Laulava Kylätohtori 08.04.2015 09:05:41 | |
---|
Sarko: Ainakin noi Hot Rod-sarjan reissuet, Blues Junnut ja muut taitaa oikeasti olla paranneltuja. Eivät hajoa kun katsoo rumasti tai syty itsestään tuleen. Juu, onhan Blues Deluxeenkin lisätty biastrimmeri ym, mutta lähinnä tarkoitin näitä 50-60-luvun klassikkovahvareita - Bassmanit, Deluxe Reverbit, Twinit ym.... Believe what you want, it doesn't mean you're right... |
Sarko 08.04.2015 09:11:31 | |
---|
Laulava Kylätohtori: Juu, onhan Blues Deluxeenkin lisätty biastrimmeri ym, mutta lähinnä tarkoitin näitä 50-60-luvun klassikkovahvareita - Bassmanit, Deluxe Reverbit, Twinit ym.... Arvelinkin että tarkoitat näitä, uskon että näissä on ainoastaan paranneltu kustannustehokkuutta. "You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart |
Rämppy 08.04.2015 09:41:15 | |
---|
Sarko: Ainakin noi Hot Rod-sarjan reissuet, Blues Junnut ja muut taitaa oikeasti olla paranneltuja. Eivät hajoa kun katsoo rumasti tai syty itsestään tuleen. Hajoaa ja syttyvätkin siinä missä muutkin vahvistimet, jos vaikka oikosulku iskee. Vanhat klassiset Fenderin putkikoneet ovat hyvin tehtyjä, luotettaviksi havaittuja ja huoltoystävällisiä. Hot rod -sarjan vehkeet eivät ole samaa laatutasoa, vaikka ovat ihan kelvollisesti piirilevylle väsättyjä nykyvahvistimia. Saahan sitä sanoa. |
Sarko 08.04.2015 09:45:56 | |
---|
Rämppy: Hajoaa ja syttyvätkin siinä missä muutkin vahvistimet, jos vaikka oikosulku iskee. Vanhat klassiset Fenderin putkikoneet ovat hyvin tehtyjä, luotettaviksi havaittuja ja huoltoystävällisiä. Hot rod -sarjan vehkeet eivät ole samaa laatutasoa, vaikka ovat ihan kelvollisesti piirilevylle väsättyjä nykyvahvistimia. Humoristisesti viittasin noihin Hot Rod-sarjan alkuaikojen tyyppivikoihin, en varsinaisesti tuleen syttymiseen. "You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart |
Rämppy 08.04.2015 09:50:36 (muokattu 08.04.2015 09:52:56) | |
---|
Sarko: Humoristisesti viittasin noihin Hot Rod-sarjan alkuaikojen tyyppivikoihin, en varsinaisesti tuleen syttymiseen. Aha. Mulla syttyi aikoinaan WEM Dominator BAss MK II tuleen kesken soiton. Näyttävää ja karmean hajuista. Tai oikeammin taisi olla pöly joka siellä hetkeksi roihahti, muuten pukkasi komiat savut. Vaffari korjattiin toimintakuntoon paikallisessa TV- ja raadio-korjaamossa. Saahan sitä sanoa. |
Sarko 08.04.2015 09:53:33 | |
---|
Rämppy: Aha. Mulla syttyi aikoinaan WEM Dominator BAss MK II tuleen kesken soiton. Näyttävää ja karmean hajuista. Tai oikeammin taisi olla pöly joka siellä hetkeksi roihahti, muuten pukkasi komit savut. Vaffari korjattiin toimintakuntoon paikallisessa TV- ja raadio-korjaamossa. Vanhoista Voxeista olen kuullut hurjia tarinoita tuleen syttymisestä kesken soiton, käyvät ilmeisesti kuumana. "You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart |
Tympee Huttunen 08.04.2015 10:20:25 (muokattu 08.04.2015 10:22:09) | |
---|
Sarko: Vanhoista Voxeista olen kuullut hurjia tarinoita tuleen syttymisestä kesken soiton, käyvät ilmeisesti kuumana. Samoja juttuja monista vanhoista vahvareista. Esim Laney Supergroupit oli varsin paloherkkiä: yksi vastus saattoi kärähtää, kun päättäri tuli tiensä päähän. Sen lisäksi korkeat jännitteet ja fixed bias. Tuubit oli toki laadukkaampia, mutta ei nekään kaikkea kestä. Nyt säädetään biasit kohdilleen milliampeerin tarkkuudella ja suojahilat laitetaan vähän suuremmiksi. Vanhoissa nupeissahan on siis se hyvä puoli, että mahdolliset fibat on jo korjattu ja ne on tehty ns. viimeisen päälle. Miettikääpä nyt 20 vuotta eteenpäin - jos jostain löytyy toimiva Bugera on se sisältä juotettu monta kertaa uudestaan ja hajoavat kohdat korjattu. Tuloksena pomminkestävä vahvistin. |
Gabe 08.04.2015 11:24:46 | |
---|
Lastinen: jos jostain löytyy toimiva Bugera Se kaatuikin jo heti tähän. :) |
hallu 08.04.2015 16:22:03 | |
---|
Laulava Kylätohtori: Kaikki on tietysti loppu peleissä makuasia, mutta väitän, että se paremuus löytyy todellisuudessa vain markkinointijargonista. Eli ei ole esim. reissue Bassman '59 ym. todellakaan parempia kuin aidot ja alkuperäiset. Ennemmin näkisin nämä reissuet halpoina hiilikopioina aidoista, jotka kuorrutetaan kauniilla myyntijargonilla ja joilla pumpataan maksimaallinen määrä rahaa firman taseeseen... Enminä tarkoittanut verrata noita vintage vehkeitä näihin uusiin piirilevylaitteisiin. Ne vintagethan ovat ihan eri tavalla tehtyjä ja vertautuvat lähinnä tämän päivän handwired sarjaan. Oikeastaan mulla oli milessä juurikin tuo mainittu HodRod sarja jossa koko ajan tapahtuu kehitystyötä ja uudet laitteet ovat myös soundillisesti erilaisia kuin ne vanhat yheksänkytlukulaiset (en ota kantaa kumpi on parempi kun en tiedä). Mulla on itselläni tuossa juuri käsissäni seitkytlukulainen hopeanaamainen vibrochamp joka näyttää olevan kyhätty kasaan vajaasta kolmestakymmenestä osasta:-) ja pakko myöntää, että on se inspiroiva peli. Ymmärrän hyvin, että tämänkaltaista fiilistä noista uusista putiikkivehkeistäkin varmaan haetaan monesti. En kuitenkaan muuten ole mikään handwiredfani, vaan ylipäätään pidän piirilevylaitteita erittäin asiallisina vehkeinä noin muuten enkä missään tapauksessa halua niitä väheksyä kategorisesti. Hyvä vahvistin on hyvä ja huono vahvistin on huono riippumatta siitä on kytkennät tehty piirilevyillä vai kananlannalla ja syljellä:-). Olisipa jo kevät |
mpekkanen 08.04.2015 20:25:10 | |
---|
Gabe: Mutta kyllä tuollaisen reissue Jubileen voisi kokeilla kun niitä saa käytettynä. En usko että alkuperäinen on sen kummempi, piirilevykoneita kumpikin kuitenkin. Itse olen alkuperäisen nupin joskus omistanut ja en voi kuin ihmetellä koko vahvistimen hehkutusta. Sekä JCM 800 että Jubilee nuppi ovat molemmat tuttuja pelejä. Nykyään en ostaisi kumpaistakaan sellaiseen musiikkiin jota tykkään soitella. Blues ja muussa juurimusassa ei ole minusta parhaita mahdollisia vahvareita kumpikaan. Ihan sama vaikka joku bluesguru sellaisella soittaa/soittaisikin, niin itse kyllä löydän siihen musaan paremmat soundit aivan toisista laitteista. Myöskin ne maksavat vähemmän. Jos laite tulisi vain omaan käyttöön ja sen arvoa(eikä jälleenmyyntiarvoa) ei laskettaisi ollenkaan, niin en ottaisi sellaista edes ilmaiseksi. Ei ole oikeasti Marshall vahvareiden parhaasta päästä, mutta täysin oma mielipiteeni. Väittäisin, että kannattaa joskus kokeilla tätä Jubilee nuppia ja ihmetellä miksi näitä oikein niin paljon kehutaan. Makuja on tosin monia ja hyvä niin. |
Gary the pine 08.04.2015 21:05:10 | |
---|
mpekkanen: Itse olen alkuperäisen nupin joskus omistanut ja en voi kuin ihmetellä koko vahvistimen hehkutusta. Sekä JCM 800 että Jubilee nuppi ovat molemmat tuttuja pelejä. Nykyään en ostaisi kumpaistakaan sellaiseen musiikkiin jota tykkään soitella. Blues ja muussa juurimusassa ei ole minusta parhaita mahdollisia vahvareita kumpikaan. Ihan sama vaikka joku bluesguru sellaisella soittaa/soittaisikin, niin itse kyllä löydän siihen musaan paremmat soundit aivan toisista laitteista. Myöskin ne maksavat vähemmän. Jos laite tulisi vain omaan käyttöön ja sen arvoa(eikä jälleenmyyntiarvoa) ei laskettaisi ollenkaan, niin en ottaisi sellaista edes ilmaiseksi. Ei ole oikeasti Marshall vahvareiden parhaasta päästä, mutta täysin oma mielipiteeni. Väittäisin, että kannattaa joskus kokeilla tätä Jubilee nuppia ja ihmetellä miksi näitä oikein niin paljon kehutaan. Makuja on tosin monia ja hyvä niin. Ei mulla ainakaan ensimmäisenä noista Blues mieleen tule. Että sikäli en ihmettele mielipidettäsi. Tulin, näin, paskoin housuun. |
jumara 08.04.2015 23:45:17 | |
---|
Gary the pine: Ei mulla ainakaan ensimmäisenä noista Blues mieleen tule. Että sikäli en ihmettele mielipidettäsi. Ekan parin-kolmen kitaristin joukossa, jotka yhdistän ko. vahvareihin: - JCM 800 => Heikki Silvennoinen (Heikin palanut "Salvador Dali" malli) - Jubilee => Joe Bonamassa Sounds like blues to me. JCM800:lla on joku ihmeen tukkahevimaine (johtunee 80-luvun rokkivideoista?), ja kai se siihen boostattuna/modattuna käykin, mutta pohjimmiltaan JMP/JCM 800 ovat kyllä bluesrock-koneita, IMHO. Parhaimmat kitarasointini läpi vuosien olen saanut englantilaisvalmisteisilla Marsalkka-putkivahvistimilla ja keltaisilla POMO-yliajopolkimilla. |
Gary the pine 08.04.2015 23:59:05 (muokattu 09.04.2015 03:35:58) | |
---|
No joo, ehkä mun rajoittunut sivistykseni rajaa ton termin aina tonne Puuvillapelto-osastolle... Edelleen, tuntuis siltä että useampien Hård Rock-miesten vermeissä seisois High-Gain ku Bluuus-jannujen? Makuasioitahan nämä sano musti. Tulin, näin, paskoin housuun. |
jumara: JCM800:lla on joku ihmeen tukkahevimaine (johtunee 80-luvun rokkivideoista?), ja kai se siihen boostattuna/modattuna käykin, mutta pohjimmiltaan JMP/JCM 800 ovat kyllä bluesrock-koneita, IMHO. Näin on. Miedommilla putkilla ja asetuksilla sekä Telellä irtoaa myös paremmat countrytkin kun esim Fendereistä... Jos et soita taimissa, olet liian hidas. |
Sarko 09.04.2015 10:11:04 | |
---|
Shredator: Näin on. Miedommilla putkilla ja asetuksilla sekä Telellä irtoaa myös paremmat countrytkin kun esim Fendereistä... Soitan ite aika pienillä säröillä vaihtoehtorokkia ja oma JCM 800 4211 toimittaa kyllä niin makeat kliinit ja mehukkaat low gainit että kelpaa. Vielä kaiuttimet vaihtoon niin avot, vaikka rokki soisi noilla standardi-kajareillakin. "You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart |
Laulava Kylätohtori 09.04.2015 10:38:01 | |
---|
Sarko: Soitan ite aika pienillä säröillä vaihtoehtorokkia ja oma JCM 800 4211 toimittaa kyllä niin makeat kliinit ja mehukkaat low gainit että kelpaa. Vielä kaiuttimet vaihtoon niin avot, vaikka rokki soisi noilla standardi-kajareillakin. Mulla on Dusty Road, joka perustuu JCM800:aan ja siinä on huikeat reunarosot sekä gainit pienellä ja/tai kitaran volasta pakiteltuna myös puhtaat. Ja lähteehän siitä kunnon lead särötkin. Ja tarkoitan nyt JCM:ään perustuvaa Crunch kanavaa. Itsekin kuvittelin pitkään, että JCM800 on hevikone, mutta kun pääsin Dustya testaamaan, niin huomasin ilokseni olleeni täydellisen väärässä... Believe what you want, it doesn't mean you're right... |
Sarko 09.04.2015 10:48:05 | |
---|
Laulava Kylätohtori: Mulla on Dusty Road, joka perustuu JCM800:aan ja siinä on huikeat reunarosot sekä gainit pienellä ja/tai kitaran volasta pakiteltuna myös puhtaat. Ja lähteehän siitä kunnon lead särötkin. Ja tarkoitan nyt JCM:ään perustuvaa Crunch kanavaa. Itsekin kuvittelin pitkään, että JCM800 on hevikone, mutta kun pääsin Dustya testaamaan, niin huomasin ilokseni olleeni täydellisen väärässä... Monipuolinen vehje kun irtoaa rokit, bluesit ja hevit! Tykkää kauhean paljon Tube Screamerista, tuikkasin nauhoituksissa Marshallin eteen sellaisen ja kylläpäs muuten lähti. "You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart |
Hatfairy 09.04.2015 10:59:50 | |
---|
JCM800 taitaakin olla ainoa vahvistin mitä tarvii? No siis ihan vinoilematta, niin kuis tiukkaan heviin se sit taittuu? Meneekö träässit vaikka sen tubescreamerin kanssa? |
Gary the pine 09.04.2015 11:14:12 (muokattu 09.04.2015 11:17:33) | |
---|
Hatfairy: JCM800 taitaakin olla ainoa vahvistin mitä tarvii? No siis ihan vinoilematta, niin kuis tiukkaan heviin se sit taittuu? Meneekö träässit vaikka sen tubescreamerin kanssa? Miltäs vaikkapa Anthraxin State of Euphoria kuulostaa sun korvaan? Tulin, näin, paskoin housuun. |
Sarko 09.04.2015 11:17:57 | |
---|
Hatfairy: JCM800 taitaakin olla ainoa vahvistin mitä tarvii? No siis ihan vinoilematta, niin kuis tiukkaan heviin se sit taittuu? Meneekö träässit vaikka sen tubescreamerin kanssa? Noh, rokkia soitan enkä hevimies ole mutta kyllähän Marshallin JCM/JMP-sarjalaisia on käyttäneet esim. thrash-hommissa Slayer ja crossoverissa taas DRI. Noin niinku pari mainitakseni. "You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart |