Aihe: Apple, mac osx ja iMuusikot toinen osa
1 2 3 4 531 32 33 34 3561 62 63 64 65
hallu
12.02.2015 10:48:25
Humanoid: http://support.apple.com/kb/PH18848

Tuossa ohjeet. Kun viimeksi asensin läppäriin uuden SSD:n ja asennuksen yhteydessä täytyi valita Time Machinelta sopiva backup, siinä listassa näkyi ainakin suoraan mille käyttisversiolle mikäkin backup kuului.

Kiitos, tästä ohjeesta on hyötyä meille muillekin. Itse en tiennyt että sen varmistuksen voi valita.
Olisipa jo kevät
teejk
27.03.2015 07:06:49
Kaluston päivittyessä Imacistä Macbookiin päivittyi myös Garagebandin versio 09 kymppiin, josta en tykkää yhtään. Surffailun perusteella päivitys takaisin onnistuu vain, jos samasta koneesta löytyy jo valmiiksi vanhempi versio, muuten ei. Mitä tälle olis tehtävis? Pitääkö yrittää metsästää myyntiversiota tuosta vanhemmasta, jotta sen sais takaisin käyttöön, vai onko sekin mahdoton yhtälö?
hallu
27.03.2015 08:56:50
lainsuodatin: Kaluston päivittyessä Imacistä Macbookiin päivittyi myös Garagebandin versio 09 kymppiin, josta en tykkää yhtään. Surffailun perusteella päivitys takaisin onnistuu vain, jos samasta koneesta löytyy jo valmiiksi vanhempi versio, muuten ei. Mitä tälle olis tehtävis? Pitääkö yrittää metsästää myyntiversiota tuosta vanhemmasta, jotta sen sais takaisin käyttöön, vai onko sekin mahdoton yhtälö?

No ota se Garageband sieltä vanhemmalta koneeltasi. Voin katsoa jos tuolla mun vanhalla koneella olisi vielä Garageband ysi, mutta sehän on vissiin maksullinen eli en kai pysty siirtämään sulle sen lisenssiä:-(.

Mikä siinä uudessa Gagessa mättää??
Olisipa jo kevät
teejk
27.03.2015 10:04:32 (muokattu 27.03.2015 10:05:14)
hallu: No ota se Garageband sieltä vanhemmalta koneeltasi. Voin katsoa jos tuolla mun vanhalla koneella olisi vielä Garageband ysi, mutta sehän on vissiin maksullinen eli en kai pysty siirtämään sulle sen lisenssiä:-(.

Idiootti kysyy, että miten mä sen sieltä saan? Kopion vaan kansion ohjelmista ja asentelen siitä?

Se ihme rumpukone lähinnä. Ja käyttiskin on aika erilainen omasta mielestä. Varsinkin, kun tottu tohon vanhaan aika monen vuoden ajan.
Klezberg
27.03.2015 11:40:49

hallu:

Asian sivusta... en käytä juuri Garagebandia, mutta iMovie tuntuu menevän huonompaan suuntaan. iMovie '11:ssa on mm. poistettu ääniraidan ekvalisointi, siellä on ainoastaan muutama valmis asetus (kirkkaampi, tummempi, paranna ääntä, musiikin parannus) jotka ovat aika hirveitä, tuntuu että jossain on kompressiotakin mukana.

iMovie 10 oli vielä ihan kelpo työkalu. Käyttiksen päivityksen mukana tuli tuo 11, mutta onneksihan on vielä tässä koneessa '9 tallessa. Kymppi oli kyllä parempi.

Apple tuntuu suuntaavaan näitä ilmaisia/halvempi softeja siihen suuntaan että niissä on ominaisuudet vain niille jotka haluavat helppokäyttöisyttä ilman säätömahdollisuuksia.
Tulee soiteltua mitä milloinkin jotenkin sinne päin milloin milläkin soittimella.
hallu
27.03.2015 13:32:34
lainsuodatin: Idiootti kysyy, että miten mä sen sieltä saan? Kopion vaan kansion ohjelmista ja asentelen siitä?

Se ihme rumpukone lähinnä. Ja käyttiskin on aika erilainen omasta mielestä. Varsinkin, kun tottu tohon vanhaan aika monen vuoden ajan.

Kopioi se sieltä vanhan tietokoneen ohjelmakansiosta vaikka muistitikulle ja muistitkulta uuden koneesi ohjelma kansioon (voit kokeilla käynnistää sen myös muistitikulta kokeeksi ennen ohjelmiin viemistä). Garagebandia ei tarvinnut muistaakseni asennella sen kummemmin. Jos olet siirtänyt käyttäjäsi vanhalta koneelta uudelle, niin käyttöoikeuksissakaan ei pitäisi olla mitään ongelmaa.
Olisipa jo kevät
hallu
27.03.2015 13:41:45
Klezberg: Asian sivusta... en käytä juuri Garagebandia, mutta iMovie tuntuu menevän huonompaan suuntaan. iMovie '11:ssa on mm. poistettu ääniraidan ekvalisointi, siellä on ainoastaan muutama valmis asetus (kirkkaampi, tummempi, paranna ääntä, musiikin parannus) jotka ovat aika hirveitä, tuntuu että jossain on kompressiotakin mukana.

iMovie 10 oli vielä ihan kelpo työkalu. Käyttiksen päivityksen mukana tuli tuo 11, mutta onneksihan on vielä tässä koneessa '9 tallessa. Kymppi oli kyllä parempi.

Apple tuntuu suuntaavaan näitä ilmaisia/halvempi softeja siihen suuntaan että niissä on ominaisuudet vain niille jotka haluavat helppokäyttöisyttä ilman säätömahdollisuuksia.

Olet aivan oikeassa ja olen tehnyt saman havainnon. Apple suoraviivaistaa ohjelmiaan niin, että myös taitamaton voi tuottaa omaa video ja äänisisältöä ja valitettavasti se osuu edistyneempien käyttäjien nilkkaan. Voi olla että Apple on halunnut segmentoida ohjelmiaan tarkemmin eli Garagebandin Ligicmaisuuksia on vähennetty ja olisikohan iMovien Finalcutmaisuuksia myös pyritty vähentämään.

Itse olin tyytyväinen iMovien 10 versiosta, koska siihen tuli takaisin ominaisuus voida siirtää viedeota DV-kamerasta, joka jostakin syystä oli iMovie 9 poistettu, vaikka se oli iMovie HD:sa. Säilytinkin sen takia iMovieHD:n koneella, mutta nyt kun päivitin koko systeemin uuteen niin huomasin ettei iMovieHD (eli oliko se nyt versio 6) toiminut enää Yosemitessa joten oli pelastus tuolle mun vanhalle DV videokameralle, että iMovie 10 osaa hakea videot siitä.
Olisipa jo kevät
Klezberg
27.03.2015 17:22:59

hallu: Voi olla että Apple on halunnut segmentoida ohjelmiaan tarkemmin eli Garagebandin Ligicmaisuuksia on vähennetty ja olisikohan iMovien Finalcutmaisuuksia myös pyritty vähentämään.

Sitten samalla on vaikeutettu esim. FCP:hen siirtyminen sillä että sen saa vain kahteen uusimpaan OSX-versioon. Ja mulla ei taas muista syistä ole intoa joka vuosi päivittää koneita. Tämä paine päivittää vuosittain on vähän alkanut kaihertaa vaikka muuten olen tyytyväinen macin käyttäjä.
Tulee soiteltua mitä milloinkin jotenkin sinne päin milloin milläkin soittimella.
Grugi
27.03.2015 18:04:57
Idea piilee siinä että OSX kehittyy joten myös sovellukset kehittyy jotta käyttötuen tuottaminen pysyy järkevissä mitoissa ja hallinnassa. On meinaan hieman työläämpää tuottaa tukea jos pitää kattaa vaikka 5 viimeisintä OSX versiota ja niiden lukemattomat sovellusversiot kuin vaikka nyt kaksi viimeisintä. Näin saadaan myös sovellusvalmistajat pitämään sovellukset ajantasalla jolloin myös niiden toimivuus on huomattavasti paremmalla tasolla.
The only true wisdom is in knowing you know nothing.
Klezberg
28.03.2015 10:39:03

Grugi: Idea piilee siinä että OSX kehittyy joten myös sovellukset kehittyy jotta käyttötuen tuottaminen pysyy järkevissä mitoissa ja hallinnassa. On meinaan hieman työläämpää tuottaa tukea jos pitää kattaa vaikka 5 viimeisintä OSX versiota ja niiden lukemattomat sovellusversiot kuin vaikka nyt kaksi viimeisintä. Näin saadaan myös sovellusvalmistajat pitämään sovellukset ajantasalla jolloin myös niiden toimivuus on huomattavasti paremmalla tasolla.

Totta kai, tuo ei ole ongelma vaan se että uusi OSX-versio tulee joka vuosi. Ja se tarkoittaa että kahta vuotta vanhempaan käyttikseen ei saa uusia ohjelmia. Ja niitä vanhoja versioita ei ole myynnissä. Lykkäsin FCP:n hankintaa ja nyt pitäisi päivittää kone ennenkuin sen saisi.

Kolmannen osapuolen softeja kyllä sitten saa vanhempiinkin käyttiksiin.
Henri Henri Olavi
30.03.2015 23:36:09
vexu: Toisaalta OS X on nykyisin ilmainen ja Yosemiten vanhimmat tuetut koneet ovat mallista riippuen vuosilta 2007-2009. Tuokin rajoite tulee raudan puolelta puhtaasta 64-bittisyydetä. Eivät ne laitteet kovin nopeasti vanhene.

Itse en voi asentaa mitään ilmaista OS X:ää, sillä versiotani Pro Toolsista ei tue Mavericks eikä Yosemite. Minä haluan käyttää ohjelmaa niin kauan, kunnes huomaan, että siinä tulee vastaan ylitsepääsemättömiä rajoituksia työskentelyn suhteen. PT 9:ssä näin ei ole käynyt, joten en näe mitään syytä ostaa uudempaa. Harmittaa vain se, että tähän 10.6.8. käyttikseen ei enää tule turvallisuus-, tai mitään muitakaan päivityksiä. Siksi olisi kiva päivittää uudempaan.
Edes tätä yhtä ei ole olemassa.
hallu
31.03.2015 00:06:47
vexu: Toisaalta OS X on nykyisin ilmainen ja Yosemiten vanhimmat tuetut koneet ovat mallista riippuen vuosilta 2007-2009. Tuokin rajoite tulee raudan puolelta puhtaasta 64-bittisyydetä. Eivät ne laitteet kovin nopeasti vanhene.

Mulla pyörii Yosemite ihan kohtuullisesti 2008 puolivälin iMacissa, mutta musantekoon se alkaa vähän jo kyykätä nykyohjelmilla (siis logic kymppiä ei siinä oikein enää pyöritä tuskailematta, mutta logic ysi ja siinä Superiordrummer pyöri ihan hyvin ja kymmenen raidan projekteja suunnilleen sillä ajoin). Nyt mietin että jos olisin siihen jo laittanut firewire äänikortin niin olisi toiminut huomattavasti paremmin usb-kortti oli varmaan se pahin pullonkaula.Nyt se on makkarissa vaimolla telkkarina ja käyttelen uutta iMaccia edellen yosemitellä mutta nyt logic kymppikin pyörii kuin ei mitään:-).
Olisipa jo kevät
vexu
31.03.2015 09:44:38

Itse en voi asentaa mitään ilmaista OS X:ää, sillä versiotani Pro Toolsista ei tue Mavericks eikä Yosemite.

Avid voisi tehdä tietysti enemmän töitä vanhempien versoiden yhteensopivuuden säilyttämiseksi, mutta heidänkin tavoitteensa on selvästi myydä sitä uusinta versiota.
On a long enough timeline, the survival rate for everyone drops to zero.
Klezberg
31.03.2015 20:27:53 (muokattu 31.03.2015 22:15:18)

Raja tuleekin siitä ettei näihin vanhoihin saa tarpeeksi RAM:mia. Tässä late '08 macbookissa virallinen maksimi on 4GB, tosin kuulemma voisi toimia kahdeksallakin. Siirtyminen SSD:hen taitaa sitten olla seuraava keino. Sitten tuossa on pari vuotta uudempi, jossa on vielä Lion. Päivittämisessä on aika hommansa.

Sitten on vielä muutama kuvataidekoulukäytössä oleva MacBook Pro joiden kanssa olen joutunut tekemisiin. Niissä on taas syynsä miksi tietyt ohjelmat pidetään vanhoissa versioissa, ettei tarvitse koko systeemiä kehittää ihan alusta asti.

Linuxissa mä aikoinaan sain tarpeekseni Fedoran päivitystahdista, vaihdettiin Centokseen ja nykyään Ubuntun LTS:t on mun suosiossa. Windowsissa mä en näe paljon muuta hyvää, mutta se miellyttää että ne hyvät käyttisversiot on pitkään tuettu.
vilhodeejay
02.04.2015 15:03:30
morjeesta!

Sain nyt käyttööni imacin jossa tää OS X Yosemite. Fl Studiolla ja windowsilla aiemmin touhunnu mutta nyt tota fl studioo ei tunnu saavan (vielä?) tälle. Onko tuosta kellään mitään tietoa tai jotain poppas konstia millä saa ohjelman toimiin. muutenkin käytön suhteen vielä hieman kankeutta. :D
Humanoid
02.04.2015 21:04:08
vilhodeejay: morjeesta!

Sain nyt käyttööni imacin jossa tää OS X Yosemite. Fl Studiolla ja windowsilla aiemmin touhunnu mutta nyt tota fl studioo ei tunnu saavan (vielä?) tälle. Onko tuosta kellään mitään tietoa tai jotain poppas konstia millä saa ohjelman toimiin. muutenkin käytön suhteen vielä hieman kankeutta. :D

http://www.flstudio11.com/mac-version/

Jos ei tuota halua käyttää, sitten voi aina asentaa Windowsin rinnalle ja pyörittää FL Studiota siellä.
Öyvind
03.04.2015 22:58:54
Henri Henri Olavi: Itse en voi asentaa mitään ilmaista OS X:ää, sillä versiotani Pro Toolsista ei tue Mavericks eikä Yosemite. Minä haluan käyttää ohjelmaa niin kauan, kunnes huomaan, että siinä tulee vastaan ylitsepääsemättömiä rajoituksia työskentelyn suhteen. PT 9:ssä näin ei ole käynyt, joten en näe mitään syytä ostaa uudempaa. Harmittaa vain se, että tähän 10.6.8. käyttikseen ei enää tule turvallisuus-, tai mitään muitakaan päivityksiä. Siksi olisi kiva päivittää uudempaan.

Minulla on tässä koneella Mountain Lion ja PT9 ja ihan ongelmitta toimivat, joskin Protarin asennus vaati hieman kickailua. (Jos siis ymmärsin oikein, että sinullakin on PT9)
Berzerkowitz
09.04.2015 23:54:16
Laitan nyt tähän topicciin kysymyksen kun etäisesti aihetta sivuaa.
Eli:
aattelin tehdä niin että asennan snow leopardin uusiksi ja päivitän sitten yosemiteen. Sivuvaikutuksena joutunee asentamaan cubasen uusiksi. Näin muistelisin edelliseltä kerralta parin vuoden takaa kun osx_n uusiksi asensin.
Ja se kysymys:kannattaako cubase asentaa ennen snow leopard->yosemite - päivitystä vaiko jälkeen?
Henri Henri Olavi
09.04.2015 23:59:50
Öyvind: Minulla on tässä koneella Mountain Lion ja PT9 ja ihan ongelmitta toimivat, joskin Protarin asennus vaati hieman kickailua. (Jos siis ymmärsin oikein, että sinullakin on PT9)

Mielenkiintoista! Voitko kertoa kikkailun okkulttisen puolen? Ja luuletko toimisiko sama kikkailu Mavericksissa tai jopa Yosemitessa?
Edes tätä yhtä ei ole olemassa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)