Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kysymyksiä lakka- ja maalipinnan poistamisesta
1
wuchi
28.03.2015 22:11:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi
 
Olen ajatellut tehdä uuden pinnan ES-335 kopiooni. Olen hieman epävarma osaamisestani ja olisin kiitollinen neuvoista.
 
Olen aiemmin poistanut maalipinnan telecasterista kuumailmapuhallinta apuna käyttäen, mutta soveltuuko tuo tekniikka kitaraan jossa on bindaus kaulassa ja rungossa?
 
Kitarassa oleva pinta on ihan ok, mutta en tykkää siitä burstista. Kaavailin tähän vaha- tai öljypintaa.
 
Kaikenlaiset vinkit tuollaisen 335:n pintakäsittelyyn ovat tervetulleita!
 
Lautuma
29.03.2015 01:06:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos lakka irtoaa parhaiten kuumailmapuhaltimella niin sillä vaan. Jättää reunat, joissa tuo lista menee, puhaltamatta muutaman sentin matkalta, vetää teipit listojen päälle ja hioo loput koneella. Listojen päällä ei taida olla lakkaa, muistaakseni, mutta jos on niin skrabaa mattopuukon terällä ne puhtaiksi. Joku viisaampi voisi kyllä kertoa, irroittaako kuumailmapuhallus nuo reunalistat, mutta jo pelkkä kuumuus voi polttaa ne rumannäköiseksi.
 
Yhden Ibanezin akkarin olen hionut - taso- ja epäkeskokone + imuri - reunalistoja varoen. Niissä taisi olla lakat kyllä päällä ja tuli vedettyä ensin vähän ronskisti koneella yli. Sitten tajusin teipata, että osasi varoa ja siitä näki heti hioessa, jos ollaan liian lähellä, kun teipin reuna rispaantui. Hioin reunat lopulta kevyesti käsin jollain 180 paperilla ja tein viimeistelyhionnat.
 
"I am a spirit from everywhere, Heaven, Hell, and the Earth; I am in the air, in houses, any place at any time. I've been created millions of years."
wuchi
29.03.2015 16:21:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kokeilin takapuolelle tuota puhallinta ja hyvin se lähti, eikä bindaukset tykänneet yhtään huonoa. Itseasiassa pohjalakka/suojalakka tuohon jäi ja se pitää hioa. Mutta päällikerros lähti helposti.
 
http://muusikoiden.net/dyn/users/134023.jpg
 
wuchi
29.03.2015 20:16:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mites tuo lämpö soveltuu kaulan maalien poistoon? Voiko lämpö vaikuttaa kaulan suoruuteen?
 
18is9
17.06.2015 13:40:07
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten onnistui?
 
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «