Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Virtakytkin aktiivibassoon
1 2 3
timhak01
29.04.2015 12:37:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En tiedä, kuinka yleisesti aktiivibassoissa on virtakytkin valmiina, aloittelija kun olen, mutta kyllästytti tuon plugin jatkuva kiskominen bassosta. Niinpä hain sähköliikkeestä pienen sievän katkaisijan, jolla saa patterista kytkettyä virran päälle ja pois. Ja nyt ei tarvi olla varastossa ämpärillistä 9V:n paristoa. Jos plugi unohtuu bassoon, niin patteri on tyhjä muutaman päivän jälkeen.
Lienee valmistajalle kustannuskysymys tuo virtakytkin.
Ei kai kytkimestä mitään haittaa ole?
 
AcLAc
29.04.2015 13:11:05
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hmm, itselläni on 9/18V modis, jossa keskiasento on pois päältä. Pari kertaa on sormet livennyt kytkimelle ja paukauttaahan se kamoja "kivasti". Voin vaan kuvitella miksaajan ilmeen, jos siellä takana onkin järeähkö PA.
 
Minä kuljen, Herra ohjaa!
okabass
29.04.2015 14:14:24 (muokattu 29.04.2015 14:53:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

timhak01: En tiedä, kuinka yleisesti aktiivibassoissa on virtakytkin valmiina, aloittelija kun olen, mutta kyllästytti tuon plugin jatkuva kiskominen bassosta. Niinpä hain sähköliikkeestä pienen sievän katkaisijan, jolla saa patterista kytkettyä virran päälle ja pois. Ja nyt ei tarvi olla varastossa ämpärillistä 9V:n paristoa. Jos plugi unohtuu bassoon, niin patteri on tyhjä muutaman päivän jälkeen.
Lienee valmistajalle kustannuskysymys tuo virtakytkin.
Ei kai kytkimestä mitään haittaa ole?

 
Tuo paukahdus varmasti haittaa. Virtakytkimenkin voi unohtaa päälle. Paras totutella plugin irroittamiseen. Olen soittanut n. vuodesta -75 alkaen, ja ehkä viitisen kertaa on piuha unohtunut kiinni bassoon tai efektiin tms. eli harvoin. Tyyppinä kytkentä (Swiparin stereojakki) on hyvin toimintavarma. Sellaiset mm. Warwickin käyttämät pitkäkierteiset jakit on persee*tä. Esim. yhteen w. bassoon oon vaihtanut sen kolme kertaa.
Paras olisi automaattinen katkaisu: ei signaalia viiteen minuuttiin, niin virta pois. Siinä varmaan tarvitsisi olla käynnistettäessä joku nollauskytkin tms. Yksi kytkin (reikä) lisää ja vars. kytkentä =lisää vikamahdollisuuksia.
 
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
timhak01
29.04.2015 15:29:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

okabass: Tuo paukahdus varmasti haittaa. Virtakytkimenkin voi unohtaa päälle. Paras totutella plugin irroittamiseen. Olen soittanut n. vuodesta -75 alkaen, ja ehkä viitisen kertaa on piuha unohtunut kiinni bassoon tai efektiin tms. eli harvoin. Tyyppinä kytkentä (Swiparin stereojakki) on hyvin toimintavarma. Sellaiset mm. Warwickin käyttämät pitkäkierteiset jakit on persee*tä. Esim. yhteen w. bassoon oon vaihtanut sen kolme kertaa.
Paras olisi automaattinen katkaisu: ei signaalia viiteen minuuttiin, niin virta pois. Siinä varmaan tarvitsisi olla käynnistettäessä joku nollauskytkin tms. Yksi kytkin (reikä) lisää ja vars. kytkentä =lisää vikamahdollisuuksia.

 
Olen toki kääntänyt volumen nollaan ennenkuin napsautan virrat bassosta pois. Tällöin ei vahvistimesta kuulu mitään paukahduksia. Kokeilin laittaa vahvistimen täysille (kotona on huges kettneri 250W), niin silloin kuuluu hyvin pieni napsahdus.
Totta on että virtakytkimenkin voi unohtaa päälle.
 
stimpson
29.04.2015 15:30:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ainakin omissa bassoissa se "virtakytkin" on sisäänrakennettu sinne pluginreikään. Eli se kytkee patterin maan yhteen elektroniikan kanssa vasta, kun sinne työntää plugin. Ja kun johdon ottaa irti, niin virtakytkin menee OFF-asentoon.
 
Tässä taas yritetään ratkaista ongelmaa, jota ei oikeastaan edes ole. Eli piuha vaan irti, niin ei mene pattereita. ;-D Jos se ei sovi Feng Shuihin, niin ehkä vaihtoehtona olisi passiivielektroniikka?
 
timhak01
29.04.2015 15:36:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AcLAc: Hmm, itselläni on 9/18V modis, jossa keskiasento on pois päältä. Pari kertaa on sormet livennyt kytkimelle ja paukauttaahan se kamoja "kivasti". Voin vaan kuvitella miksaajan ilmeen, jos siellä takana onkin järeähkö PA.
 
Tuli muuten mieleen, että jos laittaisi pienen kelan, onko se nyt sitten kuristin, patterin ja kytkimen väliin, niin sillähän saisi tuollaiset virtapiikit pois.
 
Antti K.
29.04.2015 16:05:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

timhak01: Tuli muuten mieleen, että jos laittaisi pienen kelan, onko se nyt sitten kuristin, patterin ja kytkimen väliin, niin sillähän saisi tuollaiset virtapiikit pois.
 
Olisko tuosta tekstistä osviittaa:
http://www.geofex.com/Article_Folders/box_pop.htm
 
Muusikon paras ystävä!
okabass
29.04.2015 16:33:35 (muokattu 29.04.2015 16:40:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jakkikytkin olisi mahdollista toteuttaa melko äänettömäksi erilaisella jakilla. Ts. sellainen
jakki, missä plugin kärki osuu muoviseen "tappiin" ja taivuttaa kosketinliuskoja yhteen (=virrankytkentä erillään signaalista). Switchcraftiltä löytyy ko. jakki (type 13). Käytetään mm. WAL-bassoissa.
 
http://www.switchcraft.com/Drawings/13_cd.pdf
 
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
AcLAc
30.04.2015 07:56:19
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, rakentelin aikoinaan tuollaisen 9/18V jännitemodiksen EMG- aktiivibassooni ja tonea huolimattomasti ruuvatessa saattaa käsi osua tähän pieneen valintavipuun. Livetilanteessa en vaihtele jännitteitä, mutta studiohommissa molemmille asennoille on käyttöä... toinen kompuroi melkolailla enemmän. Se on totta, että volume nollilla ei tämäkään paukauta vahvaria, enkä näinollen viitsi alkaa asentelemaan mitään ylimääräistä komponenttia kytkentään. Tässä bassossa virtakytkimen virkaa käytännössä hoitaa juurikin stereoplugi, joka katkaisee patterin miinusjohtimen. Itselle tämä on hyvä ratkaisu.
 
Minä kuljen, Herra ohjaa!
hallu
30.04.2015 09:37:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

timhak01: En tiedä, kuinka yleisesti aktiivibassoissa on virtakytkin valmiina, aloittelija kun olen, mutta kyllästytti tuon plugin jatkuva kiskominen bassosta. Niinpä hain sähköliikkeestä pienen sievän katkaisijan, jolla saa patterista kytkettyä virran päälle ja pois. Ja nyt ei tarvi olla varastossa ämpärillistä 9V:n paristoa. Jos plugi unohtuu bassoon, niin patteri on tyhjä muutaman päivän jälkeen.
Lienee valmistajalle kustannuskysymys tuo virtakytkin.
Ei kai kytkimestä mitään haittaa ole?

 
Se ei ole kustannuskysymys se kytkin. Samaa ratkaisua käytetään myös huomattavan kalliissa laitteissa joissa olisi paljon turhempiakin säästökohteita ja jotka yleensäkin on rakennettu tekemättä kompromissejä. Perusperiaate on, että "jos se ei ole rikki, niin älä korjaa sitä". Sun kannattaa kysyä itseltäsi, että miksiköhän näitä ei olla toteutettu katkaisimella ja miksiköhän ihmiset eivät ole halunneet sellaista ratkaisua? siihen kysymykseen vastaamalla saat selville, että onko ongelma bassossasi vai päässäsi.
 
Kannattaa huomata, että bassoa on soitettu myös ennen sinua ja nämä soittimet ja laitteet eivät ole sattumalta tällaisia kuin ovat, vaan näiden suunnittelun taustalla on valtava määrä monipuolista käytännön kokemusta ja yleensä ratkaisut, jotka ovat laajasti käytössä siis standardin asemassa, ovat oikeasti parhaita. Sitä helposti luulee, että "minä tekesisn tämän paljon paremmin", mutta harvoin sitä itse saa mitään sen parempaa aikaiseksi, mitä kaikki basistit ja basson rakentajat ennen meitä. Se kytkin on tehty tuollaiseksi siksi, että se on musiikkilaitteissa yleinen tapa hoitaa tuo asia ja samaa ratkaisua käytetään myös aktiivikitaroissa ja esimerkiksi Bossin pedaaleissa ja monissa muissa laitteissa. Jos teet bassoosi omia virityksiä, niin voit helposti uskotella itsellesi että se on parempi, mutta kaikki muut musiikkialan ammattilaiset ovat bassosi kanssa ymmällään.
 
Olisipa jo kevät
MPU
30.04.2015 11:14:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Se ei ole kustannuskysymys se kytkin. Samaa ratkaisua käytetään myös huomattavan kalliissa laitteissa joissa olisi paljon turhempiakin säästökohteita ja jotka yleensäkin on rakennettu tekemättä kompromissejä. Perusperiaate on, että "jos se ei ole rikki, niin älä korjaa sitä". Sun kannattaa kysyä itseltäsi, että miksiköhän näitä ei olla toteutettu katkaisimella ja miksiköhän ihmiset eivät ole halunneet sellaista ratkaisua? siihen kysymykseen vastaamalla saat selville, että onko ongelma bassossasi vai päässäsi.
 
Kannattaa huomata, että bassoa on soitettu myös ennen sinua ja nämä soittimet ja laitteet eivät ole sattumalta tällaisia kuin ovat, vaan näiden suunnittelun taustalla on valtava määrä monipuolista käytännön kokemusta ja yleensä ratkaisut, jotka ovat laajasti käytössä siis standardin asemassa, ovat oikeasti parhaita. Sitä helposti luulee, että "minä tekesisn tämän paljon paremmin", mutta harvoin sitä itse saa mitään sen parempaa aikaiseksi, mitä kaikki basistit ja basson rakentajat ennen meitä. Se kytkin on tehty tuollaiseksi siksi, että se on musiikkilaitteissa yleinen tapa hoitaa tuo asia ja samaa ratkaisua käytetään myös aktiivikitaroissa ja esimerkiksi Bossin pedaaleissa ja monissa muissa laitteissa. Jos teet bassoosi omia virityksiä, niin voit helposti uskotella itsellesi että se on parempi, mutta kaikki muut musiikkialan ammattilaiset ovat bassosi kanssa ymmällään.

 
Totta tämäkin, mutta jos aina tehdään niin kuin on ennen tehty ei soittimet juurikaan uudistu tai kehity, miten sen haluaa nähdä. Vai mitä luulet ensimmäisten aktiivielektroniikkojen bassoon tunkijoiden miettineen? Tai mitä heidän ajatuksesta vahvistimen laittamisesta bassoon oltiin?
Kaikki "uudistukset" eivät välttämättä ole parempia mutta erilailla asioista ajatteleminen tai ajatusten toteuttaminen ei ole välttämättä huonompi tapa toimia.
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
hallu
30.04.2015 15:12:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MPU: Totta tämäkin, mutta jos aina tehdään niin kuin on ennen tehty ei soittimet juurikaan uudistu tai kehity, miten sen haluaa nähdä. Vai mitä luulet ensimmäisten aktiivielektroniikkojen bassoon tunkijoiden miettineen? Tai mitä heidän ajatuksesta vahvistimen laittamisesta bassoon oltiin?
Kaikki "uudistukset" eivät välttämättä ole parempia mutta erilailla asioista ajatteleminen tai ajatusten toteuttaminen ei ole välttämättä huonompi tapa toimia.

 
Olet aivan oikeassa, mutta tuo pätee vain silloin jos keksii jotakin uutta. Aktiivibasson virtakytkin on asia, mikä on pitänyt oikeasti ratkaista jo silloin kun aktiivibasso on keksitty. Oikeastihan tuo minun kommentti oli hiukan asiaton, koska jokainenhan saa tehdä omalle bassolleen mitä lystää ja niin myös monet tekevät ja hyvä niin.
 
Ehkä minä jotenkin tartuin tuohon asenteeseen, että jos jotakin ei olla jo tehty, niin se täytyy johtua jostakin muusta syystä kuin siitä, että idea olisi huono. Ei ollut tarkoitus itse olla niin provokatiivinen kuin nyt huomaan olleeni.
 
Olisipa jo kevät
Gary oin
30.04.2015 16:30:05
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Olet aivan oikeassa, mutta tuo pätee vain silloin jos keksii jotakin uutta. Aktiivibasson virtakytkin on asia, mikä on pitänyt oikeasti ratkaista jo silloin kun aktiivibasso on keksitty. Oikeastihan tuo minun kommentti oli hiukan asiaton, koska jokainenhan saa tehdä omalle bassolleen mitä lystää ja niin myös monet tekevät ja hyvä niin.
 
Ehkä minä jotenkin tartuin tuohon asenteeseen, että jos jotakin ei olla jo tehty, niin se täytyy johtua jostakin muusta syystä kuin siitä, että idea olisi huono. Ei ollut tarkoitus itse olla niin provokatiivinen kuin nyt huomaan olleeni.

 
Aktiivi/passiivi-kytkimiähän on bassoissa nähty melkoisen paljon, mutta tarkemmin tietämättä epäilen että valtaosassa se vain reitittää signaalin etuasteen ohi, muttei katkaise etusen jännitesyöttöä. Monipuolisemman kytkimen toki vaatii, mutta en nähnyt syytä miksi ei omaan näin toteuttaisi - ja miksi moista kytkintä ei olisi kaikissa passiivimikkisissä aktiivibassoissa.
 
okabass
30.04.2015 16:44:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kehitin aktiivipasson kytkinprojektin täydellisyyteen. Tuo ei pauku eikä natise. Ja kestää isältä pojalle.Tuo on helppo kiinnittää huomaamattomasti 4" täkkipulteilla runkoon, eli esteettisyyttäkin on ajateltu. Tilasin juuri omaan soittimeeni ebaystä Alkartatsin virkistyslaitoksen sähkötuolin vanhan kytkimen.
http://farm3.static.flickr.com/2686/4083643660_b8901b22d8.jpg
 
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
fnb112
30.04.2015 18:55:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pienoisena offtopickina pakko kysäistä aktiivielektroniikan sisälleen syöneen beissin omistajana, mitä tuo 9/18 v modi tekee?
 
hollstro
30.04.2015 21:34:00
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fnb112: Pienoisena offtopickina pakko kysäistä aktiivielektroniikan sisälleen syöneen beissin omistajana, mitä tuo 9/18 v modi tekee?
 
Se lisää dymiikkaa.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Antti K.
30.04.2015 22:34:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Se lisää dynamiikkaa.
 
Nam nam!
 
Muusikon paras ystävä!
MPU
30.04.2015 23:04:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Se lisää dymiikkaa.
 
Toki näin jos vahvain on suunniteltu myös 18V jännitteelle. Jos ei niin tulee käyttösavut ulos.
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Kefiiri
01.05.2015 09:07:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestä on just hyvä että basson virtakytkin on jakissa. Erillinen kytkin unohtuisi aina väärään asentoon. Kun kytkin on jakissa, niin poislähtiessä näkee treenikämpän ovelta asti onko virta päällä vai ei, eli onko piuha kiinni soittimessa.
 
En ole musiikin asiantuntija.
okabass
01.05.2015 14:28:55 (muokattu 01.05.2015 14:29:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MPU: Toki näin jos vahvain on suunniteltu myös 18V jännitteelle. Jos ei niin tulee käyttösavut ulos.
 
Joo. Hyvä täsmennys. Esim. EMG taitaa kestää 27 V. Yleensä ne IC-piirit, joita bassopreampeissa käytetään kestävät yli 9 V.
Sitten jotkut erilliskomponenteilla toteutetut preampit ym. on biasoitu 9 V. Ts. ne eivät välttämättä toimi muulla jännitteellä niin kuin on valmistaja tarkoittanut.
 
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «