Aihe: Komppaus ride peltiin
1 2 3 4 5 6
Speedy
17.03.2015 23:41:38 (muokattu 17.03.2015 23:45:12)

Joo olen samaa mieltä Markkuliinin kanssa, mutta minusta me puhutaan nyt snadisti eriasiasta. Sinä puhut sambasta, lähinnä katusambasta, kun kyse oli kai bossa novasta? Joka on siis periaatteessa sama asia, "hienostuneempi" ja jazzimpi versio sambasta.. Tokihan bosiksessakin on perusrytminä siellä alla enemmän se tatataa kuin taatata, mutta en kyllä löytänyt yhtään biisiä jossa se olisi soitettu hihatilla/ridellä. Ride komppauksestahan tässä topicissa on ollut kyse..

Mutta jos puhutaan ohi aiheen, bossa novasta, minun käsityksen mukaan perus bosisksen (partido altoon perustuvan tai "vapaamman") "oikea" hihat kuvio on suora ja tasainen 8-osa. Niin kauan kun rumpalin tekniikka antaa myöten se siinä pysyköön. Siinä vaiheessa kun tekniikka ei riitä, voi soveltaa haluamallaan tavalla. Noita daktyyli-rytmejä, partido alton täyttöä tai mukailua, tai vaikka 4-osia. Itse olen enemmän afro-cuba kuin brassi miehiä, ehkä siitä johtuen tuo taatata kuvio on minulle luonnollisempi.

Mutta, biisi esimerkkejä? =)
Kalliimmat on useimmiten parempia kuin halvemmat. -arse
markkuliini
17.03.2015 23:49:59

Speedy: Joo olen samaa mieltä Markkuliinin kanssa, mutta minusta me puhutaan nyt snadisti eriasiasta. Kyse oli kai bossa novasta? Joka on siis periaatteessa sama asia, "hienostuneempi" ja jazzimpi versio sambasta.. Tokihan bosiksessakin on perusrytminä siellä alla enemmän se tatataa kuin taatata, mutta en kyllä löytänyt yhtään biisiä jossa se olisi soitettu hihatilla/ridellä. Ride komppauksestahan tässä topicissa on ollut kyse..

Mutta jos puhutaan ohi aiheen, bossa novasta, minun käsityksen mukaan perus bosisksen (partido altoon perustuvan tai "vapaamman") "oikea" hihat kuvio on suora ja tasainen 8-osa. Niin kauan kun rumpalin tekniikka antaa myöten se siinä pysyköön. Siinä vaiheessa kun tekniikka ei riitä, voi soveltaa haluamallaan tavalla. Noita daktyyli-rytmejä, partido alton täyttöä tai mukailua, tai vaikka 4-osia. Itse olen enemmän afro-cuba miehiä, ehkä siitä johtuen tuo taatata kuvio on minulle luonnollisempi.

Mutta, biisi esimerkkejä? =)

Nyt ei ole aikaa eikä kyllä kiinnostustakaan alkaa tätä enempää esittelemään. Nää kun meinaa mennä sun kanssa usein iäisyyksiin, ilman sen kummempaa lopputulosta. :)

Mutta siis alunperin kun kyse oli yli kahdensadan menevistä tempoista, niin kuvittelin ilmen muuta että puhutaan niistä tilanteista kuin ei ehdi niitä kaikkia kaseja soittaa, itsekin sulla oli esimerkkenä tempo 240. Siihen tempoon ei kyllä juuri kukaan 8-osia tikkaa.
Autenttinen bossa nova ei ole sen kummemmin "jazzimpaa", (ellei puhuta jazzinnetusta jenkkiversiosta) muuta kuin ehkä harmoniansa puolesta. Rumpumielessä se on vaan samban olohuone-versio, hillitympää ja kevyempää, eikä siihen tarvita koko bateriaa runnomaan rumpurytmejä. Bossa novaa on nopeaa ja hidasta, niinkuin sambaakin, kuitenkin niin että hidasta bossaa löytyy enemmän, ja sambassa kääntäen.
Mun mielestä tempo ei erota bossaa sambasta, vaan keveys/asenne.
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
Epämuusikko
18.03.2015 00:00:12 (muokattu 18.03.2015 17:55:44)
markkuliini:

Taa tata-kuviota ei oikein bateriassa esiinny, siksi varmaan brassirumpalit lähtökohtaisesti vierastavat sitä. Kaksi ensiksi mainittua on suoraan niiden rumpalien selkäytimessä ja oikeassa kädessä, joten niitä on luonnollista käyttää.

Daktyylin ei-esiintyvyyden natiivikielessä olen itsekin pannut merkille. + kuullut henkilöltä joka oli kysynyt Airtolta, miksi hän RTF-levyillä kyseistä patternia viljeli.

Vastaus tuli. Syy oli, sanottakoon, "tilanteen sanelema". En kerro mikä se oli :D
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
Speedy
18.03.2015 00:01:04 (muokattu 18.03.2015 00:04:09)

markkuliini: Nyt ei ole aikaa eikä kyllä kiinnostustakaan alkaa tätä enempää esittelemään. Nää kun meinaa mennä sun kanssa usein iäisyyksiin, ilman sen kummempaa lopputulosta. :)

Jaa, no ihan vaan ajattelin kuulla muidenkin mielipiteitä ja ajatuksia asiasta. Jos lopputulos on se että joku on oikeassa ja joku väärässä niin ei kai tässä asiassa päästäkään lopputulokseen..=) En ainakaan ollutkaan etsimässä sitä lopputulosta..

240 ei ollut minun esimerkki.. mutta joo, siitä oli kyse. Tombo vain taisi mainita että tatataa on luonnollisempi, mitä se minusta ei ole.. Sinä taisit ottaa esille bossa novan, jossa se niin olisi.. En ole kuullut, tai ainakaan muista kuulleeni. Ihan mielenkiinnosta ja itseäni sivistäen - kuten sanoin, ei ole ominta alaani - olisin halunnut kuulla että miltä se sitten oikeasti kuulostaa. Ehkä käsitykseni sen luonnollisuudesta olisi muuttunut... Kai se on sallittua?

Mun mielestä tempo ei erota bossaa sambasta, vaan keveys/asenne.

Olen vähän eri mieltä mutta, ei siitä sitten enempää..=I

E: Tai no niin jos puhutaan nopeista tempoista, niin kyllä..
markkuliini
18.03.2015 00:19:58 (muokattu 18.03.2015 00:22:50)

Speedy: Jaa, no ihan vaan ajattelin kuulla muidenkin mielipiteitä ja ajatuksia asiasta. Jos lopputulos on se että joku on oikeassa ja joku väärässä niin ei kai tässä asiassa päästäkään lopputulokseen..=) En ainakaan ollutkaan etsimässä sitä lopputulosta..

No sanotaanko vaikka näin, että näissä usein jäädään vääntämään vääntämisen vuoksi. Se ei mua kiinnosta.

240 ei ollut minun esimerkki.. mutta joo, siitä oli kyse. Tombo vain taisi mainita että tatataa on luonnollisempi, mitä se minusta ei ole.. Sinä taisit ottaa esille bossa novan, jossa se niin olisi.. En ole kuullut, tai ainakaan muista kuulleeni. Ihan mielenkiinnosta ja itseäni sivistäen - kuten sanoin, ei ole ominta alaani - olisin halunnut kuulla että miltä se sitten oikeasti kuulostaa. Ehkä käsitykseni sen luonnollisuudesta olisi muuttunut... Kai se on sallittua?

Olen vähän eri mieltä mutta, ei siitä sitten enempää..=I

E: Tai no niin jos puhutaan nopeista tempoista, niin kyllä..

Pointti oli tuossa tempoasiassa se, että vaikka bossaa yleensä soitetaan hitaampaa kuin sambaa, niin se erottava tekijä ei ole se tempo, vaan soiton keveys ja se asenne. Ei siis voi ajatella että bossa nova = hidas samba. Tää tulee harvinaisen selväksi, kun kuulee samba baterian vetävän hitaalla tempolla, ja huomaa mikä jyräävä voima siinä on, se on silkkaa jyystöä verrattuna bossan kutittelevaan eroottisuuteen, vaikka tempo on sama.

Mä taisin olla vasta kolmas joka mainitsi bossan, säkin ehdit ensin. :)
Koko homman juju on tässä se, että puutuin vaan tuohon taa tata-rytmiin kun suosittelit sitä "tyylin mukaisena" rytminä. Sitä se ei kun ei ole, ja siinä asiassa on olemassa oikea ja väärä. Ja tää ei tarkoita, etteikö niin voisi tai saisi soittaa, etenkin jos ollaan vähänkään jazzimissa kuvioissa.
Edelleen, melkein yksi ja sama se sille oikean käden kuviolle, kunhan groovaa. Mutta on hyvä tietää, ettei komppi ole silloin ihan "kosher", ja ihan siihen autenttisimpaan keinuntaan voi olla vaikea päästä.

Edit: Korjaan itseäni sen verran, että nyt kun luen bossan historiaa, niin yhdeksi päävaikutteeksi mainitaan jazz. Mä en sitä niinkään kuule rytmiikassa, vaan keveydessä ja etenkin harmoniassa, mutta siinä Speedy oot ihan oikeassa että bossa on jazzimpaa sambaa, vai miten sä sen sanoitkaan. :)
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
tomboarmageddon
18.03.2015 06:45:45
Niin siis speedy eli kun soitan tolla tatataalla on mun eka isku alaspäin(push) ja viimenen taa se pull, niin silläkin se niinpäin luonnollisempi. Vähän niinku soittas onko ne nyt sitte neljäsosia ja 1 ja 3 painotettuna push ja 2ja4 pull ja sinne väliin tulee tietty se tap isku. Eli siis käsi tekee sitä liikettä keinuvasti aika luonnostaan mulla
Speedy
18.03.2015 07:51:56

tomboarmageddon: Niin siis speedy eli kun soitan tolla tatataalla on mun eka isku alaspäin(push) ja viimenen taa se pull, niin silläkin se niinpäin luonnollisempi. Vähän niinku soittas onko ne nyt sitte neljäsosia ja 1 ja 3 painotettuna push ja 2ja4 pull ja sinne väliin tulee tietty se tap isku. Eli siis käsi tekee sitä liikettä keinuvasti aika luonnostaan mulla

En ehkä ymmärrä ihan mitä meinaat, kun minusta sinä puhut tuossa nyt kahdesta eri tavasta?

Toisaalta itse taidan kuitenkin enemmän soittaa down- ja up-strokella, joka taitaa mennä luonnollisemmin päin vastoin tuon push/pull-tekniikan kanssa... Pitääpä tehdä valaiseva demotus..=)
Speedy
18.03.2015 08:07:34 (muokattu 18.03.2015 08:09:29)

markkuliini: No sanotaanko vaikka näin, että näissä usein jäädään vääntämään vääntämisen vuoksi. Se ei mua kiinnosta.

No se ei ole ollut (nytkään) tarkoitus..

Mutta sen sijaan, miten nätisti pitää pyytää (pitääkö minun polvistua täällä) että tuosta tatataasta voisi saada soivan esimerkin? Kirjoitin "ehkä jopa" enkä "se on" tyylinmukaisempaa. Pääpointtini oli fyysisessä soitossa, joka on minulle luonnollisempi - senkin sanoin.

En kyseenalaista sinua ja sinun tietoa (edes ilman lillukan varsia ja CV:tä) mutta en ole sellaista kuullut. Haluaisin kuulla miltä se käytännössä kuulostaa bossanovassa, en sambassa.. Taatata olen kuullut, mutta en tatataa... Jos sellainen on tyylinmukaisempi bossanovassa, ei siis sambassa, sellainen on varmaan tallennettu.

Pelkkä rumpukomppihan sinällään ei tee mistään musiikista mitään tyyliä (vrt. peruskomppi/beat) vaan sen tekevät kaikki yhdessä. Sanoitus, melodia, harmonia, instrumentaatio jne.. En tiedä mikä on alkuperäistä bossa novaa, minun käsityksen mukaan se on syntynyt jazzin ja samban yhteen sulamisesta. Hienostuneempaa sambasta tempollisesti, harmonisesti, instrumentaalisesti. Sitä soitti useimmin ammattimaisemmat muusikoit, kun taas samba oli enemmän tavallisen kansan soittamaa, ainakin streetsamba. Katusambahan on myös snadisti erilaista kuin partido altoon perustuva samba. Minun käsityksen mukaan bossanova on juurikin tuosta partido altosta lähtöisin olevaa jota voi myös olla suhteellisen hidasta, kun vertaa taas katusambaan joka on usein nopeampi tempoista, vai?

E: sori, siis kuulin tuossa videossa minkä linkitit (mutta eikö siinäkin puhuttu muistaakseni sambasta?). Mutta ihan oikeassa musiikissa..
tomboarmageddon
18.03.2015 11:17:12 (muokattu 18.03.2015 11:18:04)
Viddu ku en saa päähän kenen soittama ja mikä biisi oli, mutta tosi hyvä jos ei muuten ni treeniks.
Eli leadilla tatataa, snarella .tatata(piste siis tauko) ja jalat normisti. Oon siis silleen treenannu että toi snare tekis saman laisen liikkeen ku ride, mutta alkaa vaan 16osan myöhemmin. Vai pitääkö ny puhua kasiosista taas? Onko Gadd vai jokumuu näitä starboja.
Eli ride ja virppa muodostaa tasasen 16ketjun yhteensä.
Saako tästä ny mitään tolkkua?:) Sekavahko selitys taas...
Speedy
18.03.2015 11:40:00 (muokattu 18.03.2015 12:27:56)

tomboarmageddon: Eli ride ja virppa muodostaa tasasen 16ketjun yhteensä.

Selkeä homma.. Mihin sinä pyrit tällä treenillä? Tekniikkaa, yhtenäisyyttä käsien välille, motoriikkaa? Jos haluat saada molemmat kädet samanlaisiksi, miksi et soittaisi niitä yhtä aikaa.. Veikkaan että oikea käsi sulla tekee sen paremmin (etkö ole oikea kätinen), niin on helpompi ottaa mallia siitä vasuriin..

No tuossa aihetta sivuten soitin mainittuja rytmikuvioita bosis komppiin.. Tomaatti perhana unohtu, ei tullu edes banaani mieleen vaikka semmonen sheikkeri oli nenän edessä.. Aiheeseen liittyen, soitan itse noissa kompeissa sen pushin aina alas, 4-osalle riippumatta siitä kummin päin se rytmi on.

https://www.youtube.com/watch?v=JsFfYvWwWOU&feature=youtu.be

Edelleen olen sitä mieltä että taatata on luonnollisemman kuulonen.. tatataa töksähtää jotenkin kesken, voi johtua minun soitostakin =) Toisekseen, tempoon 260 en kyllä ole varma että ollaanko enää bossanovassa muutenkaan..=D
tomboarmageddon
18.03.2015 12:45:41 (muokattu 18.03.2015 13:26:48)
Speedy: Selkeä homma.. Mihin sinä pyrit tällä treenillä? Tekniikkaa, yhtenäisyyttä käsien välille, motoriikkaa? Jos haluat saada molemmat kädet samanlaisiksi, miksi et soittaisi niitä yhtä aikaa.. Veikkaan että oikea käsi sulla tekee sen paremmin (etkö ole oikea kätinen), niin on helpompi ottaa mallia siitä vasuriin..

No tuossa aihetta sivuten soitin mainittuja rytmikuvioita bosis komppiin.. Tomaatti perhana unohtu, ei tullu edes banaani mieleen vaikka semmonen sheikkeri oli nenän edessä.. Aiheeseen liittyen, soitan itse noissa kompeissa sen pushin aina alas, 4-osalle riippumatta siitä kummin päin se rytmi on.

Edelleen olen sitä mieltä että taatata on luonnollisemman kuulonen.. tatataa töksähtää jotenkin kesken, voi johtua minun soitostakin =) Toisekseen, tempoon 260 en kyllä ole varma että ollaanko enää bossanovassa muutenkaan..=D

No toi on siis jonkun gurun komppi ei omakeksimä. Se vimppa kuudestoista osuu siis virppakäden taa lle. Hyvä treeni sen liikeradan ja juste sen kun alkaa eri kohdasta mutta sama liike. Muistuttaa mölleriä tää mun touhu vaikka ei kai ihan sitä oo. Yritän kuvata vaikka pädillä tota kun niin vaikee selittää. Oon vaa vitun huono näiden tietskojen kans...
Nyt kun katoin tota videoos niin smanlaiselta näyttää sun kädenliike ku mullakin. Käsitin jutuistas ihan eri tavoin...
no se homman pointti oli kuitenkin se, että kun ei enää kerkee suoraan tikata millään, niin sitten tatataa. Titityy
tomboarmageddon
18.03.2015 13:37:13
Speedy: Selkeä homma.. Mihin sinä pyrit tällä treenillä? Tekniikkaa, yhtenäisyyttä käsien välille, motoriikkaa? Jos haluat saada molemmat kädet samanlaisiksi, miksi et soittaisi niitä yhtä aikaa.. Veikkaan että oikea käsi sulla tekee sen paremmin (etkö ole oikea kätinen), niin on helpompi ottaa mallia siitä vasuriin..

Vedäppäs nuita niin nopeesti ettet kerkee enää joka iskua suoraan tikata niin tuo sun liike on just se sama kun yritin selittää.tatataassa eka isku push ja taatatassa pull:) ainaki tossa videossa. Korostuu ku tempo nousee...
arse
18.03.2015 14:39:26

https://www.youtube.com/watch?v=WKLV1mNkoQo

Kaivakaa tästä niitä oppikirjapatterneja! Bossaa on joka junaan, mutta tätä mä kehtaisin väittää ihan aidoksi asiaksi.
molemmat soittaa samaa mutta toinen enemmän oikein kun toinen... sisältä on kuitenkin sama..=I -Speedy
Speedy
18.03.2015 15:22:37

tomboarmageddon: Vedäppäs nuita niin nopeesti ettet kerkee enää joka iskua suoraan tikata niin tuo sun liike on just se sama kun yritin selittää.tatataassa eka isku push ja taatatassa pull:) ainaki tossa videossa. Korostuu ku tempo nousee...

Meinaatko näin?

https://www.dropbox.com/s/fe45fge61 … deo%2018.3.2015%2015.17.29.mov?dl=0
tomboarmageddon
18.03.2015 22:59:12
Speedy: Meinaatko näin?

https://www.dropbox.com/s/fe45fge61 … deo%2018.3.2015%2015.17.29.mov?dl=0

En saa tota linkkiä auki, mutta ainakin tossa youtube linkissä näyttäis hyvinkin siltä. Kolmen peräkkäisen iskun eka alas, tap ja pull sormilla ja rannekkin vähän osallistuu?
tomboarmageddon
18.03.2015 23:04:07
arse: https://www.youtube.com/watch?v=WKLV1mNkoQo

Kaivakaa tästä niitä oppikirjapatterneja! Bossaa on joka junaan, mutta tätä mä kehtaisin väittää ihan aidoksi asiaksi.

Eiks tuossa oo ny cascara pohjainen ridekomppaus.0?
Epämuusikko
19.03.2015 11:09:45 (muokattu 19.03.2015 11:54:59)
tomboarmageddon: Viddu ku en saa päähän kenen soittama ja mikä biisi oli, mutta tosi hyvä jos ei muuten ni treeniks.
Eli leadilla tatataa, snarella .tatata(piste siis tauko) ja jalat normisti. Oon siis silleen treenannu että toi snare tekis saman laisen liikkeen ku ride, mutta alkaa vaan 16osan myöhemmin. Vai pitääkö ny puhua kasiosista taas? Onko Gadd vai jokumuu näitä starboja.
Eli ride ja virppa muodostaa tasasen 16ketjun yhteensä.

Onhan näitä kahden käden kimppoja. Itelle toimii hyvin oikean käden vastadaktyyli vasurin soittaessa synkooppia tjsp.

Mutta linear approach ei oikein lähde sambahommissa, vaikka sitä monessa kirjassa tarjotaan. Tai no, voihan sinne jotain käänteisparadiddlea tunkea lailla Gaddin, mutta "toinen soittaa, toinen täyttää" -soundi on meikälle jotenkin brasiliavastainen. Kun juuri pitäis olle enemmän kuin yksi kudelma päällekkäin. Tai synkooppilinja + mahdollisimman paljon tiheitä iskuja :D

Muutenkin oon pyrkiny vähentämään asioiden kirjoista löytämistä. pl. kompleksimpien Philly Joe -fraasien aukikirjoituksia haluan. mm. oikein kirjoitetun version Pot Luckin soolosta, en sitä sinne päin -transkriptiota joka netistäkin löytyy, puhumattakaan siitä Bill Douglassin varastamasta surkeasta esityksestä siitä yhdestä ihme kirjasta.
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
tomboarmageddon
19.03.2015 15:54:41
Epämuusikko: Onhan näitä kahden käden kimppoja. Itelle toimii hyvin oikean käden vastadaktyyli vasurin soittaessa synkooppia tjsp.

Mutta linear approach ei oikein lähde sambahommissa, vaikka sitä monessa kirjassa tarjotaan. Tai no, voihan sinne jotain käänteisparadiddlea tunkea lailla Gaddin, mutta "toinen soittaa, toinen täyttää" -soundi on meikälle jotenkin brasiliavastainen. Kun juuri pitäis olle enemmän kuin yksi kudelma päällekkäin. Tai synkooppilinja + mahdollisimman paljon tiheitä iskuja :D

Muutenkin oon pyrkiny vähentämään asioiden kirjoista löytämistä. pl. kompleksimpien Philly Joe -fraasien aukikirjoituksia haluan. mm. oikein kirjoitetun version Pot Luckin soolosta, en sitä sinne päin -transkriptiota joka netistäkin löytyy, puhumattakaan siitä Bill Douglassin varastamasta surkeasta esityksestä siitä yhdestä ihme kirjasta.

Yritän nauhottaa johkin ton. Enny tarkottanu lineaaristakaan. Tuo selittämäni on ns peruskomppi, jota voi sitten varioida. Saa semmosen täyden kuullosen ja on jotenkin haastavaa soittaa siten ettei yhtään tulis flamia niin silleenkin hyvä treeni. Toislla kädellä aina yhtäaikaa menossa erillainen isku...
dumbass
19.03.2015 20:29:11 (muokattu 19.03.2015 20:39:46)

Ainoa oikea tapa soittaa sambaa on vetää pelkkiä 8-osia oikealla kädellä esim. Thiago Rabello:n tavoin. Eli siis, hyi saatana mikä tekniikka. Mutta ne on soittaneet koko elämänsä pelkästään tuota hommaa :(

https://www.youtube.com/watch?v=FWb82ElGiHQ

Ja tässä vielä vastaus tähän tatataa- VAI taatata-kysymykseen:

https://www.youtube.com/watch?v=Q_kug8A8P3Y

Olispa soittanut vähän pidempään tuota ekaa komppia. Erittäin hyvän kuuloista. Siis tuo full steam 8-osakomppi.

E: Tässä toinen vähän erinäköisellä tekniikalla soitettu nopea sambajutska kohdassa 1:20. Melkein vähän sattuu käteen katsoa mutta hyvältähän toi kyllä kuulostaa kans..

https://www.youtube.com/watch?v=fNX1GTCBnWM
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)