Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Apua audacityllä äänitettävien rumpujen kanssa
1
silhouette
30.03.2015 16:28:50 (muokattu 30.03.2015 17:15:27)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Koska olen oman musiikin äänittämisessä vasta alkutaipaleella, niin mun on pakko kysyä neuvoa näin simppeliin asiaan: kun käytän Audacityä, niin miten saan siihen parhaiten äänitettyä rumpuja? Eli, saako rumpuluuppeja ilmaiseksi jostain netistä vai mitenkö olisi paras toimia? Tarkoituksena olisi saada aikaiseksi demo-tasoisia äänityksiä omista instrumenttaalikappaleista.
 
Kiitos tosiaan paljon! =)
 
Aina voi yrittää.
-T0BBE-
30.03.2015 17:49:06
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lähdetään siitä liikkeelle, että Audacityhän on lähinnä audioeditori. Tarvitset jonkun DAW-ohjelman (digital audio workstation). Käsittääkseni Reaper on ihan hyvä ja ilmainen (mulla kokemusta vain Logicista ja Pro Toolsista). Onko sulla PC vai Mac?
 
Omistatko jo jonkun äänikortin millä saada ääntä sisään ja ulos tietokoneesta? Entäs mikkien laita?
 
Rumpuluupit on sitten asia erikseen. Googlettamalla varmaan löydät ilmaisia luuppeja. Mutta esim Logicin mukana tulee valmiina satoja valmiita rumpuluuppeja.
 
juha_p
30.03.2015 17:49:27 (muokattu 30.03.2015 17:50:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Googlettamalla löytyy varmaan paljonkin valmiita sampleja.
 
Itse en lähtisi Audacityllä värkkäämään yhtikäs mitään.
Ilmaisiakin moniraituri- ja sekvensserisoftia löytyy useita. Aloita vaikka selailemalla tuota Musiikinteko-ohjelma ketjua - http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=33&t=28710
 
Jos et kummosta softaa tarvitse aluksi niin ehkäpä http://www.waves.com/mixers-racks/tracks-live#presenting-tracks-live (tai https://ardour.org/download.html)
 
silhouette
30.03.2015 18:31:34 (muokattu 30.03.2015 18:51:19)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hitto, tämä on kyllä juuri sitä muusikoidennettiä parhaimmillaan, kun kaverit jaksaa neuvoa täällaistakin aloittelijaa kuin minä, eli kiitos todella paljon teille molemmille! =)
 
Ja, mulla on käytössä PC eikä Mäkki. Ja, lisäksi mulla on M-Audion fasttrack-interface, mikkejä mulla ei ole.
 
Lisäys: mä katsoin nuo linkit ilmaisiin musiikitekosoftiin ja jäin ihmettelemään sitä, että miksi Pro Toolsin ilmainen versio tosiaan on ilmainen jos se kuitenkin on noin muuten kaikin puolin pätevä ja hyvä musiikinteko-ohjelma?
 
Aina voi yrittää.
Henri Henri Olavi
30.03.2015 19:17:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

silhouette: Lisäys: mä katsoin nuo linkit ilmaisiin musiikitekosoftiin ja jäin ihmettelemään sitä, että miksi Pro Toolsin ilmainen versio tosiaan on ilmainen jos se kuitenkin on noin muuten kaikin puolin pätevä ja hyvä musiikinteko-ohjelma?
 
Siksi, että sitten kun sitä oppii käyttämään sitä käyttämällä, niin tajuaa ilmaisen rajoitukset ja haluaa ne pois. Siitä on kätevä sitten siirtyä PT:n maksulliseen maailmaan. Eikä siinä mitään; mun mielestä se on paras äänityssofta.
 
Edes tätä yhtä ei ole olemassa.
juha_p
30.03.2015 19:40:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Reaper ei taida olla ilmaissofta (2 eri lisenssiä joista valita).
 
M-Audion laitteidenkin mukana on toimitettu esim. Abletonin Live LE tai ProTools LE softaa ... oletko tsekannut bundlen romput?
 
silhouette
30.03.2015 20:04:23
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

juha_p: M-Audion laitteidenkin mukana on toimitettu esim. Abletonin Live LE tai ProTools LE softaa ... oletko tsekannut bundlen romput?
 
Mun käsittäkseni M-Audion mukana tuli EnergyXT2-ohjelma.
 
Aina voi yrittää.
silhouette
30.03.2015 21:32:27 (muokattu 30.03.2015 21:32:49)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

juha_p: Reaper ei taida olla ilmaissofta (2 eri lisenssiä joista valita).
 
M-Audion laitteidenkin mukana on toimitettu esim. Abletonin Live LE tai ProTools LE softaa ... oletko tsekannut bundlen romput?

 
Mä latasin koneelle tuon Tracks Liven ja se vaikuttaa mun tarpeisiin hyvälle, mutta siinä on yksi pieni ongelma: kun äänitän kitaran niin kaikki on ihan okei, mutta sitten kun soitan jälkeen päin tuon raidan mille äänitin kitaran, niin volumetaso on kovin hiljainen ja en saa nostettua sitä mistään. Mitään ajatuksia tähän?
 
Ja, lisäksi: mitenköhän tämän Tracks Live ohjelman kanssa kannatasi toimia jos haluan tehdä tähän myös niitä rumpuraitoja?
 
Aina voi yrittää.
juha_p
30.03.2015 22:47:42 (muokattu 30.03.2015 23:05:36)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Matala taso saattaa liittyä itse äänitykseen tai sitten raidan ulostulovoimakkuuden asetukseen. Avaa vaikkapa Mikseri sieltä View valikosta ja tsekkaa tasot ... kasvata tasoa tarvittaessa.
 
Pääset varmaan alkuun tällä: jos teet rumpuraidat sampleja käyttäen niin esim. kasaa peruskomppi yhdelle raidalle (tai vaikka kukin rumpujen osa omille raidoilleen) esim. yhden tahdin pituisena (Importtaa samplet) ja aseta softa looppamaan sitä tai vaihtoehtoisesti copy pastetat jakson eteenpäin aikajanalla siten että rytmi pysyy kohdillaan (maalaa kopioitava alue, kopioi ja aseta kursori kohtaan johon sitten pastetat)... .
 
Asensin softan muttei mennyt Win7SP1 koneeseen joten piti asentaa virtuaalikoneelle jossa käyttiksenä Win 10 ja piti asentaa Asio4all. Ei toiminut kovinkaan liukkaasti virtuaalikoneessa (Oracle VM Virtual Box) ja ilmeisesti Asio4All ei ole oikein yhteensopiva virtuaalikoneen/W10 kanssa joten en kehdannut sen tarkemmin tutkia mitä on mahdollista tehdä noiden rumpusamplejen kanssa ....
 
silhouette
30.03.2015 23:09:03
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

juha_p: Matala taso saattaa liittyä itse äänitykseen tai sitten raidan ulostulovoimakkuuden asetukseen. Avaa vaikkapa Mikseri sieltä View valikosta ja tsekkaa tasot ... kasvata tasoa tarvittaessa.
 
Pääset varmaan alkuun tällä: jos teet rumpuraidat sampleja käyttäen niin esim. kasaa peruskomppi yhdelle raidalle (tai vaikka kukin rumpujen osa omille raidoilleen) esim. yhden tahdin pituisena (Importtaa samplet) ja aseta softa looppamaan sitä tai vaihtoehtoisesti copy pastetat jakson eteenpäin aikajanalla siten että rytmi pysyy kohdillaan (maalaa kopioitava alue, kopioi ja aseta kursori kohtaan johon sitten pastetat)...

 
Mä tein noin ja nyt homma toimii rumpusamplejen kanssa, kiitos vaan. =)
 
Ja, jos sulla on Juha kärsivällisyyttä vielä neuvoa mua, niin mulla olisi vielä muutama kysymys:
 
1. Onko tämä Tracks Live-softa täysiversio vaiko rajoitettu?
 
2. miten Tracks Livella saa lisättyä (lähinnä kitara) pluginejä?
 
3. Mulla on Korgin NanoKey 2-koskettimet ja vielä sitä kysyisin, että miten ne yhdistetään Tracks Liveen?
 
Aina voi yrittää.
juha_p
31.03.2015 00:14:15 (muokattu 31.03.2015 00:15:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

silhouette: Mä tein noin ja nyt homma toimii rumpusamplejen kanssa, kiitos vaan. =)
 
Ja, jos sulla on Juha kärsivällisyyttä vielä neuvoa mua, niin mulla olisi vielä muutama kysymys:
 
1. Onko tämä Tracks Live-softa täysiversio vaiko rajoitettu?
 
2. miten Tracks Livella saa lisättyä (lähinnä kitara) pluginejä?
 
3. Mulla on Korgin NanoKey 2-koskettimet ja vielä sitä kysyisin, että miten ne yhdistetään Tracks Liveen?

 
Softan pääasiallinen käyttö on live äänitykset joka data sitten siirretään pro tason sovellukseen jatkojalostettavaksi.
 
1. On täysi versio. Softahan perustuu Ardour nimiseen opensource softaan joten Waves jakaa myös lähdekoodin tähän softaan ... (sivuston mukaan on mahdollista maksaa 99$ jostakin premium palvelusta + lisäksi jotain etuja muihin softiin)
 
2. Ei tue plug-ineja (eli simppeli softa live äänityksiin) ... siksi linkitin myös Ardourin aikaisemmassa postissani. On kyllä mahdollista käyttää/äänittää virtuaaliplugineja mutta melko monimutkaista touhua siksi suosittelenkin Ardouria. Voin kyllä vinkata keinot jolla saat äänitettyä VSTi ja VST efektit audio raidalle.
 
3. Luulisin että MIDI liitännän kautta (MIDI tai USB pohjainen) saat MIDI datan syötettyä sisään, Arvelisin että koska softa ei tue plug-ineja niin kuulet ilmeisesti systeemin syntikan ääntä (en tiedä voiko sen renderöidä) ... normaalisti latenssia jonkin verran ja sounditkaan ei niin kummosia ole
 
silhouette
31.03.2015 09:34:07
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olenko oikeassa, mutta tuo Ardour ei näytä olevan ilmainen ohjelma vaan maksullinen? Ja, sitä ei myöskään taida olla saatavillla PC:lle?
 
Aina voi yrittää.
juha_p
31.03.2015 10:23:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

silhouette: Olenko oikeassa, mutta tuo Ardour ei näytä olevan ilmainen ohjelma vaan maksullinen? Ja, sitä ei myöskään taida olla saatavillla PC:lle?
 
Ainakin minun englannin taidoillani tulkaten se on vapaan lähdekoodin sovellus josta on kolme versiota saatavilla (ja lähdekoodit tietenkin),
- ilmainen demo (muuten täysversio mutta plugari asetuksia ei voi tallentaa eikä päivityksiä saatavilla),
- vähintään 1$ arvoinen täysversion lisenssi johon ei sisälly päivitykset ja sitten
- 1$, 4$ tai 10$ kuukaudessa maksava täysversion lisenssi johon sisältyy tulevat päivitykset.
 
Eli kyseessä lähinnä "donationware" -tyyppinen softa.
 
Linux/Mac softa kyseessä. Windows versiota kehitellään 'yöllä' mutta en ole tsekkaillut missä vaiheessa menossa. Windows versiot löytyy kyllä - http://nightly.ardour.org/list.php#windows
 
silhouette
31.03.2015 13:34:18
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä en oikein vieläkään tajunnut, että miten tuossa Ardourissa käytetään noita VST-plugineja. Jaksatko Juha vielä valaista sitä asiaa? =)
 
Aina voi yrittää.
juha_p
31.03.2015 14:45:03 (muokattu 31.03.2015 14:45:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

silhouette: Minä en oikein vieläkään tajunnut, että miten tuossa Ardourissa käytetään noita VST-plugineja. Jaksatko Juha vielä valaista sitä asiaa? =)
 
En tunne tuota softaa ollenkaan mutta olettaisin että siellä on raidoille jokin sloti johon voi 'ladata' plug-ineja. Slotit näkyvillä yleensä ainakin Mixing osassa ja tietenkin raidan kontrolleissa. Kokeile antaako hiiren oikealle painikkeelle valikon. VST pluginit tietenkin pitää olla asennettuna ja määriteltynä softalle ennen kuin nousevat valintoihin mukaan.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «