![]() 13.03.2015 10:43:10 | |
---|---|
Mun mielestä avoimmuus olisi tässä paras. Eli muutkin kitaravalmistajat voisivat selvemmin kertoa niitä faktoja sivuillaan, eikä ilmaista itseään niin epämääräisesti. Ei tarvitse tehdä mitään äkkikäännöksiä, vaan painottaa asioita hieman todellisuutta vastaavammin. Jos osa valmistajista jo kertoo, ettei bodyllä ole merkitystä lankun vahvistettuun saundiin, niin kissa on jo päässyt kopasta. Hyvä puu menee kyllä kaupaksi jatkossakin, siitä pitää kitaristit huolen. Riffi, nyt. | |
![]() 13.03.2015 10:48:51 | |
FensonGibder: Jos osa valmistajista jo kertoo, ettei bodyllä ole merkitystä lankun vahvistettuun saundiin, niin kissa on jo päässyt kopasta.. Tässä kohtaa kannattaa muistaa, että se on osa kitaroita myyvän kaverin myyntijargonia. Kuten jo aikaisemmin kirjoitin. Ei se halua hyvää hyvyyttään jakaa 'totuutta' kaikille, vaan sen pointti on juuri siinä, että: "Älä osta muilta, tonewood on huijausta, joten osta multa, mä olen rehellinen ja myyn sulle kitaran. Minun voi luottaa, muut valehtelee, kannattaa ostaa kitara minulta, jne. jne... Believe what you want, it doesn't mean you're right... | |
![]() 13.03.2015 11:21:00 | |
Niin se vaan hiipuu tämäkin iloinen ja eloisa ketju sniff... | |
![]() 13.03.2015 11:24:42 | |
prkls... I came here for an argument... https://www.youtube.com/watch?v=kQFKtI6gn9Y Nostalgy is not what it used to be | |
![]() 13.03.2015 11:31:31 (muokattu 13.03.2015 11:31:58) | |
Laulava Kylätohtori: "Älä osta muilta, tonewood on huijausta, joten osta multa, mä olen rehellinen ja myyn sulle kitaran. Minun voi luottaa, muut valehtelee, kannattaa ostaa kitara minulta, jne. jne... Negatiivinen näkemyksesi motiivista vastaanotettu, prosessoitu ja laitettu samaan "laatikkoon" muiden negatiivisten näkemyksiesi kanssa. Ei sisältänyt faktaa, vain mutua. Riffi, nyt. | |
![]() 13.03.2015 12:02:06 | |
FensonGibder: Koska kirjoituksesi viisti edes lievästi tieteellistä näkökulmaa, päätin tutustua tuohon eroon. Ja selvisi että alkuperäisen havainnon kirjoitti jäsen Jäärä. Kuten ystävämme jäsen Bigpapa, myös jäsen Jäärä erehtyi mikrofoonityypissä ja katsoi VÄÄRIÄ vertailukäppyröitä. Ei siis kitaran mikrofonisignaalia vaan akustisen mikrofonin käyrää. Ja sinun virheesi oli unohtaa lähdekritiikki ja aloit hokemaan tuota 20dB, 20dB mantraa yhä uudestaan. Todistit sen mitä olen sanonut: teillä ei ole omaa argumentointia tai faktaa, luotatte vain raudankovaan kokemukseenne ja muiden argumentoinnin ja henkilöiden vähättelyyn. Siitä vaan itse toteamaan: Body Woods and an Electric Guitars Frequency Spectrum http://www.stormriders.com/guitar/telecaster/guitar_wood.pdf Ei ihme ettette ole tullut järkiinne vielä, kun ette ole näitä linkkejä edes lukeneet.. Tuossa on ihan selkeät erot käppyröissä. Mulle tämä todistaa että soitinpuissa on mitattavia eroja. Ja on niitä eroja vaikka puu olisi samaa lajia. Kahta samanlaista lankkua kun ei ole. Tuo aikaisemmin vilejelmäsi väittämä että ääni ei siirry rungosta tallan kautta kieliin on helppo todistaa vääräksi. Akustinen kierto myös lankkukitaroilla on tosielämän ilmiö, eikä mitään mutua. Samoin jos laitat kaksi kitaraa vaikka pöydälle ja soitat toista niin toisenkin kielet alkavat värähtelemään, tai jos sulla on kaksikaulainen kitara, niin toista "kaulaa" soittaessa myös toisen kielet soivat ellet demppaa niitä. Myös soittimissa esiityvät ns. susiäänet ovat tosielämän ilmiä ja kahdessa täysin samanlaisessa soittimessa ero näiden osalta on yleistä eikä johdu tällöin mistään muusta kuin puista. Nämä susiäänet kuuluvat heikommin myös vahvistetussa äänessä. Hyvin resonoiva sähkökitara soi eri tavalla kuin huonosti resonoiva, ja sen myös kuulee vahvistetussa äänessä kun soitetaan puhtailla saundeilla. Voimakkailla säröillä ero häviää, muttei poista sitä seikkaa että paremmin resonoiva kitara on "helpompi" soitta ja toimii kokeneen ja taitavan soittajan toivomalla tavalla. Ja mitä vaativampi soittaja, sitä pienemmät asiat nousevat merkittävämmäksi. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen | |
![]() 13.03.2015 12:15:03 | |
hollstro: Kahta samanlaista lankkua kun ei ole. Aissaateri, ekaa kertaa kaheksaan vuoteen näen kuinka joku muukin sanoo noin. | |
![]() 13.03.2015 12:18:08 (muokattu 13.03.2015 12:18:35) | |
Plussaa Holstrolle. Luulin että nämä ovat ihan itsestään selviä asioita. naavanka_: Aissaateri, ekaa kertaa kaheksaan vuoteen näen kuinka joku muukin sanoo noin. Minäkin voin sanoa sen niin saadaan jo kolme lausumaa. Tämän vuoksi näissä testeissä pitäisi olla samankin lajin sisällä useampi kappale. | |
![]() 13.03.2015 12:22:15 (muokattu 13.03.2015 12:24:31) | |
naavanka_: Aissaateri, ekaa kertaa kaheksaan vuoteen näen kuinka joku muukin sanoo noin. Joo, eipä ne lankut ole samanlaisia puiltaan, eihän ne puutkaan metsässä ole samanlaisia ;D PappaSFin | |
![]() 13.03.2015 12:30:06 | |
hollstro: Samoin jos laitat kaksi kitaraa vaikka pöydälle ja soitat toista niin toisenkin kielet alkavat värähtelemään, tai jos sulla on kaksikaulainen kitara, niin toista "kaulaa" soittaessa myös toisen kielet soivat ellet demppaa niitä. Tällä todistetaan edelleenkin vain, että värähtely siirtyy materiaalissa, ei kitaralla muuten olis akustista soundia ollenkaan. Ei pitäisi olla hankalaa miettiä miksi kitaran kielet ja runko heiluvat eri tavalla kun kitaraa tärisyttää. | |
![]() 13.03.2015 12:34:27 | |
Hei, pysykää aiheessa. Soitinpuissa on julmetusti eroja, mutta välittyykö ne mitenkään siihen mikkiin, joka rekisteröi ainoastaan kielen liikkeen. Tässä oon ny pari päivää miettiny miten puu voi muuttaa sen kielen värähtelyä enkä oo tullu viisammaksi. | |
![]() 13.03.2015 12:38:28 | |
gary field: Hei, pysykää aiheessa. Soitinpuissa on julmetusti eroja, mutta välittyykö ne mitenkään siihen mikkiin, joka rekisteröi ainoastaan kielen liikkeen. Tässä oon ny pari päivää miettiny miten puu voi muuttaa sen kielen värähtelyä enkä oo tullu viisammaksi. Värähteleekö sama kieli 'tummemmin' jos on erilainen puuaines lankussa? Vai nappaako mikrofoni sen puubodyn akustisen värähtelyn? Nostalgy is not what it used to be | |
![]() 13.03.2015 12:47:56 (muokattu 13.03.2015 12:48:44) | |
gary field: Hei, pysykää aiheessa. Soitinpuissa on julmetusti eroja, mutta välittyykö ne mitenkään siihen mikkiin, joka rekisteröi ainoastaan kielen liikkeen. Tässä oon ny pari päivää miettiny miten puu voi muuttaa sen kielen värähtelyä enkä oo tullu viisammaksi. Aiheessa, eli Mexico vs USA Fenderit? That ship has sailed :D More Nintendo, less Marshall. | |
![]() 13.03.2015 12:48:32 | |
qal: Värähteleekö sama kieli 'tummemmin' jos on erilainen puuaines lankussa? Vai nappaako mikrofoni sen puubodyn akustisen värähtelyn? Ei nappaa mikki jos on kunnollinen. Akustisen magneettimikeissä on usein myös kannen liikkeen rekisteröinti jolla saadaan muokattua soundia luonnollisemmaksi. Käytän sellaista. Eihän se silti itsessään kovin akustiselta kuulosta, mutta bändissä menettelee. Sen tiän, että sävelen jonkun kerrannaisen täytyy vaimentua tai korostua n 4 dB (keskiverto hemmo) jotta sen sävymuutoksen erottaa. Puun täytyy siis onnistua demppaamaan tai korostamaan sitä kielen värähtelyä. | |
![]() 13.03.2015 12:50:25 | |
Myrkky Nuoli: Aiheessa, eli Mexico vs USA Fenderit? That ship has sailed :D Pitää seurata aikaansa. Ei kaikki oo sitä miltä näyttää. :) | |
![]() 13.03.2015 13:23:54 | |
hollstro: Tuo aikaisemmin vilejelmäsi väittämä että ääni ei siirry rungosta tallan kautta kieliin on helppo todistaa vääräksi.. En ole viljellyt väitettä, ettei se värähtely energia (ei siis ääni, kuten väärin kirjoitit) siirry takaisin kieliin. Olen kirjoittanut, että se on niin pieni määrä energiaa, ettei eroa kuule korvin. Kumottu nro1. Samoin jos laitat kaksi kitaraa vaikka pöydälle ja soitat toista niin toisenkin kielet alkavat värähtelemään, tai jos sulla on kaksikaulainen kitara, niin toista "kaulaa" soittaessa myös toisen kielet soivat ellet demppaa niitä.. Scotthan tuossa aiemmin linkitetyssä videossa muuttaa radikaalisti akustista värähtelyä laittamalla kitaralla koko seinän värähtelemään eikä se vaffarin ääni eroa siirtyy se energia vaimenemaan sinne seinään tai ei. Kumottu väitteesi nro 2. Kaiken maailman ääniä saadaan siirtymään rungosta kieliin naputtelemalla, sähköhammasharjalla (ala jäsen Finnpappa) tai "by tuningfork faggots" - niinkuin Will asian ilmaisee, mutta ne ovat liian vaimeita kuulumaan soitossa. Eihän SINUNKAAN kitara sano kesken soiton NIPS, NAPS, KLOPS, vaikka elvisvyönsolkesi kolisee ja riipii lakat ja maalit kitarastasi.. Kumottu väitteesi nro 2, revisited. Hyvin resonoiva sähkökitara soi eri tavalla kuin huonosti resonoiva, ja sen myös kuulee vahvistetussa äänessä kun soitetaan puhtailla saundeilla. Ja faktat? Se resonaation määrä vaikuttaa sustainiin (tai oikeampi termi on decay), mitä enemmän resonanssia, sitä nopeammin kielen nopeus hiljenee = ääni hiljenee. Kielen nopeus magneettikentässä on ainoa vaikuttava tekijä äänen kovuuteen (signaalin vahvuuteen). Riffi, nyt. | |
![]() 13.03.2015 13:45:47 | |
FensonGibder: En ole viljellyt väitettä, ettei se värähtely energia (ei siis ääni, kuten väärin kirjoitit) siirry takaisin kieliin. Olen kirjoittanut, että se on niin pieni määrä energiaa, ettei eroa kuule korvin. Kumottu nro1. Tämä väite on yksinkertaisesti väärä, eikä vastaa asiasta tehtyjä havaintoja. Värähtely palaa rungosta kieliin, joka vaikuttaa sähköisesti vahvistettuna kielten sointiin, koska puun värähtelyssä korostuvat värähtelyt tietyllä taajuudella. Näin se asia nyt vain on. | |
![]() 13.03.2015 13:51:00 | |
Tekasin piruuttani tuon akryylisokkotestin viime yönä. Tulos oli 7/8 oikein huonolla tietokoneen kaijuttimella. Eli ero siel oli mutta helvetin pieni kyllä. Puu-näytteisessä pikkasen enempi alakertaa. En tiä sitten mistä tuo ero tuli jos kaikki muu kitaran bodyä lukuun ottamatta oli näytteissä identtistä. | |
![]() 13.03.2015 13:53:29 | |
GiovanniDiRondo: Värähtely palaa rungosta kieliin, joka vaikuttaa sähköisesti vahvistettuna kielten sointiin, koska puun värähtelyssä korostuvat värähtelyt tietyllä taajuudella. Näin se asia nyt vain on. Ei ole - ei ole. Tai tuntuu varmaan siltä, jos ei tunne fysiikan perusteita. Miten sitä värähtelyä pääsee siirtymään takaisin rungosta tallaan - kun tallan ja ja rungon ominaistaajudet ovat aivan eri luokkaa? Miten sitä värähtelyä pääsee siirtymään niin paljon takaisin tallasta kieleen, että se muuttaa kielen liikettä korvin kuultavasti, kun tallan ja kielen ominaistaajudet ovat vieläkin erilaisemmat? Jos pystyt tämän selittämään jollain teorialla, niin lupaan arvioida tilannetta uudestaan. Riffi, nyt. | |
![]() 13.03.2015 13:53:54 (muokattu 13.03.2015 13:54:34) | |
GiovanniDiRondo: Tämä väite on yksinkertaisesti väärä, eikä vastaa asiasta tehtyjä havaintoja. Värähtely palaa rungosta kieliin, joka vaikuttaa sähköisesti vahvistettuna kielten sointiin, koska puun värähtelyssä korostuvat värähtelyt tietyllä taajuudella. Näin se asia nyt vain on. Se kieli ei ole mikrofoni. Jos rungon resonointi saa kielen liikkeeseen se kieli soittaa sen oman äänensä, ei kenenkään muun. Se on liike-energiaa. Jos runko on pehmeä se voinee dempata sekä tallan että satulan värähtelyä. Voisin ajatella, että taajuudet sammuu eri tahtiin, mistä syntyisi sävyjä. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)