Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitaran tekeminen CNC koneella.
1
Bubbles
20.08.2006 00:58:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli onko kellää kokemusta tosta CNC koneella jyystämisestä, onnistuiskohan hyvin kun ajattelin ite tehä kitaran sillä koneella kannattaskohan se mitä ootte mieltä.
 
Walk of life
Einherjar
20.08.2006 01:41:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joskus suunnittelin bodyn tekeväni, mutta jäi vaiheeseen.
 
Kyllä se onnistuu, mutta riippuen sitten vähän kiinnityksestä, saattaa olla, ettet voi bodyä kerralla jysiä muotoon, vaan joudut jyystämään toiselle puolelle sen muodon ja sitten viimeistemään sen vannesahalla. Tarkkaa hommaa on sitten tehdä ne millintarkat jyrsinnät ja sitä varten kannattaakin tehdä vaikka mdf:stä pari 1:1-kokoista testipalikkaa, joita sitten raiskaat muotoon.
Kaulatasku voi tosin olla semmonen, mikä kannattaa teettää/viimeistellä jossain muualla, IMO.
 
Tässä kun äkkiseltään mietiskelen kaulan tekemistä, niin voi kyllä olla, että jos oikein hyväksi suunnittelet, niin senkin pystyy tekemään. Voi tosin sitten vaatia sapluunaa kiinnitykseen jne.
 
THE RIPPER
20.08.2006 10:20:55 (muokattu 20.08.2006 10:36:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tästä oli topicci jotai pari vuotta sitte
 
edit: http://muusikoiden.net/keskustelu/p … hp?c=31&t=82748&o=0�p2232870
 
edit2: http://www.metalcarver.com/guitar/index.htm tommosia kivoja voi cnceellä saada.
puusta en tiedä onnistuuko jyrsintä. koska pitää olla hyvin kiinnitetty alustaansa. ja kiinnittimistä voi jää dä hyvät jäljet bodyyn
 
ei kannata darrassa ottaa lasia vettä. jos suussa ei oikein mitää makua ole. sillä se vesi toi ainakin minulla bissen maun suuhun, ja koko päivän kestävä ketjureaktio alkoi
Fin_Rocker
20.08.2006 11:48:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

edit2: http://www.metalcarver.com/guitar/index.htm tommosia kivoja voi cnceellä saada.
puusta en tiedä onnistuuko jyrsintä. koska pitää olla hyvin kiinnitetty alustaansa. ja kiinnittimistä voi jää dä hyvät jäljet bodyyn

 
tiedätkö kyseisten kitaroiden budjettia?, vai pystyykö noita mattimeikäläiset edes hommailemaan?
 
Jannipaali
20.08.2006 12:20:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tiedätkö kyseisten kitaroiden budjettia?, vai pystyykö noita mattimeikäläiset edes hommailemaan?
 
Soita jonnekin ammattikoulun metallipuolelle ja kysäse, että onnistuuko.
 
M.A.C.H.O. # 6 "Don't disturb my friend. He's dead tired." In GOTOH We Trust. THV-Klubi #40
Fin_Rocker
20.08.2006 13:37:24 (muokattu 20.08.2006 13:39:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soita jonnekin ammattikoulun metallipuolelle ja kysäse, että onnistuuko.
 
oman paikkakuntani amikseen ei kyllä enää kehtaa oottaa yhteyttä, eikä siellä taida tuollaista konetta olla.
 
siis jos 'otetaan' mikä tahansa firma jossa on tarvittavat välineistöt. niin mitä maksaa niinku noi raakaaineet eli noi alumiinit? ja muut romppeet, mitä tollaisen tekemiseen tarvitsee? siis rungon.
 
eli siis itse kaikki raakaineet ja työ jossain missä sen pystyy sopuhintaan tekemään
 
marklaar
20.08.2006 17:04:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli onko kellää kokemusta tosta CNC koneella jyystämisestä, onnistuiskohan hyvin kun ajattelin ite tehä kitaran sillä koneella kannattaskohan se mitä ootte mieltä.
 
Jos löytyy kuvat jossain formaatissa josta voi konvertoida cam-ohjelmaan niin ei kovin vaikeaa.Itse olen näitä muovivirityksiä koneistellut,sama systeemi toimii myös muissa matskuissa.
Eniten aikaa vie mallintaminen sähköiseen muotoon ja ohjelmoida,koneistus on helpompi homma.
 
Kaulatasku voi tosin olla semmonen, mikä kannattaa teettää/viimeistellä jossain muualla, IMO
Kyllä se niin on että cnc:llä tekee paljon tarkemmin kuin käsityönä ikinä,toleranssit voi olla niin pienet kun materiaali vain sallii.
 
Tässä kun äkkiseltään mietiskelen kaulan tekemistä, niin voi kyllä olla, että jos oikein hyväksi suunnittelet, niin senkin pystyy tekemään.
Joo onnistuu,tehty on.Pitää kerran kääntää kesken ajon kun on molemmin puolin koneistettavaa.Tein pleksikaulaan nauhauratkin otepuolen ajon yhteydessä.
 
siis jos 'otetaan' mikä tahansa firma jossa on tarvittavat välineistöt. niin mitä maksaa niinku noi raakaaineet eli noi alumiinit? ja muut romppeet, mitä tollaisen tekemiseen tarvitsee? siis rungon.
 
Vaikea löytää firmaa joka lähtee tekemään yksittäistä kappaletta edullisesti ellei ole tosissaan työt vähissä,sarjat on cnc:n juttu.
Kannattaa ainakin tehdä geometriat itse jollain cadilla,koska mallinnus vie aikaa=maksaa paljon.
Matskujen ja työn hinnat selviää parhaiten kysymällä koneistamosta.
 
edit2: http://www.metalcarver.com/guitar/index.htm tommosia kivoja voi cnceellä saada.
puusta en tiedä onnistuuko jyrsintä. koska pitää olla hyvin kiinnitetty alustaansa. ja kiinnittimistä voi jäädä hyvät jäljet bodyyn

 
Puuhun on vaikee tehdä tollasta syiden takia,alumiini tms olis helpompi.
Siis koneistusteknisesti onnistuu,puun pitäisi vaan olla tiivistä ja pirun terävät terät.
Tossa linkin kannessa kestää jo koneistuskin vähän kauemmin..
Puupuolen koneistuskeskuksissa on yleensä vakuumikiinnitykset joten jälkiä ei jää.
 
Taisin tosta linkistä keksiä millaisen pleksiluutun teen seuraavaksi.. :P
 
Jos tekee tavallista bodya ja on sopiva kone käytettävissä niin ilman muuta kannattaa cnc:tä käyttää,saa nopeesti tarkkaa ja hyvää jälkeä.
Miksei monimutkaisempaakin,enemmän vaivaa siinä vaan on.
 
"Please, let these marklars stay where they can grow and prosper without any marklars, marklars, or marklars."
Fin_Rocker
20.08.2006 21:22:58 (muokattu 20.08.2006 21:23:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaikea löytää firmaa joka lähtee tekemään yksittäistä kappaletta edullisesti ellei ole tosissaan työt vähissä,sarjat on cnc:n juttu.
Kannattaa ainakin tehdä geometriat itse jollain cadilla,koska mallinnus vie aikaa=maksaa paljon.
Matskujen ja työn hinnat selviää parhaiten kysymällä koneistamosta.

 
ajattelin vain että jos ostaisin itse raakaineet jostain paikasta?
ja tekisin myös piirrustukset. eli loppuaika menisi vain sen paikan (joka hoitaa CNC työt) etsimisen kanssa, tosin ei ole toteutumassa piiitkään aikaan, mutta kuiteski seuraavan projektina.
 
spyykko
21.08.2006 11:56:29
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oman paikkakuntani amikseen ei kyllä enää kehtaa oottaa yhteyttä, eikä siellä taida tuollaista konetta olla.
 
siis jos 'otetaan' mikä tahansa firma jossa on tarvittavat välineistöt. niin mitä maksaa niinku noi raakaaineet eli noi alumiinit? ja muut romppeet, mitä tollaisen tekemiseen tarvitsee? siis rungon.
 
eli siis itse kaikki raakaineet ja työ jossain missä sen pystyy sopuhintaan tekemään

 
Mä en usko etttä tuo työ irtoaa sopuhintaan yhtään mistään. Oma kokemus on että Suomessa metallipajoilla on kädetä täynnä töitä, eikä vaikeiden yksittäiskappaleiden tekemiseen löydy innostusta, ei ainakaan ilman kovaa hintalappua. Eri juttu sitten on jo jossain pääsee itse tekemään homman työpaikan tms. koneella.
 
Tollanen runkoon vaadittava alumiinikalikkahan nyt ei paljoa maksa, ehkä 3000€/tonni. Kitaran tekemiseen nyt ei kovin montaa kiloa tarvita, työvaroineen varmasti 50kg riittää, eli se on sitten 150e + aihioiden leikkaus (+alv).
 
Työveloitus voisi olla konetunneista noin hiha-arviona 100e / tunti. Muut työt ehkä aavistuksen halvemmalla. Ongelma on sitten että pelkästään tuon koneistamiseen palaa tunteja ihan kiitettävästi. Lisäksi aihion kiinnityksiin palaa oma aikansa, puhumatta tietysti siitä paljonko noin ihmeellisen mallisen työkappaleen kiinnityksiä saatta joutua miettimään jotta tekeminen ylipäätään onnistuu.
 
Kovin tuntimäärä palaa ilman muuta rungon mallintamiseen. Pätevä kaveri tekee jonkun telen mallin parissa tunnissa, mutta sekä tarvittava aikaa, että mallintajan taitoja tarvitaan sitten huomattavasti enemmän mikäli tehtävänä on vaikka LP/PRS-tyylinen kaarevakantinen kitara, puhumattakaan noista metalcarver.com:n kitaroiden pinnan koristeista.
 
NC-prosessoinnista ei henkiläkohtaista kokemusta löydy, mutta uskoakseni nykyaikaiset ohjelmat suoriutuvat siitä melko pienin lisätöin.
 
Jos tohon nyt menisi koneistusaikaa vaikka työpäivä ja mallinnus / NC-ohjelmointiaikaa toinen työpäivä, niin kitaralle tulisi hintaa 2 x 8 x 100 + 150 = 1750 + alv = 2135e. Hauskin juttuhan tässä on se, että seuraavat kappaleethan syntyisivät huomattavasti halvemmalla kun kaikkein työläimmät osuudet (mallinnus ja ohjelmointi + kiinnitysten miettiminen) on jo tehty. Hintaa voisi tulla enää ehkä 6 x 100 + 150 + alv = 915e, eli yli puolta vähemmän. Tästä johtuu ylempänäkin mainittu kommentti siitä, että NC on sarjatuotantoa, ei yksittäiskappaleita varten.
 
VAROITUS: Kaikki ylhäällä esitetyt hinnat ja tuntiarviot ovat sivistyneitä arvauksia ilman sitoumusta.
 
Ite olis taas tarvinnu tehdä
Fin_Rocker
21.08.2006 16:45:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä en usko etttä tuo työ irtoaa sopuhintaan yhtään mistään. Oma kokemus on että Suomessa metallipajoilla on kädetä täynnä töitä, eikä vaikeiden yksittäiskappaleiden tekemiseen löydy innostusta, ei ainakaan ilman kovaa hintalappua. Eri juttu sitten on jo jossain pääsee itse tekemään homman työpaikan tms. koneella.
 
Tollanen runkoon vaadittava alumiinikalikkahan nyt ei paljoa maksa, ehkä 3000€/tonni. Kitaran tekemiseen nyt ei kovin montaa kiloa tarvita, työvaroineen varmasti 50kg riittää, eli se on sitten 150e + aihioiden leikkaus (+alv).
 
Työveloitus voisi olla konetunneista noin hiha-arviona 100e / tunti. Muut työt ehkä aavistuksen halvemmalla. Ongelma on sitten että pelkästään tuon koneistamiseen palaa tunteja ihan kiitettävästi. Lisäksi aihion kiinnityksiin palaa oma aikansa, puhumatta tietysti siitä paljonko noin ihmeellisen mallisen työkappaleen kiinnityksiä saatta joutua miettimään jotta tekeminen ylipäätään onnistuu.
 
Kovin tuntimäärä palaa ilman muuta rungon mallintamiseen. Pätevä kaveri tekee jonkun telen mallin parissa tunnissa, mutta sekä tarvittava aikaa, että mallintajan taitoja tarvitaan sitten huomattavasti enemmän mikäli tehtävänä on vaikka LP/PRS-tyylinen kaarevakantinen kitara, puhumattakaan noista metalcarver.com:n kitaroiden pinnan koristeista.
 
NC-prosessoinnista ei henkiläkohtaista kokemusta löydy, mutta uskoakseni nykyaikaiset ohjelmat suoriutuvat siitä melko pienin lisätöin.
 
Jos tohon nyt menisi koneistusaikaa vaikka työpäivä ja mallinnus / NC-ohjelmointiaikaa toinen työpäivä, niin kitaralle tulisi hintaa 2 x 8 x 100 + 150 = 1750 + alv = 2135e. Hauskin juttuhan tässä on se, että seuraavat kappaleethan syntyisivät huomattavasti halvemmalla kun kaikkein työläimmät osuudet (mallinnus ja ohjelmointi + kiinnitysten miettiminen) on jo tehty. Hintaa voisi tulla enää ehkä 6 x 100 + 150 + alv = 915e, eli yli puolta vähemmän. Tästä johtuu ylempänäkin mainittu kommentti siitä, että NC on sarjatuotantoa, ei yksittäiskappaleita varten.
 
VAROITUS: Kaikki ylhäällä esitetyt hinnat ja tuntiarviot ovat sivistyneitä arvauksia ilman sitoumusta.

 
onkos tuollainen NC sitten ainut vaihtoehto työstämiselle, eknties jotain jokamiesluokan karumpia työvälineitä
 
THE RIPPER
21.08.2006 17:12:26 (muokattu 21.08.2006 17:14:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tiedätkö kyseisten kitaroiden budjettia?, vai pystyykö noita mattimeikäläiset edes hommailemaan?
 
eikös siellä sivuilla lue? mut ei ihan "matti meikäläisillä" ole varaa tommosiin.
 
itehän olen cnc-koneistaja. jos olis vaan koneet ja aikaa miettiä eri työvaiheita. niin kylhän tommosen kyhäis helposti. mutta ei aikaa. ei koneita
 
ei kannata darrassa ottaa lasia vettä. jos suussa ei oikein mitää makua ole. sillä se vesi toi ainakin minulla bissen maun suuhun, ja koko päivän kestävä ketjureaktio alkoi
spyykko
21.08.2006 18:09:01
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

onkos tuollainen NC sitten ainut vaihtoehto työstämiselle, eknties jotain jokamiesluokan karumpia työvälineitä
 
Ei ja on. Kyllähän sen voi tehdä umpitangosta vaikka pelkällä viilalla jos aikaa ja silmän/käden yhteispeliä riittää. Manuaalijyrsimellä tekee suoraa ja ympyränkaarta helpolla, mutta muotojen monimutkaistuessa sekin homma vaikeutuu.
 
Kaikkea voi tehdä, mutta toisella teettäminen saattaa käydä kovin, kovin kalliiksi.
 
Ite olis taas tarvinnu tehdä
THE RIPPER
21.08.2006 18:13:12 (muokattu 21.08.2006 18:15:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.guitarbuild.com/modules/mydownloads/
tossa cad malleja. ja muutenkin tulta sivustosta saa mittoja ym.. jos tarvii
 
edit. sanotaan ny näin toimiva idea jos on omassa käytössä cnc-koneet jossai himassa :--D joo kuinkakohan monella on? :D.
tai jos on rahaa ku roskaa
 
ei kannata darrassa ottaa lasia vettä. jos suussa ei oikein mitää makua ole. sillä se vesi toi ainakin minulla bissen maun suuhun, ja koko päivän kestävä ketjureaktio alkoi
Juzzu
21.08.2006 18:29:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.guitarbuild.com/modules/mydownloads/
tossa cad malleja.

 
On kyllä niin kuppaisia, ainakin mitä tuolta olen joskus jotain imutellut ja CADissä pyöritellyt.
 
La crevette d'amour
ReBeat
05.03.2015 17:26:26
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

https://www.youtube.com/watch?v=QZ7qDQSBLnA
Jason Becker the Making of the JB24 Carvin Guitars Numbers Tribute Guitar
 
Make00
23.03.2015 09:23:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsekkin harkitsin silloin, kun olin vielä koneistamolla töissä, että tekisin kitaran bodyn cnc-jyrsineet koneella, ainoa haaste tosin on kiinnitys, että tekeekö toisen puolen kerrallaan vai tekeekö sen verran paksusta aihiosta, että pystyy ajamaan muotoon, kääntää, ja jyrsii loput veks, alumiini tekeillä ja kovilla kierroksilla tekee hyvää jälkeä puuhun, muilla termillä ei varmaan kannata lähteä edes yrittämään, tämä on vaan oma kokemus ja kommentti.
 
Sit tietenkin ohjelman tekeminen on tietysti hankalaa, strato body on hankala pyöreä muotonsa takia hankalaa ( osaavalle ei ), mut esim RR onnistuu suhkot helposti.
 
Puavali
23.03.2015 11:03:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

THE RIPPER: ... puusta en tiedä onnistuuko jyrsintä. koska pitää olla hyvin kiinnitetty alustaansa. ja kiinnittimistä voi jää dä hyvät jäljet bodyyn
 
Kiinnitys tapahtuu joissakin koneissa imun avulla, ei jää jälkiä. Telecasterin lankkuja eräällä koululla tekivät, tuli muoto, kaulatasku, mikkikolot ja elektroniikkapotero, mutta ei reunapyöristyksiä eikä reikää mikkikoloilta elektroniikkapoteroon.
 
Radiaani toimmii Olen rento, rauhallinen ja ulospäinsuuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «