Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Monitoria projektistudioon, apua kaivataan.
1 2
RoopeBb
31.03.2015 15:39:51 (muokattu 31.03.2015 21:20:55)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Haen vierashuoneeseen pystytettyyn projektistudioon kaiuttimia. Osaisiko joku auttaa viemään pohdintoja eteenpäin?
 
Huone on kooltaan noin 3 x 4,5 x 2,6 metriä (LxPxK), huonetta ei ole varsinaisest erikseen akustoitu. (Jotain pientä akustointiin liittyvää tullaan tekemään.) Seinät tapetoitu, tapetin alla vanhalle talolle ominaista "pahvista" seinämateriaalia. Kuunteluseinällä puolipaneli, katossa paneli. Kuuntelupaikasta katsottuna oikeanpuoleisella seinällä on ikkuna, noin metrin päässä oikeanpuoleisen kaiuttimen paikasta. Ikkunan koko hieman vajaa 2/3 seinän koko pituudesta. Ikunnan vastakkaiselta seinältä löytyy suurinpiirtein samaa kokoluokkaa oleva akvaario.
 
Korostumia löytyy bassopuolelta: reilu 12db 120Hz ja vajaa 8db 250Hz, hieman ylempää reilun 5db 1200Hz kohdalta. Kuoppia puolestaan yksi syvempi 60Hz kohdalta ja lievempi 550Hz nurkilta. Mittaukset suoritettu kotikonstein ja metodein, eivätkä välttämättä anna täysin oikeata kuvaa tilasta.
 
Kaiuttimista ja tarpeista: Genelec on tuttu, muut oikeastaan ei. G 8040 on omassa käytössä hyväksi havaittu, tosin alle metrin kuunteluetäisyydellä oma korva tykkää enemmän 8030:n tuottamasta äänestä. Jostakin syystä erottelevuus ja stereokuva paranivat reilusti vaihtaessa työpöydällä 8040 --> 8030. Toisaalta 8030 kokoluokan kaiutin ei ehkä toista tarpeeksi matalalle, kun on tarpeissa tarkkailla bassotaajuuksia (bassorumpu, basso, matalat syntsaäänet). Saisiko DSP mallilla huonevasteen kontrolliin vai riittäisiko REWin tarjoama apu vietynä käsipelillä ekvalisaattoriin.
 
(8030 stereona käytössä tällä hetkellä työpöydällä musiikin kuuntelussa, 8040 + 7060 5.1 setissä olohuonekotitearissa, nämä mallit tuttuja ja siksi lähden niistä liikkelle.)
 
Olen miettinyt seuraavia kaiuttimia / yhdistelmiä.
 
Jos se olisi Genelec:
-8040 (matalammalle yltävä toisto olisi selvä hyöyty bassotaajuuksille)
-8240 (DSP olisi mukava lisä, mutta tuo heti yli kolmanneksen lisää hintaa. Menee yli budjetin.)
-8030 + 7050 (subjektiivisen kokemukseni mukaan 8030 toimii isoveljeään paremmin näillä kuunteluetäisyyksillä)
-8330 (taitaa jo yksinään toistaa matalammalle kuin 8040)
 
Myös näitä olen tuumaillut, Focal, Dynaudio, Event, Neumann, KRK..:
-Event Opal (saako edes suomesta ja millä hintaa? Onko oikeasti niin hyvä kuin sanotaan)
-Event 2030 (löytyy vähän heikosti kunnollista tietoa, onkohan liian lämminsoundinen tarkkailukaiuttimeksi. Erottelua ilmeisesti kuitenkin löytyy.)
-Focal 6 solo
-Dynaudio BM5 /6
-Neumann KH 120 A
-KRK VXT8 (tästä tuntuu olevan kaksi mielidettä, puolesta ja vastaan. Paperilla hyvät speksit, mutta miten pitkälle riittää käytännössä. Monet konemusaäijät tuntuu käyttävän, mutta voiko tällä myös miksata, helposti.)
 
Kuunteluetäisyys aika lyhyt, vajaa 0,8 metriä. Budjetti kaiutinparille on noin 2000 euroa, mieluusti alle.
 
Tarkoitus on yrittää käydä näitä kuuntelemassa liikkeissä ja ehkä saada joku pari lainaan kotikuuntelua varten, mutta ennen sitä pitäisi vähän haarukoida vaihtoehtoja ja kuunnella muiden käyttäjien kommentteja sekä kokemuksia kuinka ovat toimineet käytännössä. Maalta käsin kaiutinkuuntelu-tournee on vaikea toteuttaa, joten pakko rajata vaihtoehtoja.
 
https://dl.dropboxusercontent.com/u/3156989/makkaristudio.png
 
Edit: lisätty tarkentava kommentti akutoinnista.
 
oksatboys
31.03.2015 15:48:48
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaikki luetellut kajarit ovat varmaan tarpeeksi hyviä huoneeseen, jossa on huono akustiikka. Jotkut hypettää focalia, toiset geneä ja kolmannet neumannia, mutta tuskinpa noilla dsp-vehkeilläkään huoneen ongelmia voi täydellisesti korjata. Miten ois tonni kajareihin ja tonni akustointiiin?
 
"Hieno mekanismi sinäänsä, jos ei olisi näin saatanan tyhmä." -Lihis96
tinde
31.03.2015 16:22:40
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mielenkiintoinen aihe mikä osittain myös minua läheltä liippaa.
 
Mun kaksi harrastemiksaustilaa ovat molemmat varsin köpöisiä akustiikaltaan, ja mä olen ratkonut / kiertänyt ongelmaa kaiuttimien sijoittelulla työskentelypisteen suhteen.
 
Mun monitorit (toisessa tilassa Genelecin 1030A ja toisessa JBL LSR25P + sub) ovat niin lähellä itseäni kuin järkevästi mahdollista > suurin osa korviin saapuvasta äänestä tulee suoraan kaiuttimista.
 
Olen antanut itseni ymmärtää että huoneakustiikka alkaa vaikuttamaan vasta kun etäisyys kaiuttimista on riittävä. Mikä se etäisyys on - ei aavistustakaan.
 
Olisi mielenkiintoista kuulla ammattilaisten mielipiteitä tän asian suhteen. Miten on, jos lymyilee riittävän lähellä kaiuttimia, silloin ei tarvitse niin paljoa huolestua huoneen vaimennuksista / korostuksista?
 
Tilanne lienee erilainen jos äänitöitä tekee ammatikseen, kuvittelen että huoneen pitää silloin kuulostaa hyvältä ergonomian, asiakkaiden ja tilan itsensä takia.
 
saastara
31.03.2015 16:37:31 (muokattu 31.03.2015 18:10:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tinde: Mielenkiintoinen aihe mikä osittain myös minua läheltä liippaa.
 
Mun kaksi harrastemiksaustilaa ovat molemmat varsin köpöisiä akustiikaltaan, ja mä olen ratkonut / kiertänyt ongelmaa kaiuttimien sijoittelulla työskentelypisteen suhteen.
 
Mun monitorit (toisessa tilassa Genelecin 1030A ja toisessa JBL LSR25P + sub) ovat niin lähellä itseäni kuin järkevästi mahdollista > suurin osa korviin saapuvasta äänestä tulee suoraan kaiuttimista.
 
Olen antanut itseni ymmärtää että huoneakustiikka alkaa vaikuttamaan vasta kun etäisyys kaiuttimista on riittävä. Mikä se etäisyys on - ei aavistustakaan.
 
Olisi mielenkiintoista kuulla ammattilaisten mielipiteitä tän asian suhteen. Miten on, jos lymyilee riittävän lähellä kaiuttimia, silloin ei tarvitse niin paljoa huolestua huoneen vaimennuksista / korostuksista?
 
Tilanne lienee erilainen jos äänitöitä tekee ammatikseen, kuvittelen että huoneen pitää silloin kuulostaa hyvältä ergonomian, asiakkaiden ja tilan itsensä takia.

 
Huono huone on huono huone, kuunteli niitä kaiuttimia miten läheltä tahansa. Toi viidakon viisaus lienee saanut alkunsa siitä ajatuksesta, että jos kuuntelee lähempänä kaiuttimia, kuuntelee hiljempaa ---> huone elää vähemmän. Samasta ajatuksesta lienee syntynyt se urbaanilegenda, että pienessä huoneessa ei voi käyttää isoja kaiuttimia.
 
E: Aloittajalle sanoisin, että ostaa muutamalla sadalla äyrillä rautakaupasta tarvikkeita, puuhastelee akustoinnit itse ja ostaa sitten niin hyvät skobet kuin anneli sallii. Ja toki mielellään kuuntelee ne tulevat kaiuttimet siellä kotosalla, ja ennen kaikkea siis kokeilee miksata myös niillä. Sitä on yllättävän vaikeaa netin perusteella tietää mistä tykkää ja millaiset komerot toimii itselle miksatessa ja kuunnellessa.
 
Mutta realismi tossa akustoinnissa kannattaa pitää myös messissä.. 12db 120hz on jo semmoinen vuori, että sitä ei 5cm levyllä seinällä nujerreta. Jos ei huonetta vartavasten miksaukseen rakenneta / pyhitetä, tietyn pisteen jälkeen kannattaa vaan nostaa kädet pystyyn ja tehdä rauha asian kanssa.
 
E II: Onko pakko olla uusi ja onko pakko olla aktiivi?
 
"As long as there is music I am immortal and I have lived forever if I can remember a song"
RoopeBb
31.03.2015 20:47:11 (muokattu 31.03.2015 21:43:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos kaikille hyvistä akustiikkaan liittyvistä huomioista. On ihan totta ja varmasti tuhanteen kertaan jokaisen kuulema fraasi: jos sijoittaa puolet budjetistaan akustointiin, on tulos luultavasti parempi kuin sijoittamalla koko budjettinsa kaiuttimiin. Ja näin se varmasti onkin.
 
Paitsi ehkä minun tapauksessani :-) Huonetta ei ole tarkoitus muuttaa täysiveriseksi studioksi, sinne ei ole tarkoitus tehdä kelluuvaa lattiaa tai pistää 50 sentin paksuisia "bassoansoja" nurkkiin - Eikä tämä ole mahdollistakaan. Huone on kyllä tarkoitus akustoida kevyesti, mutta kuten saastara tuossa jo vähän asiaa sivusikin, tuolle huonevasteen alapään ongelmilla tällä keveyellä akustoinnilla ei hirveästi ole vaikutusta. Näinpä olen sitten osittain nostanut asian suhteen kädet ilmaan ja päättänyt vain tulla toimeen asian kanssa. Tämä kevyen akustoinnin olin ajatellut toteuttaa paljon pienemmällä budjetilla kuin puolikkaalla määrällä kaiuttimiin varaamillani summalla.
 
Miksi sitten sijoittaa iso summa rahaa kaiuttimiin kun akustointi on puuttellinen? Ihan ensiksi uskon hyvän kaiuttimen olevan huonoa parempi myös puutteellisesti akustoidussa tilassa (tämä on puhdasta mutua ja aivan varmasti myös subjektiivista). Lisäksi hyvä kaiutin on myös pitkän tähtäimen hankinta. En millään kuvittele jääväni tähän tilaan seuraavaksi 10 vuodeksi, mutta jos kaiuttimet on hyvät, ne aivan varmasti seuraavat mukanani pidemmänkin aikaa.
 
Huonekorjaimella noita alapään kumpuja saa hieman taltutettua, eivätkä ne näin kasva vuoren korkuiseksi ongelmaksi (tämä ei ole mutua). Huonevaste sinällään on ihan kohtuullinen ja noita korostumia voi yrittää ratkoa helpommin kuin noita kuoppia (tämä on mutua). Se minkä verran ja missä suhteessa, on vielä selvittämättä ja kokeilematta.
 
Genelec on minulle tuttu, olen sitä kuunellut monenlaisessa tilassa ja monenlaisessa käyttötarkoituksessa. En väitä olevani millään tapaa asiantuntija tai muutakaan. Kun kyselin eri kaiuttimistä käyttäjien kokemuksia miksaus ja käytännöntilanteissa, tämä oli oikeastaan se alkuperäisen postini juoni. Varmasti monillä käyttäjillä hyvätkin kajarit on akustoimattomissa makkaristudioissa ja silti onnistuvat asiassaan hyvin.
 
- miten joku kaiutin on toiminut miksatessa ja muussa äänen kanssa työskentelyssä, mitä asiaa arvostat juuri kyseisessä kaiuttimessa, miksi se on hyvä työväline. Tässä ei vielä oteta sen enempää kantaa akustiikkaan tai sen puutteisiin, kysellään vain subjektiivisia kokemuksia eri kaiuttimista.
 
Genelec on oivallinen työkalu ja se toimii miksauskäytössä varsin mukavasti, myös vähemmän akustoiduissa tiloissa. Stereokuva on hyvä, tarkkuus ensiluokkainen, balanssi ja sävy toistuu melkolailla koko taajuuskaistan alueella varsin neutraalisi. Se mistä en Genelecissä tykkää on tietynlainen kireys. Usein korvat tuntuu väsyvän aika helpostikin. Tämä on tietysti myös vahvuus kun ylärekisteri on kirkas. Toinen asia on sitten hinta. Etenkin suuremmissa malleissa se on usein aika kova ja siksi yhtenä ajatuksena on, saanko samalla rahalla parempaa tai ehkä jopa halvemmalla.
 
Joku mainitsi isosta kaiuttimesta pienessä tilassa. Joo miksi ei, jos kuunteluetäisyys on sopiva. Aivan korvaan juureen en välttämättä ottaisi kovin suurta ja mahtavaa. Tämä on tietysti osaltaan puhtaasti makuasia ja varmasti myös kaiutinkohtaista. Osa isoista kaiuttimista on suunniteltu käytettäväksi oikeasti lähellä.
 
Saastara: Mieluusti käytettyä metsästän, jos vain hyvän parin sopuhintaan jostakin löydän. Passiiveja mietin myös, mutta niiden kanssa tarvitsee myös vahvistimen ja se on yksi lenkki lisää toistoketjussa jonka mieluusti jättäisin pois. Passiivit ei sinällään ole mikään mahdottomuus, jos jotakin hyviä vaihtoehtoja ja vinkkejä asiaan löytyy.
 
Yhteenvetona voisin palata takaisin alkuperäiseen kysymykseeni eri kaiuttimien toimivuudesta käytännöntilanteessa. Miksi joku toimii paremmin kuin toinen. Toki kysymys on yhtä paljon subjektiivinen kuin sen asettelukin. Jos jollakulla olisi hyviä vinkkejä jaettavaksi itse kaiuttimista, joilla pääsisin omissa podinnoissani eteenpäin, ottaisin ilolla vastaan. :)
 
mhelin
31.03.2015 22:14:59 (muokattu 31.03.2015 22:25:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuossa tilassa toimisi parhaiten litteä (10 cm) ja leveä (40 - 60 cm) kaiutin seinässä kiinni - etuseinäheijastus poistuisi ja seinä korostaisi bassojakin. Suurin osa bassotoistosta kannattaisi kuitenkin tuottaa subbareilla, jotka nekin voisivat olla litteitä, maassa makaavia malleja. Bassotoistosta saa tasaisen kun käyttää useampia subbareita - neljä kappaletta on paras, mutta kahdellakin saa hyvän tuloksen kun sijoittaa ne kuten tässä tutkimuksessa:
 
http://www.harman.com/EN-US/OurComp … cuments/White%20Papers/multsubs.pdf
 
Tuollaista litteätä kaiutinta voi olla kyllä vaikea löytää tuohon hintaluokkaan ellei itse rakenna. Grimm Audion LS-1 on yksi kaupallinen studiomonitori, mutta sillä on hintaa lähemmäs pari kymppiä / pari. Itse rakentamalla tosiaan saisi edullisesti esim. tuon Audiovideon Purismi-sarjan rakentamalla, ja hankkimalla sille laadukkaan päätevahvistimen ja ehkä (tarvittaessa) jonkin huonekorjaimen - joissakin AV-vahvistimissa on muuten ihan käyttökelpoinen huonekorjaus, mutta muistaakseni KRK:lta löytyy myös erillinen korjain. Myös tuo MiniDSP:n korjain olisi varmaan hyvä (eikä kauhean kalliskaan):
 
http://www.minidsp.com/products/opendrc-series/opendrc-an
 
Tuosta Acourate softasta jonka tuohon OpenDRC:hen saa 75 EUR hintaan Bob Katzkin diggaa:
http://www.audiovero.de/en/testimonials-and-references.php
 
Purismi:
http://www.hifitalo.fi/purismi_rakennussarja
http://audiovideo.fi/opas/kaiutinra … aiutin-65-tuumaisella-koaksiaalilla
 
Tuo on siis koaksiaalikaiutin mistä on myös se etu että ääni integroituu hyvin lyhyelläkin kuunteluetäisyydellä.
 
Toinen vaihtoehto olisi rakentaa AW-10 Alu kaiuttimet Purismin koteloihin, ja korjata bassotoisto eq:lla (tai jakosuodinta muuttamalla):
 
http://www.hifitalo.fi/aw-10_alu_rakennussarja
 
Jos haluaa hifistellä niin myös tuo AW-3 Excel sarja olisi vastaassa käytössä loistava:
 
http://www.hifitalo.fi/aw-3_excel_rakennussarja
 
Siinä on itse asiassa LS-1:n diskantti, ja bassoelementti pienempi versio LS-1:ssä käytetystä.
 
Jollain toisella suomalaisella kaiutinvalmistalla oli myös litteä seinäkaiutinmalli, melko neutraalin kuuloinen kun sitä Verkkokaupassa joskus kuuntelin.
 
Mitä tulee noihin mainittuihin studiomonitoreihin (Genelecit ym.) niiden erot tulevat selville parhaiten vain hyvin akustoiduissa tiloissa joissa ne voidaan sijoittaa järkevästi (riittävän kauas seinistä yms.). Kotikäytössä eroa esim. Behringerin halpiksiin ei juuri ole.
 
tinde
31.03.2015 22:49:03
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

saastara: Toi viidakon viisaus lienee saanut alkunsa siitä ajatuksesta, että jos kuuntelee lähempänä kaiuttimia, kuuntelee hiljempaa ---> huone elää vähemmän.
 
Eikös toi yo. ole itse asiassa sama asia kuin mistä kirjoitin? Eli huone elää / vaikuttaa vähemmän soundiin?
 
Jos istun ~1m etäisyydellä monitoreista ja kuunteluvola on 80 db, niin eikö huoneen / heijasteiden / seisovien aaltojen vaikutus ole huomattavasti pienempi kuin vaikkapa 80 db ~2m etäisyydellä?
 
anapena
01.04.2015 00:51:19 (muokattu 01.04.2015 11:26:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse kokeilin korjauksia aluksi ihan käsipelillä mittamikillä pink noisella ja ulkoisella 5-alueisella parametrisellä eqlla ja jotain softa-analysaattoria katsomalla. Tarkoitus oli suoria alapäätä, jossa oli samantapaisia ongelmia kuin sulla, hiukan eri taajuuksilla. Muistaakseni korostin alapäätä aika lailla hyllykorjaimella ja sitten siloittelin muutamaa taajuutta alaspäin parametrisellä. Tilanne parani tietenkin, olihan se itse tehty:) Pientä akustointia tein laskevan katon pintaan.
 
Seuraava askel oli myöhemmin akustoida vähän lisää. Villakolmiot etunurkkiin, ei vie kauheasti tilaa, hyllykköön taakse 10cm villaa, sekä iso villakotelo 20cm takaviistoon ja kattoon 10cm villaloota. Materiaalina raakalauta, perusParoc-villa sekä asennuksen pintaan huolella leikattu ohut ihan oikea akustiikkavillalevy.
 
Pisteeksi iin päälle KRKn Ergo äänikortti dsp-korjauksella. Sanoisin, että Ergo tekee tuon suoristuksen vielä paremmin. Ihan varma en enää ole, että missä järjestyksessä projekti eteni, ja kuinka paljon mikäkin asia vaikutti. Jo avaamattomien villapaalien tuominen huoneeseen muutti kuitenkin tunnelmaa aika lailla:)
 
Ergoa ei taida enää saada kuin käytettynä, lisäksi se on firewire. Siinä vaiheessa kun oma poksahtaa, ja jos en saa sitä fiksattua, niin vaihtoehto voisi olla IK Multimedian Arc System, tai dsp-gensu tai dsp-equator tms...
 
Tuntuu, että Ergon nostaminen irti pöytäpinnasta ja täten parempi viilennys on auttanut aiempaan oikutteluun ja säröytymiseen. Tosin käyttis ja softatkin on tullut päivitettyä.
 
Enhän mä nyt sun kysymykseen vastannut, mutta jos tämä jotain ajatuksia herätti, niin hyvä. Vanhemmista Geneleceistä olen tykännyt dipata yläpään toistoa vähän alas. Jaksaa paremmin kuunnella pidempää päivää, ja toisto muistuttaa enemmän muita kaiuttimia...
 
KRKn VXT pärjäsi mun mielestä hyvin Geneleceille, kun joskus vertailin niitä musakaupan nurkassa. Genelec on kuitenkin vähän kalliimpi, oletettavasti parempilaatuinen pitkässä juoksussa, huolto ja varaosat Suomessa jne. Kunhan mutuilen;)
 
Itse olen tykännyt, kun olen viime vuoden aikana viritellyt kolme erilaista kaiutinparia siihen hollille. Napsnaps nappia painamalla on mukava tsekkailla miksauksen toimivuutta erilaisilla pöntöillä.
 
Olennaista on oppia monitorinsa, kuunteluolosuhteet ja ehkä vakioida kuuntelutapansa. Esimerkiksi kuunnella koko ajan sopivalla voimakkuudella eikä veivata volumea koko ajan. Vähän niin kuin kalibroidut siihen tilanteeseen.
 
Istu ja pala!
saastara
01.04.2015 09:06:00 (muokattu 01.04.2015 13:08:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tinde: Eikös toi yo. ole itse asiassa sama asia kuin mistä kirjoitin? Eli huone elää / vaikuttaa vähemmän soundiin?
 
Jos istun ~1m etäisyydellä monitoreista ja kuunteluvola on 80 db, niin eikö huoneen / heijasteiden / seisovien aaltojen vaikutus ole huomattavasti pienempi kuin vaikkapa 80 db ~2m etäisyydellä?

 
Toki jos vola on sama, suhteessa kuulet lähempänä enemmän kaiuttimien omaa ääntä kuin heijasteita, mutta se ei tarkoita, etteikö ne vaikuttaisi molemmissa skenaarioissa haitallisesti.
 
Siksihän se ensiheijasteiden tappaminen onkin yleensä se lähtökohta.. Vaimennusta siihen, mistä se ääni ensimmäisenä kimpoaa takaseinään, ja takaseinälle levyä jotta siitä kimpoava ääni sitten vaimenee entisestään eikä palaa kummittelemaan. Nurkkiin villaa tappamaan bassokorostumia ja kattoon rikkomaan seisovaa aaltoa. Ton jälkeen homma menee vähän kyseenalaiseksi jos huoneessa on tarkoitus myös elää miksaamisen lisäksi.
 
Isot kaiuttimet ja passiivit otin puheeksi lähinnä siksi, että joillain ne toimii paremmin kuin pienet aktiivit. Markkinatalous nyt on lähinnä luonut meille semmoisen kuvan, että pienet aktiivimontut on ylivertaisia ja oikea tie 'studiolaatuun'. Saati, että pienet Kiinassa valmistetut aktiivit olisi automaattisesti soveltuvammat miksaukseen hifi-pönttöjä paremmin koska toista markkinoidaan studiomonitorina. Aika paljon noita vanhaa passivia KRK:oota, Yamahaa, JBL:ää, Tannoyta ymv näkyy isoilla pajoilla.
 
En sano, että tää on joku niin-tai-näin-homma mutta kannattaa pitää mielessä, ebay ymv on täynnä halpoja , isoja, vanhoja rumia kaiuttimia, jotka on rakennettu käsin aikoinaan laatuosista. Isojen kolmiteiden soundi on kanssa aivan eri osastoa kuin pikkuisten kaksiteiden.. Ei välttämättä automaattisesti parempi, mutta kannattaa pistää korvan taakse.
 
E: Ja ettei totuus ja aloittaja unohdu, mikä edellisissä montuissa on ongelmana ja mikä huoneessa työskentelyssä tällä hetkellä vaivaa? Onko ulostulevissa miksauksissa jotain toistuvaa ongelmaa?
 
E: Eikun huone taitaakin olla vasta työn alla..?
 
"As long as there is music I am immortal and I have lived forever if I can remember a song"
Pauli Lappalainen
01.04.2015 10:02:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla olisi periaatteessa poistolistalla 3 kpl JBL LSR28P komeroita ja LSR12P suppanen, nyt ovat telkkarin jatkeena ja vähän hukkaan menevät siinä käytössä.
 
http://www.soundonsound.com/sos/apr99/articles/jbllsr28p.htm
 
http://jblpro.com/pub/recording/lsr12p.pdf
 
http://jblpro.com/pub/recording/lsr28p.pdf
 
Nuo olisivat tuollaiseen hommaan kuin nokka päähän.
 
Eikä hintakaan ole paha.
 
1600€ koko läjä.
 
Ostakaa jotain. Jos hinta ei miellytä, niin tee tarjous.
Krice
01.04.2015 10:34:15
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

saastara: 12db 120hz on jo semmoinen vuori, että sitä ei 5cm levyllä seinällä nujerreta.
 
Kirja/dvd-hylly tai pari takaseinälle diffuusoriksi. Ja iso ryijy seinälle. Ei akustoinnissa tarvitse aina käyttää niitä tylsiä ja kalliita akustointilevyjä.
 
kiiski
01.04.2015 11:31:15 (muokattu 01.04.2015 11:31:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Kirja/dvd-hylly tai pari takaseinälle diffuusoriksi. Ja iso ryijy seinälle. Ei akustoinnissa tarvitse aina käyttää niitä tylsiä ja kalliita akustointilevyjä.
 
DVD-kotelo/kirja/ryijy ei kyllä tuota juuri mitään vastusta 120Hz taajuudelle.
 
Suosittelen vielä hakemaan miksauspaikkaa huoneessa. Ja ehdottomasti kannattaa kokeilla tuota jo ehdotettua kaiuttimen laittamista seinään kiinni, jolloin saa tapettua sen seinän kautta tulevan heijastuksen ja vaimeneman/korostuman.
 
saastara
01.04.2015 12:01:33 (muokattu 01.04.2015 12:07:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Kirja/dvd-hylly tai pari takaseinälle diffuusoriksi. Ja iso ryijy seinälle. Ei akustoinnissa tarvitse aina käyttää niitä tylsiä ja kalliita akustointilevyjä.
 
Juu, ero lienee lähinnä siinä, että onko akustoinnin tarkoitus luoda todellisia, toivon mukaan myös hyödyllisiä muutoksia kuunteluun, vai haluaako vain tehdä jotain että itsellä olisi nokkela olo.
 
Mitä kalleuteen tulee, muutaman dvd:n hinnalla ostaa jo aika montaa kuutiota pätevää akustointimateriaalia. Jos näitä lukuja voisi repiä perseestä ja fysiikanlakeja kumota ryijyillä ja matematiikkaa korjata kirjahyllyillä niin tuskin kukaan näkisi vaivaa oikeasti akustointiin.
 
"As long as there is music I am immortal and I have lived forever if I can remember a song"
RoopeBb
01.04.2015 14:21:42 (muokattu 01.04.2015 14:28:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

anapena: IK Multimedian Arc System
 
Minulla oli tämä myös hetken käytössä, mutta luovuin ja siirryin takaisin käsipelillä tasoitteluun. IK:n Arc System (=Audyssey MultEQ XT32) latisti stereokuvaa todella paljon. Tein mittaukset useaan otteeseen, koska aluksi mietin josko olisi vihreitä mittauksessa. KRK:n Ergo vaikutti mielenkiintoiselta tuotteelta, mutta tosiaan sitähän ei nykyään enää saa kuin käytettynä. Mutta onhan niitä muitakin oikeasti hyviä korjauksia olemassa, kuten Antem ARC 1m. Anthem ARC korjaa muutakin kuin alimpia bassoja. Genelecin korjaimista ei henkilökohtaista kokemusta, mutta kovasti tunnutaan kehuvan. Samoin DSPeakerin malleja on kehuttu paljon. Nämä ilmeisesti eivät korjaa kuin alimpia taajuuksia, joka tosin usein lienee parasta / riittävää.
 
Akustoinnista ja akustiikasta vielä: Ajattelin myös käyttää akustoinnissa kivi-palovillaa. Täytyy vaan hieman suunnitella ja mittailla, minne kohtaan huoneessa sitä akustointia sitten laitan. Huone on jo siis käytössä.
 
Tällä hetkellähän tuolla huoneessa on aika paljon huonekaluja ja muita pehmeitä pintoja. Täytyy tutkia sekin, minkä verran tuolla akustoinnilla saa nyikyiseen tilanteeseen lisää. Lisää selviää siitä ensimmäisessä postissani olleesta kuvalinkistä.
 
Kaiuttimien rakentaminen itse on toki käynyt mielessä. Minulta ei vain löydy tarpeeksi tietotaitoa arvioida mikä olisi hyvä ja mikä ei. Ensimmäiseksi noissa itse tehtyissä tulee mieleen, ovatko sopivia studiomonitoriksi vaikka olisivatkin loistavia kuuntelukaiuttimia; erottelvuus, tarkkuus jne. Tämä on tietysti yksi vaihtoehto, enkä sitä ole vielä sulkenut pois. Täytyy tutkia ja kysellä. Noissa on vain se hankaluus ettei niitä pääse kunnolla testaamaan missään ;-)
 
Joku kysäisi mikä nykyisissä miksauksissa mättää? Eniten ehkä stereokuva ja pieni keskialueen latteus. Tämä on varmasti osittain myös kiinni minusta.
 
mhelin: Mitä tulee noihin mainittuihin studiomonitoreihin (Genelecit ym.) niiden erot tulevat selville parhaiten vain hyvin akustoiduissa tiloissa joissa ne voidaan sijoittaa järkevästi (riittävän kauas seinistä yms.). Kotikäytössä eroa esim. Behringerin halpiksiin ei juuri ole.
 
Näin varmasti on, mutta subjektiivisen kokemuksen mukaan hyvä studiomonitori on huonoa parempi myös heikommassa tilassa. Esimerkiksi nuo manitsemasi Behringerit ovat oikein loistavia hintaansa nähden, mutta en ehkä nostaisi niitä studiopöydälle. Musiikin ja leffojen kuuntelussa toimivat mainiosti. Olen useaan otteeseen kuunnellut rinnakkain Genelecin 8040 ja Behrun 2030/31 malleja. Behru soi nätisti ja tasapainoisesti, mutta erot syntyvät tarkkuudessa, bassoissa, stereokuvassa, erottelevuudessa, analyyttisyydessä... Varmasti kuuntelijan maku ja tottumukset myös vaikuttavat tulokseen. Mutta näin omalta kantiltani katsottuna Genelec ajaa reilusti Behringerin ohitse myös vähemmän akustisesti tasapainoisessa tilassa.
 
KRK VXT8, onko tästä kokemusta miksauskäytössä? Moni tuntuu kehuvan, mutta vähintään yhtä moni haukkuu alimpaan helvettiin. Itseäni mietityttää, mahtaako olla tarpeeksi tarkka ja erotteleva?
 
mhelin
01.04.2015 22:49:55 (muokattu 01.04.2015 22:58:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

RoopeBb:
KRK VXT8, onko tästä kokemusta miksauskäytössä? Moni tuntuu kehuvan, mutta vähintään yhtä moni haukkuu alimpaan helvettiin. Itseäni mietityttää, mahtaako olla tarpeeksi tarkka ja erotteleva?

 
Mulla oli joskus KRK:n monitorit jotka myin pois kun eivät kuulostaneet hyviltä, jälkeenpäin selvisi että ko. bassoelementissä on jonkin sortin resonanssi, kartion ripustuksesta aiheutuva ilmeisesti. Samaa vikaa saattoi olla muissakin samaa elementtiä käyttävissä KRK:ssa. Nykyiset taitavat olla parempia, tuossa VXT8:ssa noiden mittausten perusteella on tolkuttoman pitkä basson jälkisointi, pieni resonanssi n. 800 Hz alueella (ei paha), ja sivuvasteessa kuoppaa jakotaajuudella johtuen siitä että diskantille ei ole suuntainta:
 
http://resolution.nodecube.net/prod … s/pdfs/Monitoring/KRK%20VXT%208.pdf
 
Geneleceissä tuo bassotoisto on vähän samanlainen, mutta ei yhtä korostunut (riippuu tietty miten säädetty). Suljettukoteloinen kaiutin on kyllä ehdoton valinta, bassorefleksikotelohan on resonaattori, kuka nyt sellaista haluaisi käyttää miksatessa, varsinkin kun kotiolosuhteissa akustiikka ole muutenkaan bassopäässä liian hyvä?
 
Muuten jos tuollaisia seinään kiinni sopivia kaiuttimia ei löydy eikä voi itse rakentaa niin yksi keino olisi upottaa kaiutin seinään, tai jos se ei onnistu niin feikkiseinään jonka voisi tehdä vaikka sopivasta Ikean kirjahyllystä ja lastulevystä (melamiinilla tai ilman). Tosin pelkkä lastulevy tulee halvemmaksi, siihen sopivalle korkeudelle kaiuttimille aukot, ja kaiuttimet levyn taakse jalustoille. Levyyn sivuille taakse 90 asteen kulmassa sivukappaleet joilla levy pysyy pystyssä (jos sitä ei voi kiinnittää seinään jotenkin).
 
mhelin
01.04.2015 23:23:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

8040A testi:
 
http://resolution.nodecube.net/prod … pdfs/Monitoring/Genelec%208040A.pdf
 
Bassot lagaa mutta ei yhtä pahasti kuin KRK:lla. Suuntavuus on suhteellisen ok.
 
"... However, it should be noted that the bass extension is achieved through compromise of the handling of the low-frequency transients..."
 
mhelin
01.04.2015 23:43:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

RCF Mytho 8:
 
http://resolution.nodecube.net/prod … pdfs/Monitoring/RCF%20Mytho%208.pdf
 
"... is this one of the greats?"
 
Pystysuuntaavuudessa vähän vekkiä jakotaajuudella, mutta muuten aika vaikuttava kaiutin.
 
saastara
02.04.2015 08:48:20 (muokattu 02.04.2015 09:08:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikäs niissä miksausten stereokuvissa mättää? Tai mitä tarkoittaa 'lattea keskari'? Onko nää nyt nykyisten kaiuttimien atribuutteja (hyvätkin mixit kuulostaa tältä), vai vain sun omien miksausten puutteita? Mitkä kajarit sulla nyt on? Huono stereokuva miksauksessa ei nyt äkkiseltään mene mun kirjoissa kaiuttimien piikkiin.
 
Erottelevuus ja tarkkuus ei ole kaikki kaikessa. Omasta mielestä Genelecit on ominaissoudiltaan hirveän kuuloisia kaiuttimia. Olkoon miten erottelevia ja tarkkoja vain. Kyllä mä ymmärrän miksi jengi niistä tykkää, mutta musta ne on silti aivan hirveän kuuloisia kaiuttimia. Sitä on aika mahdoton, muuta kun pitkän ajan kokeilun myötä, tietää, minkälaiset komerot toimii itsellä. Mä luulin pitkään, että diggaan työskennellä semmoisilla kalliilta partaveitseltä kuulostavilla skobeilla.
 
"As long as there is music I am immortal and I have lived forever if I can remember a song"
Krice
02.04.2015 10:52:02
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

saastara: Jos näitä lukuja voisi repiä perseestä ja fysiikanlakeja kumota ryijyillä ja matematiikkaa korjata kirjahyllyillä niin tuskin kukaan näkisi vaivaa oikeasti akustointiin.
 
Normaalisti studiot kai rakennetaan varta vasten niin, että tyhjän huoneen akustiikkaa aletaan miettimään ja ainoa ratkaisu on akustointi levyillä jne. Sen sijaan minusta kotistudiossa akustoinnin määrää voi ainakin vähentää käyttämällä ihan tavallisia huonekaluja siihen tarkoitukseen.
 
saastara
02.04.2015 10:59:56 (muokattu 02.04.2015 11:01:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Normaalisti studiot kai rakennetaan varta vasten niin, että tyhjän huoneen akustiikkaa aletaan miettimään ja ainoa ratkaisu on akustointi levyillä jne. Sen sijaan minusta kotistudiossa akustoinnin määrää voi ainakin vähentää käyttämällä ihan tavallisia huonekaluja siihen tarkoitukseen.
 
Ilman muuta, tarkoitin lähinnä, että ne kotikonstit ja huonekalut harvoin tekee yhtään mitään järkevää tai hyödyllistä.. Usein jopa päinvastoin.
 
"As long as there is music I am immortal and I have lived forever if I can remember a song"
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «