Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Fender Vibrochamp ja ohmit
1 2
hallu
21.03.2015 18:06:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi, mun käsiin on tulossa seitkytluvun alkupuolen hopeanaamainen vibrochamp ja kaivelin vähän netistä tietoa siitä ja näyttää siltä, että sen kaiutinlähtö on suunniteltu 4ohmin kuormalle jos oikein ymmärsin. Lueskelin tuon faqin impedansseista muutaman ekan viestin ja jos oikein ymmärsin niin yhden pykälä heittä kuormassa ei Fendereille ole mikään pahajuttu. Mutta ymmärsinkö oikein, että putkivahvistimen voi laittaa turvallisesti suositeltua isompaan kuormaan esimerkiksi neljän ohmin lähtöön voisi laittaa kahdeksan ohmin kuorman turvallisesti? mutta kahdeksan ohmin lähtöön neljän ohmin kuorma voisi olla jonkinlainen riski?
 
Lähinnä mietin tässä semmoista, että pitääkö hankkia neljän ohminen keinokuorma, vai voisinko käyttää tuota mulla jo olevaa kahdeksan ohmin keinokuormaa vibrochampissa. Se tosin on niin pieni vahvistin ettei ehkä tarvitse varsinaista kuormaa lainkaan, mutta noinniiku periaatteessa.
 
Olisipa jo kevät
Zeeboo
21.03.2015 18:36:04 (muokattu 21.03.2015 19:31:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Putkivahvistimelle oikosulku kajarilinjassa on pienempi riski kuin avoin lähtö. Pykälä puoleen tai toiseen suositellusta ei vielä tee hallaa vahvistimelle. Soundiin toki voi vaikuttaa.
 
Vähän hämää, kun suuresta kuormasta puhuttaessa tarkoitetaan suurta impedanssia. Sähkön vinkkelistä suuri kuorma meinaa suurta virtaa, ja sellainen syntyy pieni-impedanssisessa kuormassa.
 
White men can't Monk
hallu
21.03.2015 21:59:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Okei joo kiitoksia sinulle. tuo soundijutska täytyy tietenkin tsekata kun taitaa vibrochamp olla niin yksinkertainen laitos, että voi olla herkkä kaikille muuttujille soundin suhteen. No se on ollut pitkään käyttämättömänä ja pitää muutenkin katsoa sen kunto ja meinasin sen kuitenkin kiikuttaa uraltonelle perushuoltoon ja samalla tarvittavat korjaukset siihen voipi tehdä mutta katsotaan nyt minkälainen peli se ylipäätään on.
 
Olisipa jo kevät
hallu
25.03.2015 15:37:14 (muokattu 25.03.2015 15:41:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No niin Vibrochamp tuli taloon ja laitoin sen tulille. Tiedän että siihen ei ole vuoteen kytketty virtoja ja se on myös muuten alkuperäisessä kunnossaan (liekö putkiakaan vaihdettu) ja myös alkuperäinen käyttäjän opas oli laitteen mukana alkuperäisessä kuoressaan. Laite on päällisin puolin melko siisti noin vanhaksi ja tiedän ettei tätä ole viime aikoina paljoa käytetty. Etuverkko on haperoitunut ja pitää selvittää voiko aisalle tehdä mitään, vai onko se sitten vaan uuden kankaan ostaminen edessä kun tuo ei enää suojaa. Kaiutin on alkuperäinen ja siinä on se sininen tarrakin paikoillaan. Ulkoiselle kaiuttimelle tässä ei ole lähtöä ja tuolle omalle kaiuttimelle lähtöimpedanssi on 3,2Ohmia johon luvataan 6W höökiä. Tämän pääte toimii ilmeisesti A luokassa joten tämän biasointi on vähän kysymysmerkki mulle.
 
Laitoin vehkeen tulille ja toimiihan se ääni kuuluu ja vibrakin toimii. Soundi on kyllä hyvä ihan kertakaikkisen inspiroiva. Alkuunsa vähän kolkko, mutta lämmetessään parani ja muuttui lämpimän miellyttäväksi. Jokainen potikka rutisee ja pätkii ja myös jakin vähän rutisee ja toinen jakki on löysällä. Minulle on kerrottu, että nämä pienet a-luokan vahvistimet saattavat olla alttiita hurisemaan, muuta nyt tuossa ensimmäisessä testissä en poikkeuksellista hurinaa kuullut tai huomannut. Tai surisi se kovastikin, mutta isoin osa surinasta tuli kitarasta ja vahvistimen tausta hurina ei ollut kovin kovaa (tai en vielä vaan sitä kunnolla noteerannut). Soundi on kuulas ja kultainen ja pysyy ihan täysilläkin melko puhtaana ja voluumia tästä tulee yllättävän paljon kun tämä on kuitenkin tällainen lilliputti. Pikkuisen oli paikoitelle alataajuksilla pientä pörinääja epäpuhtautta ja mielitin että oireileeko vanha elementti, mutta jotenkin yhdistäisin tuon kyseisen pörinän kuitenkin putkesta lähteväksi (tuota samaa pörisemistä oli tuossa mun isossa vahvistimessa ennen putkien vaihtoa ja putkien vaihdolla se loppui).
 
Tiedän, että näissä vahvistimissa viiskytluku on se kovin juttu (tweed) ja kuuskytluvun alku (Brownface viimeinen ennen CBS:ää) ja kuuskytluvun blackfacetkin on vielä ihan hottia, mutta puristit ei oikein tykkää näistä seitkytluvun silverfeceista. Itselleni tämä Silverface on kuitenkin se kaikkein mieluisin kun mun ensimmäinen Fendervahvistin oli aikanaan juurikin silverface showman ja tässä on aistittavissa sitä samaa henkeä. Lisäksi tämä on samalta ajalta kuin tuo mun kitara joten sellaista nostalgiafiilistä on henkilökohtaisesti tässä ihan roppakaupalla.
 
Pricenton on ihan samanlainen vahvistin kuin tämä, mutta se on vain isompi ja siinä on isompi elementti ja ehkä lähtö ulkoiselle kaiuttimelle, mutta en tiedä onko siinä muuta eroa. Fenderin vahvistinmallikirjo on niin laaja eri aikoina, että ei siitä pirukaan ota selvää varsinkin kun näistä on vielä olemassa erilaisia versioita kajahduksella ja ilman vibralla ja ilman etc. Käisttääksen tämä vibrochamp on malliston pienin vahvistin ja tästä oli olemassa versio ilman vibraa mallinimellä champ. Princenton on tästä seuraava jo vähän isompi ja sen jälkeen tulee Twinreverb (siis näistä kaikista on versiot wibralla ja reverbillä tai ilman) twinreverb ilman reverbiä lienee pelkkä twin ja isoin oli sitten se showman (jollainen itsellänikin oli nythän tavallaan ympyrä sulkeutuu kun mun melkein ekavahvistin oli sarjan suurin ja mun vika vahvistin on sarjan pienin). -80 luvulla fender toi vielä uusia vahvistimia tarjolle ja kehitti putkivahvistimia, mutta käsittääkseni viimeiset parikymmentä vuotta fender on ainoastaan tuonut tarjolle uudelleen julkaistuna näitä vanhoja mallejaan enintään vähän paranneltuina versioina (champ XD ja SuperChamp) nykyaikaisella tekniikalla toteutettuna (piirilevyt) ja varsinaiset kehityspaukut on suunnattu mallintavien puolelle (mustang, g-dec, etc...). Customshop suoltaa uusvanhoja klassikoita isolla rahalla ja Pawnshop suoltaa uusvanhoja klassikoita pienemmällä rahalla. Varsinaista innovointia ei ole ollut näkyvissä sitten kahdeksankytluvun fenderillä. Putkivahvistimien uudet innovaatiot ovat olleet sitten muiden heiniä, jotka ovat vieneet tekniikkaa eteenpäin.
 
Tuo minun isovahvivistin Fender BluesDeVille on ajalta kun Fender teki jo kuolemaa ja BluesDeVille esittää uuden idean, mutta perustuu kytkennöiltään vanhoihin klassikoihin. Tämä nyt käsissäni oleva vahvistin on ajalta kun Fender oli vielä hengissä ja voi hyvin. Olen iloinen voidessani omistaa tämän ja tämä soveltuu yllättävän hyvin kotisoitteluun.
 
Olisipa jo kevät
Kefiiri
25.03.2015 18:53:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ovat tosi tervesointisia vahvareita nuo. Olen nähnyt ihan ulkoilmakeikankin hoidettavan mikittämättömällä Silverface Champilla ja nätisti soi!
 
En ole musiikin asiantuntija.
basisti1971
26.03.2015 08:28:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Onnea uuden vahvarin omistajalle.
 

 
Zeeboo: Vähän hämää, kun suuresta kuormasta puhuttaessa tarkoitetaan suurta impedanssia. Sähkön vinkkelistä suuri kuorma meinaa suurta virtaa, ja sellainen syntyy pieni-impedanssisessa kuormassa.
 
Muuntajakytketyissä topologioissa suunnitellun vastainen kuorma = (yleensä) suuri/hankala kuorma.
 
Toisaalta...
 
Puhutaanhan ei-piirilevyvahvistimistakin aina PTP:nä, etu- ja pääteputkin varustetuista automaattisesti täysputkivahvistimina, A-luokan etuasteista, diskreetti (lutikka-) operaatiovahvistimista, jne, jne.
 
Ei kai nuokaan asioista perillä olevia hämää, hymyilyttää korkeintaan :).
 
Kansan -ja markkinamiesten- suussa kaikenmoiset epäkorrektit termit elävät omaa elämäänsä, ovat aina näin tehneet, riippumatta siitä ovatko teknisesti oikein vai ei.
Osa valitettavasti vakiintuu (netti-/) puhekieleen, osa kuolee oikeutetusti ajan myötä.
 

 
Aloittelijalle tilanne on tietty hivenen hankala (alasta riippumatta), mutta onneksi asioista löytyy korrektiakin tietoa.
Helposti.
Nykyään.
Täytyy vain olla halua etsiä.
 
T:Samuli
 
Kefiiri
26.03.2015 09:00:18 (muokattu 26.03.2015 09:04:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mutta onhan se aika hämäävää, jos vahvarin perässä lukee vaikka "minimum load 4 ohm", niin asioista tietävä ei enää tiedä pitäisikö tekstiä uskoa?
 
Asiaan perehtymätön ajattelee että 8 ohmia tässä tapauksessa käy, ja niinhän se onkin.
 
(Esimerkkini lienee enempi transistorivahvistimien puolelta, mutta yhtä kaikki.)
 
En ole musiikin asiantuntija.
jii.haanpaa
26.03.2015 10:26:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kenellekään en tietenkään suosittele, mutta itse olen kiusannut BF Vibro Champiani kaikenlaisilla kuormilla (3-16ohm) ja täysillä, eikä se tunnu siitä olevan millänsäkään.
 
Bias-ketjussa SirElwoodilta tuli mainio vinkki tarkistaa katodivastus ja -konkka. Tuossa omassa '67:ssa vastus oli kaukana spekseistä, todnäk myös konkka ja vaihto auttoi selvästi. Nuo ovat muutenkin niin pieni-gainisia koneita, joten halutessaan voi arvojen valinnalla hakea vähän lisää möyhyä. Hyvä vahvari.
 
Zeeboo
26.03.2015 12:23:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

basisti1971: ....Ei kai nuokaan asioista perillä olevia hämää, hymyilyttää korkeintaan :).
 
Kansan -ja markkinamiesten- suussa kaikenmoiset epäkorrektit termit elävät omaa elämäänsä, ovat aina näin tehneet, riippumatta siitä ovatko teknisesti oikein vai ei.
Osa valitettavasti vakiintuu (netti-/) puhekieleen, osa kuolee oikeutetusti ajan myötä

 
Näinhän se.
 
Ja tosiaan, onnea Hallulle löydöstä!
 
White men can't Monk
hallu
26.03.2015 13:24:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zeeboo: Näinhän se.
 
Ja tosiaan, onnea Hallulle löydöstä!

 
Juu, kiitos jäbät:-).
 
Olisipa jo kevät
erty
26.03.2015 17:16:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jii.haanpaa: Kenellekään en tietenkään suosittele, mutta itse olen kiusannut BF Vibro Champiani kaikenlaisilla kuormilla (3-16ohm) ja täysillä, eikä se tunnu siitä olevan millänsäkään.
 
Bias-ketjussa SirElwoodilta tuli mainio vinkki tarkistaa katodivastus ja -konkka. Tuossa omassa '67:ssa vastus oli kaukana spekseistä, todnäk myös konkka ja vaihto auttoi selvästi. Nuo ovat muutenkin niin pieni-gainisia koneita, joten halutessaan voi arvojen valinnalla hakea vähän lisää möyhyä. Hyvä vahvari.

 
Mullakin on '79 VibroChamp, jossa on katodivastus ryöminyt 470ohm -> 710ohm. Tällön laskin 6V6GT:n tehohäviöks ~13,4W, joka on kuumanpuoleinen bias. Mut koneessa on kummiskin orkkis pääte- ja tasuriputket, joten en oo viittiny lähtee hienosäätämään. Hyvin on pelannu +30vuotta.
 
Loistavia pikkuvahvareita ja yllättävän isosaundisia 8" vehkeiks. Silverfaceissa on myös hyvä "hinta/laatu-suhde", kun kytkis säilyi samana BF->SF -muutoksessa.
 
Kerros jii.haanpaa lisää kaijutinkokeiluistas. Mikä on ollut mieluisin, muuttuuko ihan eri peliksi suuremmalla ämyrillä? Ja onko toi orkkisämyri nyt niin paska kuin ulkomaan foorumeilla väittävät? Mulla se alkaa inan pieremään kun luukuttaa täysiä, tosin koppakin resonoi jo sillon aika ilkeesti.
 
milahtee
26.03.2015 19:40:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

erty: Mullakin on '79 VibroChamp, jossa on katodivastus ryöminyt 470ohm -> 710ohm. Tällön laskin 6V6GT:n tehohäviöks ~13,4W, joka on kuumanpuoleinen bias. Mut koneessa on kummiskin orkkis pääte- ja tasuriputket, joten en oo viittiny lähtee hienosäätämään. Hyvin on pelannu +30vuotta.
 
Loistavia pikkuvahvareita ja yllättävän isosaundisia 8" vehkeiks. Silverfaceissa on myös hyvä "hinta/laatu-suhde", kun kytkis säilyi samana BF->SF -muutoksessa.
 
Kerros jii.haanpaa lisää kaijutinkokeiluistas. Mikä on ollut mieluisin, muuttuuko ihan eri peliksi suuremmalla ämyrillä? Ja onko toi orkkisämyri nyt niin paska kuin ulkomaan foorumeilla väittävät? Mulla se alkaa inan pieremään kun luukuttaa täysiä, tosin koppakin resonoi jo sillon aika ilkeesti.

 
(Vibro)Champin voi käsittääkseni biasoida 90% anodihäviölle, koska se on A-luokan kone yhdellä pääteputkella.
 
hallu
26.03.2015 22:15:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Okei, otin tänään auki tuon rakkineen ja kyllä se minun asiantuntemattomaan silmään näyttää ihan orkkikselta lieneekö koskaan avattukaan. Potikoiden rahinat lähti helposti PRF 7-78 kylvetyksellä ja nyt ne toimii rahisematta ja siististi eli ei ole syytä vielä alkaa niitä uusimaan. Myös jakin rusahtelut poistuivat kun kiristin jakit (ne on jotenkin kolvattu yhteen tms.). Vahvistin toimii nyt hyvin ja soundi on lämmin ja miellyttävä. Katsoin noita putkia päällisin puolin ja ne ovat kaikki samaa merkkiä RCA (tms.) voivatko ne olla alkuperäiset?? tuo pääteputken tyvi ei näyttänyt minun silmään ihan terveeltä. Laitoin omiin kuviin vahvistimesta ja sen sisuksista kuvan jos joku haluaa katsoa ja kommentoida etenkin se pääteputki jäi mietityttämään siitäkin on kuva omissa kuvissa jos joku haluaa kommentoida.
 
Tuosta kajaristakaan en kostunut yhtään siinä lukee vaan "Fender designed" onko se joku Celestion tai Eminense? tietääkö joku. Mun mielestä se on ihan hyväsoundinen kajari enkä aio vaihtaa sitä ainakaan heti. Ajattelin, että voisin tehdä tuolle ulkoisen kaiuttimen jossa voisin halutessani ajaa vaihtoehtoisia elementtejä.
 
Olisipa jo kevät
jii.haanpaa
27.03.2015 09:34:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

erty: Kerros jii.haanpaa lisää kaijutinkokeiluistas. Mikä on ollut mieluisin, muuttuuko ihan eri peliksi suuremmalla ämyrillä? Ja onko toi orkkisämyri nyt niin paska kuin ulkomaan foorumeilla väittävät? Mulla se alkaa inan pieremään kun luukuttaa täysiä, tosin koppakin resonoi jo sillon aika ilkeesti.
 
Ei se nyt tietenkään ihan eri peliksi muutu, mutta soihan se eri lailla esimerkiksi 2x12-kaapin läpi, jossa on fender-henkiset G12C:t. 4x12 greenback-kaapin kanssa champin rajoittunut alapääarsenaali tulee jo selvästi pintaan, mutta bassoja voi tietty leikata. Mutta esimerkiksi G12H avoimessa loorassa tuntuisi sopivan vibro champille oikein hyvin mun mielestä.
 
Alkuperäistä kajaria mulla ei ole, sen on jäänyt matkan varrelle. Vahvarissa oli mulle tullessaan joku designed by Gibson ja sen korvasin Weberin pikkualnicolla. 8" alnico sopii champpihommiin hyvin, mutta täysillä se ei ole parhaimmillaan. Siksi noita muitakin kajareita tuli joskus testiltua. 8":lla sillä kuitenkin tulee soiteltua. Joku sopivasti valittu 2x10" voisi olla champille aika optimi?
 
hallu
27.03.2015 10:44:32 (muokattu 27.03.2015 10:48:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jii.haanpaa: Ei se nyt tietenkään ihan eri peliksi muutu, mutta soihan se eri lailla esimerkiksi 2x12-kaapin läpi, jossa on fender-henkiset G12C:t. 4x12 greenback-kaapin kanssa champin rajoittunut alapääarsenaali tulee jo selvästi pintaan, mutta bassoja voi tietty leikata. Mutta esimerkiksi G12H avoimessa loorassa tuntuisi sopivan vibro champille oikein hyvin mun mielestä.
 
Alkuperäistä kajaria mulla ei ole, sen on jäänyt matkan varrelle. Vahvarissa oli mulle tullessaan joku designed by Gibson ja sen korvasin Weberin pikkualnicolla. 8" alnico sopii champpihommiin hyvin, mutta täysillä se ei ole parhaimmillaan. Siksi noita muitakin kajareita tuli joskus testiltua. 8":lla sillä kuitenkin tulee soiteltua. Joku sopivasti valittu 2x10" voisi olla champille aika optimi?

 
Se alapää kai vaatisi vähän niitä tehoja joita Vibrochampissa lopultaan ei ole kuin se 6Wattia alamäessä:-). Se ei jaksa potkia sitä alapäätä niin sopivasti optimoitu kaiutin saa sen kuulostamaan isommalta? itsekin kun vertailin tuota isoa ja pientä vahvistinta, niin suurin ero tuntui olevan juurikin botnessa jota tuossa isossa on vaikka muille jakaa, mutta vibrochampissa pysytään keskemmällä. Mutta tuo sen oma kaiutin kyllä tuntuis toimivan tosi hyvin juurikin siinä suhteessa että se tuntuu äkikseltään kokoistaan suuremmalta.
 
E: Mietin, että jos Vibrochampille rakentaisi oman kaapin, niin varmaan suljettu kaappi ja jotkut sopivat 2x10 tai 2x8 tuumaiset voisi olla hyvä tai miksi ei vaikkapa 4x6tuumaiset? noita pieniä kajareita näyttää vaan olevan aika vähän tarjolla.
 
Olisipa jo kevät
Lauri
27.03.2015 12:31:06
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Katsoin noita putkia päällisin puolin ja ne ovat kaikki samaa merkkiä RCA (tms.) voivatko ne olla alkuperäiset?? tuo pääteputken tyvi ei näyttänyt minun silmään ihan terveeltä. Laitoin omiin kuviin vahvistimesta ja sen sisuksista kuvan jos joku haluaa katsoa ja kommentoida etenkin se pääteputki jäi mietityttämään siitäkin on kuva omissa kuvissa jos joku haluaa kommentoida.
 
Ihan normaalilta se putki näyttää ainakin tuon kuvan perusteella. Ei putkia kannata alkaa vaihtamaan, jos vahvistin toimii ja kuulostaa hyvältä.
 
hallu
27.03.2015 13:24:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lauri: Ihan normaalilta se putki näyttää ainakin tuon kuvan perusteella. Ei putkia kannata alkaa vaihtamaan, jos vahvistin toimii ja kuulostaa hyvältä.
 
Kiitos Lauri:-), vahvistimessa ei tosiaan tuntuisi olevan yhtään mitään vikaa ja olen tänäänkin veivannut sillä tuntikausia ja nyt kun ne potikoiden rahinat on poissa ja jakit kunnolla kiinni ja rutisematta tämä käy ja kuukkuu ihan moitteitta.
 
Niitä mahdollisia häiriöitä ja hurinoita olen koittanut siitä bongata kun minulle sanottiin, että Vibrochamp pienenä a-luokan vahvistimena olisi herkempi hurinoille, mutta en ole bongannut. Vahvistin on aivan yhtä hiljainen kun kitara ei ole kytketty kuin nuo minun kaksi muutakin vahvistinta (Fender BluesDeVille ja EBS Session60 bassovahvari) ja jopa inan verran hiljaisempi kuin BluesDeville. Sitten kun kitaran laittaa kiinni, niin toki kuuluu se kitaralle tyypillinen sirinä mikä kuuluu myös noista kahdesta muusta vahvarista ja se nähdäkseni on lähtöisin signaaliketjusta ja tässä tapauksessa noilla mun kitaroilla on eroja (häirösuojaamaton Baja Tellu surisee vähän enemmän kuin vaikkapa LesPaul) ja se surina tulee käsittääkseni yksinomaan signaalin mukana eikä ole vahvistimen vika. Se kitaran surina saattaa olla VC:sa hiukan terävemmän kuuloista kuin noissa kahdessa muussa ja tulee enemmän kuuloalueelle ja siksi sen aistii vähän voimakkaammin, mutta päättelin sen johtuvan tuosta vahvistimen soundimaailmasta eli se muutenkin tuuttaa enemmän keskialueella tai oikeastaan alapäätä siinä ei juurikaan edes ole.
 
Sellaisen jutun kokeilin tänään, että kytkin tuon minun efektihässäkän siihen eteen eli Koch pedaltone, jonka efektilenkissä on Boss RE20 sekä Boss RC30 peräkkäin. Tuntui että soundi muuttui reippaasti botnekkaammaksi eli Kochin puhtaalla kanavalla kun väänsi bassoa lisää niin se tanakoitti tuota Vibrochampia kummasti. Tietenkään Vibrochampista ei saa samalnalista midlekuoppaista ison vahvistimen botnekasta jyrähdystä kuin tuosta BluesDevillestä, mutta ei se haittaa kun tämä kuulostaa pirun hyvältä näinkin (mä voin soittaa bassolla ne alapäät:-D).
 
Juuri nyt minulla on sellainen olo, että huollossa käyttäminen olisi lähinnä muodollisuus jossa huoltaja voisi mitata ne vastukset ja konkat, mutta mitään korjattavaa tässä ei nyt tunnu olevan. Taidan viedä tämän huoltoon vasta sitten kun havaitsen tässä jonkin vian joka pitäisi korjata. Tai no katsotaan nyt. Juuri nyt en vaan oikein malttaisi olla tästä erossa huoltoa varten:-D.
 
Olisipa jo kevät
erty
27.03.2015 18:00:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jii.haanpaa: Ei se nyt tietenkään ihan eri peliksi muutu, mutta soihan se eri lailla esimerkiksi 2x12-kaapin läpi, jossa on fender-henkiset G12C:t. 4x12 greenback-kaapin kanssa champin rajoittunut alapääarsenaali tulee jo selvästi pintaan, mutta bassoja voi tietty leikata. Mutta esimerkiksi G12H avoimessa loorassa tuntuisi sopivan vibro champille oikein hyvin mun mielestä.
 
Alkuperäistä kajaria mulla ei ole, sen on jäänyt matkan varrelle. Vahvarissa oli mulle tullessaan joku designed by Gibson ja sen korvasin Weberin pikkualnicolla. 8" alnico sopii champpihommiin hyvin, mutta täysillä se ei ole parhaimmillaan. Siksi noita muitakin kajareita tuli joskus testiltua. 8":lla sillä kuitenkin tulee soiteltua. Joku sopivasti valittu 2x10" voisi olla champille aika optimi?

