Aihe: Marshall Silver Jubilee tulee takaisin
1 2 3 4 5
mpekkanen
09.04.2015 15:03:06
Sarko: Noh, rokkia soitan enkä hevimies ole mutta kyllähän Marshallin JCM/JMP-sarjalaisia on käyttäneet esim. thrash-hommissa Slayer ja crossoverissa taas DRI. Noin niinku pari mainitakseni.

Nuo kaksi mainitsemaasi bändiä ja usea sen genren muu bändihän käytti näitä 80-luvulla levyillään. Monilla tosin joku booster tai OD kitaran ja vahvarin välissä tai sitten sitä vahvaria oli modattu.
Normaalin rock touhuihin voi olla myös ihan hyvä ja metalli&hardcore touhuissa ihan hyvä. Olen aikoinaan itse soitellut joskus erään bändin kanssa Japanin hardcorea ja siihen JCM 800 toimi todella hyvin.

Myöhemmin kuitenkin rock jutuissa en enää siitä niin pitänyt, siis Jubileesta tai JCM 800 vaan soitin enemmän Peaveyn VTM 60 putkinupilla. Siinä oli sellainen vahvari, että silläkin sai todella möreitä särösoundeja(mm. Entombed käytti samaa), mutta vahvari taipui myös hyvin miedompiin särösoundeihin ja blues touhuihin. 60 w peli oli kuitenkin paljon äänekkäämpi kuin Marshall 100w vahvari. En tiedä mistä se johtui, mutta ainakin samaan kaappiin siitä lähti enemmän irti ja kaikkien nappuloiden ei tarvinnut olla kaakossa. Sillä tuli soitettua monta ulkoilmakeikkaakin Metaltronix 4x12 kaapin kanssa, monenkinlaista musiikkia ja koskaan ei tehot loppuneet. Volume oli tuskin puolessa välin ja rumpali soitti useasti todella raskaalla kädellä.
Peavey taipui todella moneen ja vaikka se oli yksikanavainen, niinkuin Jubilee nuppikin. Minusta Peavey oli todella paljon monipuolisempi vahvari kuin tämä Jubilee. Peaveystä sai myös hyvän puhtaan soundin ja hieman säröisen joka kävi vaikka slide soittoon. Marshallin puhtaat soundit ei minusta kyllä toimineet kovinkaan hyvin, mutta makuasioita.
Itse olen ihmettelyt miksi Peavey vahvareista nämä VTM 60/120 pelien jälkeisiä EVH vahvareita on niin hehkutettu, mutta tämä VTM on jäänyt jostain syystä aika tuntemattomaksi. EVH vahvarit toki ihan hyviä, mutta se on jo sitten eri juttu.
VTM vahvareita käytti myös todella monet kitaristit ja ei pelkästään yhden tai kahden musatyylin soittajia. Steve Morse soitti todella pitkään ennen ENGL vahvareiden mannekiiniksi siirtymistään.

Kun joskus olin töissä soitinliikkeessä josta sai uutena sekä Peaveyn että Marshallin vahvareita(ja monia muitakin) niin kyllä Marshallin tuotteet olivat jo mainonnan ja mielikuvien takia halutumpia pelejä. Moni ei edes viitsinit kokeilla muita vahvareita, vaikka soitetusta musiikista päätellen olisi moni muukin merkki kuin Marshall toiminut siihen hommaan yhtä hyvin tai jopa paremmin.
Minusta tämä Marshall kaappien pinot keikoilla ja niiden näkyvyys oli aikoinaan sellainen juttu, että nuorempi soittaja oli jo siihen niin tottunut että se oli automaattisesti sellainen mihin joskus pyrittiin.
Marshall brändin imago ei ehkä ole enää ihan niin suuri kuin aikoinaan. Kitaristeilla on muitakin pelejä ja sekin on minusta hyvä asia.

Edelleenkään en kyllä käsitä miksi joku olisi valmis maksamaan lähes pari tonnia tai enemmänkin jostain Jubilee nupista. Sillä rahalla saa jo ihan PTP vahvareita. Käytettynä kasvaa valikoima jos ei uutena 2000 euroa riitä.
Tätä koko Jubilee hehkutusta saa varmaan kiittää näistä Bonamassoista, ex-Peppers kitaristista ja muutamista muista.

Hyvä kitaristi saa kyllä oman soundinsa monesta muustakin vahvarista kuin pelkästään siitä yhdestä. Ainakin itseä miellyttävät kitaristit ovat paljon muutakin kuin pelkästään sen käytetyn vahvarin ja sen soundien takia hyviä. Silloin kun itsellä oli Jubilee nuppi kuuntelin paljon metallimusaa. En siltikään löytänyt siitä itseä miellyttäviä metallisoundeja. 80-luvulla mm. Lee Jackson modasi monelle Marshall soittajalle heidän marsujaan. Myöhemmin hän alkoi sitten tekemään omaa Metaltronix merkkiään ja siirtyi sen jälkeen Ampegille. Lee Jackson ei kuitenkaan ollut ainoa joka näitä modauksia teki ja niistä ajoista lähti hiljakseen etenemään tämä pienien pajojen custom touhu. Kohta oli monenkinlaisia boutique vahvareita saatavilla.

Nykyään soittelen lähinnä akustisilla ja sähköjen kanssa on riittänyt Fender Pro Junior ihan mainioisti. Bänditouhut on jääneet ja eläkkeellä ollaan. Musiikkia soittelen edelleen, mutta lähinnä terapia mielessä.
Eikä minua tosiaan haittaa vaikka joku siitä Jubileesta tykkää tai sen parhaimman soundin siitä löytääkin. Sehän on vain hyvä juttu. Kuitenkin vahvareita on monia muitakin ja kannattaa kokeilla monenkinlaisia pelejä ja muodostaa oma näkemys sitten kun on useaa laitetta kokeiltu. Mikä on itselle hyvä ja toimiva mihinkäkin.

Ainakin itselle on käynyt monen kitaran, efektin, vahvarin ja kaapinkin kanssa niin ettei mielikuva sen soundista ollut sitten kuitenkaan ihan sellainen kuin olin sen ensiksi ajatellut ja luullut. Ne omat suosikkisoittajan kitarakamat eivät sitten kumminkaan aina tuoneet sitä hyvää soundia minulle. Tosin on tullut ostettua paljon sellaistakin laitetta, ettei sellaisilla ole kukaan tuntemani hyvä soittaja soittanut eikä niillä myöskään itse saanut mitään hyvää soundia :)

Itse olen ainakin tehnyt välillä todella huonoja ja typeriä ostoksia kun näin jälkikäteen miettii. Onneksi jälkiviisaus on se kaikista paras viisauden muoto ja virheistä(kuulemma) oppii :D
Wespa
09.04.2015 15:37:05
mpekkanen: Peavey taipui todella moneen ja vaikka se oli yksikanavainen, niinkuin Jubilee nuppikin. Minusta Peavey oli todella paljon monipuolisempi vahvari kuin tämä Jubilee. Peaveystä sai myös hyvän puhtaan soundin ja hieman säröisen joka kävi vaikka slide soittoon. Marshallin puhtaat soundit ei minusta kyllä toimineet kovinkaan hyvin, mutta makuasioita.

Teoriatasolla Jubileekin on joo yksikanavainen, mutta käytännössähän siinä on kuitenkin puhdas kanava ja särökanava erikseen, vieläpä jalkakytkimellä valittavissa. Niin kuin on tainut tulla jo tässäkin ketjussa todetuksi niin meikäläisen käyttöön Jubilee oli kyllä mitä mainioin vahvari bilebändin sounditarpeisiin, sillä soitti mitä vaan uskottavasti, ja soundi leikkasi aina riittävästi läpi olematta kuitenkaan sirkkeli (omani oli loppupään 2558 eli 2x12 kombo V30:sillä).

Sulla ei varmaan oo tallella sulla olleen Jubileen sarjanumeroa? Netissä väittävät että alkupään Jubileet eivät olleet niin hyviä soundiltaan, vaan jossain vaiheessa kytkistä muokattiin, ja siinä vaiheessa vasta syntyi se "oikea" Jubilee-soundi..
"Malmsteen and I broke up over religious reasons... He thought he was God, and I didn't agree... Blackmore's God!" - Joe Lynn Turner
mpekkanen
09.04.2015 16:11:39 (muokattu 10.04.2015 08:43:47)
Wespa: Teoriatasolla Jubileekin on joo yksikanavainen, mutta käytännössähän siinä on kuitenkin puhdas kanava ja särökanava erikseen, vieläpä jalkakytkimellä valittavissa. Niin kuin on tainut tulla jo tässäkin ketjussa todetuksi niin meikäläisen käyttöön Jubilee oli kyllä mitä mainioin vahvari bilebändin sounditarpeisiin, sillä soitti mitä vaan uskottavasti, ja soundi leikkasi aina riittävästi läpi olematta kuitenkaan sirkkeli (omani oli loppupään 2558 eli 2x12 kombo V30:sillä).

Sulla ei varmaan oo tallella sulla olleen Jubileen sarjanumeroa? Netissä väittävät että alkupään Jubileet eivät olleet niin hyviä soundiltaan, vaan jossain vaiheessa kytkistä muokattiin, ja siinä vaiheessa vasta syntyi se "oikea" Jubilee-soundi..

Eipä ole sarjanumeroa. En myöskään tiedä onko tästä samaisesta Jubileesta olemassa soundillisesta sitten toistakin versiota.

Kuitenkin myös Marshall JCM 800 nuppi oli minusta aika samanlainen soundiltaan ja toinen oli 50w ja toinen 100w mitä soittelin. En tiedä kuinka paljon nuo watit vaikuttivat tuohon soundiin, mutta itse tykkäsin enemmän JCM 800 soundista kuin siitä Jubileesta.

Tosin soundi on aina hieman erilainen ja riippuu soitettavasta musiikista, volumesta, tilasta jossa soitetaan ja muidenkin soundeista.
Marshall JCM tyylisestä vahvarista on mielestäni helppo saada pienemmillä volumeilla ihan ok särösoundi, mutta kauhean erotteleva se ei välttämättä ole bändin kanssa. Sekin tosin riippuu niin mausta ja musiikista jota soitetaan jne.

Peavey VTM oli pieneillä volumeilla yksin soitettuna sellainen, ettei olisi ehkä uskonut että isommilla tehoilla bändin kanssa se toimii ja erottuu todella hyvin. Se oli selkeästi tehty käytettäväksi hieman isoimmilla tehoilla. Saman olen huomannut Fenderin monessa vahvistimessa, mutta tällöinhän puhutaan muutenkin hieman perinteisemmistä soundeista.

Monesta se mikä soundaa kotona hyvälle ei toimi bändin kanssa kovemmilla volumeilla ja taas bändin kanssa toimiva soundi voi olla jopa huono hiljemmalla. Voihan sitä toki soitella sillä bändivolumellakin jos on sellainen kämppä missä voi huudattaa pelejeä, mutta tällaisen olen itse laittanut merkille. Eli siis yksinkään soitettuna kovalla volumella se vahvari(olipa se mikä tahansa) ei kuulosta samalle kuin bändin kanssa.

E: Oma Jubilee oli 2550

Hienoa jos olet löytänyt itsellesi hyvän vahvarin :)
p130
09.04.2015 16:18:38

Wespa:(omani oli loppupään 2558 eli 2x12 kombo V30:sillä)

Onko V30 loppupään tuotannon ominaisuus?
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
Wespa
09.04.2015 16:28:22
p130: Onko V30 loppupään tuotannon ominaisuus?

Tietääkseni kyllä, tosin en ole ihan varma onko jako niin tiukka sitten kuitenkaan, voi hyvin olla että ainakin kaappeja on ihan sikin sokin molemmilla elementtivaihtoehdoilla riippumatta siitä missä vaiheessa vuotta ne ovat valmistuneet.
"Malmsteen and I broke up over religious reasons... He thought he was God, and I didn't agree... Blackmore's God!" - Joe Lynn Turner
p130
09.04.2015 16:57:04

Wespa: Tietääkseni kyllä, tosin en ole ihan varma onko jako niin tiukka sitten kuitenkaan, voi hyvin olla että ainakin kaappeja on ihan sikin sokin molemmilla elementtivaihtoehdoilla riippumatta siitä missä vaiheessa vuotta ne ovat valmistuneet.

Mullakin juuri tuo 2558 2x12 kombo V30:sillä. Valmistusajankohtaa en ole koskaan selvittänyt koska soundaa riittävän hyvälle. Alkupään vehkeeksi jos paljastuisi niin mieli ehkä tekisi tepposet. Erot lienevät todellisia ja loppupään uskon "oikeasoundiseksi" koska kerrankin vanhempaa speksiä ei pidetä absoluuttisesti parempana.
B-tone-flat
09.04.2015 17:58:09 (muokattu 09.04.2015 18:02:07)
p130: Onko V30 loppupään tuotannon ominaisuus?

Tässä kaikki mallit jubilee-sarjasta:

http://www.blamepro.com/mar1361.htm

Nettifoorumeilla puhutaan että sarjanumerosta 3100 ylöspäin olis piirilevyt erilaisia ja siten saundaisivat paremmalta.
Marshall Amps have a Black Tone and thundering sound of a good ol' Alabama Train.
lapio
09.04.2015 22:21:15

Ihan kivaltahan noi jotkut ääninäytteet kuulostivat, mutta en kyllä mitenkään saa tuollaista särömäärää omasta 2553 nubeksesta perussärökanavalla, mitkä lie hirviömikit tuossa yhdessä testikitarassa.
winstoni
10.04.2015 00:23:35
Mulla oli aikoinaan Jubilee 2555 ja tyhmänä myin sen pois. Vuosia myöhemmin ostin Torilta mustan 2555:sen (taitaa olla -88)ja ihan täsmälleen samalta se soundasi. Yleissoundi on musta vähän JCM800:sta tummempi ja paksumpi.

Omasta mielestäni 2555:sen parhaat puolet ovat namiskat, jotka todellakin toimivat sekä snadisti enemmän gainia kuin JCM800:ssa. Enpä ole koskaan tarvinnut niin paljon kuin irtoaisi. Plussaa on kaksi kanavaa, joskin särökanava snadisti vuotaa cleanille, efektiluuppi sekä tehonpuolitus.

Nupista saa kyllä erittäin hyvät cleanit, mutta sitten se on vähän särökanavasta pois. Itse olen käyttänyt speduja lähinnä clean-kanavaan, Wamplerin Plexi-Drive tai Box of Rock luovat aika uskottavan plexifiiliksen, särökanava taas on sitä JCM-maailmaa. Spedujen kanssa siis periaatteessa kolmikanavainen nuppi, joka taipuu kunnon mättöhevistä (tai no, Slayer-osastosta) bluesiin.

Hyvä nuppi, mutta ei mikään ihmevehje.
"Jumalanpilkasta tulisi tehdä asianomistajarikos"
p130
10.04.2015 08:34:39

lapio: omasta 2553 nubeksesta

Mulla on 2556A -kaappi, jos tekee mieli joskus luopua nupista niin ilmoittele. Harmaa Sundown A50 näyttää ihan kivalle siinä päällä ja soundaa asialliselle myös mutta 2553 on silti hankintalistalla.
jii.haanpaa
12.04.2015 18:06:14
Wespa: Sulla ei varmaan oo tallella sulla olleen Jubileen sarjanumeroa? Netissä väittävät että alkupään Jubileet eivät olleet niin hyviä soundiltaan, vaan jossain vaiheessa kytkistä muokattiin, ja siinä vaiheessa vasta syntyi se "oikea" Jubilee-soundi..

Joskus tuli ronkittua jubilee sarjanumeroita ja piiriversioita. Ei pätenyt omissa värkeissä 3100:n maaginen raja. Puhtaasti arvaan, että toi voi koskea USA-versioita. Esim mulla kävi 2558, jonka sarjanumero oli 93xx. Se oli tarkastuskortin mukaan tehty 1/88(!), mutta siinä oli "vanha" piirilevyversio. Värkki oli valmistettu pohjoismaisille markkinoille.

Hyvin soi eniveis.
Metalkallo
02.06.2015 16:21:22
Tässä Guitar Centerin vertailua: originaali vs reissue
https://www.youtube.com/watch?v=Z0_2-jCKSNM
Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä...Vieläkin.
tommi m
02.06.2015 16:43:15
Metalkallo: Tässä Guitar Centerin vertailua: originaali vs reissue
https://www.youtube.com/watch?v=Z0_2-jCKSNM

Olipas kauhea mikitys.
http://www.youtube.com/watch?v=iqKOOM2y1rk
Muovinen
02.06.2015 16:59:48

tommi m: Olipas kauhea mikitys.

Siitä en osaa ton perusteella sanoa mutta selväksi tuli, että tollanen Marsu ei oo meikäläisen juttu. Eipähän tartte kauhistella noitten hintoja.
Metalkallo
08.03.2016 16:51:42
Chappers ja kapteeni testaa comboja: https://www.youtube.com/watch?v=ob_lGFlatLQ
Stratossa pitää olla iso lapa!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)