Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Tokai TST-50
1 2 3 4 5 6
JuSu
22.03.2015 16:44:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve!
 
Tässä harkinnut stratoa hankkivani.. Nämä Japanian Toksut sattuivat silmään. Kovasti ulkomaam voorummeilla kiitosta saaneet, ja kotimaan hinta on kovin kohtuullisen tuntuinen (perusmalli 649,- Musamaailmassa).
 
Onko kellään kokemusta näistä uusista? Lisäksi, mikäs noissa nyt on kun on ihan F:n lavalla, eikös tuon pitänyt olla jotenkin kiellettyä?
 
Mikä on raadin tuomio näille? Verrokkina lähinnä samanhintaluokan meksikolaiset Fenderit, ehkä käytetty Am Std?
 
Kiitos!
JuSu
 
Ikihonka
22.03.2015 16:55:29 (muokattu 22.03.2015 17:02:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve!
 
Itse omistin moisen. Kaula oli aikalailla identtinen (profiililtaan) amerikan stankun kanssa. Työn jälki paljon parempi kuin AmStd:ssä (tiukat kaulataskut, kolvaukset/johdotukset siistimpiä ym.). Ainoa asia mikä "ärsytti" oli kaularaudan säätö joka oli kaulan tyvessä, ei sillä että kaulaa olisi joutunut usein säätämään mutta kuitenkin. Kun ottaa huomioon että AmStd maksaa tuplasti ja on (usein) laadultaan heikompi ei liene vaikea tehdä päätöstä... (Ja ennen kuin joku tulee huutelemaan niin olen omistanut 4 ameriikan stankkua, hyviä kitaroita nekin mutteivat missään nimessä hintansa arvoisia....)
 
EDIT: Niin kyse olikin siis käytetystä amerikan stankusta, siitä saanee kyllä rahansa paremmin takaisin myydessä kuin Tokaista, mutta jos pitopeliä etsii niin mielestäni Tokaissa ehdottomasti parempi hinta/laatusuhde
 
-Absoluuttinen puukorva-
JuSu
22.03.2015 17:12:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J2280: Terve!
 
Itse omistin moisen. Kaula oli aikalailla identtinen (profiililtaan) amerikan stankun kanssa. Työn jälki paljon parempi kuin AmStd:ssä (tiukat kaulataskut, kolvaukset/johdotukset siistimpiä ym.). Ainoa asia mikä "ärsytti" oli kaularaudan säätö joka oli kaulan tyvessä, ei sillä että kaulaa olisi joutunut usein säätämään mutta kuitenkin. Kun ottaa huomioon että AmStd maksaa tuplasti ja on (usein) laadultaan heikompi ei liene vaikea tehdä päätöstä... (Ja ennen kuin joku tulee huutelemaan niin olen omistanut 4 ameriikan stankkua, hyviä kitaroita nekin mutteivat missään nimessä hintansa arvoisia....)
 
EDIT: Niin kyse olikin siis käytetystä amerikan stankusta, siitä saanee kyllä rahansa paremmin takaisin myydessä kuin Tokaista, mutta jos pitopeliä etsii niin mielestäni Tokaissa ehdottomasti parempi hinta/laatusuhde

 
Kiitokset tästä! Erityisesti info kaulaprofiilista oli hyvä. Toki pitää raahautua koeajolle tässä joskus, mutta nyt on jo tieto, ettei kaula ole ihan halko (joka ei minun käteeni sovi).
 
Mitenkähän tuo SRV -versio, joka on viitisen kymppiä kalliimpi? Näyttäisi olevan teräsblokkia tallassa ja body saarnia, tuntuisi olevan lisähinnän väärti sinänsä, mutta onko tuon kaulaprofiilista kellään käryä?
 
JuSu
 
Laulava Kylätohtori
22.03.2015 17:31:21 (muokattu 22.03.2015 17:32:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tästä tuli mieleen, että millaisia kokemuksia porukoilla on näistä uusista Tokaista verrattuna 10-20 vuotta vanhoihin? Itsellä on 2001 ostettu ja tuossa käväisi 2011 tai 2012 ostettu. En nyt tiedä oliko niillä pahemmin laatueroa. Hyviä molemmat, mutta aika eri spekseillä.
 
Minusta nuo Tokain kaulat ovat paksumpia kuin American Standardin Modern C...
 
e. eikös SRV:ssä ainakin kuuluisi olla tuhti kaula? Ja olikos siinä vielä 12" radiuskin?
 
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
Ikihonka
22.03.2015 17:32:10 (muokattu 22.03.2015 17:35:36)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En ole itsekään SRV-mallia kokeillut mutta luulisin että siinä on juurikin asymmetrinen kaulaprofiili, toiset tykkäävät, toiset eivät... Sen verran TST:stä vielä että Tokain medium jumbo-nauhamateriaali on erilainen kuin Fenderillä. Tokain nauhat ovat yhtä leveät mutta matalammat... Itse tykkään enemmän Fenderin mediumeista....
 
Laulava kylätohtori: Lienet oikeassa,itsekin kokeillut muutamaa Tokaita ja myönnetään että kaulaprofiileissa on enemmän vaihtelua kuin Fenkuissa (muotoillaanko Tokain kaulat käsin, en tiedä) mutta ne muutamat joita olen hypistellyt ovat olleet kauloiltaan lähellä AmStd:tä...
 
-Absoluuttinen puukorva-
klobasa
22.03.2015 17:44:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko toi musamaailman oma keksintö toi "SRV" nimitys sillä eihän tollasia löydy mistään päin muualta kuin heiltä? Siinä on kuulema normi TST-50 mallia ohuempi kaula. Se ei ole siis Fender SRV mallin kaltainen viritys vaan kuulema saman kaltainen Tokai minkä SRV joskus silloin aikoinaan omisti.
 
Normi TST-50 mallit on kyllä todella hyviä soittimia. Erityisesti kaulat on tosi miellyttäviä. Olen aina pitänyt vain paksuista kauloista (esim. Baja tele), mutta noissa on niin hyvä profiili ja 43mm satula, että noiden avulla pääsin eroon pakkomielteestä, että kaulan pitää olla paksu. Ei se noissakaan mikään ohut ole. Sanoisin, että keskivertoa aavistuksen tuhdimpi.
 
Materiaalit, osat, työnjälki, viimeistely jne. on kaikki todella hyviä. Mun mielestä niitten mikitkin on niin hyviä, että en useinkaan ymmärrä miksi niitä korvataan Duncaneilla. Ihan ainoat nipottamisen aiheet mitä keksin on liian vitivalkoinet muoviosat ja halvat johdotukset, mikkikytkin ja potikat.
 
Ikihonka
22.03.2015 17:54:37 (muokattu 22.03.2015 17:55:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Halvat johdotukset? Samaa muovipäällysteistä johtoa kuin Fenkuissa, potikat japanilaisia ja mikkikytkin oli muovikoteloitu versio, halpuudesta en tiedä...
 
-Absoluuttinen puukorva-
Ziggy Bubba
22.03.2015 17:59:48
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yleensä noissa Tokain japseissa on paksumpi kaulaprofiili kuin Fenderin modern-C, ei mikään halko, mutta vähän enemmän tukea, just omaan makuun. Radius noissa taitaa yleensä olla kaarevampi & vintits 7,25". Fenderin Standardeissa on myös satiinilakkaus, ite tykkään enemmän kunnon lakan tatsista.
 
"Vintage-oikea" kaularaudan säätö rungon päässä näyttäisi tossakin olevan, ei kyllä käytännöllisin ratkaisu, että pitää kaula irrottaa sen säätöä varten. Omissa kahdessa Tokain F-mallissa on sama systeemi, mutta onneksi ei ole tullut säätötarvetta.
 
Meikä Youtubessa: ZE BUBBA's gear demos
klobasa
22.03.2015 18:25:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J2280: Halvat johdotukset? Samaa muovipäällysteistä johtoa kuin Fenkuissa, potikat japanilaisia ja mikkikytkin oli muovikoteloitu versio, halpuudesta en tiedä...
 
No sehän selittääkin miksi esim. Baja tele hurisi niin kovasti, samaa johtoa sisällä :) No joo, en tiedä onko ne halpaa, mutta halvan oloista ainakin. Potikat on ihan toimivia, mutta niissä Made in Japan -potikoissa on aika usein heittoa jäykkyyden suhteen. Jotku rullaa kevyemmin, jotku raskaammin. Ja "Made in Japan" -tekstiä kartan elektroniikassa jos pystyn, sillä juuri heitin roskiin pari kpl uusia japanilaisia tosi hyvän näköisiä avoimia mikkivalitsimia (Fender tyylisiä) koska niistä lähti älyttömän paljon häiriöääniä aina kun koski valitsimeen. Kun heitti samannäköisen Fenderin nimellä myytävän valitsimen tilalle niin häiriöitä ei ollut enää lainkaan.
 
janpeko
22.03.2015 18:41:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos en väärin muista, niin kaula on kiiltolakattu ( korjatkaa jos olen väärässä). Itse diggaan satiinilakattuja kauloja, koska käsien lämmetessä alkaa kaula olla nihkeä.
Satiinilakattuja kauloja on nasta soitella.
Mikeistä sen verran, että eivät olleet huonot, mutta eivät hyvätkään. Yleensä duncaneilla paranee merkittävästi.
Jusukin tykkäät kierrättää kamaa, niin silloin Ameriikan fenkku on hyvä valinta. Käytetyissä arvo säilyy.
 
klobasa
22.03.2015 18:51:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Uusissa malleissa on satiinilakka ja medium nauhat. 3-4 vuoden takaisessa on vintagenauhat ja kiiltävä vintagesävytetty lakkaus.
 
janpeko
22.03.2015 18:55:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuohan on merkittävä parannus mielestäni.
 
Gabe
22.03.2015 18:57:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ottaisin ennemmin tuon Tokain kuin American Standardin. MIA stankku ei kyllä ole hintansa väärti, Tokain hintalappu saisi tuohon laatuun olla suurempikin.
Tsugu Way
22.03.2015 19:12:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Tästä tuli mieleen, että millaisia kokemuksia porukoilla on näistä uusista Tokaista verrattuna 10-20 vuotta vanhoihin? Itsellä on 2001 ostettu ja tuossa käväisi 2011 tai 2012 ostettu. En nyt tiedä oliko niillä pahemmin laatueroa. Hyviä molemmat, mutta aika eri spekseillä.?
 
Mulla on 2006 AST50. Lisäksi about vuosi sitten oli 2014 AST50 ja vähän sen jälkeen joku about 2000 AST50. Kaksi jälkimmäistä sai lähteä ja pidin/pidän sen 2006 mallin. Liekö näillä sen kummemmin laatueroa. Mutta vanhimmassa oli aavistuksen tuhdimpi ja itseäni miellyttävämpi kaulaprofiili, joten uudemmat Toksut sai lähteä ja vanha jäi. Toki vanhalla on hillitön tunnearvo. On se sentään mun eka stratocaster ja ostettu Hkissä uutena Clapton-konserttireissulla ;-)
 
The Blues is Allright!
machinehead72
22.03.2015 19:13:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kehtaisinko..? No kehdataan vaan kun samoista soittimista kyse, eli japsitokait:)
 
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=127790
 
Tuonne pistin linkkiä kun tarvitsisin tunnistusapua.. Kaikki tieto tervetullutta ja hieman kiire tahtoo asian kanssa olla.. Kiitos jo etukäteen:)
 
https://soundcloud.com/machinehead72 --> Pohojanmaan räkäsintä röck n rollia!
JuSu
22.03.2015 19:37:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

klobasa: Uusissa malleissa on satiinilakka ja medium nauhat. 3-4 vuoden takaisessa on vintagenauhat ja kiiltävä vintagesävytetty lakkaus.
 
Tää on aika olennainen muutos. Mä muistelen kanssa, että joskus takavuosina kävin noita testaamassa, ja paljolti (muttei pelkästään) juuri noista mainituista syistä tipautin listalta.
 
Nyt on F-lavat ja (Musamaailman sivujen mukaan) jumbonauhat. Satiinilakkaus vielä, voi veljet.
 
JuSu
 
Laulava Kylätohtori
23.03.2015 08:38:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olikohan tuo satiini/kiiltolakkaus (ainakin muutama vuosis sitten) myös otalautamateriaaliin liittyvä juttu - samoin kuin kaulan profiili?
 
OW stratossa kera vaahteraotelaudan oli tuhti kaula ja satiinilakkaus, mutta mielestäni sen aikaisissa rupu-versioissa kaula oli ohuempi ja olisko ollut myös kiiltolakkaa?
 
Minusta Tokain kaulat ovat ohummillaankin paksumpia kuin Fenderin Modern C...
 
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
klobasa
23.03.2015 12:38:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Olikohan tuo satiini/kiiltolakkaus (ainakin muutama vuosis sitten) myös otalautamateriaaliin liittyvä juttu - samoin kuin kaulan profiili?
 
OW stratossa kera vaahteraotelaudan oli tuhti kaula ja satiinilakkaus, mutta mielestäni sen aikaisissa rupu-versioissa kaula oli ohuempi ja olisko ollut myös kiiltolakkaa?
 
Minusta Tokain kaulat ovat ohummillaankin paksumpia kuin Fenderin Modern C...

 
Mun mielestä kiiltolakatussa vintagenauhallisessa versiossa on aavistuksen paksumpi kaula, ei ohuempi...
 
Progorava
23.03.2015 12:58:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minusta Tokain kaulat ovat ohummillaankin paksumpia kuin Fenderin Modern C...
 
Todellakin kunhan puhutaan vain japskitoksuista. Olipa sitten verrokkina std tahi american std.
 
bloodsucker
23.03.2015 23:49:29 (muokattu 23.03.2015 23:49:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omistin aikanaan ast-50:n ja siinä oli aika paksu kaula. Musaliikkeessä hipelöin vähän aikaa sitten uutta TST-50:ää ja siinä oli tosi ohut kaula.. Ohuempi kuin Fenderin Modern C.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «