoitovaihtoehdoista ja niihin liittyvistä todennäköisyyksistä niin onnistumisten kuin epäonnistumistenkin suhteen.
 
baron
01.05.2015 21:38:28
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaa: Sehän hienoa. Olisiko joku viite mitään?
 
Carpal tunnel syndrome in childhood. Dev Med Child Neurol 29:794-797, 1987.
 
Ainakin silloin maailman suurin lasten aineisto!
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Jaa
01.05.2015 22:36:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Carpal tunnel syndrome in childhood. Dev Med Child Neurol 29:794-797, 1987.
 
Ainakin silloin maailman suurin lasten aineisto!

 
Kaikella kunnioituksella mutta
 
Ymmärsinkö abstraktin (koko teksti ei luettavissa PubMedin kautta) oikein että aineistossa oli kolme potiasta? Tällöin kyseessä on tapausselostus eikä tutkimus jonka perusteella voisi tehdä minkäänlaisia tilastollisesti relevantteja päätelmiä toimenpiteen onnistumisen tai epäonnistumisen todennäköisyyksistä.
 
Nopealla haulla kirjallisuuden mukaan "satisfactory results" luokkaa 90%:lla, hermo- ja verisuonikomplikaatioita luokkaa 0,5%. Vähän siis mutta ei missään nimessä "ei koskaan". Ei maailmassa mikään varsinkaan lääketieteeseen liittyvä ole 100% eikä sellaista kannata esittääkään. Sen oppii (viimeistään) sitten kun ensimmäiset omat epäonnistumiset tulevat vastaan ja, usko pois, kuten muillakin aloilla niitä tulee kaikille.
 
Ja edelleen ongelmasta kärsiville: jutelkaa asiasta kasvotusten alan lääkärin kanssa. Toimenpidettä tekevä lääkäri kyllä antaa (tai pitäisi antaa) informaatiota onnistumisen ja epäonnistumisen mahdollisuudesta.
 
jukkajylli
01.05.2015 22:36:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla jänteiden ym. kipeytymiseen auttaa kun vaihtaa välillä soitinta. Kun omistaa muutaman soittimen, joissa on erilainen ergonomia, esim. skaalan pituus, painopiste, paino, kielten korkeus, kielten etäisyys jne. jne. yllättäen rasitus jostain kipeytyneestä kohdasta hellittää, yksinkertaisesti vaihtamalla välillä soitinta.
 
And it's just a waste of time..
Prophet
02.05.2015 00:22:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Perinteisiä avoleikkauksia. Ei taida endoskooppinen leikkaus olla yleistymään päin ainakaan Suomessa?
 
baron
02.05.2015 08:46:26
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaa: Kaikella kunnioituksella mutta
 
Ymmärsinkö abstraktin (koko teksti ei luettavissa PubMedin kautta) oikein että aineistossa oli kolme potiasta? Tällöin kyseessä on tapausselostus eikä tutkimus jonka perusteella voisi tehdä minkäänlaisia tilastollisesti relevantteja päätelmiä toimenpiteen onnistumisen tai epäonnistumisen todennäköisyyksistä.

 
Lapsilla kovin harvinainen tauti. Aikuisista on julkaistu 600-700 potilaan aineistoja.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Jaa
02.05.2015 08:52:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Prophet: Perinteisiä avoleikkauksia. Ei taida endoskooppinen leikkaus olla yleistymään päin ainakaan Suomessa?
 
Ei käsitykseni mukaan juurikaan tehdä endoskooppisesti. Jossain yksityisesti toki joku voi tehdä mutta julkisella puolella ainakaan pääkaupunkiseudulla ei. Pitkällä aikavälillä tuloksissa avoimessa ja tähystyksessä ei eroa. Tähystämällä tulee vähän pienempi arpi ja se toki sitten paranee vähän nopeammin. Tähystys teknisesti hankalampi ja tätä kautta voisi ajatella aiheuttavan enemmän ongelmiai jos ei ole paljoa kokemusta.
 
JJyllin pointti hyvä ja muutenkin kannattaa miettiä soittoergonomiaa jos ongelmia ilmenee vain soiton yhteydessä. Esim. kitaralla kaula alhaalla -> ranne koukussa minkä korjaaminen saattaa auttaa.
 
Jaa
02.05.2015 08:59:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Lapsilla kovin harvinainen tauti. Aikuisista on julkaistu 600-700 potilaan aineistoja.
 
Kyllä, ja näistä mainitun kaltaisia tuloksia. Leikkauksen jälkeisiä hermo-ongelmia ja esim. kipuoireyhtymää näkee kyllä ihan käytännössäkin.
Ja edelleen totean että kyllä se leikkaus minunkin mielestäni on paikallaan kun leikkausaihe on oikea eli hermovaurio todettu ja tähän sopivat oireet. Ja valtaosassa tapauksista leikkauksesta on apua. Jatkuvaa vaivaa ei myöskään kannata kuukausitolkulla hautoa. Soittajilla tosiaan tuo ergonomian miettiminen on varmaan hyvä tehdä ensin ja tähänkin saa ammattilaisilta apua tarvittaessa.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «