Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Fanned Frets
1
Hillboy
07.04.2015 00:08:17
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tervehdys toverit !
 
Onko jengillä kokemusta / omistatteko moisia härveleitä ? Meitsiä kuumottelee ihan uskomattomasti fanned fret seiskana..
 
.. mmutta ei ! Ei heviin tai sellaseen matskuun vaan ihan kaikenlaiseen veivaamiseen, jazz ja blues kontekstina enimmäkseen. Haaveissa olis instrumentti, jossa olis laaja rekisteri (siksi seiska, kasi on liian iso pala purtavaksi) ja tatsi (kielten jännitys) olis lähes samanmoinen kaikilla kielillä. Tollaseen hyvät puut ja vintage henkiset mikit nii johan vois potkia.
 
Skaalojen mitat vaan mietityttää..
 
Mikä olis osava viuhka kielille. 25,5" seiskat joilla oon soittanu on ollu B-kielen osalta ihan uskomattomia lerppuja jo standardivireessä, eli alakielellä pitäs olla enemmän mittaa. PRS on ollu meitsin työkalu jo useemman vuoden ja se jotenki sopii käteen. Sen ajatuksen ympärille oon ajatellu sommitella kitaran.
 
Kysymys kuuluukin: Kuulostaako 24,5-26" tai 25-26,5" viuhkat järkeviltä. Vai pitäskö viuhkaa olla enemmän ? Ton lyhemmäksi en skaalaa tahdo (diggaan jämäkästä tatsista), mutta voisko alakielellä olla enemmänkin mittaa ? Vireenä perus E tai mahd paikoin Eb.
 
Kiitos mietteistänne jo etukäteen !
 
-L
 
ps. Jos joku haluaa tarjota pieneen koeajoon omaa viuhkaraansa, oon kuulolla ;)
 
"Mun vasen käsi on vitun huono! Sama kun soittasin kullillani..." - Ville
Kefiiri
07.04.2015 07:32:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sopivaan viuhkamaisuusmäärään en osaa ottaa kantaa, mutta eikö liian lerpun kielen voi aina vaihtaa paksumpaan?
 
En ole musiikin asiantuntija.
basisti1971
07.04.2015 09:33:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Kefiiri: ...mutta eikö liian lerpun kielen voi aina vaihtaa paksumpaan?
 
Basisti voi (ja vaihtaa), kitaristi jostain käsittämättömästä syystä ei.
(Raja tosin basistillakin tulee jossain kohtaa vastaan, yli .175 kielet ovat yhä hivenen hankalasti saatavissa, ainakin täällä meillä.)
 
Kyseessä ei ole tälläkään kertaa edes MUTU, tästä on kerran tahi kaksi kitaristien kanssa keskusteltukin vuosien saatossa.
 
Syyt miksi näin ei voi tehdä vaihtelevat sitten hilpeästä surkuhupaisaan.
 

 
T:Samuli
 
Hillboy
07.04.2015 11:03:43 (muokattu 07.04.2015 11:09:16)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Sopivaan viuhkamaisuusmäärään en osaa ottaa kantaa, mutta eikö liian lerpun kielen voi aina vaihtaa paksumpaan?
 
Voihan sen vaihtaa, mutta muhjuksi menee. Ei yli viiskybästä kieltä vaan oo tehty soimaan kunnolla normaalilla sähkökitaran skaalalla..
 
e: Sama homma perus 5-kielisissä bassoissa. 34" skaala ja perus 5k-setti - tuhoontuomittu yhdistelmä. Sitten kun kielellä on tarpeeksi mittaa poikkisuuntaan, selkeys on jo ropissut kelkasta. 35" skaala auttaa jo paljon, sitten voi jo vipata sisään vähän paksummankin kielen
 
"Mun vasen käsi on vitun huono! Sama kun soittasin kullillani..." - Ville
Kefiiri
07.04.2015 11:10:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Okei, myönnän olevani suurpiirteisempi... itselle kelpaa 52 E-kieli perus Gibson skaalalla... ihan soittotatsin takia tykkään vähän jämymmästä.
 
En ole musiikin asiantuntija.
Laulava Kylätohtori
07.04.2015 11:15:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hillboy: Voihan sen vaihtaa, mutta muhjuksi menee. Ei yli viiskybästä kieltä vaan oo tehty soimaan kunnolla normaalilla sähkökitaran skaalalla..
 
Jaa ei vai? Kyllä 52 E-kieli minusta ihan hyvin toimii...?
 
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
J.Nikkanen
07.04.2015 11:20:49 (muokattu 07.04.2015 11:23:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hillboy: Voihan sen vaihtaa, mutta muhjuksi menee. Ei yli viiskybästä kieltä vaan oo tehty soimaan kunnolla normaalilla sähkökitaran skaalalla..
 
e: Sama homma perus 5-kielisissä bassoissa. 34" skaala ja perus 5k-setti - tuhoontuomittu yhdistelmä. Sitten kun kielellä on tarpeeksi mittaa poikkisuuntaan, selkeys on jo ropissut kelkasta. 35" skaala auttaa jo paljon, sitten voi jo vipata sisään vähän paksummankin kielen

 
Ei voi muuta sanoa kuin hattua nostaa.
 
edit: Ei hemmetti, ja mihinköhän munstaan tää nyt oikein perustuu? Omat kokemukset kun ovat juurikin päinvastaisia. Toki, tatsi vaikuttaa tähänkin asiaan. Mikä toimii yhdellä ei välttämättä toimi toisella.
 
edit2: Sori OT.
 
Hillboy
07.04.2015 14:21:26
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Okei, myönnän olevani suurpiirteisempi... itselle kelpaa 52 E-kieli perus Gibson skaalalla... ihan soittotatsin takia tykkään vähän jämymmästä.
 
Okei, ehkä yleistin liikaa. Mulla on tuota 50-luokkaa Ala-E:t pärsseissä.. ollu ajoittain jopa 56 jos on droppailtu mut jotenkin alakielten saundi vaan muuttuu aika jytinäksi. Archtopissa toisaalta on jämymmät (12), ja hiotut = helvetin bassokas, mutta tossa jazzkontekstissa se toimii.. jättää sitten alakielet järjestään soittamatta kun pianistin kanssa /isommalla bändillä soittelee.
 
Tässä on kyllä lievä ristiriita, myönnän. Diggaan jämäkästä tatsista, mutta pelkän tatsin takia en SRV-henkisiä kaapeleita kitaraani viritä.. selkeys kärsii liikaa.
 
"Mun vasen käsi on vitun huono! Sama kun soittasin kullillani..." - Ville
Kefiiri
07.04.2015 14:40:06 (muokattu 07.04.2015 14:40:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin no kyllä minäkin ruuvaan mikit bassopuolelta alemmas ja vahvarista bassot hyvin niukalle... liikaa jymyä paksuista kielistä tuleekin jos sitä ei jollain konstilla hillitse.
 
En ole musiikin asiantuntija.
Snapo
07.04.2015 14:59:13 (muokattu 07.04.2015 15:00:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Melkein voisin väittää perstuntumalla että tatsissa ja soundissa on eroa kun verrataan ohutta kieltä pitkällä skaalalla vs. paksua kieltä lyhyellä skaalalla. Mistä moinen määrä vihaa kun eihän tässä mistään djentdjentistä oltu puhumassa vaan m.net-hyväksytyistä tyylilajeista blues ja jazz :D
 
"Mitään hyödyllistä tietoa musiikista tai soittimista täältä tuskin oppii, mutta kielioppi väännetään kuntoon vaikka väkisin."
varpio
07.04.2015 18:46:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hillboy: Tässä on kyllä lievä ristiriita, myönnän. Diggaan jämäkästä tatsista, mutta pelkän tatsin takia en SRV-henkisiä kaapeleita kitaraani viritä.. selkeys kärsii liikaa.
 
Eikö SRV-henkilöllä ollut tarpeeksi selkeä saundi? Ei kai sitten.
 
Hillboy
07.04.2015 19:56:02
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

varpio: Eikö SRV-henkilöllä ollut tarpeeksi selkeä saundi? Ei kai sitten.
 
Dziizes.. sanoinko mä niin ?
 
Tästä on nyt jotenkin tulossa meitsin silmissä enemmän kielten paksuuksiin liittyvä keskustelu kuin multiskaalaisiin liittyvää pohdintaa joka mulla oli tässä ajatuksena. Kielten paksuus on tietenkin vaikuttava tekijä, mutta skaalan pituus - kielen paksuus - viritys - soittajan sormet - tatsi (- vahvistin - plektra - polkusimet - etc - etc.. ) -> saundi - kombinaatiossa se on vain osa koko kuvasta.. niinkuin on skaalan pituuskin. Kitaran (ja minkä tahansa) saundiin ja sen muodostumiseen liittyy niin helkutisti kaikkea, että varmaan valtaosan mielestä tällanen skaalapohdiskelu menee täysin ohi sektorista. Se on kunkin oma asia, miten tän haluaa nähdä, mutta ite oon viime aikoina pohtinu asiaa tältäkin kantilta. Jos jollakulla on heittää tähän jotain kättä pidempää, kokemukseen, luettuun tai vaikka siihen matalikkojen kalalajiin perustuvaa ajatusta, antaa palaa !
 
Miettikääpä vaikka harppua, flyygeliä tai pystypianoa.. Kielet ei oo saman mittasia kaikki. Johtuen jo vaikkapa siitä, ettei niitä paksuimpia vaijereita sais muuta kumisemaan kuin vaimennettu gongi jos niillä ei olis melkoisesti enemmän mittaa kuin ylärekisterin kielillä. Tietty.. mittakaava on eri, mutta periaate on sama.
 
Peace and Love kanssakitaristit !
 
-L
 
"Mun vasen käsi on vitun huono! Sama kun soittasin kullillani..." - Ville
varpio
07.04.2015 20:07:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hillboy: Dziizes.. sanoinko mä niin ?
 
Ei mutta sitähän se vähän implikoi. Paksu kieli sinällään ei tee saundista epäselkeää, vaan kuten sanoit vaikuttaa siihen moni muu asia, kuten mensuuri. Käsitykseni mukaan Gibson-mensuurilla 10-52-kielet ovat standardivireessä hieman jämäkämmät (eli aiheuttavat kaulalle enemmän vetoa) kuin 9-46-kielet Fender-mensuurilla (samassa vireessä ollen sen). Sen ohuemmiksi ei usein ole tolkkua mennä, paksummiksi voi jos tykkää jämäkämmästä tai matalammasta vireestä, mutta ei siitä minusta heti yksiselitteisesti epäselkeämpää saundia tule. Vahvarissa on monella se alataajuuspotikka joka kannattaa usein ruuvata alhaiseksi.
 
GiovanniDiRondo
07.04.2015 20:26:17
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän multiscale-kitaroilla on oma kannattajakuntansa ja varsinkin seiskailijat hamuavat tähän suuntaan. Säteittäisiä nauhoja sanovat ergonomisemmiksi, ja sointivärin virheitä on myös multiskaalaisessa vähemmän valmistajien mukaan.
 
2 tuuman kompensaatio kitaran äänialassa on kyllä melko vähäinen, ja jos se on suurempi, voi tuo saumakohta jossa siirrytään päällystämättömistä kielistä punottuihin, muuttua tosi kummalliseksi, ja tuleehan ainakin alimmista nauhoista sitten todella leveitä.
 
Humppa-Pappa
17.04.2015 12:16:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.thomann.de/fi/ibanez_rg_7_fanned_fret_iron_label.htm
 
Ibanezilta tuli näköjään tollanen, johon saattaisi jopa olla varaa.
 
Ze Kink
17.04.2015 13:28:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on tuollainen: http://avbasses.cz/AVGS-8MSAS.html
 
Mitähän muuta oikein sanoisin, kuin että toimii mainiosti. Mulla on seiskassa 27" skaala, joten menin sitten reilusti pitempään suuntaan tuon suhteen. Näin jälkikäteen voin sanoa, että 25.5"-28" olisi ollut aivan riittävä ja varmaan vähän kitaramaisempi soittaa; omaan käteen tuo sopii hyvin, mutta joidenkin tuota testanneiden mielestä nauhavälit ovat vähän turhankin isot. Mikäli hommaan jossain vaiheessa toisen kasin, hommaan kuitenkin varmaan siihen lyhyemmän skaalan.
 
Ihan alku vaatii ehkä vähän totuttelua, kun otelautaa katsoessa sormet meinaa hakeutua vääriin paikkoihin. Itse totuin kuitenkin tosi nopeasti. Saundin puolesta alakielet tuossa mun kitarassa on melko Bass VI -henkiset, mikä oli juuri se mitä hainkin. Alakielenä mulla on ollut 075, joka on saundin ja jännitteen puolesta sopiva. Bassokielikin tuohon pitäisi säätöjen puolesta kai sopia (kielen läpivientireikä B- ja F# -kielille on porattu isommaksi), mutta saundin puolesta karsastan niitä. Bassokielet on kai rakennettu vähän eri tavalla (paksumpi ydinlanka tms.), joten soivat yleensä tummemmin ja "mutaisemmin" mikä ei oikein ole mun mieleen kitarahommissa.
 
"If by noise you mean uncomfortable sound, then pop music is noise to me" -Masami Akita | Aberrant Vascular
Heroooh
18.04.2015 22:59:33
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on vielä vähän aikaa tuo Sabre käytössä. Alunperin multiscalet suunniteltiin ergonomian takia mutta hevijantterit keksivät että nuilla voi möyhötä selkeemmin. Ideahan oli käytössä muistaakseni jo 70 luvulla jazz kitaristien keskuudessa.
 
Pidän itse ff kitaroista mukavuuden takia, soittaminen on helpompaa ja luontevampaa. Soundissa ff kuuluu mielestäni lisääntyneenä selkeytenä ja kirkkautena. Ei siis tele tyylisenä jääpiikkinä vaan soundiin tulee jotenkin lisää ilmaa ja tilantuntua. Suosittelen kokeilemaan!
 
https://soundcloud.com/emil-selin
machinehead72
21.04.2015 11:08:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itseä kiinnostaisi 6- kielinen FF, ainakin testausmielessä.. Onko kenelläkään tietoa löytyykö mistään tuollaisía halvemman hintaluokan pelejä?
 
https://soundcloud.com/machinehead72 --> Pohojanmaan räkäsintä röck n rollia!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «