Aihe: Telecaster vol. 2
1 2 3 4 5133 134 135 136 137202 203 204 205 206
Laulava Kylätohtori
16.03.2015 19:28:07 (muokattu 16.03.2015 19:28:16)
Kuha: Twang King on hyvä, halpa ja sopivasti kirkas.

No, oliskohan se siinä sitten. Mitenkäs muuten telen mikkien korkeus? Onko jotain nyrkkisääntöä, mistä lähteä säätelemään korvilla?
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
Kefiiri
16.03.2015 19:30:55
Laulava Kylätohtori: No, oliskohan se siinä sitten. Mitenkäs muuten telen mikkien korkeus? Onko jotain nyrkkisääntöä, mistä lähteä säätelemään korvilla?

Itse säädän ruuvarilla! Eikös kaulamikki neuvota laittamaan otelaudan tasalle ja tallamikki sitten korvilla ruuvaten sopivaan balanssiin?
En ole musiikin asiantuntija.
Gabe
16.03.2015 22:17:38
Laulava Kylätohtori: Torilta löytyi edullisesti Duncanin STL-2 telen tallaan. Tietenkään Tokain omien mikkien ruuvit eivät sopineet Duncaniin, mutta onneksi laatikosta löytyi sopivat ruuvit, niin sai paikalleen.

Ja ihan mukavastihan se nyt tuuttaa. Tehoa on enemmän ja trebleä vähemmän, mikä on pelkkää plussaa. Soundi on mielestäni ainakin nopean testauksen jälkeen hyvä. Mutta kaulamikki on liian tumma. Olisiko ideoita STL-2:n kaveriksi kaulaan? Nocasteria joskus suositeltiin, miten se mahtaisi toimia? Tai Twang King, ei olisi kallis uutenakaan?

Nappaat siitä kaulamikin pois ja modaat siitä Esquiren, se on miehen soitin se.
Laulava Kylätohtori
17.03.2015 22:21:37
Kefiiri: Itse säädän ruuvarilla!

Liian insinöörimäistä. Otelaudan tasalle? Siis keskikohdan kanssa tasalle vai reunojen? Vai oliko liian insinöörimäinen kysymys?

Gabe: Nappaat siitä kaulamikin pois ja modaat siitä Esquiren, se on miehen soitin se.

Tuo Esquire on tuntunut vähän vieraalta, mutta tänään soittelin telellä ja mietin asiaa. Kaulamikki ainakin on liian tumma, joten nykyisellä mikillä ei ole itselle käyttöä, vaikkei se itsessään mikään huonosoundinen ole. Ei ollut tallakaan, mutta liian tehoton.

Mutta nyt tuo Esquire tuntuu ajatuksena ihan toisenlaiselta. Säätelin ja testailin volumea ja tonea ja siitähän saa pelkällä tallamikillä melkein mitä vaan soundeja ulos. Jotenkin paljon helpompaa ja rennompaa, kun se kaulamikki ei ollut sotkemassa asioita. Eihän sillä mitään tee, vaikka ne väliasennon soundit ovat kieltämättä hienoja...

No, nyt en tiedä, ostanko Twang Kingin kaulaan vai pleksin, jossa ei ole kaulamikille paikkaa ollenkaan. Sittenhän saa ostaa myös uuden 'control platen', jossa ei ole mikkivalitsinta ollenkaan...
mpekkanen
17.03.2015 22:51:35
Laulava Kylätohtori:
Mutta nyt tuo Esquire tuntuu ajatuksena ihan toisenlaiselta. Säätelin ja testailin volumea ja tonea ja siitähän saa pelkällä tallamikillä melkein mitä vaan soundeja ulos. Jotenkin paljon helpompaa ja rennompaa, kun se kaulamikki ei ollut sotkemassa asioita. Eihän sillä mitään tee, vaikka ne väliasennon soundit ovat kieltämättä hienoja...

No, nyt en tiedä, ostanko Twang Kingin kaulaan vai pleksin, jossa ei ole kaulamikille paikkaa ollenkaan. Sittenhän saa ostaa myös uuden 'control platen', jossa ei ole mikkivalitsinta ollenkaan...

Eikös tuolla 3-asentoisella kytkimellä saa tehtyä muitakin kytkentöjä jos haluaa.

Onhan siinä ihan "oikeassakin" Esquiressa se samainen kytkin.
ZZ Top BG sanoi jossain haastatelussa kun häneltä kysyttiin kitaroista joita hänellä on ja niissä aika monessa on vain yksi mikki, että mistä moinen. Hänen mukaansa jokaisesta kitarasta saa vain yhden parhaan soundin :)

Itse olen tykännyt monestakin yksimikkisestä kitarasta, koska se tavallaan pakottaa keskittymään siihen soittamiseen ja sen dynamiikkaan toisella tavalla kuin, että niitä nappuloita ja mikkejä olisi enemmän. Yhdelläkin mikillä saa aika paljon volumella ja tonella aikaan. Tietenkin soundiin vaikuttaa vahvarikin, mutta siitähän tässä ei nyt ollut kysymys. Ei tämä tietenkään toimi kaikessa ja kaikilla soittimilla ja jokaisella soittajalla muutenkaan.

Stratokin on tavallaan ihan toisenlainen kitaran kun sen kammen laittaa siihen kiinni kuin ilman. Ainakin itse olen huomannut tällaisen omalla kohdalla, vaikka nyt juuri ei stratoa olekkaan. Muutama muu kammellinen kitara kyllä löytyy.
Joees
17.03.2015 22:57:30
Laulava Kylätohtori: No, nyt en tiedä, ostanko Twang Kingin kaulaan vai pleksin, jossa ei ole kaulamikille paikkaa ollenkaan. Sittenhän saa ostaa myös uuden 'control platen', jossa ei ole mikkivalitsinta ollenkaan...

Pleksi pois vaan. https://dl.dropboxusercontent.com/u/38537399/DSC_1874.JPG

Jos nyt itse saisi joskus aikaiseksi vaihdettua tuon mikin johonkin yksikelaiseen niin bueno...
Humina on mun särö ja feedback on mun laulaja.
Gabe
17.03.2015 23:05:19
Laulava Kylätohtori: Tuo Esquire on tuntunut vähän vieraalta, mutta tänään soittelin telellä ja mietin asiaa. Kaulamikki ainakin on liian tumma, joten nykyisellä mikillä ei ole itselle käyttöä, vaikkei se itsessään mikään huonosoundinen ole. Ei ollut tallakaan, mutta liian tehoton.

Nappaat pois vaan. Laita kytkentä siten että: Ykkös asento ohi tonen: Enemmän volumea ja säröä+kirkkaampi soundi. Keskiasento normi. Kolmos asento suoraan jakkiin: Enemmän volumea mutta ei niin paljon säröä. Näin saat siitä huomattavasti enemmän irti ja se toimii hyvin jos haluat soitella ilman purkkeja.
Laulava Kylätohtori
19.03.2015 13:53:22
Gabe: Nappaat pois vaan. Laita kytkentä siten että: Ykkös asento ohi tonen: Enemmän volumea ja säröä+kirkkaampi soundi. Keskiasento normi. Kolmos asento suoraan jakkiin: Enemmän volumea mutta ei niin paljon säröä. Näin saat siitä huomattavasti enemmän irti ja se toimii hyvin jos haluat soitella ilman purkkeja.

Jep, olen aika varma, että teen tästä Esquiren. Pääsee helpommalla ja halvammalla ja tuossa on kyllä jotain hienoa mojoa - niin yksinkertainen, mutta monipuolinen. Jospa telelle löytyisi näin enemmän käyttöä ja se oma juttu. Nyt se on jäänyt liikaa stratojen jalkoihin...

Pitää nyt katsoa tuota kytkentäpuolta. Ajattelin, että otan koko kytkimen pois. Mutta tuo tonen ohitus voisi olla kokeilmeisen arvoinen. Ehkä sen voisi toteuttaa nostopotikalla...
BigPapa
19.03.2015 13:58:57

Hän saapui. Tollanen oli mulla -73 vuonna ja nyt kun tuli vastaan, niin olihan se ostettava.

http://muusikoiden.net/dyn/users/133550.jpg
jpousi
19.03.2015 14:56:05
BigPapa: Hän saapui. Tollanen oli mulla -73 vuonna ja nyt kun tuli vastaan, niin olihan se ostettava.

Hah, mulla oli kans just tuollainen! Myöhemmin (1979) olin laittanut tussilla ja Letraset-kirjaimilla lapaan tekstin "Fender Telecaster". Itse Tuomari Nurmiokin ihmetteli tätä feikki-Ibaa yhdellä Pohjankartano-keikalla, mutta kun sanoin että kitara ei ole oikea Tele vaan Ibanez, niin Hra Tuomari vain pudotti kitaran pöydälle ja käveli pois.

Silti, tuollaisella Iba-Telellä opin soittamaan sähkistä.
Oho, eiku!
Stone
19.03.2015 16:48:57

Joees: Pleksi pois vaan. https://dl.dropboxusercontent.com/u/38537399/DSC_1874.JPG

Jos nyt itse saisi joskus aikaiseksi vaihdettua tuon mikin johonkin yksikelaiseen niin bueno...

Valtavan tyylikäs!
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards **Back to good old days, when music was real music !!!**
Aakoo
27.03.2015 10:13:33
Minulla on 72 Telecaster Deluxe Reissue, siis se Widerange humppareilla ja isolla lavalla. On alkanut humpparien tumma soundi ärsyttämään, ja olen katesellut eri vaihtoehtoja kitaran mikkien uusimiseksi. Vastaan on tullut Creamery ja Lollar Regal mikit. Onko olemassa muita, suoraan kitaraan istuvia mikkivaihtoehtoja?

Olin myös ymmärtävinäni, että kuorien sisälle voi istuttaa normi humbuckerin, ja täyttää tilan vahalla. Onko jollakin kokemusta tästä ja ehkä neuvoja?

Alkuun nyt ainakin yritän vaihtaa potikat 250K Ohm:a 500K:ksi. Mutta itseni tuntien, mikit on kyllä menossa vaihtoon, ja nyt pitäisi valmiiksi miettiä vaihtoehtoja.
varakeef
27.03.2015 14:32:28
Aakoo: Minulla on 72 Telecaster Deluxe Reissue, siis se Widerange humppareilla ja isolla lavalla. On alkanut humpparien tumma soundi ärsyttämään...

Olin myös ymmärtävinäni, että kuorien sisälle voi istuttaa normi humbuckerin, ja täyttää tilan vahalla.

Olet ymmärtänyt väärin: reissue-mikki on nimenomaan normihumppari isommissa kuorissa vahalla täytettynä.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Aakoo
27.03.2015 15:19:27
varakeef: Olet ymmärtänyt väärin: reissue-mikki on nimenomaan normihumppari isommissa kuorissa vahalla täytettynä.

Niin niin.. Tuohan tukee mun käsitystä.

Eli, koska RI mikki on normi humppari liian isoissa vaatteissa, miksipä sitä ei voi kaivaa kuorista pois, ja vaihtaa sisällä olevan humpparin toiseen, sellaiseen joka soundaa enemmän toivotulta? Mutta onko tuossa jotain sudenkuoppia? Jotain mitä pitäisi tajuta ennen kuin alkaa tekemään?
Laulava Kylätohtori
31.03.2015 09:23:57
Kuinka paljon telessä talla vaikuttaa soundiin? Eli jos vaihdan Tokain ATE-55 telen alkuperäisen tallan tilalle tämän:

http://www.axesrus.co.uk/ProductDetails.asp?ProductCode=BS%2DTC1CS

niin onko siitä mitään hyötyä? Huomaako sitä soundissa? Jos joku nyt vaihtaisi salaa tuon telen tallaan, niin mahtaisinko huomata sitä laisinkaan?
Myrkky Nuoli
31.03.2015 09:58:41
Laulava Kylätohtori: Kuinka paljon telessä talla vaikuttaa soundiin? Eli jos vaihdan Tokain ATE-55 telen alkuperäisen tallan tilalle tämän:

niin onko siitä mitään hyötyä? Huomaako sitä soundissa? Jos joku nyt vaihtaisi salaa tuon telen tallaan, niin mahtaisinko huomata sitä laisinkaan?

Oon ollut huomaavinani eroja ainakin tallapaloissa, Samaten tallan vaihto ratkaisi aikoinaan tallamikin vinkumisongelman. Autuaaksi tuosta ei kylläkään tuu, mutta tiedäthän sie.. just do it!
More Nintendo, less Marshall.
Gabe
31.03.2015 10:23:22
Laulava Kylätohtori: Kuinka paljon telessä talla vaikuttaa soundiin? Eli jos vaihdan Tokain ATE-55 telen alkuperäisen tallan tilalle tämän:

On tuo talla ainakin parempi kuin tokain orkkis. Itse vaihdoin tuon Gotohin tallan MIJ Fenderiin ja ainakin intonaatio osui huomattavasti paremmin kohdilleen. Soundista en osaa sanoa kun vaihdoin mikit samalla.
B-tone-flat
31.03.2015 16:32:57 (muokattu 31.03.2015 16:38:24)
BigPapa: Hän saapui. Tollanen oli mulla -73 vuonna ja nyt kun tuli vastaan, niin olihan se ostettava.

Aa, mulla oli myös tämmönen, suurinpiirtein 80-luvun taitteessa. Ostin sen ja 30w Companion trankkuvahvarin luokkakaverilta. Oli eka kunnon skeba. Ainakin semmoselta se tuntui kaikenlaisten divareista ostettujen Hondojen ja Mayojen jälkeen. Vuosia myöhemmin kun olin saanut hankittua vielä paremman kepin niin lainasin Iban serkulle joka oli innostunut kitaransoitosta. Muutama vuosi tästä kun serkun innostus oli laantunut niin pyysin kepin takas mutta tämä olikin antanut sen eteenpäin jollekin kaverille jota ei tavoitettu. Silloin vit###i ja nykyään vähän enemmän!

Onkos tossa muuten 24.75" mensuuri? Muistelisin että olis.
Marshall Amps have a Black Tone and thundering sound of a good ol' Alabama Train.
Laulava Kylätohtori
01.04.2015 11:14:41
Vaikuttaako 50's wiring ge-trankkujen toimintaan mitenkään? Telessä on kyseinen kytkentä ja jotenkin se käyttäytyy ge-fuzzin/-boosterin kanssa kuin treble bleed. Kuvitelmaa vai totta?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)