Kaleface 27.05.2004 21:24:53 | |
---|
Oon soitellut syna- ja urkukoskettimilla useamman vuoden ja ajatellut viimeinkin siirtyä treenaamaan myös pianosoittoa. Soundin puolesta Rhodes kiinnostaisi, mikäli tässä saisi taas kahisevaa aherrettua kokoon. Mutta onko tuo Rhodes järkevä vehje jos haluaa treenata pianoa "yleismaailmallisemmin" ts. poikkeaako Rhodesin soittotekniikka millään muotoa perinteisen akustisen pianon soitosta (soundin vuoksi)? Eikä mitään "voit soittaa millä tahansa mitä vain ja miten vain kunhan kuulostaa hyvältä"-saivarteluja, 'tos. "Ne on helppoja ralleja saatana, alle minuutin vingutuksia vittu." |
baron 27.05.2004 23:26:35 | |
---|
Siis ihan oikeasti: Se, että soittimessa on valkoisia ja mustia koskettimia ei tarkoita, että se on sama soitin. Akustisella pianolla/flyygelillä on ihan oma tekniikka ja jos sulla on hyvä sähkösoitin, jossa on "täyspainotetut" koskettimet, niin tekniikka hiukan muistuttaa. Mutta periaatteessa:ne kaikki on eri soittimia, vähän samaan tyyliin, että muka sopraano- ja bassolaulu samaa laulua tai että bassokitara, akustinen kitara, sähkökitara, banjo ja luuttu samoja kielisoittimia. Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy "mulla on korvat sulla ei" |
Varaani 28.05.2004 08:44:22 | |
---|
ihan eri on soittaa. Vähän sama kuin vertaisi akustisen - ja sähkökitaran soittotatseja ja tyylejä. |
No niin. Tämä oli siis se, minkä halusin tietää. Tarkoituksena ei ole siis treenata huippuunsa hiottua klasaritekniikkaa vaan sujuvaa perussoittoa ja saada sormet tutuiksi painotettujen koskettimien kanssa. Mutta juu siis ihan erilainen soitin kyseessä, selvä. "Ne on helppoja ralleja saatana, alle minuutin vingutuksia vittu." |
baron 28.05.2004 22:54:42 | |
---|
No niin. Tämä oli siis se, minkä halusin tietää. Tarkoituksena ei ole siis treenata huippuunsa hiottua klasaritekniikkaa vaan sujuvaa perussoittoa ja saada sormet tutuiksi painotettujen koskettimien kanssa. Mutta juu siis ihan erilainen soitin kyseessä, selvä. Tietysti se, että osaa jotain kosketinsoitinta soittaa, antaa hyvän lähtökohdan jonkun toisen kosketinsoittimen opetteluun. Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy "mulla on korvat sulla ei" |
maza 29.05.2004 14:07:33 | |
---|
Rhodesin ja akustisen pianon tatsi on ihan erilainen. Rhodeseissa on suunnattomia yksilö-erojakin, tosin. Meikän Rhodesi on paljon raskaampi soittaa kuin yksikään piano/flyygeli, mitä olen kokeillut. Kaikki tosin eivät ole tällaisia. Jne. :) |
mr.muzak 29.05.2004 14:54:51 | |
---|
Rhodesin ja akustisen pianon tatsi on ihan erilainen. Rhodeseissa on suunnattomia yksilö-erojakin, tosin. Meikän Rhodesi on paljon raskaampi soittaa kuin yksikään piano/flyygeli, mitä olen kokeillut. Kaikki tosin eivät ole tällaisia. Jne. :) Kyllä mä oon ehdottomasti sen isomman mustan kannalla, jos treenaamisesta puhutaan. |
Fuzzy Boner 29.05.2004 15:02:50 | |
---|
Kyllä mä oon ehdottomasti sen isomman mustan kannalla, jos treenaamisesta puhutaan. Big Mama? |
Rantsu 30.05.2004 21:41:26 | |
---|
Kymmenisen vuotta sitten törmäsin Soundtrack-studiolla vanhaan alakaapilliseen, jonka olisin hoitanut heti treenipianoksi, jos olis ollut myynnissä... kun sillä olis saanut jonkin tilun menemään, niin olis saanut kyllä ihan millä vain! Kaksi oktaavia vaakaan ja pystyyn. |
zorro 31.05.2004 01:19:31 | |
---|
ihan tässä pikasesti kysäsen, että millanen selitys löytyy sille, että ei rhodeseja enää valmisteta, vaikkakin kysyntää olisi lähes jokaiselta pändiltä? OSTETAAN: Digitech WH1 |
BaariMikko 31.05.2004 01:54:14 | |
---|
ihan tässä pikasesti kysäsen, että millanen selitys löytyy sille, että ei rhodeseja enää valmisteta, vaikkakin kysyntää olisi lähes jokaiselta pändiltä? No kun analogitekniikka vaatii jonkinlaista taitoa eikä sen valmistaminen käy näppärästi 13-vuotiaitten matalapalkkaisten bangladeshiläislasten avulla. Ei kun, en minä vaan tiedä. "BaariMikkoa ymmärtääkseen täytyy olla mieluiten keskivahvassa humalassa" -Järvihirviö |
baron 31.05.2004 08:56:10 | |
---|
ihan tässä pikasesti kysäsen, että millanen selitys löytyy sille, että ei rhodeseja enää valmisteta, vaikkakin kysyntää olisi lähes jokaiselta pändiltä? No kun se oli epäonnistunut yritys matkia akustisen pianon ääntä ja nyt on tullut paljon parempia tilalle. Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy "mulla on korvat sulla ei" |
Fuzzy Boner 31.05.2004 10:50:08 (muokattu 31.05.2004 10:50:42) | |
---|
No kun se oli epäonnistunut yritys matkia akustisen pianon ääntä ja nyt on tullut paljon parempia tilalle. Huh huh ja HOHO!! ; faija, oppu heti se semmonen. Rhodes on soittimen kuninkaita. hihi, iskä osaa provo--soida. |
baron 31.05.2004 11:13:57 | |
---|
Huh huh ja HOHO!! ; faija, oppu heti se semmonen. Rhodes on soittimen kuninkaita. hihi, iskä osaa provo--soida. Jos sä luet kiippareiden historiaa, niin kyllähän sekä Rhodes että Hammond olivat epäonnistuneitä yrityksiä 30-50 luvun analogiatekniikoilla jäljitellä vastaavia akustisia soittimia ja nykyään kaikki kiipparit yrittävät jäljitellä niitä enemmän tai vähemmän epäonnistuen. Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy "mulla on korvat sulla ei" |
Rantsu 31.05.2004 13:32:38 | |
---|
Jos sä luet kiippareiden historiaa, niin kyllähän sekä Rhodes että Hammond olivat epäonnistuneitä yrityksiä 30-50 luvun analogiatekniikoilla jäljitellä vastaavia akustisia soittimia ja nykyään kaikki kiipparit yrittävät jäljitellä niitä enemmän tai vähemmän epäonnistuen. Kyllä toi isä-Baron on oikeassa. Ja muistanpa vielä nuorena poikana tilannetta seuranneena, miten tuskastuneita 70-luvun loppupuolen ja 80-luvun alun kiipparistit olivat, kun ei ollut olemassa helposti kannettavaa laatikkoa, josta olisi saanut oikean pianosoundin. Oli vain nää halavatun rakkineet, Rhodes ja Wurlitzer! Sitten kun tuli vähän 80-luvun puolivälin jälkeen ekat samplesoundiset digipianot, niin kaikki oli ikionnellisia, vihdoinkin sai viedä Rhodesin vintille tai kaatsille tai antaa naapurin pikkupojalle! Kaksi oktaavia vaakaan ja pystyyn. |
zorro 31.05.2004 13:50:34 (muokattu 31.05.2004 13:51:22) | |
---|
mutta miksi niitä ei enää valmisteta? Tosin, pitemmän pääle ajateltuna, se ei olisikaan niin hyvä idea. Menettäis vaan merkityksensä koko soitin OSTETAAN: Digitech WH1 |
mr.muzak 31.05.2004 17:21:11 | |
---|
Kyllä toi isä-Baron on oikeassa. Jep, eikös ne ekat Mr.Rhodesin soittimet tehty sotilaiden viihdyttämiseksi sotasairaaloihin yms.? Jostain muistan lukeneeni, ja tuohon olisi kovin loogista ottaen huomioon kuinka montaa eri alaa sodat ovat kehittäneet... |
Notefix 31.05.2004 17:24:15 | |
---|
Kymmenisen vuotta sitten törmäsin Soundtrack-studiolla vanhaan alakaapilliseen! Sillä on tullut soitettua yksi jos toinenkin sessio! Vaan eipä oo näkynyt siellä enää :( My name is Baron, Notefix Baron " |
baron 31.05.2004 17:39:09 | |
---|
Kyllä toi isä-Baron on oikeassa. ! Mulla on sellainen paha tapa. Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy "mulla on korvat sulla ei" |
KoskPaavo 03.06.2004 21:56:18 | |
---|
Itse asiassa tollanen Rhodestyyppinen kosketinsoitin ei oliskaan mekaanisesti kovinkaan vaikea vaikka itse tehdä, ainakaan B-3:een verrattuna. Värähtelevä kielitappi joka aikaansaa kosketinta lyödessä kelassa jännitteen joka vahvistetaan. Tarvitsisikohan siinä Rhodes-soundia saadakseen olla muuta kuin alkuperäiset kieli, ja se kela. Soittaja selviää aina. |