Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Musikaalisuuden kehittäminen/opettelu
1 2 3
silhouette
14.03.2015 16:13:44 (muokattu 14.03.2015 16:14:10)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen miettinyt omaa musiikillisuuttani paljon ja sitä miksi toiset ihmiset ovat musikaalisempia kuin toiset ja miten on mahdollista kehittää itseään ymmärtämää paremmin ja paremmin musiikin kieltä. Ja, että onko musikaalisuuden kehittäminen ylipäänsä mahdollista vaiko jotain mikä on saatu syntymälahjana?
 
Mun mielestä tekniikan voi oppia kun tahansa, kun aikansa hinkkaa kitaraa (tai muuta instrumenttia) mutta oman musiikin säveltäminen ja tekeminen on ainakin mulle se "päämäärä" mihin tähtään ja mitä haluan tehdä. Ainut, että musta tuntuu, että ennen kuin pystyn säveltämään kunnollista musiikkia, niin minun pitäisi kehittyä musiikillisesti. Ja paljon.
 
Olen nyt soittanut kotona monia vuosia erittäin paljon ja välillä eri bändeissäkin, ja kotisoitto on lähinnä sitä, että istun steroiden ääressä ja opettelen kaikkea mahdollisimman vaikeata musiikkia korvakuulolla ja silti tuntuu, että en kehity ymmärtämään paremmin musiikkia. Jonkinlainen raja on tullut vastaan ja en tiedä minne seuraavaksi suunnata musiikkini kanssa. Lopettaa en kuitenkaan haluaisi, mutta en haluaisi myöskään tällä tavalla junnata paikoillani.
 
Eli, miten on, voiko muusikko oppia ymmärtämään paremmin kieltä jota käyttää vaiko ei? Ja, jos teillä on hyviä vinkkejä siitä mihin suuntaan vaikkapa mun on hyvä lähteä musiikkini kanssa, niin neuvoja kyllä otetaan vastaan. =)
 
Aina voi yrittää.
tender.insanity
14.03.2015 18:48:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ainakin omaan säveltämiseen on vain ollut apua, etten ole vuosiin sävletänyt niin että soitin olisi kourassa. Kaikki pohjat naputtelen koneella ja silloin tulee myös kokeiltua vaikka kuinka erikoisia ratkaisuja. Sitten kun on pääpiirtein valmis, niin sitten nauhoitetaan. Nauhoitustilanteessa tulee muuteltua juttuja, mutta sillä sitten mennään.
 
Esimerkiksi tästä:
https://dl.dropboxusercontent.com/u … 0Vilkko%20-%20Gorilla%20Hideout.mp3
 
Koneella tuo kokonaan sävellettiin ja kitara kourassa en välttämättä olisi keksinyt väliosan (ennen sooloa) tahtilajivaihteluja (5/8, 3/4, 13/16 ja mitä siellä olikaan. Ei muista..)
 
silhouette
14.03.2015 18:53:30
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tender.insanity:
Esimerkiksi tästä:
https://dl.dropboxusercontent.com/u … 0Vilkko%20-%20Gorilla%20Hideout.mp3
 
Koneella tuo kokonaan sävellettiin ja kitara kourassa en välttämättä olisi keksinyt väliosan (ennen sooloa) tahtilajivaihteluja (5/8, 3/4, 13/16 ja mitä siellä olikaan. Ei muista..)

 
Aiheen vierestä: Ihan helvetin hyvä biisi, mä tykkäsin kyllä. Ja, vaikka joku voisi käsittää tämän väärin, niin sanon ihan kohteliasiuutena, että biisistä tuli mieleen Michael Angelo Batio, sekä Steve Vai. =)
 
Aina voi yrittää.
tender.insanity
14.03.2015 19:00:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

silhouette: Aiheen vierestä: Ihan helvetin hyvä biisi, mä tykkäsin kyllä. Ja, vaikka joku voisi käsittää tämän väärin, niin sanon ihan kohteliasiuutena, että biisistä tuli mieleen Michael Angelo Batio, sekä Steve Vai. =)
 
Kiitän. Mutta kuitenkin koko rytmipuoli ja noin 95% leadeista on sävelletty koneella.
 
silhouette
14.03.2015 19:02:16
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tender.insanity: Kiitän. Mutta kuitenkin koko rytmipuoli ja noin 95% leadeista on sävelletty koneella.
 
