Aihe: Puiden vaikutus kitaraan
1 2 3 4 523 24 25 26 27
Gabe
21.03.2015 23:38:17
hollstro: Mulla ei ole Flaxwoodia. Monia olen soittanut. En ole kuullut koskaan että kaula olsi katkennut.

Nyt olet. :) http://muusikoiden.net/keskustelu/print.php?p=11633425
JaaGeRMaisTeR
21.03.2015 23:41:49 (muokattu 21.03.2015 23:56:36)
Laulava Kylätohtori: Menetitkö uskosi puihin?

En menettänyt. Tahtoisin vain testata tuonkin. Nettisivun mukaan tuo kit maksaisi 250€. Ei olisi paha investointi. Onhan nuo vaihtoehtoiset aina mukava testata varsinkin, kun sinne cites-listaan on päässyt jo tosiaan alkuperäismahongit ja eben esimerkiksi.

Kaikkea pitää testata :)

E: Hinta alkaen ja alvikin tuossa oli vielä 23% eli vanha hinta.
markkuilari
22.03.2015 02:37:00
hollstro: Ehkä yleisin neck through-kitara on reverse Firebrid, eikä sitäkään voi yleiseksi kehua.

Eiköhän nuo juuri ole sieltä harvinaisimmasta päästä, en edes tiennyt että Gibsonilla on neckthru kitaroita. Kyllähän ne yleisimmät taitaa löytyä tuolta Jackson(Soloist, RR, Kelly), Charvel(5, 6, 650, 750), Wolf, Ibanez, Esp, yms.
Yallup
22.03.2015 07:46:47
hollstro: Siis että voisi verrata Firebirdin saundia pulttikaulaiseen muuten samaan niin pitäs jostain löytää sellainen pulttikaulainen. Ei ole tullut missään vastaan.

Minulle on jäänyt epäselväksi, mitä tuolla neckthru:lla tavoitellaan? Bassossa jotenkin ymmärtää rakenteen kestävyyden, mutta kitarassa varsinkin firebirdissä näytää oudolta, vaikka itse keppi on komea kokonaisuus. Hieman häiritsee ne ylimääräisiltä näyttävät bodypalat kun ovat eripaksuisiakin.
"Tosta se taitaa lähteä.."
Yallup
22.03.2015 08:25:43 (muokattu 22.03.2015 08:26:43)
Onhan tuo lopulta aika yleinen rakenne muissa kuin Gibsonila ja Fendereissä. Rickenbackerilla lankut kai kaikki?
"Tosta se taitaa lähteä.."
sustain65
22.03.2015 08:39:23
Minulla on yksi neck-through, ESP-LTD SCT-607B Stephen Carpenter. Soi mainiosti ja pitkään, mutta se johtunee joko siitä että se on tehty Koreassa varmaankin tarkkaan valikoiduista puista tai sitten siitä että siinä on kaikkien vuolaasti ylistämät EMG:n mikit ;-) Tai sitten siitä, että siinä on toimiva tallaratkaisu ja kielet läpi rungon. Ei näistä oikein ota selvää, eiköhän se ole tosiaan niin, että osien yhteensopivuus ja kokonaisuus ratkaisee soiko vai ei ja kuinka soi.
GiovanniDiRondo
22.03.2015 09:15:06

Yallup: Minulle on jäänyt epäselväksi, mitä tuolla neckthru:lla tavoitellaan? Bassossa jotenkin ymmärtää rakenteen kestävyyden, mutta kitarassa varsinkin firebirdissä näytää oudolta, vaikka itse keppi on komea kokonaisuus. Hieman häiritsee ne ylimääräisiltä näyttävät bodypalat kun ovat eripaksuisiakin.

Asia on kai niin, että jos haluaa luoda uudenlaisen kitaramallin, niin mitä enemmän siinä on poikkeavia ratkaisuja, sitä kiinnostavampi siitä tulee.

Koska tuota ratkaisua oli kokeiltu muiden taholta jo menestyksellä aiemmin, niin Gibson uskalsi sitä yrittää.

Firebird'hän ei markkinoilla menestynyt, ja vasta 20 vuotta myöhemmin Jackson Soloist hyödynsi periaatetta huomattavasti paremmin kaupallisin tuloksin.
Kefiiri
22.03.2015 09:19:53
Firebird ei ole maailman ergonomisin soitin ja olihan se varmaan aika radikaalin näköinen ilmestys aikoinaan. Mun mielestä se keskipalkki on paksumpi just sen takia että pystyy tekemään läpikaulaiseen kaulakulman. Että se ei ole pelkkä ulkonäöllinen design-kikka vaikka toki hieno oivallus siinäkin mielessä.
En ole musiikin asiantuntija.
mhaarala
22.03.2015 09:58:16
hollstro: Flaxwoodit on hienoja ja heinosti soivia kitaroita ja niiden hyvä puoli on ettei "yksilöitä" pitäsi olla. Siis kaikki samanlaiset soivat samalla tavalla. Ihmeen kauan silti on kestänyt rakenteen läpilyönti.

Komppaan tätä. Minulla myös DIY-versio Gotohin raudoilla ja Duncaneilla, erinomaisen ergonominen ja hyvin soiva kitara. Kammellisen flaxun voisin vielä ottaa tämän lisäksi (paljollakohan tekisivät Custom-version...), mutta muuten on ollut hämmästyttävän pitkään tilanne jossa ei ole isompaa GAS:ia vaihtamaan toiseen tai toisenlaiseen sähkökitaraan. Sääli sinänsä että ovat jääneet vähän pimentoon, luulisin että se johtuu jossain määrin myös rajallisesta mainosbudjetista. Ja osa siitä että yleensä komposiittikitaroihin tunnutaan suhtautuvan lähtökohtaisesti todella skeptisesti.
Hymyä huuleen kun kuset vastatuuleen
Kefiiri
22.03.2015 10:33:42
Asiaan perehtymättömän korvissa tuommoinen "komposiittirakenne" kuulostaa ajatuksena samalta kuin "kaatisjätteestä puristettu" :)
fox
22.03.2015 10:38:16

Kefiiri: Että se ei ole pelkkä ulkonäöllinen design-kikka vaikka toki hieno oivallus siinäkin mielessä.

Vähän molempia, designista sen verran, että Gibsonin Firebirdin suunnitteli autosuunnittelija Ray Dietrich. Noita pulttikaulaisia "reverse Firebird" -näköismalleja tosiaan on esimerkiks tuo Ibanezin lawsuit-Firebrand ja eiköpä Tokain FB-40 ole pulttikaulainen myös, FB-45 taas on reverse liimatulla kaulalla, ei neckthrough.
Ibanezilla tehtiin toki myös ihan "esikuvansa mukaista" neckthrough-Firebrandia, mutta nepä ovat kovin harvinaisia..
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
hallu
22.03.2015 10:45:02
Kefiiri: Asiaan perehtymättömän korvissa tuommoinen "komposiittirakenne" kuulostaa ajatuksena samalta kuin "kaatisjätteestä puristettu" :)

Ei se ole kaatisjätteestä tehtyä, vaan lähinnä varmaan sellusta. Flaxwoodin rakennehan tarjoaa ratkaisun siihen että metsissämme ei oikein kasva enää kunnollista rakennukseen kelpaavaa puuta vuosikymmeniä jatkuneen paperiteollisuuden intressien yliarvostamisen takia, niin kuitukomposiitiksi puristaminen mahdollistaa muutoin rakentamiseen kelpaamattoman puumassa hyödyntämisen rakentamisessa. Samalla siinä saadaan muita etuja joten innovatiivisena sitä on pidettävä. Meidän talousmetsät on vuosikymmenten saatossa viritetty tuottamaan huonosti rakentamiseen soveltuvaa kuitupuuta paperiteollisuuden tarpeisiin ja nyt kun paperiteollisuus on käytännössä lakkautettu, niin nämä tilalle tulleet liimapalkkitehtaat valmistavat siitä samasta kuitupuusta talojen rakentamiseen sopivaa materiaalia ja flaxwood on esimerkki siitä mitä muuta sillä materiaalilla voidaan tehdä.
Olisipa jo kevät
fox
22.03.2015 10:51:20

hallu: .. nämä tilalle tulleet liimapalkkitehtaat valmistavat siitä samasta kuitupuusta talojen rakentamiseen sopivaa materiaalia ja flaxwood on esimerkki siitä mitä muuta sillä materiaalilla voidaan tehdä.

Liimapuupalkki on kyllä ihan "normaalia kovaa puuta", lujuutta sillä tulee vaan verrattomasti enemmän ihan massiivipuiseen verrattuna. Ja itse asiassa olis vähän heikkoa löytää esim. 60 cm paksua kymmenmetristä runkopuuta sahattavaksi, vallankin sellaista, jonka vääntölujuus olisi liimapuupalkkia vastaavaa. Jos tällainen pikku oikaisu sallitaan. ;)
Kefiiri
22.03.2015 10:51:53
fox: Noita pulttikaulaisia "reverse Firebird" -näköismalleja tosiaan on ...

Epiphonellakin on pulttikaula-FB, mutta kovin erilainen kokonaisuus verrattuna orkkikseen... ei sovellu sointivertailuun.
Kefiiri
22.03.2015 10:53:47
Niin eihän liimapuupalkeissa ole muovia seassa mutta eikös Flaxwoodeissa ole?
fox
22.03.2015 11:05:18

Kefiiri: Niin eihän liimapuupalkeissa ole muovia seassa mutta eikös Flaxwoodeissa ole?

Flaxwoodit on komposiittimateriaalia, liimapuu on laminoitua puuta. Eri juttuja ovat ne.
Osteri
22.03.2015 11:08:06 (muokattu 22.03.2015 11:08:49)
hallu: ...flaxwood on esimerkki siitä mitä muuta sillä materiaalilla voidaan tehdä.

Muistan tuolta takavuosilta kun työasioissa pyörin Sahakuutio Oy:llä Kerimäellä, niin siellä seinällä oli Flaxwoodin kitara. Kun kysyin että mites tämä liittyy teidän toimintaan, sain kuulla että eräänlainen yhteistyön muoto. Piirit ovat idässä pienet, puumiehet tuntevat toisensa ja innovaatioita rakennellaan osittain yhteistyössä. Sahakuution porukka pyörii myös Lämpöpuuyhdistyksessä ja noissa foorumeissahan on hyvä verkottua ja kehittää muitakin puunkäsittelyn tapoja kuin perinteinen liimapuu, joka ensisijaisesti on rakennusalan tarpeisiin.

Mun käsitykseni mukaan puukomposiitti-rakenne Flaxwoodeissa on hieman sama idea kuin oli Garrisonin akustisten kitaroiden runkorakenne (ennenkuin Gibson osti tehtaan).
fox
22.03.2015 11:10:40

Kefiiri: Epiphonellakin on pulttikaula-FB, mutta kovin erilainen kokonaisuus verrattuna orkkikseen... ei sovellu sointivertailuun.

No, jos tehdään vertailuja saman runkomallin/rakenneratkaisujen välillä. =)
Tuossa vuosien mittaan on tullut törmättyä muutamaankin erilaiseen runko-kaulaliitosmalliin, sekä toki tuohon necktrough-ratkaisuun. On myös sellainen "neck through bridge" -ratkaisu, jossa kaulapuu ei ulotu sinne rungon persukseen, vaan loppuu tallalle. Olemassa on myös bayonet joint -ratkaisu jossa kaula loppuu siihen kaula-ja tallamikkien välille. Monenmoista ratkaisua siis on olemassa.
hallu
22.03.2015 16:55:20
fox: Liimapuupalkki on kyllä ihan "normaalia kovaa puuta", lujuutta sillä tulee vaan verrattomasti enemmän ihan massiivipuiseen verrattuna. Ja itse asiassa olis vähän heikkoa löytää esim. 60 cm paksua kymmenmetristä runkopuuta sahattavaksi, vallankin sellaista, jonka vääntölujuus olisi liimapuupalkkia vastaavaa. Jos tällainen pikku oikaisu sallitaan. ;)

Oikaisut ovat tervetulleita ja sinun oikaisut aivan erityisesti:-) joten kiitoksia vaan. Tarkoitukseni ei tokikaan ollut väittää että ne olisivat samaa materiaalia, vaan lähinnä halusin tuoda esille sen, että suomessa tällä hetkellä tehdään innovaatioita joissa hyödynnetään monella eri tavalla paperiteollisuuden käytöstä vapautunutta materiaalia. En minä tästä analogiastakaan ole varma, mutta jotenkin haluan nähdä, että uutta toimintaa syntyy poistuneen toiminnan tilalle.

Flaxwood on käsittääkseni ruiskuvalettua kuitukomposiittia eli olen käsittänyt, että ne ovat keksineet miten sellusta tehdään kitara ja minusta se on ideana aivan loistava. Tiedän että ne kitarat jakavat mielipiteitä, mutta olen kuullut sellaisen soivan ja minusta se kuulostaa ihan kitaralta. Olen nähnyt kovien kavereiden soittavan sellaista ja ne ovat puhuneet pelkkää positiivista niistä (varmaan osittain markkinointia), mutta itse en ole sellaista soittanut.
Olisipa jo kevät
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)