Aihe: Thunderbird
1 2 3 4 512 13 14 15 16 17
Dropped C
26.11.2014 20:53:12 (muokattu 26.11.2014 20:57:53)
Zambe88: Tuo teikäläisen Explo on ROK, tollasta pitäs joskus päästä ajelemaan;)

Tässä Explo-bassossa on mun mielestä hyvin tunskamainen tunnelma, sanoisin. Ainoastaan paino on järkyttävän paljon isompi, kaula halompi ja skaala 32". Että vallan eri peli kuitenkin, mut samalla kuitenkin aika paljon samanlainen.

Toi 32" skaalakin on ihan jees, ei hirveesti kuitenkaan eroo normiskaalasta. Tallan säädötkin on riittänyt ihan hyvin, että saa intonaationkin vielä kohilleen C-vireessä.

Mulla on vielä mukana tässä orkkislaukku. Se on järkyttävän kokoinen ja painoinen. Basso sisässä sitä ei todellakaan huvita kanniskella paikasta toiseen. Onneksi menee just ja just tunskalle tarkoitettuun gigbägiin.

Kannattaa tyypätä jos tulee vastaan.
Seba
26.11.2014 21:24:13

Maisteri: Aika jännä että fläteillä iso ero. Roundeilla sustainia aina ollu yllin kyllä tolla orkkistallallakin. Flättejähän en siis ite ikinä käytä.

Miten muuten ylipäätään tuli mieleen heittää flätit TB:iin? Jotenki ei ihan ilmeisimmältä flättikielien käyttökohteelta tunnu TB :)

Kaikkea pitää kokeilla paitsi omaa mummoa ja kansantanhuja.
Olli.M
26.11.2014 21:29:10
Mulla on tuossa mun tunskassa käynyt useampikin kielisatsi kääntymässä, ja DR High Beamit .110 jäi käyttöön. Normisti en oikein teräskieliä käytä mutta tässä tapauksessa niillä sai kaivettua vähän kolinaakin sekaan. Tatsikin sattuu mun käteen kun eivät ole kovin jäykät ja karheat. Mutta suosittelen siis tunskaan.
Zambe88
26.11.2014 22:22:31

Dropped C: Tässä Explo-bassossa on mun mielestä hyvin tunskamainen tunnelma, sanoisin. Ainoastaan paino on järkyttävän paljon isompi, kaula halompi ja skaala 32". Että vallan eri peli kuitenkin, mut samalla kuitenkin aika paljon samanlainen.

Toi 32" skaalakin on ihan jees, ei hirveesti kuitenkaan eroo normiskaalasta. Tallan säädötkin on riittänyt ihan hyvin, että saa intonaationkin vielä kohilleen C-vireessä.

Mulla on vielä mukana tässä orkkislaukku. Se on järkyttävän kokoinen ja painoinen. Basso sisässä sitä ei todellakaan huvita kanniskella paikasta toiseen. Onneksi menee just ja just tunskalle tarkoitettuun gigbägiin.

Kannattaa tyypätä jos tulee vastaan.

Tuota Explon runkoa varten on kaadettu pari hehtaaria mettää:) runko tekee varmasti aika ison osan kummankin basson soundiin.
Ite tuli vedettyä 35" kaulalla viidellä kielellä ennen tuon Tunskan hankkimista ja kyllä ainakin itellä tuntuu tuo 34" sopivan paljon paremmin käteen, enkä kyllä koskaan ihan täysin oppinut hyödyntämään sitä H- kieltä.
Tuo 32" olisi myös kokeilun arvoinen juttu.
Onko tuo Explo kaulapainoinen, vai pysyykö suorassa?
If it's too loud, you're too old!
Dropped C
27.11.2014 11:56:39
Ei ole Explo kyllä yhtään kaulapainoinen, kun siihen runkoon tosiaankin on uhrattu mahonkia isommalla käjellä.
Reisca Reijonmaa
11.01.2015 19:10:17

Täällä aikaisemmin puhuttiin tuosta sormilla soittamisen kolinasta. Itse olen aina pitänyt muilla bassoilla peukaloa aina mikkien päällä ja soittanut siltä kohdalta. Thunderbirdissä oli se ongelma että kaulamikin päältä soitettaessa kielet kolisee ja muutenkin tuntuvat spagetilta. Tallamikin päältä soitettaessa taas soittaminen käy liian tiukaks eli se kaikista optimaalisin mesta soittaa sormilla olis tuolla mikkien välissä, joten menin ja asennutin soitinkorjaajalla peukkutuen tuohon mikkien väliin ja maksoin itteni kipeeksi. Mut kylläpä tuntuu nyt hyvältä soittaa kun kielten värinäalue on sama kuin esim presarissa =)
Seba
11.01.2015 19:53:51

Reisca Reijonmaa: Täällä aikaisemmin puhuttiin tuosta sormilla soittamisen kolinasta. Itse olen aina pitänyt muilla bassoilla peukaloa aina mikkien päällä ja soittanut siltä kohdalta. Thunderbirdissä oli se ongelma että kaulamikin päältä soitettaessa kielet kolisee ja muutenkin tuntuvat spagetilta. Tallamikin päältä soitettaessa taas soittaminen käy liian tiukaks eli se kaikista optimaalisin mesta soittaa sormilla olis tuolla mikkien välissä, joten menin ja asennutin soitinkorjaajalla peukkutuen tuohon mikkien väliin ja maksoin itteni kipeeksi. Mut kylläpä tuntuu nyt hyvältä soittaa kun kielten värinäalue on sama kuin esim presarissa =)

Et itse viitsinyt ostaa parin euron tukea ja ruuvata kahta ruuvia kiinni?
jaakonam
15.01.2015 02:55:11 (muokattu 15.01.2015 02:55:45)

J.Hollström: Tässä Epiphonen tunska roundeilla sormisoitossa: http://maihinnousu.net/s/20839

Tämä oli se Classic IV Gibson-mikeillä, eikö?

Aika paljon muhjuisempi soundi tässä Epiphonen Goth-versiossa, jossa on ne Epin omat mikit:
http://maihinnousu.net/s/7972

E: sormilla myös.
"Basso on yksinkertaisten miesten monimutkainen instrumentti."
J.Hollström
15.01.2015 08:24:58
jaakonam: Tämä oli se Classic IV Gibson-mikeillä, eikö?

Kyllä näin oli.
fhtagn
16.03.2015 10:04:58
Zambe88: Eikös nuo Gibsonin lakkapinnat ole aika herkkiä joillekin kumilaaduille, joita noiden telineiden pehmusteina käytetään?

Nitroselluloosa reagoi juu, mutta ei se tapahdu ihan minuutissa tai kahdessa. Jos olet neuroottinen asian suhteen, niin nakkaa telineen kosketuksissa olevien pintojen päälle jotain kangasta. T-paita on ihan hyväksi havaittu ratkaisu ja hätätapauksessa voi keikan jälkeen vaihtaa tämän päälle keikkahikisen version tilalle. Pirkkaniksit to the max.
ninokoo
16.03.2015 11:04:12
Zambe88: Kertokaahan arvon TB-lintuharrastajat, että millaisissa/minkä merkkisissä telineissä pidätte bassojanne treeniksellä/keikalla?

Gibsonit on tullut suojattua juurikin jollain kankaanpalalla tai villasukalla. Tällä hetkellä tosin molemmat linnut suojaamatta Hercules -telineessä. Ne ainakin väittää, että ei pitäisi reagoida nitron kanssa, mutta samaan hengenvetoon toteavat että varmista asia kitaranvalmistajalta. Katotaan alkaako kuplia.

Yhteen valkeaan Les Pauliin sain aikanaan tumman jäljen aikaan kumipäällysteisellä yhden kitaran telineellä.
Dropped C
16.03.2015 11:13:27
Kaverin SG standardiin oli tullut "palovammat" telineestä. Ihan ikävän näköisesti oli kuplinut. Eli Gibsonia ei kannata säilyttää telineessä.
Rämppy
16.03.2015 15:16:01
Telineen osat, jotka koskettavat kitaraa, voi päällystää esim. kankaalla -ei tarvi jännätä tuleeko palovammoja nitrolakattuun pintaan. Gibsonit ovat yleensä aika herkkiä. Olen nähnyt monta valkoista LP Studiota ja Customia, joissa näkee, onko hihna levännyt laukussa bodyn päällä tai missä kohtaa teline on ollut kontaktissa kitaraan.
Mulla oli yksi gibsoni, joka oli ottanut jo kaupan seinätelineestä kevyet jäljet lavan juureen.
Saahan sitä sanoa.
Zambe88
16.03.2015 15:41:14

fhtagn: Nitroselluloosa reagoi juu, mutta ei se tapahdu ihan minuutissa tai kahdessa. Jos olet neuroottinen asian suhteen, niin nakkaa telineen kosketuksissa olevien pintojen päälle jotain kangasta. T-paita on ihan hyväksi havaittu ratkaisu ja hätätapauksessa voi keikan jälkeen vaihtaa tämän päälle keikkahikisen version tilalle. Pirkkaniksit to the max.

En nyt sanoisi olevani neuroottinen, mutta tuollaisia jälkiä ei olisi kiva löytää omasta linnusta.
Täytyypä muistaa tuo kikka, kun hommaan telineen.

Entäpä oletteko pitäneet tunskia sellaisissa kaulatuellisissa telineissä vai onko joku löytänyt sellaisen ns. perinteisen mallisen telineen, jossa basso pysyy pystyssä?
Itse koitin laittaa tunskan sellaiseen perinteiseen telineeseen mihin esim. Presari menee heittämällä. No eihän se siinä pysy rungon muodon takia.
Seba
16.03.2015 19:22:41

Ei mun taannoinen tunska ollut moksiskaan mistään telineistä. Siinä värissä ei vissiin paljon lakan kellastelut näy, ja surutta oli milloin missäkin telineessä.
standiksi käy sellainen malli jossa on säädettävät pidikkeet
Basismi: Itseaiheutettu persoonallisuushäiriö.
jounick
17.03.2015 16:31:36
Zambe88: Entäpä oletteko pitäneet tunskia sellaisissa kaulatuellisissa telineissä vai onko joku löytänyt sellaisen ns. perinteisen mallisen telineen, jossa basso pysyy pystyssä?

Oma tb on suunnilleen tämännäköisessä telineessä:
http://www.soitinasema.fi/product/227/basix-kitarateline

Se tärkeä juttu tuossa on, että alatuki ei ole kiinteästi pultattu pystyosaan kiinni vaan pyörii akselin ympäri. Eli kun linnun tuohon laittaa istumaan, niin alatuen tangot eivät ole vaakatasossa vaan toinen alempana.
Zambe88
17.03.2015 19:09:37

jounick: Oma tb on suunnilleen tämännäköisessä telineessä:
http://www.soitinasema.fi/product/227/basix-kitarateline

Se tärkeä juttu tuossa on, että alatuki ei ole kiinteästi pultattu pystyosaan kiinni vaan pyörii akselin ympäri. Eli kun linnun tuohon laittaa istumaan, niin alatuen tangot eivät ole vaakatasossa vaan toinen alempana.

Tuo näyttää asialliselta telineellä, eikä ole todellakaan hinnalla pilattu.
Oletko tehnyt jotain patenttia noiden kumisten runkoa ja kaulaa koskevien osien päälle, vai onko lakkapinta pysynyt ehjänä ilman viritelmiä?
HenriF
18.03.2015 07:58:44
Soundaa flatwoundeilla aika superilta. Tai siis minähän olen suuri flatwoundystävä:)

https://www.youtube.com/watch?v=S-R7CJj7i60

T-birdit suunniteltiin flatwoundeille. Toki soundaavat roundeilla sairaan hyvältä.
jounick
18.03.2015 19:55:07
Zambe88: Oletko tehnyt jotain patenttia noiden kumisten runkoa ja kaulaa koskevien osien päälle, vai onko lakkapinta pysynyt ehjänä ilman viritelmiä?

Itse en ollut edes tietoinen tuosta lakkapinnan herkkyydestä ja tuijottelin nyt kirkkaan valon alla kosketuskohtia. Eipä niissä näkynyt minkäänlaisia muutoksia, basso on seisoskellut telineessä puolitoista vuotta. Omassa telineessäni (joka ei ole ihan identtinen laittamani linkin kanssa, erona ainakin metalliosien väri) nuo "kumiosat" tuntuvat lähinnä vaahtomuovilta.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)