Okei. Jaksatko/huvittaako sua kertoa tarkemmin, että miten olet tehnyt tämän biisin koneilla?
 
Aina voi yrittää.
tender.insanity
14.03.2015 19:15:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

silhouette: Okei. Jaksatko/huvittaako sua kertoa tarkemmin, että miten olet tehnyt tämän biisin koneilla?
 
Guitar Prolla. Siinä lennossa keksii riffejä tai melodioita ja rakentaa niihin sitten raitoja ympärille. Ihan General Midi soundilla mennään. Sitten tuon midit DAWiin jossa sitten laitan soundit kuntoon ja huulta purren nauhoitan kitarat.
 
Siinä kun säveltää koneella on puolensa ja puolensa. Välillä tulee sävellettyä omille taidoille aivan liian vaikeaa matskua. Soittoaika on tosi rajallinen näin perheellisenä, että usein nauhoitussessio on intensiivinen treeni samalla, kun kuitenkaan ei ihan pelkkää sontaa halua raidoille ilmenevän.
 
Tosiaan Guitar Prolla tullut jo toinen levy sävellettyä bändillemme. Ihan midi raakileista lähdettiin ja tässä uuden levyn sinkku:
https://www.youtube.com/watch?v=jolqHCMIp4A
 
Aika pitkälti koko biisi alussa kertomalla metodilla tehty. Tai siis koko tuleva levy =)
 
silhouette
14.03.2015 19:23:42
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tender.insanity: mä olen tehnyt tämän kappaleen myös käyttäen Guitar Prota:
 
http://maihinnousu.net/s/19692
 
Kerro ihmeessä mitä tykkäät. =)
 
Aina voi yrittää.
tender.insanity
14.03.2015 19:57:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

silhouette: tender.insanity: mä olen tehnyt tämän kappaleen myös käyttäen Guitar Prota:
 
http://maihinnousu.net/s/19692
 
Kerro ihmeessä mitä tykkäät. =)

 
Kyllähän tuo oikeat soittimet kaipaa. Mutta ei sillä ole väliä mitä muut tykkää. Pääasia että itse pitää.
 
Krice
14.03.2015 20:03:15
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

silhouette: ja opettelen kaikkea mahdollisimman vaikeata musiikkia korvakuulolla ja silti tuntuu, että en kehity ymmärtämään paremmin musiikkia.
 
Vaikea musiikki ei välttämättä ole sama kuin hyvä musiikki. Kuulostaa ehkä kliseeltä, mutta ehdottomasti tärkein tekijä säveltämisessä on se, että haluaa ilmaista itseään musiikin avulla. Jotkut ihmiset ajattelevat, että musiikkia "vain" tehdään, mutta se ei aina toimi sillä tavalla (joskus voi toimia). Tekniseltä kannalta minusta hyvä ajatus säveltäjälle on tutustua muihinkin kuin yhteen soittimeen. Se on auttanut minua ymmärtämään paremmin musiikkia kokonaisuutena, varsinkin rytmin osalta.
 
hallu
14.03.2015 21:28:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

silhouette: tender.insanity: mä olen tehnyt tämän kappaleen myös käyttäen Guitar Prota:
 
http://maihinnousu.net/s/19692
 
Kerro ihmeessä mitä tykkäät. =)

 
Minusta aivan loistava biisi. Tykkäsin todella hienoja ideoita eikä mikään huono juttu käyttää konetta omaperäisellä tavalla.
 
Mitä musikaalisuuteen tulee, niin voi olla että ihmisillä voi olla erilaisia myötäsyntyisiä ominaisuuksia, mutta itse en usko että se tarkoittaa juuri mitään. Koska haluat tehdä musiikkia, niin siinä sinulla oikeastaan on se tärkein ominaisuus jota tarvitset ja sinulla on tietenkin jotakin ilmaistavaa, mitä tuo kappaleesikin kertoi.
 
Itse olen paininut ihan samojen pulmien kanssa kuin mitä kuvaat. Olen tehnyt niin, että törmätessäni "umpikujaan" koitan keksiä toisen lähestymiskulman asiaan. Esimerkiksi biisintekemiseen olen nyt alkanut opetella bassoa ajatuksella että basismin kautta lähestyisin hiukan eri tavalla harmoniaa, melodiaa ja rytmiä ja saisin sitä kautta uusia ideoita ja keksisin uusia tapoja kertoa asioita. Aikaisemmin opettelin soittamaan rumpuja oppiakseni ymmärtämään miten rumpali ajattelee voidakseni ohjelmoida rumpukonetta mielekkäästi. Sain siitäkin kosolti ideoita omaan tekemiseeni. Toisaalta kun itse puuhailen yksin himassani, niin riippumattomuus ja mahdollisuus toteuttaa orkesterisovituksia antaa tilaa luoda sovituksen kautta musiikkiin lisää sisältöä.
 
Eli samaa ehdotan kuin krice eli kokeile ottaa joku uusi instrumentti haltuun. Niin ja pidä taukoa soittamisesta ja treenaamisesta. Turhautuminen ja paikallaan junnaaminen kertoo myös siitä, että saatat olla uupunut ja väsyneenä ei onnistu oikein mikään. Luovuus itsessään vaatii aikaa, rauhaa ja levänneen mielen. Pakko, paine ja deadline tappaa luovuuden. Toisaalta joskus on vähän patisteltava itseään liikkeelle ja inspiraatiota odotelemalla ei yleensä mikään synny, mutta jokin tasapaino olisi hyvä löytää sen asian kanssa.
 
Olisipa jo kevät
silhouette
14.03.2015 22:35:07
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Minusta aivan loistava biisi. Tykkäsin todella hienoja ideoita eikä mikään huono juttu käyttää konetta omaperäisellä tavalla.
 
Eli samaa ehdotan kuin krice eli kokeile ottaa joku uusi instrumentti haltuun. Niin ja pidä taukoa soittamisesta ja treenaamisesta. Turhautuminen ja paikallaan junnaaminen kertoo myös siitä, että saatat olla uupunut ja väsyneenä ei onnistu oikein mikään. Luovuus itsessään vaatii aikaa, rauhaa ja levänneen mielen. Pakko, paine ja deadline tappaa luovuuden. Toisaalta joskus on vähän patisteltava itseään liikkeelle ja inspiraatiota odotelemalla ei yleensä mikään synny, mutta jokin tasapaino olisi hyvä löytää sen asian kanssa.

 
Kiitos Hallu taas kauniista sanoista, olen huomannut, että suhtaudut yleensä hyvinkin kannustavasti minun tekemisiin, mikä tuntuu hienolta! =)
 
Ja, minä itsekin komppaan täysin tuota sinun ja Kricen ajatusta ottaa uusi instrumentti haltuun ja jos en olisi niin persaukinen, niin varmasti sijoittaisinkin rahaa joko bassoon, rumpuihin tai koskettimiin. Viulukin on jopa sellainen instrumentti mitä haluaisin ainakin koeilla, jos ei muuten.
 
Ja joo, ehkä voisin ruveta opettelemaan välillä pitää kunnon pitkiä taukoja soittamisessa, eli on hyvin totta, että väsyneenä ei oikein soitto tahdo irrota, niin hyvin kuin levänneenä.
 
Aina voi yrittää.
silhouette
14.03.2015 22:39:38 (muokattu 14.03.2015 22:40:47)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Vaikea musiikki ei välttämättä ole sama kuin hyvä musiikki.
 
Silloin kun mä blokkaan musiikkia korvakuulolla, niin olipa se sitten joko vaikeaa musiikkia tai helppoa, niin en tavallaan ajattele sitä, että onko se välttämättä hyvää tai huonoa musiikkia vaan ajattelen sen oikeastaan vaan korvan treenaamisen kannalta. Ja, olipa kappale sitten mikä tahansa niin tavallaan tyhmästi ajattelen saavani "sulan hattuun" jokaisesta biisistä mikä "ratkaisen" puhtaasti korvakuulolla". Lisäksi (edelleen kappaleesta riippumatta) saan suurta onnistumisen tunnetta saatuani kappaleen opeteltua ilman nuotteja tai tabulatuureja. =)
 
Aina voi yrittää.
Krice
15.03.2015 00:01:26
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

silhouette: Ja, olipa kappale sitten mikä tahansa niin tavallaan tyhmästi ajattelen saavani "sulan hattuun" jokaisesta biisistä mikä "ratkaisen" puhtaasti korvakuulolla".
 
Minäkin ajattelin noin kun opettelin kappaleita ulkoa joskus teini-iässä, mutta eihän tuolla ole mitään tekemistä säveltämisen kanssa, paitsi siinä tapauksessa että yrittää säveltää jotakin sellaista mikä pitäisi osata soittaa itse.
 
silhouette
15.03.2015 00:07:39 (muokattu 15.03.2015 00:12:13)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Minäkin ajattelin noin kun opettelin kappaleita ulkoa joskus teini-iässä, mutta eihän tuolla ole mitään tekemistä säveltämisen kanssa, paitsi siinä tapauksessa että yrittää säveltää jotakin sellaista mikä pitäisi osata soittaa itse.
 
On sillä sen verran tekemistä säveltämisen kanssa, että mitä enemmän mun korva/mieli oppii tunnistamaan kaikkia mahdollisia intervalleja ja nuottikuvioita mitä plokkaan korvakuulolla, niin sen paremmin ja sitä selkeämmin saan ulos kitaran otelaudalle ne omat biisit, riffit ja ideat mitä mulla päässä/mielessä soi.
 
Aina voi yrittää.
freakingenius
15.03.2015 00:57:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

silhouette: On sillä sen verran tekemistä säveltämisen kanssa, että mitä enemmän mun korva/mieli oppii tunnistamaan kaikkia mahdollisia intervalleja ja nuottikuvioita mitä plokkaan korvakuulolla, niin sen paremmin ja sitä selkeämmin saan ulos kitaran otelaudalle ne omat biisit, riffit ja ideat mitä mulla päässä/mielessä soi.
 
Jep. Vähän ikävää jos soi päässä vuoden riffi tai melodia tai mikälie eikä sitä saa millään järkevän kuuloiseksi otelaudalla.
 
Megadethh2
15.03.2015 03:03:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyseinen ongelma on kyllä tuttu itsellekkin, itseasiassa tälläkin hetkellä tuskailen biisien teon kanssa, ongelmana itselläni on mm. liiallinen biisien osien toisto ja yksinkertaisuus. Huomattavasti ainakin itseäni on auttanut jo mainittu ilman kitaraa säveltäminen, tulee tehtyä musiikkia enemmän oman pään kuin lihasmuistin avittamana.

Turhauttavaahan se on, kun on itse ensin kuukausitolkulla hinkannut jotakin levyä, ja sitten loppujen lopuksi biisit tuntuvat aika keskinkertaisilta, ja jää lähinnä mietityttämään se, että saako edes kukaan muu niistä irti mitään kuin itse... : D Tuo biisien korvakuulolta opettelu on varmasti ihan kelpo harjoitusta mitä musikaalisuuteen tulee, samoin kuin toisten soitinten opettelu/niille musiikin kirjoittaminen.
Krice
15.03.2015 10:33:57
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

silhouette: On sillä sen verran tekemistä säveltämisen kanssa, että mitä enemmän mun korva/mieli oppii tunnistamaan kaikkia mahdollisia intervalleja ja nuottikuvioita mitä plokkaan korvakuulolla, niin sen paremmin
 
Tässä puhutaan nyt aidasta ja aidan seipäistä. Säveltäjän ei välttämättä tarvitse itse osata soittaa mitään, sitä kannattaa alkaa pohtimaan ajan kanssa.
 
freakingenius
15.03.2015 10:48:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Tässä puhutaan nyt aidasta ja aidan seipäistä. Säveltäjän ei välttämättä tarvitse itse osata soittaa mitään, sitä kannattaa alkaa pohtimaan ajan kanssa.
 
Tää on taas niin perus m.net...
 
silhouette
15.03.2015 14:06:13 (muokattu 15.03.2015 14:07:01)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Tässä puhutaan nyt aidasta ja aidan seipäistä. Säveltäjän ei välttämättä tarvitse itse osata soittaa mitään, sitä kannattaa alkaa pohtimaan ajan kanssa.
 
No, mä en jaksa alkaa vääntämään tästä asiasta, mutta ei siitä varmaan säveltäjälle haittaakaan ole jos on oppinut korvalla/mielellä erottamaan eri intervalleja ja nuottikuvioita.
 
Aina voi yrittää.
Krice
15.03.2015 14:10:46
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

silhouette: haittaakaan ole jos on oppinut korvalla/mielellä erottamaan eri intervalleja ja nuottikuvioita.
 
En tiedä mitä sanoa tuohon, koska itse olen aina kuullut intervallit ilman opettelemistakin. Mutta jos se vaatii erikseen opettelua ja siinä vielä onnistuu niin se on varmasti ihan hyvä juttu.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «