Aihe: Kysymys/vastaus topic part V
1 2 3 4 5244 245 246 247 248311 312 313 314 315
Juhani_t
06.04.2015 00:19:53
ostany: Ei ole mullakaan ennen löystynyt, kun soitettava musa on vaatinut/sallinut käyttää vähän kevyempää otetta. Hevimmässä musassa kun tarjoaa kanttilyöntiä 1,5 h 2B kapulan peräpäällä rummulle, rupeaa näemmä parempikin rumpu heltymään.

Ei ole löystynyt neljässäkään tunnissa alakalvon puolelta koskaan. Pearlin FF näyttää päästävän vähän lyöntikalvon puolelta löystymään.

Onhan siellä kierteet kunnossa?
markkuliini
06.04.2015 08:30:29

ostany: Tulipa tuossa viime keikalla soitettua virveliä sen verran napakasti, että virvelin resokalvon puolelta löystyi ruuvit klo 5 ja klo 7 kohdalta sen verran, että ne sai kerätä lattialta.
Kysymykset kuuluukin, oletteko käyttäneet jotain lukittavia ratkaisuja resopuolella ja jos kyllä, niin mitä?

Onko kyseessä rumpu jossa on tubelugit? Niissä on usein totta ongelmaa, ne jotenkin välittävät sen tärähdyksen tehokkaammin luin läpi ja alapuolinenkin ruuvi meinaa löystyä.
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
ostany
06.04.2015 11:10:20
Juhani_t: Ei ole löystynyt neljässäkään tunnissa alakalvon puolelta koskaan. Pearlin FF näyttää päästävän vähän lyöntikalvon puolelta löystymään.

Onhan siellä kierteet kunnossa?

Mulle ei ole tullut tähän mennessä vastaan rumpua, joka ei lyöntipuolelta löystyisi kovempaa soittaessa. Vallankin suoraa lugin kohdille lyödessä, ruuvi löystyy nopeasti. Kierteet ja kaikki muukin tekninen alue on rummussa hyvässä kunnossa. Tykkään pitää kamoistani hyvää huolta.

markkuliini: Onko kyseessä rumpu jossa on tubelugit? Niissä on usein totta ongelmaa, ne jotenkin välittävät sen tärähdyksen tehokkaammin luin läpi ja alapuolinenkin ruuvi meinaa löystyä.

Rumpu on DW:n thin aluminium, eli ei ole tubelugeja. Tuo 9300 ständi on taas verran jämäkkä, että se ei anna periksi yhtään, mikä oletettavasti lisää virvelille tulevaa rasitusta. Jotkut kevyemmät muistilukottomat ständit saattaa madaltua keikan aikana senttitolkulla.

...Miksaajalta tuli kaiken lisäksi kommentti, että virveliä olis saanut tulla enemmänkin lavalta. Tila ei kuitenkaan kauhean iso ollut.
jabajee
06.04.2015 12:27:41
ostany: Mulle ei ole tullut tähän mennessä vastaan rumpua, joka ei lyöntipuolelta löystyisi kovempaa soittaessa. Vallankin suoraa lugin kohdille lyödessä, ruuvi löystyy nopeasti. Kierteet ja kaikki muukin tekninen alue on rummussa hyvässä kunnossa. Tykkään pitää kamoistani hyvää huolta.

Rumpu on DW:n thin aluminium, eli ei ole tubelugeja. Tuo 9300 ständi on taas verran jämäkkä, että se ei anna periksi yhtään, mikä oletettavasti lisää virvelille tulevaa rasitusta. Jotkut kevyemmät muistilukottomat ständit saattaa madaltua keikan aikana senttitolkulla.

...Miksaajalta tuli kaiken lisäksi kommentti, että virveliä olis saanut tulla enemmänkin lavalta. Tila ei kuitenkaan kauhean iso ollut.

Mitä hittoa?
2B kapulan väärällä päällä hakataan virveliä niin kovaa, että resopuolen ruuvit tippuu, standi antaa senttitolkulla periksi ja miksaaja on sitä mieltä, että vielä kovempaa pitäisi kuulua...
Pitäisiköhän tässä vaihtaa miksaaja vai rumpali :D
Hollmi-5: Siihen aikaan tehtiin rummut paremmasta kamasta, kuin nykyään. Siitä sulla tosin ei ole kokemusta, kun sinun omat tuon aikakauden kamat edustaa nykyajan Milleniumtasoa...
ostany
06.04.2015 13:19:22
jabajee: Mitä hittoa?
Pitäisiköhän tässä vaihtaa miksaaja vai rumpali :D

No sanotaanko niin että, "No totta kai!". :)
markkuliini
06.04.2015 14:33:24

ostany: Mulle ei ole tullut tähän mennessä vastaan rumpua, joka ei lyöntipuolelta löystyisi kovempaa soittaessa. Vallankin suoraa lugin kohdille lyödessä, ruuvi löystyy nopeasti. Kierteet ja kaikki muukin tekninen alue on rummussa hyvässä kunnossa. Tykkään pitää kamoistani hyvää huolta.

Harmillista. Mulla on tällä hetkellä viitisen Dw:n virveliä, myös thin aluminum ja oon todennut niiden viritysruuvit ja lugit oikein hyviksi pitämään virettä, ehkä lugirakenteen ja ehkä myös ruuvien tiheäkierteisyyden takia.
Mites sun lyöntitekniikka? Lyötkö rimshoteja "läpi" vai annatko energian siirtyä pomppuun? Läpilyömällähän on tosi helppo saada vire löystymään, jos iskun länttää kiinni rimaan eikä anna kapulan poustua heti impaktin jälkeen.

Itse pidän Kaijan keikoilla Dw:n Edge-snarea ja sitä tulee lyötyä etenkin ulkokeikoilla aika kovaa, ja usein 5B:n peräpäällä ja vire pitää kyllä ihan jees. Ihan pientä muutosta lyötikohtien lähellä keikan jälkeen, etenkin jos olen löysällä vireellä liikkeellä, mutta ei mitään radikaalia, eikä mitään efektiä resopuolen vireessä. Mutta olen kokeillut mielenkiinnosta sellaisia valkoisia suorakulmion muotoisia muoviprikkoja jotka laitetaan virtysruuvin päähän virittämisen jälkeen kiinni ja ne kiilataan vannetta vasten. Mulla toiminut hyvin toistaiseksi, biisivaihdot kun ovat sen veran nopeaita, ettei välivirityksiin ole oikein aikaa, vaan aika pitää käyttää vedenjuontiin. :D
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
ostany
06.04.2015 16:15:06 (muokattu 06.04.2015 16:16:46)
markkuliini: Mites sun lyöntitekniikka? Lyötkö rimshoteja "läpi" vai annatko energian siirtyä pomppuun? Läpilyömällähän on tosi helppo saada vire löystymään, jos iskun länttää kiinni rimaan eikä anna kapulan poustua heti impaktin jälkeen.

Lähtisin itsekin etsimään syyllistä ensimmäisenä siitä penkin ja virvelin välistä!
Tuohon läpilyömiseen täytyy kiinnittää lisää huomiota, sikäli kun sitä tapahtuu. Pyrin aina soittamaan irti kalvosta ja kapuloita en soittamalla saa poikki, mutta kapuloista ajan kanssa kyllä näkyy, että kanttiin on soitettu. Oon soittanut pitkään kevyemmin, ohuemmilla kapuloilla ja vastaavaa tilannetta ei ole tullut eteen. Viime aikoina oon treenannut kovempaa soittamista, kun sille on ollut tarvetta bändikuvioissa ja olen halunnut tekniikkaa myös siihen suuntaan kehittää. On yllättävän vaikeaa soittaa (tarpeen tullen) tasaisen lujaa ja hyvällä settibalanssilla, vallankin jos sitä ei treenaa ollenkaan :D.
Ei tuo oma soitto oo vielä siellä päinkään, missä haluaisin sen olevan, mutta onhan tässä vielä elämää ja kouluakin jäljellä.
Nuo mainitsemasi muoviprikat tuli mullekin ekana mieleen, jos niitä jostain löytäis... Tatttis!
hollmi-5
06.04.2015 16:19:33
Lyödä voi kovaakin ja silti pitää tekniikka kasassa. Jos kalvot alkaa mennä montuille, on se merkki siitä, että käsi seuraa kapulaa kalvolle asti. Ikään kuin lyö läpi.
Soundit, piuhat ja kajarit.
ostany
06.04.2015 16:30:11
hollmi-5: Lyödä voi kovaakin ja silti pitää tekniikka kasassa. Jos kalvot alkaa mennä montuille, on se merkki siitä, että käsi seuraa kapulaa kalvolle asti. Ikään kuin lyö läpi.

Mulla ei tule sellaisia yksittäisistä iskusta tulevia monttuja mihinkään rumpuun, mutta kyllähän vallankin virvelin kalvo ajan myötä väsyy, kun siihen aikansa soittaa. Oon aika monenlaisia kuoppia nähnyt käytetyjen rumpujen kalvoissa, eikä omat kalvot ole lähelläkään sitä pahinta päätä.
hollmi-5
06.04.2015 17:02:47
ostany: Mulla ei tule sellaisia yksittäisistä iskusta tulevia monttuja mihinkään rumpuun, mutta kyllähän vallankin virvelin kalvo ajan myötä väsyy, kun siihen aikansa soittaa. Oon aika monenlaisia kuoppia nähnyt käytetyjen rumpujen kalvoissa, eikä omat kalvot ole lähelläkään sitä pahinta päätä.

Katselin noita sinun videoitasi. Ei noissa ainakaan kovaa lyöty, joten ongelma on suurempi ihme. Jos niitä viritystappeja voitelee sitkostetulla sprayvaseliinilla, niin ne vähän paremmin pitää. Toinen, minkä huomasin Taman Bell Brassissa oli semmoinen huomio, että siinä on myös joku tarraava systeemi joko viritystappien ja prikkojen osalta tai sitten lugin sisällä. Pitänee tutkia.
ostany
06.04.2015 18:02:00
hollmi-5: Katselin noita sinun videoitasi. Ei noissa ainakaan kovaa lyöty, joten ongelma on suurempi ihme. Jos niitä viritystappeja voitelee sitkostetulla sprayvaseliinilla, niin ne vähän paremmin pitää. Toinen, minkä huomasin Taman Bell Brassissa oli semmoinen huomio, että siinä on myös joku tarraava systeemi joko viritystappien ja prikkojen osalta tai sitten lugin sisällä. Pitänee tutkia.

Joo, blueskeikat soitan huomattavasti kevyemmällä tatsilla ja kapulalla, tossa oli valkopyökkiset 5A:t. Hevimmässä musassa ja isommilla lavoilla oon nyt ruvennut käyttämään hikkorista 2B:tä ja vasurissa vielä väärin päin, että sais pidettyä settibalanssin kohdillaan ilman kapulasta puristamista ja ettei kapuloista heti säleet lentelisi. 5B:kin tuntui keikalla liian kevyeltä kapulalta, eli sen kanssa rupesin puristelemaan kapulasta ja jännittämään käsiä ja varmaan muutakin kroppaa.

Jotain perusvaseliinia oon käyttänyt ruuveihin ja se saattaa olla liiankin liukasta tavaraa tuohon tarkoitukseen, pitäis ostaa sitkostettua. En tosin muista laittaneeni sitä vielä kyseiseen rumpuun vielä.
Lasso
06.04.2015 19:13:17

Kun metallisen snaren (eli messinkisen) runko on soikea niin onko sitä mahdollista jollakin keinolla saada takaisin pyöreäksi?

Jos on ideoita tai firmoja jotka kyseisen homman saavat hoidettua, niin otan mieluusti tietoa vastaan.
"If you could reason with religious people, there would be no religious people"
damn u
06.04.2015 22:50:46
Lasso: Kun metallisen snaren (eli messinkisen) runko on soikea niin onko sitä mahdollista jollakin keinolla saada takaisin pyöreäksi?

Jos on ideoita tai firmoja jotka kyseisen homman saavat hoidettua, niin otan mieluusti tietoa vastaan.

Kumulla oikaisevat runkoja. Ainakin oikaisivat muutama vuosi sitten.
Velli
07.04.2015 01:00:54
damn u: Kumulla oikaisevat runkoja. Ainakin oikaisivat muutama vuosi sitten.

Myös metallirunkoja?
jabajee
07.04.2015 02:21:09
Velli: Myös metallirunkoja?
Kolhut ja painaumat ainakin hoituu.
http://kumu.fi/huoltokorjaukset
Hollmi-5: Siihen aikaan tehtiin rummut paremmasta kamasta, kuin nykyään. Siitä sulla tosin ei ole kokemusta, kun sinun omat tuon aikakauden kamat edustaa nykyajan Milleniumtasoa...
damn u
07.04.2015 09:14:30
Velli: Myös metallirunkoja?

Kyllä, oikaisivat metallisnaren.
hollmi-5
07.04.2015 09:24:37 (muokattu 07.04.2015 09:25:34)
Kävin kurkkaamassa Taman viritystapit ja niissä oli aika kiva rakenne, joka tarraa tappia, mutta ei tee virityksestä hankalaa. Tämä voisi toimia muissakin kierremalleisssa (DW), kun vaihtaa vaan prikat. Taman tapissa on prikkarakenne erilainen. Ylimpänä on kuppiprikka. Alimpana on muovinen prikka. Näiden välissä on kuminen o-rengas, joka litistyessäänn laajenee viritystapin ja kuppiprikan väliin tuoden kitkaa vain viritettynä. Näin tappi pyörii herkästi toisin kuin Tight Screw- tai Sonormaisessa ratkaisussa. Yksinkertaisen nerokasta.

Alin prikka: https://www.google.fi/search?q=Tama … b%252Ftama_ms648shd.htm%3B200%3B133

Ylin kuppiprikka ja o-rengas: https://images.static-thomann.de/pics/prod/112184.jpg
ostany
07.04.2015 12:31:56
hollmi-5: Kävin kurkkaamassa Taman viritystapit

Tattista tiedosta! Perjantaina on seuraava keikka, missä pitäis taas leipoa napakammin, notta katsotaan kuinka silloin käy.
hollmi-5
07.04.2015 15:15:42
jabajee: Pitkän päälle kaikki nuo muovi, nylon, kumi-ratkaisut eivät kuitenkaan ole kovin kestäviä, vaan kovettuvat, haurastuvat ja murtuvat.
Kestäähän ne toki vuosia tai jopa vuosikymmeniä ja ainahan niitä voi vaihtaa uusiin, eli siinä suhteessa ei se mikään ongelma ole.

Muovia ja kumia vanhentaa UV-valo. Tuossa systeemissä kumi ja muovi on kuppiprikan alla piilossa. Kestää pidempään ja o-renkaita saa tilalle helposti.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)