 
Jees, pitää varmaan hommata RCA-1/4" -adapteri niin pääsis testailemaan 2x12-kaapilla (Tayden Smooth Alnico & True Brit). Kotisoitossa tosin toi oma ämyrikin ajaa asiansa tarpeeks hyvin, mut ois se hauska ajaa tota täysillä kunnon kaapin läpi. Vaikkei tosta nyt säröä oikeestaan lähe mut silti..
 
basisti1971
30.03.2015 11:07:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
hallu: Tuosta kajaristakaan en kostunut yhtään siinä lukee vaan "Fender designed" onko se joku Celestion tai Eminense? tietääkö joku.
 
Perin outoa jos (vanhasta) kartiosta ja/tai magneetista ei löydy leimattua EIA koodia.
 
http://www.webervst.com/codes.html
 
Kokemukseen perustuen yleensä syynä tuttujen merkintöjen puuttumiseen on alkuperäisen tarran kulkeutuminen kaiutin-swäpin yhteydessä "Bebekin instrumenttikajarin" perssiissiin ;).
 
Ja tarran alta löytyy teksti "Made In Taiwalkoski" :(.
 

 

 
milahtee: (Vibro)Champin voi käsittääkseni biasoida 90% anodihäviölle, koska se on A-luokan kone yhdellä pääteputkella.
 
Tokihan A-luokan vahvistimen toimintapisteen voi asetella miten haluaa, vaikka B- luokkaan asti jos siltä tuntuu, putkien lukumäärästä riippumatta, mutta jos jonkinlainen toistettavuus toiminnassa ja puhdas äänenlaatu matalilla taajuuksilla on tavoitteena, kyllä se sinne mahdollisimman liki toimintasuoran suoran osuuden puoleenväliin on tapana laittaa.
 
Riippumatta tietenkin siitä onko päätelaitteena putki vai transistori.
 

 
Toisaalta, tuleehan moisesta offsetistä siinä sitten kylkiäisenä vaihtelevissa määrin signaalin epäsymmetristä leikkautumista, joka esimerkiksi huuliharppuvahvarissa on jopa toivottavaa.
 
Jos moista haluaa kokeilla, ja vahvistimessa on käytetty negatiivista takaisinkytkentää taajuusvasteen muokkaamiseen, kannattaa kyllä aika tarkkaan mitata ettei kamalasti oskilloi.
 
T:Samuli
 
hallu
30.03.2015 11:22:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

basisti1971: Moi.
 

 
Perin outoa jos (vanhasta) kartiosta ja/tai magneetista ei löydy leimattua EIA koodia.
 
http://www.webervst.com/codes.html
 
Kokemukseen perustuen yleensä syynä tuttujen merkintöjen puuttumiseen on alkuperäisen tarran kulkeutuminen kaiutin-swäpin yhteydessä "Bebekin instrumenttikajarin" perssiissiin ;).
 
Ja tarran alta löytyy teksti "Made In Taiwalkoski" :(...................................
 
.............................................
T:Samuli

 
Meinaat notta voisi olla feikki koko kajari? onhan se mahdollista, nimittäin en uudellakaan yrittämällä onnistunut mitään koodeja elementistä löytämään. Toisaalta tunnen tuon vahvistimen historian aika pitkältä ajalta, mikä ei tietenkään pois sulje sitä mahdollisuutta että elementti olisi vaihdettu. Toisaalta tuo elementti on kuitenkin vanhan näköinen (omissa kuvissani on kuva siitä) ja mihin kukaan sitä on voinut tarvita (jos ei sitten alkuperäinen ole mennyt rikki) ei kai nuo vibrochmpin orkkiselementit nyt mitään keräilyharvinaisuuksiakaan ole? ainakaan silverface aikakaudelta. No feikki tai ei, niin se soundaa hyvältä mielestäni joten sille mennään enkä varmaan ala sitä tuohon komboon vaihtamaan jos en jotenkin poikkeuksellisesti motivoidu moiseen operaatioon.
 
Tekisi mieli laittaa pari soundi klippiä tuosta vibrochampista, mutta en ole vielä kehannut.
 
Olisipa jo kevät
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «