Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Masterointiplugari
1 2 3 4
master plan
18.04.2015 11:55:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli olisi pientä tarvetta tehdä miksauksiin masterointia. Softana protools 11. Mitä plugaria olette käyttäneet ja mitä suosittelette, vai löytyykö masterointiin edes erillistä plugaria?
 
Master Plan
Antti1
18.04.2015 12:00:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

master plan: Eli olisi pientä tarvetta tehdä miksauksiin masterointia. Softana protools 11. Mitä plugaria olette käyttäneet ja mitä suosittelette, vai löytyykö masterointiin edes erillistä plugaria?
 
Nyt pitäisi vähän määritellä, että mitä se masterointi on, jota plugarilla pitäisi tehdä? Turvallinen valinta kuitenkin on Ozone, siinä on vähän kaikenlaista samassa läjässä ja ihan hyvälaatuinen koodinkäppyrä muutenkin.
 
"NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!" Hevimusaa vuodelta 2014
Megadethh2
18.04.2015 12:13:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

master plan: Eli olisi pientä tarvetta tehdä miksauksiin masterointia. Softana protools 11. Mitä plugaria olette käyttäneet ja mitä suosittelette, vai löytyykö masterointiin edes erillistä plugaria?
 
Onhan noita masterointiplugareita vaikka kuinka paljon, esim. vaikkapa iZotope Ozone, IK-Multimedia T-Racks, Brainworxin masterointipluginit, Slate FG-X... Mitä sää olet tarkkaan ottaen hakemassa? Pluginia, jolla saa sen miksauksen lytättyä lujalle, masterointi-eq:ta, masterointikompressoria?
 
Ja loppujen lopuksi se oman tekeleen masterointi vähän vie pois sitä sen masteroinnin tarkoitusta, koska masteroinnissa suurin osa ideasta on siinä, että kokenut toinen kaveri, jolla ei ole mitään tunnesidettä tai puolueellista näkemystä siitä miksauksesta korjaa ne mahdolliset virheet siitä miksauksesta mitkä ovat jääneet miksaajalta huomaamatta. Itse ainakin omia miksauksia masteroidessa käytännössä vedän vain sen miksauksen soimaan lujaa parilla GVST Gclipillä ja ilmaisella W1 limitterillä vähän lujemmalle ja säädän outputin -0.3:seen jotta klippausta ei synny. Lisäksi miksaan mun masterointiketjua vasten, jossa ei tosin mitään radikaalia kyllä tapahdu, eli erillistä masterointivaihetta ei mulla ole omissa tuotannoissa juurikaan, kunhan korjailen sitä miksausta itseään.
 
Toki aina ei ole tietenkään mahdollista lähettää sitä miksausta sinne masterointipajalle, ja näitä hommia joutuu välillä miksaajatkin tekemään ja niitä olisi hyvä osata ainakin vähän, joku Ozonen kaltainen peruspaketti voisi olla ihan passeli, tai sitten joku hyvä limitteri kuten Fabfilterin Pro-L tai Voxengo Elephant.
 
Musiikkia There is no dark side in the moon, really. Matter of fact, it's all dark.
master plan
18.04.2015 12:58:52 (muokattu 18.04.2015 17:30:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, eli tarkoitus olisi lähinnä tehdä sellaisille bändeille miksauksen jälkeen jonkinsorttista masterointia, joilla ei ole aikomusta lähettää miksausta erilliseen masterointiin.
 
Täytyypä tutustua tuohon Ozoneen.
 
Master Plan
Antti1
18.04.2015 14:58:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikäänhän ei toki estä tekemästä samoja asioita jo olemassaolevilla plugareilla. Parametrinen eq, kompura ja limitteri riittää useimpiin perustarpeisiin.
 
"NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!" Hevimusaa vuodelta 2014
Generalissimo
18.04.2015 15:03:50 (muokattu 18.04.2015 15:08:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei välttämättä kannata ozoneja alkaa ostamaan jos ei ole treenannut masterointia... Lattaa joku suositeltu ilmaisplugari limitteri, bus compressor, graafinen eq (jossa taajuusanalysaattori mielellään mukana) ja ehkä joku multiband kompura. Sitten kun noita osaa jotenkin käyttää niin kattelee tarkemmin.
 
e: Tietenkin jos kokemusta on jo niin oikeestaan mitään yhtä plugaria ei oikein taija olla joka kattais kaikenlaiset masterointitarpeet. Ozonella, Ik multimedialla ja wavesilla on hyviä plugareita josta paketti kasata, mutta tosiaan saa niitä freewarenakin...
 
Antti1
18.04.2015 15:12:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Generalissimo: graafinen eq (jossa taajuusanalysaattori mielellään mukana)
 
Mä en oo vuosiin käyttänyt graafista eq:ta yhtään mihinkään, joten ihan mielenkiinnosta utelen: onko sulla joku erityinen syy juuri graafisen käyttöön masteroinnissa?
 
"NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!" Hevimusaa vuodelta 2014
Generalissimo
18.04.2015 15:19:01 (muokattu 18.04.2015 15:19:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Mä en oo vuosiin käyttänyt graafista eq:ta yhtään mihinkään, joten ihan mielenkiinnosta utelen: onko sulla joku erityinen syy juuri graafisen käyttöön masteroinnissa?
 
En mä hirveenä ole masteroinut kun pikkusen harjotellut... tämmöselle amatöörille graafinen on mukava varsinkin jos siinä on mukana taajuusanalysaattori kun korvien lisäksi näkee mitä tapahtuu. Ei se graafinen ole mikään välttämättömyys jos osaa masteroija mutta alottelijalle voi olla ihan havainnollistava.
 
Noisy
18.04.2015 15:20:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Megadethh2: Ja loppujen lopuksi se oman tekeleen masterointi vähän vie pois sitä sen masteroinnin tarkoitusta, koska masteroinnissa suurin osa ideasta on siinä, että kokenut toinen kaveri, jolla ei ole mitään tunnesidettä tai puolueellista näkemystä siitä miksauksesta korjaa ne mahdolliset virheet siitä miksauksesta mitkä ovat jääneet miksaajalta huomaamatta.
 
Mun mielestä masterointi on jotain ihan muuta kuin miksauksen virheiden korjausta.
 
Antti1
18.04.2015 15:33:55 (muokattu 18.04.2015 15:34:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noisy: Mun mielestä masterointi on jotain ihan muuta kuin miksauksen virheiden korjausta.
 
Pitäisi ainakin olla, mutta emme elä täydellisessä maailmassa. Valitettavan usein täytyy koittaa korjailla ties mitä, varsinkin bändien omilta treenisäänitteiltä. Masterointihan on muutakin kuin audion käsittelyä, mutta tämä viestiketju taitaa keskittyä enemmänkin juuri siihen äänen muokkaamiseen.
 
"NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!" Hevimusaa vuodelta 2014
Generalissimo
18.04.2015 16:05:31 (muokattu 18.04.2015 16:06:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos jottain voi suositella, niin nämä kaksi plugaria olen ainakin testannut ja kuullostaa hyvältä ja freewarea:
 
http://bedroomproducersblog.com/2014/12/29/free-vst-plugins-2014/#nova
 
http://bedroomproducersblog.com/201 … /29/free-vst-plugins-2014/#slickhdr
 
http://bedroomproducersblog.com/2014/12/29/free-vst-plugins-2014/
 
e: Varsinkin toi nova67 on vitun hyvä, mutta se on pirun raskas plugari.
 
Danko
18.04.2015 16:18:27
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Generalissimo: http://bedroomproducersblog.com/2014/12/29/free-vst-plugins-2014/
 
Täällä taas natiivisti 11-toolsissa toimivia AAX-plugareita: http://www.pro-tools-expert.com/free-pro-tools-plug-ins-1/
 
Ainakin tuossa Meldan ilmaispaketissa on varsin päteviä dynamiikkatyökaluja sekä eq. http://www.meldaproduction.com/plug … s/product.php?id=MFreeEffectsBundle
 
"Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903
Kalmo
18.04.2015 17:21:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Generalissimo: Ei välttämättä kannata ozoneja alkaa ostamaan jos ei ole treenannut masterointia... Lattaa joku suositeltu ilmaisplugari limitteri, bus compressor, graafinen eq (jossa taajuusanalysaattori mielellään mukana) ja ehkä joku multiband kompura. Sitten kun noita osaa jotenkin käyttää niin kattelee tarkemmin.
 
e: Tietenkin jos kokemusta on jo niin oikeestaan mitään yhtä plugaria ei oikein taija olla joka kattais kaikenlaiset masterointitarpeet. Ozonella, Ik multimedialla ja wavesilla on hyviä plugareita josta paketti kasata, mutta tosiaan saa niitä freewarenakin...

 
Plugarin nimi on Ozone ja firman nimi Izotope. Jos yhtä ainoaa plugaria pitäisi suositella, niin nimenomaan aloittelijalle omasta mielestäni Ozone, koska sen presetit ovat niin hyviä, ja niitä on niin paljon, että niitä tutkimalla ja analysoimalla pääsee jyvälle siitä, mitä milläkin osatoiminnolla (EQ, kompressio, limitteri jne) tehdään kuultuun tulokseen pääsemiseksi. Lisäksi Izotopen ilmainen masterointiopas on ihan hyvää luettavaa aloittelijalle, vaikkei Ozonea käyttäisikään. Tosin, kysyjä ei maininnut budjettiaan.
 
Erillisten, etenkin laadultaan vaatimattomien freeware-plugareiden kanssa (onhan ilmaisia hyviäkin, ilman muuta) kanssa voi mennä iäisyys opetellessa, etenkin, jos monitorointipuoli ei ole kunnossa. Jos ei ole akustoitua tilaa ja hyviä kaiuttimia, joutuu väkisinkin käyttämään kymmeniä tunteja siihen, että kuuntelee tuotoksiaan eri ympäristöissä, autossa, olohuoneen stereoissa, boomboksilla, kaverin stereoilla, MP3:ksi muutettuna kuulokkeilla jne.
 
Aloittelijalle voi olla joltinenkin shokki, kuinka vaikeaa on tuottaa äänite, joka kuulostaa hyvältä joka paikassa, ja kuinka totaalisen surkealta PC:n kuulokkeissa suht. hyvältä soundaava biisi voi kuulostaa jossain muualla.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
PJS
18.04.2015 17:45:59
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalmo: Plugarin nimi on Ozone ja firman nimi Izotope. Jos yhtä ainoaa plugaria pitäisi suositella, niin nimenomaan aloittelijalle omasta mielestäni Ozone, koska sen presetit ovat niin hyviä, ja niitä on niin paljon, että niitä tutkimalla ja analysoimalla pääsee jyvälle siitä, mitä milläkin osatoiminnolla (EQ, kompressio, limitteri jne) tehdään kuultuun tulokseen pääsemiseksi. Lisäksi Izotopen ilmainen masterointiopas on ihan hyvää luettavaa aloittelijalle, vaikkei Ozonea käyttäisikään. Tosin, kysyjä ei maininnut budjettiaan.
 
Erillisten, etenkin laadultaan vaatimattomien freeware-plugareiden kanssa (onhan ilmaisia hyviäkin, ilman muuta) kanssa voi mennä iäisyys opetellessa, etenkin, jos monitorointipuoli ei ole kunnossa. Jos ei ole akustoitua tilaa ja hyviä kaiuttimia, joutuu väkisinkin käyttämään kymmeniä tunteja siihen, että kuuntelee tuotoksiaan eri ympäristöissä, autossa, olohuoneen stereoissa, boomboksilla, kaverin stereoilla, MP3:ksi muutettuna kuulokkeilla jne.
 
Aloittelijalle voi olla joltinenkin shokki, kuinka vaikeaa on tuottaa äänite, joka kuulostaa hyvältä joka paikassa, ja kuinka totaalisen surkealta PC:n kuulokkeissa suht. hyvältä soundaava biisi voi kuulostaa jossain muualla.

 
Ylipäätään masteroinnista lienee turhaa puhua jos kuuntelupuoli ei oo kunnossa. Huolimatta siitä et mitä plugareita käyttää.
 
"Constantly choosing the lesser of two evils is still choosing evil."
master plan
18.04.2015 18:17:36 (muokattu 18.04.2015 18:18:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuuntelupuoli on ihan kunnossa. Mitäs sanotte wavesin Masters -paketista? Onko käyttökokemuksia?
 
Master Plan
Antti1
18.04.2015 19:12:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

master plan: Kuuntelupuoli on ihan kunnossa. Mitäs sanotte wavesin Masters -paketista? Onko käyttökokemuksia?
 
Mä en pistäisi siihen rahojani kiinni, mun mielestä siinä ei ole edes tuon alennussumman arvosta laatua. Kyllä niilläkin saa tehtyä, mutta omaan mieleen noi ei ole hyviä työkaluja. Fiilisjuttuja melko pitkälti.
 
"NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!" Hevimusaa vuodelta 2014
Kalmo
18.04.2015 19:27:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osaavallekin, jolla on kuuntelupuoli kunnossa, ensimmäinen suositukseni olisi Ozone.
Hinta/laatusuhde on vain helkkarin hyvä.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
master plan
18.04.2015 19:35:22 (muokattu 18.04.2015 19:37:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Mä en pistäisi siihen rahojani kiinni, mun mielestä siinä ei ole edes tuon alennussumman arvosta laatua. Kyllä niilläkin saa tehtyä, mutta omaan mieleen noi ei ole hyviä työkaluja. Fiilisjuttuja melko pitkälti.
 
Oletko käyttänyt tuota wavesin mastersia? Muistin juuri, että kaveri joskus teki Wavesin C4 ja L2 plugareilla masteroinnin omaan miksaukseen ja siitä tuli ihan hyvä.
 
Master Plan
Antti1
18.04.2015 19:46:44 (muokattu 18.04.2015 19:48:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

master plan: Oletko käyttänyt tuota wavesin mastersia? Muistin juuri, että kaveri joskus teki Wavesin C4 ja L2 plugareilla masteroinnin omaan miksaukseen ja siitä tuli ihan hyvä.
 
En tolleen könttänä pelkästään noita, mutta jokaista noista erikseen kylläkin. Niistähän saa ladattua demon testiin, jos haluaa testata. Kannattaa hyödyntää jokatapauksessa, jos vain on mahdollista, mietit sit ihan mitä tahansa vaihtoehtoa.
 
Jos pitäisi valita yksittäiset plugarit noiden tilalle, niin L2 korvautuisi A.O.M. Invisible Limiterillä, Linear Phase EQ korvautuisi Melda MDynamicEq:lla ja monialuekompuroita mä en käyttäisi lainkaan. Oikeastaan toi Meldan plugari ajaa senkin asian melkolailla, jos tarvetta dynamiikan taajuuskaistakohtaiselle viilaamiselle on. Tohon lisäksi joku hyvä kompura, niin on paketti melkolailla kasassa. Tai sitten juuri vaikka se Ozone, jossa on muitakin asioita samassa paketissa.
 
Vaikka nyt Ozonea mainostankin, niin mä en itse sitä kuitenkaan käytä. Ihan vaan siitä syystä, että multa löytyy vastaavat työkalut erillisinä ja vähän vielä enemmänkin valinnanvaraa. Ei se Ozone siis mikään audiomaailmaa mullistava juttu ole, mutta hintaansa nähden kattava paketti käyttökelpoista kamaa.
 
E: Mutta mä esitän nyt asian niin päin, että puuttuuko Pro Toolsista jotain, jonka vuoksi et saa tehtyä haluamiasi asioita jo olemassaolevilla plugareilla?
 
"NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!" Hevimusaa vuodelta 2014
master plan
18.04.2015 19:56:27 (muokattu 18.04.2015 20:39:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: En tolleen könttänä pelkästään noita, mutta jokaista noista erikseen kylläkin. Niistähän saa ladattua demon testiin, jos haluaa testata. Kannattaa hyödyntää jokatapauksessa, jos vain on mahdollista, mietit sit ihan mitä tahansa vaihtoehtoa.
 
Jos pitäisi valita yksittäiset plugarit noiden tilalle, niin L2 korvautuisi A.O.M. Invisible Limiterillä, Linear Phase EQ korvautuisi Melda MDynamicEq:lla ja monialuekompuroita mä en käyttäisi lainkaan. Oikeastaan toi Meldan plugari ajaa senkin asian melkolailla, jos tarvetta dynamiikan taajuuskaistakohtaiselle viilaamiselle on. Tohon lisäksi joku hyvä kompura, niin on paketti melkolailla kasassa. Tai sitten juuri vaikka se Ozone, jossa on muitakin asioita samassa paketissa.
 
Vaikka nyt Ozonea mainostankin, niin mä en itse sitä kuitenkaan käytä. Ihan vaan siitä syystä, että multa löytyy vastaavat työkalut erillisinä ja vähän vielä enemmänkin valinnanvaraa. Ei se Ozone siis mikään audiomaailmaa mullistava juttu ole, mutta hintaansa nähden kattava paketti käyttökelpoista kamaa.
 
E: Mutta mä esitän nyt asian niin päin, että puuttuuko Pro Toolsista jotain, jonka vuoksi et saa tehtyä haluamiasi asioita jo olemassaolevilla plugareilla?

 
No vähän vaikea selittää, muistan ainakin, että noilla Wavesin plugareilla, joita kaveri käytti, niin miksauksestani tuli hieman"isomman" kuuloinen. Ja, toki kun miksaukseni olen lähettänyt oikeille masteroijille, niin lopputulos on ollut sama "isomman" kuuloinen. En tiedä saitko yhtään ajatuksestani kiinni, mutta en nyt ainakaan nykyisistä protoolsin plugareista ole löytänyt vastaavia. Voi olla toki osaamisessakin syy:)
 
Master Plan
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «