Muusikoiden.net
26.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kannattaako päivittää vanhaa alottelijakitaraani?
1
Fosse
17.04.2015 19:48:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heipä hei te kaikki kokeneemmat kitaristit, jotka olette toivottavasti jotenkin perehtyneet kitaroiden elektroniikan ja puumatskun sielunelämään!
 
Ostin kahdeksan vuotta sitten 170€ Yamahan stratomallisen aloittelijakepukan ja nyt, kun pari vuotta takaperin ostin laadukkaan seiskakielisen, olen huomannut kuinka surkea soundi rakkaassa yamahassani oikein onkaan. Nyt minua kiinnostaisi taas saada kunnon 6-kielinen biiseihin, missä ei tarvitse sitä seitsemättä kieltä ja mietin, kannattaako tuota vanhaa Yamahaa päivittää uusilla mikeillä (ja ehkä tremolon tilalle kiinteä talla jne.) vai onko tällainen rahan hukkausta.
 
Yamahani on siis mikki-line-upiltaan mallia HSS (kuolannut humbuckeriksi SD:n nazgulia). Enää en löydä täsmälleen saman mallin tietoja, mutta vastaavan uuden mallin kroppa on Yamahan sivuilla sanottu olevan agathista tai natopuuta. Kitara itsessään on jumalattoman kevyt ja kroppaa koputellessa kaikuu kovasti resonoiden kieliin, kun taas 7-kielinen Schecterini ei kumise lainkaan ja painaa paljon.
 
Esityskäytössä (mitä ajatellen yleensä kitaran specsit pohditaan) soittelen kaikkea kevyaestä rockista moderniin kevyempään metalliin post-hardcore varmaan rankimpana genrenä, mihin olen livenä koskenut. Djenttiäkin tulee harrastettua, mutta tuskin koskaan livenä, ainakaan ilman seitsemättä kieltä. Mutta siis tällaiseen laajahkoon soundiin pitäisi keppini soveltua.
 
Toivoisin asiantuntevia kommentteja ihmisiltä, jotka ovat kokeneita tai teoreettisesti valveutuneita asian suhteen. Itse olen kitaraa soittanut tosiaan sen kahdeksan vuotta, mutta elektroniikkaan ja erityisesti puun laatuun hävyttömän vähän olen perehtynyt.
 
gazorlac
17.04.2015 20:12:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä varmaan olisi hyödyllistä tietää minkä mallinen se sun Yamaha on. Esim. Pacificat on hemmetin hyviä keppejä hintaansa nähden.
 
Itse kuitenkin lähtisin varmaan ostamaan uutta kitaraa. Ja tässä aika oleellista olis tietää sun budjetti. Tästä lonkalta tietämättä budjettia voisin suositella Schecterin C-1 plussaa. Mulla on ollu nyt n. 3 vuotta luottokeppinä tuo ja ei ole kertaakaan pettänyt. Helvetin mukavan tuntunen kaula omaan käteen, vakiomikit on hyvät ja taittuu sieltä jazzista heviin, jämäkän tuntuinen ja hyvin viimeistelty.
 
Näyttäis olevan torillakin just nyt yks: http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=995248
 
Fosse
17.04.2015 20:21:13 (muokattu 17.04.2015 20:56:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jäi tuosta kitaran esittelykappaleesta pois, mutta aiemmin mainitsin, että stratocasterihän tuo on. Pacificat vissiin nykynen vastaava, kun sillon ei Yamahalla tollasia selkeitä merkkejä ollut.
 
Ja siis jos päätän, etten tätä lähde parantelemaan, niin ihan reippaasti heitän budjetin kohti taivasta ja seuraava keppi tulee maksamaan n. 600€. Tässä vaan pääsisi mahdollisesti alle 300€, mutta kannattavuushan tässä on se kysymys.
 
Joissakin kansainvälisillä foorumeilla toiset antoivat jotain selitystä, kuinka puu (melko vähänlaisesti) vaikuttaa soundiin, ja toiset taas eivät juurikaan kokeneet sen tekevän ihmeitä.
 
73nd3r
17.04.2015 21:20:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J-O-S sillä puulajilla on jotain merkitystä soinnille, niin sun kepukka on jo niin sopivasti aukisoitettu että se kyllä korvaa kaiken ;)
 
Pääasiahan on, että modauspohjana on kitara, joka pitää vireensä ja pysyy säädöissään, plus että se on just sinulle sopiva soitettava edelleen, vaikka aloitteluun sen hankitkin.
Jos nämä tuntomerkit osuu niin modaamaan, jos ei niin uuden hankintaan.
 
HSS mikitys on jo ihan standardikytkennöillä helekatan monipuolinen mikkisatsi, ja sitä voi vielä duunata erilaisilla tsydeemeillä: puolituksia, sarja/rinnanvirityksiä, treblebleedejä, TBX/MBX boosteja jne; ihan taidon, kukkaron ja mielikuvituksen mukaan.
 
hallu
17.04.2015 21:36:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pistä vaan uudet mikit ja sen tremolon sä voit vaikka kiilata paikoilleen, niin ei tartte alkaa tallaosastoa vaihtamaan. Mikit on ihan turvallinen kokeilla vaihtaa kun nehän voi torilla myydä eteenpäin jos ei miellytäkään. Jos Yamahasi muuten istahtaa mukavasti näppeihin niin uusilla mikeillä ja hyvillä säädöillä saat siihen kyllä uutta eloa. Muutakin elektroniikkaa siellä konehuoneessa voi päivittää jos tuntuu tarpeelliselta. Ennen kaikkea muista säätää ne mikit hyvälle korkeudelle, niin alkaa toimimaan. Niin ja ennen kuin alat niitä vaihtamaan, niin selvitä itsellesi mikä siinä yamahan soundissa täsmälleen ottaen on vikana, että osaat korjata sitä oikeaan suuntaan.
 
Olisipa jo kevät
WanhaWetäjä
18.04.2015 15:09:20
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Päivitin oman "aloittelija" kitarani eli n 200€ maksaneen Yamaha Pacifican Seymour Duncanin hurinattomilla mikeillä, siis sama setti muuten eli HSS...kitara parani heti
huomattavasti kun häiriöt sai veke, ko kepin sähköpuoli vielä varuiks häiriösuojattiin kun oli jotain napsumista eli staattista sähköä.
 
Laitoin palan vaahtomuovia jousikoteloon, sillä sai mukavasti pois pikku resonoinnit joita tuli selkeesti jousista.
 
Ko remppa kustansi 340€ eli jos tuohon vielä laittaisi uuden tallan,virittimet ja satulan niin kepille tulis hintaa reilusti yli 600€.
 
Jos Pacifica miellyttää niin ehkä kandeis kattella noita "lippulaiva" malleja mieluummin kuin modata vanhaa, ite olisin tehnyt noin mutta kun ei noita parempia malleja saa vasurina.
 
http://kitarablogi.com/2012/06/15/testipenkissa-yamaha-pacifica-611h/
 
https://www.youtube.com/watch?v=JU7D50ER7g8
 
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «