Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Miksi kitarat tehdään vaikeaksi soittaa?
1 2 3
Mixer
13.04.2015 22:25:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heips,
 
Mietiskelin seuraavien videoiden pohjalta:
 
https://youtu.be/_ydJ81jemeI?t=3m23s
 
https://youtu.be/kDyZY-6T43s?t=3m34s
 
https://youtu.be/jXbsgMuwFMw?t=1m20s
 
Tiluttajilla näyttää olevan vaikeuksia päästä ylemmille nauhoille. Miksi näin on? Miksi kitarassa täytyy olla vaikeasti saavutettavissa olevia nauhoja? Kenen tarkoitusta tämä palvelee?
 
Gary the pine
13.04.2015 22:34:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Otsikkoon liittyen
 
https://www.youtube.com/user/DirtyAssa/videos
 
Ite tiluttamiseen tahi ylimpien nauhojen saavutettavuuteen tää ei liity mitenkään, mutta voi jatkaa sitä soittamisen vaikeuden pohdiskelua näiden äärellä.
 
Luomisen tuska on ainakin kova.
 
Tulin, näin, paskoin housuun.
zedder
13.04.2015 22:47:18 (muokattu 13.04.2015 22:48:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisiko niin että moni nykyisinkin suosiossa oleva kitaramalli (esim. Les Paul ja Stratocaster) periytyy ajoilta jolloin kitaraa soitettiin nätisti tuolilla istuen. Istuessa kun ei juurikaan haittaa edes Les Paulin kaulan ja rungon vaikeasoittoinen risteyskohta. Tuohon aikaan ei kenties nähty ihan kauheasti tarvetta ylänauhatiluttamiselle noin yleensäkään. Puristit taas estävät tiettyjen arvokkaiden soitinmallien parantelua jossakin määrin.
 
Nimim. Tahtoo perinteisen näköisen mutta järkevän hintaisen Gibson Les Paul Axcessin...
 
Jokaisella on oikeus kieltäytyä aikuisten kitaroista.
hallu
13.04.2015 22:50:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mixer: Heips,
 
Mietiskelin seuraavien videoiden pohjalta:
 
https://youtu.be/_ydJ81jemeI?t=3m23s
 
https://youtu.be/kDyZY-6T43s?t=3m34s
 
https://youtu.be/jXbsgMuwFMw?t=1m20s
 
Tiluttajilla näyttää olevan vaikeuksia päästä ylemmille nauhoille. Miksi näin on? Miksi kitarassa täytyy olla vaikeasti saavutettavissa olevia nauhoja? Kenen tarkoitusta tämä palvelee?

 
Ensinnäkin kitara on aina kompromissi monessakin mielessä. En tiedä yhtäkään kitaraa jossa nauhoja olisi tehty vaikeapääsyisiksi. Jos sinne on vaikea päästä, niin se on hinta joka maksetaan jostakin muusta ominaisuudesta. Jokainen soittaja sitten hakee sen itselleen sopivan kompromissin tai sahaa kitaransa piloille.
 
On olemassa myös sellainen näkökulma, että jos soittajalle jokin asia on vaikeaa (vaikkapa ylänauhoille pääsy), niin se ei ole välttämättä kitaran vika, vaan soittaja voi tehdä jotakin väärin (esimerkiksi yrittää soittaa liian nopeasti). Itse olen saanut monet musiikilliset jutut toimimaan paljon paremmin ihan sillä että soitan ne hitaammin..... tai en ainakaan yritä soittaa nopeammin kuin pystyn;-).
 
Olisipa jo kevät
hallu
13.04.2015 22:54:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zedder: Olisiko niin että moni nykyisinkin suosiossa oleva kitaramalli (esim. Les Paul ja Stratocaster) periytyy ajoilta jolloin kitaraa soitettiin nätisti tuolilla istuen. Istuessa kun ei juurikaan haittaa edes Les Paulin kaulan ja rungon vaikeasoittoinen risteyskohta. Tuohon aikaan ei kenties nähty ihan kauheasti tarvetta ylänauhatiluttamiselle noin yleensäkään. Puristit taas estävät tiettyjen arvokkaiden soitinmallien parantelua jossakin määrin.
 
Nimim. Tahtoo perinteisen näköisen mutta järkevän hintaisen Gibson Les Paul Axcessin...

 
Kuunteleppa joskus huviksesi vaikkapa sen Les Paulin itsensä soittoa, niin huomaat että kyllä sinne ylänauhoille mentiin silloinkin ja vauhdilla:-D. mutta onhan noista kitaroita nykyisin joissa tuo kaulaliitos on tehty sulavemmaksi. Mulla on esimerkiksi tuo Carvin jossa ei varmasti ole vaikea päästä ylänauhoille edes vauvalla.
 
Olisipa jo kevät
zedder
13.04.2015 22:57:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Kuunteleppa joskus huviksesi vaikkapa sen Les Paulin itsensä soittoa, niin huomaat että kyllä sinne ylänauhoille mentiin silloinkin ja vauhdilla:-D. mutta onhan noista kitaroita nykyisin joissa tuo kaulaliitos on tehty sulavemmaksi. Mulla on esimerkiksi tuo Carvin jossa ei varmasti ole vaikea päästä ylänauhoille edes vauvalla.
 
Erittäin pikaisesti aiheeseen perehdyttyäni: Melkein joka kuvassa jonka Googlesta löytää hän näyttää soittelevan jakkaralla istuen.
 
Jokaisella on oikeus kieltäytyä aikuisten kitaroista.
JaaGeRMaisTeR
13.04.2015 23:29:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zedder: Olisiko niin että moni nykyisinkin suosiossa oleva kitaramalli (esim. Les Paul ja Stratocaster) periytyy ajoilta jolloin kitaraa soitettiin nätisti tuolilla istuen. Istuessa kun ei juurikaan haittaa edes Les Paulin kaulan ja rungon vaikeasoittoinen risteyskohta. Tuohon aikaan ei kenties nähty ihan kauheasti tarvetta ylänauhatiluttamiselle noin yleensäkään. Puristit taas estävät tiettyjen arvokkaiden soitinmallien parantelua jossakin määrin.
 
Nimim. Tahtoo perinteisen näköisen mutta järkevän hintaisen Gibson Les Paul Axcessin...

 
Kysy amfilta hintaa tuolle lessukan modaamiselle.
 
MusikMan
13.04.2015 23:32:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zedder: Erittäin pikaisesti aiheeseen perehdyttyäni: Melkein joka kuvassa jonka Googlesta löytää hän näyttää soittelevan jakkaralla istuen.
 
Tsekkaapa esim. juutuupista Lester yhdessä vaimonsa Mary Fordin kanssa esiintymässä 50-luvun alun TV-esiintymisissä. Lester vetää miehekkäästi seisoen ja meno on aivan mahtaa. Esim. How High The Moon tai Tiger Rag. Oman aikansa tiluttaja isolla T:llä.
 
"People are more violently opposed to fur than leather because it's safer to harass rich women than bikers."
Smoked
14.04.2015 08:15:40 (muokattu 14.04.2015 08:28:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä ainakin mulle SG on ylivoimanen tässä mielessä. En tosin koskaan tiluta, mutta tulee soitettua paljon sointuja tuolta ylhäältä.
 
Niin siis hyvällä tavalla ylivoimanen.
 
"Musiikkini on oikeasti parempaa, kuin miltä se kuulostaa!"
basisti1971
14.04.2015 09:22:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Mixer: Tiluttajilla näyttää olevan vaikeuksia päästä ylemmille nauhoille. Miksi näin on? Miksi kitarassa täytyy olla vaikeasti saavutettavissa olevia nauhoja? Kenen tarkoitusta tämä palvelee?
 
Kysymyksenasettelustasi ei välttämättä aukea onko ihmetyksen aiheena kitaran ergonomian puutteet vai ylärekisteristä soittamisen tarve?
 

 
Kitara on koko historiansa ajan ollut äpärän lapsipuolen asemassa.
 
Halpa ja yksinkertainen, hankalasti kuljetettava kansansoitin, jolla ei ole paikkaa vakavasti otettavassa musiikissa, ellei hyvin pieniä piirejä lasketa mukaan.
 
Yksi -ehkä suurin- syy on/oli siinä että kitara on ehkä hiljaisimpia soittimia mitä soitinperheistä löytyy, ja tuo epäkohta piti soolokitaran pitkälti poissa orkestereista 30 luvun loppuun asti, vaikka Gibsonin L5 ja Super 400 toki paransivat kitaristien kuuluvuutta ja tilannetta jo 20 luvun alusta lähtien.
 
Vasta Eddie Durhamin tiettävästi ensimmäinen levytetty sähkökitarasoolo 1938, ja samoihin aikoihin em. kaverin juttutuokiot Charlie Christianin kanssa alkoivat muuttaa tilannetta.
 
Kumpainenkaan ei tietysti ollut ihka ensimmäinen säköistetyn kitaran pioneeri, mutta vasta tuossa vaiheessa aika oli moiselle ajatukselle kypsä.
 
Siitä se sitten pikkuhiljaa lähti...
 

 
Kitaran ergonomiaa verrattuna klassiseen Espanjalaiskoppaan on toki pyritty parantamaan alusta lähtien vaatimusten kasvaessa.
 
Tuli soololovia, kaksinkin kappalein, tuli thin-linejä, kaulan liitoskohtaa muutettiin paremmin ylärekisteriin sopivaksi jne.
Radikaalein (siihen asti ;)) oli tietysti Leo sedän Broadcaster, ja jonkin ajan päästä vielä hurjemmin (=kauemmaksi espanjalaiskopasta) muotoiltu Stratocaster.
 
Gibson antoi odotuttaa hivenen kauemmin soitto-ergonomian parantumista, Fying-V -58, ja SG -61.
 

 
Siitä kuluikin sitten pari vuosikymmentä ennen kuin 80-luvun tukkahevitiluliluttelijat alkoivat silpomaan suuremmassa määrin soittimiaan paremman ylärekisterisaavutettavuuden nimissä.
Syntyi Super-Stratot.
 
Herra Chapman oli toki Stick:illään mukana jo 70 luvun puolesta välistä lähtien, mutta monetkaan eivät hänen soitintaan kitaraksi katso.
Jos nyt yleensä moisen olemassaolosta tietävät.
Myös muita, vielä huonommin menestyneitä, virityksiä toki koko ajan yritettiin saada markkinoille.
Ovation muunmuassa kunnostautui tuossa.
 
80-luku näki myös Steinbergerin omat visiot ilman herra Chapmania.
 
80 luvun lopussa herra Novak patentoi kitaraakin vanhemman fanned-fret systeemin ("in 'murica, anything's possible :/ ), ja viime aikoina Torzal Twist on saavuttanut jo jonkin verran jalansijaa.
Piezomikitettyjä "kauloja" on myös EUB:en lisäksi kitarankielillä varustettuna.
 
Jopa minäkin kokeilin 80-luvun puolen välin tienoilla väsäämälläni bassolla kuinka kaulaprofiilin jatkuminen yli 30. nauhan toimisi.
Enkä satavarmasti ollut ainoa.
 
"Standardi" kitaroita ja bassoja on silti kuitenkin 99,99% kaikista myydyistä, joten voisi väittää ettei aika ole vieläkään täysin kypsä kitaran soittoergonomian radikaaliin parantamiseen.
 
Jos ongelma olisi todellinen, kehitys ergonomisempaan suuntaan nopeutuisi varmasti.
 

 

 

 

 
Mitä tuohon ylärekisteristä soittamisen tarpeeseen sitten tulee, homma menee hivenen monitahoisemmaksi.
Artisteista/taiteilijoista kun puhutaan :).
 
Minkä tahansa musiikki-instrumentin rajoja on taiteellisen ilmaisun maksimoimisenkin varjolla pakko kokeilla (ja yrittää ylittää), riippumatta instrumentista.
 
Klassisen kitaran taituritkin kun soittavat ylärekisteristä vaivattomasti (ihan ilman soololovia yms.), vaikkakin toki hivenen eri tekniikalla ja (oikealla) soittoasennolla kuin teräskielisillä soittavat, ei kait heitä huonompi voi olla?
 

 
Kieliteknologia taasen ei veny oikein .007 kieltä ohuempaan, joten alarekisterin laajentamisesta tuttu kielien lisäys ei tuo helpotusta.
(Tuohon suuntaan .254 ainakin löytyy (Circle K), joten ei ihan heti tule raja vastaan.)
 
Joten jos haluaa soittaa ylempää, on pakko soittaa lähempää tallaa.
Joten ylärekisterin saavutettavuutta pitää parantaa toisella tavalla.
Jos ylipäänsä tuntee tarvetta.
 

 
MusikMan: Tsekkaapa esim. juutuupista Lester yhdessä vaimonsa Mary Fordin kanssa esiintymässä 50-luvun alun TV-esiintymisissä. Lester vetää miehekkäästi seisoen ja meno on aivan mahtaa. Esim. How High The Moon tai Tiger Rag. Oman aikansa tiluttaja isolla T:llä.
 
+1
 
T:Samuli
 
GiovanniDiRondo
14.04.2015 09:28:00
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gary Kramerin "Turbulence"-kitarassa on 36 nauhaa.
 
http://www.garykramerguitar.com/R36Turbulence.html
 
J.Nikkanen
14.04.2015 09:45:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

GiovanniDiRondo: Gary Kramerin "Turbulence"-kitarassa on 36 nauhaa.
 
http://www.garykramerguitar.com/R36Turbulence.html

 
Uli Jon Roth signature on lähes yhtä ruma, ellei rumempi.
 
http://www.deanguitars.com/query?upc=819998128449
 
Metalkallo
14.04.2015 19:54:43 (muokattu 15.04.2015 22:01:34)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ehkä tässä kysymyksessä tuöee esiin se kitaran muoto kun sekin vaikuttaa hieman siihen soittoasentoon ja niin edel.
 
Mun on todella helppoa päästä mun king v:ssä alas asti, mutta les paulissa hieman vaikeampi ja siihen vaikuttaa paljon kitaran muoto sekä kaulan paksuus. Soitan silti enemmän les paulilla koska se vaan tuntuu paremmalta omaan räpylään.
 
Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä.
mpekkanen
14.04.2015 20:46:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kitaroita on kuitenkin nykyään saatavilla todella monenlaisia & muotoisia ja vieläpä useassa hintaluokassa.
 
Kyllä sieltä pitäisi löytyä myös niitä malleja joissa sinne ylänauhoille on helpompi pääsy.
Jos kitaralla taas täytyy jatkuvasti soittaa suurimmaksi osaksi 12 nauhan yläpuolelta(siis korkeammalta) niin silloin on varmaan valittu soittimeksi väärä soitin kuin kitara.
Kielisoitinten kirjo on todella laaja. Esimerkiksi ukuleleja on useita eri kokoja ja niitä voi myös virittää monella tapaa. Myös kitaran voi toki virittää muutoin kuin normaalisti.
Mandoliinilla pääsee myös aika helposti korkealle jos se on nyt se juttu.
 
Yleensä mahdollisimman yksinkertainen ja pelkistetty soitto on paljon parempi ratkaisu kuin soittaa asteikon kaikki sävelet porakoneen nopeudella.
Tämä on toki makuasia.
 
Humppa-Pappa
14.04.2015 22:00:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käsittääkseni yksi ergonomisimmista kitaroista on ruotsalainen stranberg. Se on erittäin kevyt, ja se istuu hyvin niin normaalissa kuin klassisen soittoasennossa. Lisäksi siinä on "viuhkanauhat" mitkä on käsien liikkeiden kannalta luonnollisemmat. Virityslapa on poistettu jotta kevyt body ei aiheuta neckdiveä. Kyseinen kilistin on saanut tosin suosiota lähinnä progemetallimiesten keskuudessa. Mistäköhän moinen?
 
Zeeboo
15.04.2015 21:19:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pakkokos ylänauhoilta soittaessa on otelaudalle "alakautta" tulla. Ja voihan sitä hihnaa lyhentää, jos ergonomia alkaa tökkiä.
 
White men can't Monk
blues guitar
15.04.2015 21:51:26 (muokattu 15.04.2015 21:55:50)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Usein olen itsekin miettinyt, miksi soittaminen on niin vaikeata...Se johtuukin kitarasta. :D
 
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
fenkkuvanhus
17.04.2015 19:46:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mpekkanen: Kitaroita on kuitenkin nykyään saatavilla todella monenlaisia & muotoisia ja vieläpä useassa hintaluokassa.
 
Kyllä sieltä pitäisi löytyä myös niitä malleja joissa sinne ylänauhoille on helpompi pääsy.
Jos kitaralla taas täytyy jatkuvasti soittaa suurimmaksi osaksi 12 nauhan yläpuolelta(siis korkeammalta) niin silloin on varmaan valittu soittimeksi väärä soitin kuin kitara.
Kielisoitinten kirjo on todella laaja. Esimerkiksi ukuleleja on useita eri kokoja ja niitä voi myös virittää monella tapaa. Myös kitaran voi toki virittää muutoin kuin normaalisti.
Mandoliinilla pääsee myös aika helposti korkealle jos se on nyt se juttu.
 
Yleensä mahdollisimman yksinkertainen ja pelkistetty soitto on paljon parempi ratkaisu kuin soittaa asteikon kaikki sävelet porakoneen nopeudella.
Tämä on toki makuasia.

 
Soittaa kaikki asteikon sävelet porakoneen nopeudella...reps...
Päivän paras !
 
+1
 
YarZoo
18.04.2015 01:34:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

blues guitar: Usein olen itsekin miettinyt, miksi soittaminen on niin vaikeata...Se johtuukin kitarasta. :D
 
Tästä lähti plussa että pajahti!
 
S.N.A.F.U
Arkka
18.04.2015 02:55:04
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mixer: Miksi kitarassa täytyy olla vaikeasti saavutettavissa olevia nauhoja? Kenen tarkoitusta tämä palvelee?
 
LTD EC:ssä (lespamalli) oon ihmetellyt 24:ää nauhaa kun ei sinne järkevästi yllä normaali ihminen ja kaulamikkikin on nauhojen takia lähempänä tallaa kuin 22-nauhasessa ESP:ssä. Kai se speksinä puhuttelee jotain kohderyhmää ja täten palvelee valmistajaa. Ja siis toki joku varmaan soittaakin sieltä ja sille se voi olla maailman paras, mutta ite kyl vaihdan suosilla kitaraa aina jos pitää niin korkeelta soittaa.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «