Aihe: Vasenkätisyys
1 2
gmph
28.05.2004 13:05:18
Olen vasenkätinen ja vasta aloittamassa soittoharrastusta. Olen miettinyt, että millä tapaa lähtisi harjoittelemaan (kääntäisikö setin vai opettelisiko soittamaan "oikeakätisesti".. etc.) ja haluasin kuulla kommentteja saman päätöksen joskus tehneiltä rumpaleilta.

Tiedän, että moni toivoo, että kaikki soittaisivat setti "oikein päin" yhteiskeikkojen vuoksi.. mutta tässä olen lähinnä kiinnostunut vain teknisestä puolesta.
Youni
28.05.2004 13:22:09 (muokattu 28.05.2004 13:25:05)
No itse en kyseistä päätöstä miettinyt kauaa. Minä vain aloin soittamaan "oikein päin" olevaa settiä.

Hyötynä olen huomannut, että jos tahtilaji on 4/4 ja soitan 8-osa soolon koko tahdin voin aloittaa sen snaren kohdalla jo olevalla vasemmalla kädellä ja saan vielä lopuksi vasemman käden crashiin.

Se on pieni hyöty, mutta silti. Isompi hyöty on, että voin soittaa vasemmalla kädellä snareen, en haikkaan/rideen. Silloin se vasuri on aina snarella valmiina pamauttamaan fillin alkuun.

En sitten tiedä löytyykö mitään isompia hyötyjä, mutta kyllä näin päin on ihan hyvä soittaa.

Rumpuopettaja sanoi muuten juuri, että treenaa muutama päivä niin, että setti on "väärinpäin". Se kuulemma parantaa koordinaatiokykyä jne. Pitänee testata.

Edit:
Marssirumpu on kallellaan oikealle, eli minulla on se traditional-ote vasemmalla kädellä. Jos traditionalia ei käytä muuten saa sillä vähemmän voimaa, mutta kun voin soittaa sen vasurilla voima tasaantuu paremmin ja molempien käsien iskut kuulostavat samalta.
gmph
28.05.2004 13:35:07
Hyötynä olen huomannut, että jos tahtilaji on 4/4 ja soitan 8-osa soolon koko tahdin voin aloittaa sen snaren kohdalla jo olevalla vasemmalla kädellä ja saan vielä lopuksi vasemman käden crashiin.

Se on pieni hyöty, mutta silti. Isompi hyöty on, että voin soittaa vasemmalla kädellä snareen, en haikkaan/rideen. Silloin se vasuri on aina snarella valmiina pamauttamaan fillin alkuun.

Aikoinani soittelin vasemmalla kädellä haikka/rideä ja koin erittäin hankalaksi nuo filleihin lähdöt ja sieltä palaamiset.

Mietin vain, että aika moni vasenkätinen kuitenkin soittaa vasurilla haikan/riden. Mitenhän he ovat päässeet yli filleihin liittyvistä ongelmista..
Kure
28.05.2004 13:55:59
Olen noin kymmenkunta vuotta soittanut rumpuja setti niinpäin kuin suurimmalla osalla rumpaleista on ja ihan vain systemaattisesti koulinut oikeaa kättä siihen, että se lähtisi filleihin yms ensimmäisenä ja vasen käsi seuraisi perässä. Haitsua ja ridea soitan vasemmalla kädellä. Olen pyrkinyt mahdollisimman monissa jutuissa soittaessa pitämään kädet niin, että ne eivät mene "ristiin". Jonkin verranhan se alussa meinaa tökkiä filleihin lähtö jne, mutta onhan niitä sitten kaikkea mitä voi helposti vasemmallakin kädellä aloittaa. Pitkäjänteisesti ajan kanssa harjoitella niin sitten kohta voi soitella setin oikealla puoliskolla oleviin pelteihin/tomeihin oikealla kädellä eikä tarvi keskittyä vain siihen, että aina vasurilla soittelee setin vasemmalla puolella oleviin pelteihin yms..
bATE bASARI
28.05.2004 17:15:51
Olen vasenkätinen mutta ihan oikeinpäin soitan.
En osaisi ollenkaan soittaa tuolla vasenkätisten setillä.
-oskari--
28.05.2004 17:26:37
Mullakaan ei kovin kauaa ton asian miettimiseen menny. Kanattaa harjoitella "oiekin päin" olevalla setillä koska yleensä jos joutuu/pääsee soittamaan esim. yhteikeikalle setti on "oikein päin"!
Jeejee!!!
Barley
28.05.2004 20:30:06
Voisihan sitä myöskin kokeilla tuota "open handed"-soittamista:
http://www.vicfirth.com/education/drumset/domfamularo.html
I gotta have more cowbell, baby!
-1
29.05.2004 14:10:12 (muokattu 29.05.2004 14:10:27)

Vasenkätinen olen ja ihan normaalilla tekniikalla hakkaan. Hankaluuksia ei juurikaan ole tullut.
Kure
29.05.2004 20:15:28
Ongelmiahan ei vasenkätisyyden suhteen tule vaikka setti olisikin "oikein päin" tietyssä vaiheessa on ihan jees, että kädet eivät ole ristissä keskenään vaan open meiningillä. Ainakin itsellä on vapaampi meininki soittaessa kun on tottunut, että vasen vasemmalle ja oikea oikealle. Niinhän se lopulta ihan guruilla menee myös, että ei ole väliä miten lopulta soittelee, kun molemmat raajat pystyy samoja juttuja tekemään....
OlaVi_K
30.05.2004 15:18:13
Rumpuja soittoa aloittaessani soitin vasenkätisesti oikeakätisten settiä jonkun aikaa mutta kun oli enemmän aikaa säätää,rupesin vaihtamaan tomit ja haikat itselleni oikeinpäin.Olen vahvasti sitä mieltä että jumaliste jos on syntymälahjaksi vasenkätisyyden saanut ja haluaa soittaa rumpuja niin on se nyt soitettava vasenkätisesti jos se luonnostaan tuntuu paremmalta!
Joka toiselle kuoppaa kaivaa,joka toiselle ei.
Tangled**
30.05.2004 15:55:06
En tästä oikein vielä itsekkään varma ole, mutta...

Nykyään soittotunneilla soitan periaatteessa oikea haikkaa ja vasen snarea. Mutta haikka on oikealla puolella, eli kädet ei oo ristissä. Pedaali kylläkin on ihan normisti vasemmalla jalalla. Selkiyttää kyllä huomattavasti esim. filleihin lähtöä, kun ei kädet ristissä ole.

Nykyisillä soittotunneilla en ole vielä kauaa käynyt, joten tähän meininkiin on vielä totuttelemista.

Sitä en kyllä taasen tiedä, että miten tää vasenkätisyyteen liitty.(olen siis itse oikeakätinen)Plääh, sekavaksi meni, sori...
Kaikki on kusipäitä, kunnes toisin todistetaan. -Frank Zappa- (ja mä olen parhaillani kehittelemässä tuota todistusta)
MoonDog
30.05.2004 15:57:46 (muokattu 30.05.2004 15:58:59)
Kai tuon jotenkin on vasenkätisyyteen (tai ainakin jalkaisuuteen) liityttävä, jos kerran vasurilla poljet basaria. :)

EDIT: vai tarkoititko, että sinulla on kaapelihaikka jonka pedaali on vasemmalla mutta itse haikka oikealla?
Shit just doesn't happen, it takes effort.
Tangled**
30.05.2004 16:28:40
Jos MoonDog puhuu mulle, niin kyllä, haikka oikealla ja ja poljin kuitenkin vasemmalla jalalla. (Kutsuttakoon tätä nyt sitten kaapelihaikka viritelmäksi...)
Kaikki on kusipäitä, kunnes toisin todistetaan. -Frank Zappa- (ja mä olen parhaillani kehittelemässä tuota todistusta)
drumstick hero
02.06.2004 14:11:11
Olen vasenkätinen ja vasta aloittamassa soittoharrastusta. Olen miettinyt, että millä tapaa lähtisi harjoittelemaan (kääntäisikö setin vai opettelisiko soittamaan "oikeakätisesti".. etc.) ja haluasin kuulla kommentteja saman päätöksen joskus tehneiltä rumpaleilta.

Tiedän, että moni toivoo, että kaikki soittaisivat setti "oikein päin" yhteiskeikkojen vuoksi.. mutta tässä olen lähinnä kiinnostunut vain teknisestä puolesta.

Ite oon vasenkätinen. Kun alotin, yritin väkipakolla vetää setti "oikeinpäin" mut ei siitä tullu mitään.

Sitte käänsin rummut eikä siitä o muuta haittaa ollu paitti...jos meet yhteiskeikalle(menin) ja rummut on "oikeinpäin" ni se on iha v**un tyhmää mennä sinne kääntää niitä(tein)...JA SE KESTÄÄ!(varsinki jos omistaa vähän enemmä lautasia ku 1x crash ja 1x ride + haikat). Onneks en omista tuplasettii... :D

Mutta sit ei auta ku mennä keikalle yksin tai kokoo oman settinsä viereen vasenkätisesti(niin minä teen), tai taakse, tai eteen...;)

Nää on näitä elämän vaikeita kysymyksii...onnee vaan.
But big ones even better...
Jalmis
04.06.2004 11:27:09
Minäkin olen vasenkätinen ja koitin joskus soittoharrastusta aloittaessani soittaa oikeakätisesti, mutta huomasin nopeasti, että homma menee luontevasti toisin päin.

Onhan se välillä vaikeaa ja turhauttavaa se setin käänteleminen, mutta turhaan siitä jotkut ihmiset mielestäni ottavat hernettä nenään. Vasenkätisiä ihmisiä on ja se on vain hyväksyttävä. Maailmassa nyt vaan sattuu olemaan virhe! :)

Viimeksi keikalla kylläkin soitin oikeakätistä settiä, kun en jaksanut käännellä. Kyseessä olivat tosin balzaryn hääbileet, joten laiskuutta aiheuttivat myös boolikipon houkutukset.
rakki
04.06.2004 12:30:43
Onhan se välillä vaikeaa ja turhauttavaa se setin käänteleminen, mutta turhaan siitä jotkut ihmiset mielestäni ottavat hernettä nenään. Vasenkätisiä ihmisiä on ja se on vain hyväksyttävä. Maailmassa nyt vaan sattuu olemaan virhe! :)

Melkoista molopäisyyttä kyllä osoittaa, jos joku rupeaa vikisemään tuollaisesta asiasta. Mielestäni ainakin on hurjaa katsoa jos joku soittaa käännetyllä setillä. Itse kokeilin joskus ja oli kuin olisi soittoharrastuksen aloittanut nollasta. Itse olen siis oikeakätinen.

Eihän setin kääntämisesta sitäpaitsi ole edes sen kummempaa vaivaa, ihan samalla tavalla aikaa vie setin kääntäminen, kuin vaikka tuhansien peltien vaihto ja ripottelu sinne tänne niillä oikeakätisillä. (ellei sitten ole juuri edellämainittukin suurempi setti, jonka kokoamisessa voi sitten mennä sitä aikaa)

Kyllä maailmassa aikaa on, ja joustavuus on keikkapaikoilla aina plussaa. Itse en ole kyllä ollut kertaakaan elämässäni keikalla, jossa olis menty täysin aikataulujen mukaan. Vasenkätiset siis vaan settiä kääntämään mielipiteistä välittämättä. Jo senkin takia, että yleisössä on varmasti ihmisiä jotka harvoin näkevät vasenkätistä rumpalia työssään käännetyllä setillä. :)
Ääliöt hintit.
minä )
04.06.2004 15:56:45
oon ihan oikeakätinen, mutta parasta harjotusta on joskus soittaa oikeinpäin olevalla setillä kuten vasurit. Kehittää aika lahjakkaasti heikompaa kättä. kaipa se toimii toisinkin päin.
anstir
04.06.2004 23:38:53
Vasenkätinen olen, ja soitan oikeakätisille asetellulla setillä aivan normaalisti, mutta ainoa ongelma tahtoo olla nuo fillin alotukset, alotan siis vasemmalla kädellä fillit ja tästäkös aina joskus syntyy pieniä käsijärjestysongelmia. Noh, eipä tuo niin iso asia ole, pitäis vain alkaa opettelemaan ehkä aloittamaan fillit oikealla kädellä.. tai sitten ei.
w-i-v-e
09.06.2004 12:01:30
Mä oon vasenkätinen, mut soitan niinku oikeekätiset eikä se oo enää vaikeeta... Kannattaa opetella soittaa niinku oikee kätiset....:)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)