GiovanniDiRondo 12.03.2015 21:19:01 | |
---|
GiovanniDiRondo: Juu ja värähtelee. Ääniaalto on värähtelyä. Kieli värähtelee eri tavalla kuin muut kappaleet, se ei johda ääntä. Kieli tietenkin resonoi, jos siihen johtuu ääntä sen omalla tai sitä lähellä olevalla taajuudella. |
blues guitar 12.03.2015 21:19:24 | |
---|
GiovanniDiRondo: No minun käsittäääkseni rungosta ei leviä mitään "tonea" siihen kieleen. Rungon johtaessa siihen johatnutta ääniaaltoa mikrofoni värähtelee suhteessa *kieliin*, jolloin sen magneettikentässä tapahtuu muutos. edit: kirjoitin aluksi "kieleen" mutta tietysti "kieliin" Mun mielestä Stratomasterin toinen clippi kumoaa väitteesi. Siis kun pod:iin kytketyn kitaran kielet dempataan, ei ääntä juurikaan kuulu. ...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt... |
GiovanniDiRondo 12.03.2015 21:20:29 | |
---|
blues guitar: Mun mielestä Stratomasterin toinen clippi kumoaa väitteesi. Siis kun pod:iin kytketyn kitaran kielet dempataan, ei ääntä juurikaan kuulu. Okei. Täytyypä sitten kuunnella joskus. |
pappasfin 12.03.2015 21:21:05 (muokattu 12.03.2015 21:25:52) | |
---|
stratomaster: Kuunelkaas tuo mun äänitys. Tuon perusteella toisen kitaran bodystä siirtyy äänet toisen kitaran bodyyn ja sitä kautta tallan, satulan välityksillä kielien kautta mikkeihin eli näin ollen siitä bodystä äänet menee kielille päin ja siitä sitten mikkiin. PappaSFin |
stratomaster 12.03.2015 21:22:10 (muokattu 12.03.2015 21:22:41) | |
---|
Tein tosiaan sellaisenkin testin, että kun näppäsin pimeästä kitarasta äänen ja sitten vähän ajan päästädemppasin kytketystä kitarasta vastaavan kielen, ääni loppui kuin seinään. |
GiovanniDiRondo 12.03.2015 21:22:36 | |
---|
Ilmeisesti tilanne on olennaisesti erilainen, kun kielet ja runko muodostavat yhdessä värähtelevän systeemin. |
Kefiiri 12.03.2015 21:25:55 | |
---|
MikaHekkanen: Eritoten mieltäni lämmittävät viestit, joissa puututaan täysin epäolennaisten yksityiskohtien ilmaisutapoihin ja sitä kautta pyritään asettamaan kirjoittajan kaikkien viestien kaikki sisältö puutteellisesti argumentoituna epäluotettavaksi tai jopa epätodeksi. Viittaatko siihen kun tartuin siihen Les Paulin ratakiskokitara-juttuun? Oikeastihan mä mokasin kun luulin FensonGibderin tarkoittavan ratapölkkyä mutta puhuvan ratakiskosta. En muistanut moisen ratakisko-prototyypin olemassaoloa. Olin hetken ihmeissäni kun laitoit sen linkin, mutta sitten keksin tarttua siihen kitara-sanaan... omasta mielestäni ihan hyvin pelastettu =D En ole musiikin asiantuntija. |
blues guitar 12.03.2015 21:26:04 | |
---|
pappasfin: Tuon perusteella toisen kitaran bodystä siirtyy äänet toisen kitaran bodyyn ja sitä kautta kielien kautta mikkeihin eli näin ollen siitä bodystä äänet menee kielille päin ja siitä sitten mikkiin. Niin...kyllä sen värähtelyn luulisi siirtyvän molempiin suuntiin. Tuskin tallassa voi olla yksisuuntainen liikenne. :) ...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt... |
Laulava Kylätohtori 12.03.2015 21:27:47 | |
---|
Kefiiri: Olin hetken ihmeissäni kun laitoit sen linkin, mutta sitten keksin tarttua siihen kitara-sanaan... omasta mielestäni ihan hyvin pelastettu =D Sopii juuri tähän ketjuun kuin nyrkki perseeseen... Believe what you want, it doesn't mean you're right... |
stratomaster 12.03.2015 21:27:58 | |
---|
blues guitar: Niin...kyllä sen värähtelyn luulisi siirtyvän molempiin suuntiin. Tuskin tallassa voi olla yksisuuntainen liikenne. :) Niin, eikös tuossa kytketyssä kitarassa nimenomaan värähtely siirry bodysta kieliin päin. |
pappasfin 12.03.2015 21:28:56 | |
---|
blues guitar: Niin...kyllä sen värähtelyn luulisi siirtyvän molempiin suuntiin. Tuskin tallassa voi olla yksisuuntainen liikenne. :) Jep tietysti ;D PappaSFin |
Gabe 12.03.2015 21:29:17 | |
---|
stratomaster: Kannattaiskohan kuunnella välillä teorioiden sijaan? Tuollaiset signaalit tuli. Etkö tiedä että äänen havainnointi korvien avulla on todella epätieteellistä? Täällä laitetaan mieluummin käppyrä josta sitten katsellaan miltä se ääni kuulostaa. Olisko sulla jotain mittalaitetta millä saisit käppyrää paperilla? Voitaisiin siitä sitten katsoa soiko se kieli oikeasti vai kuvitteletko vain. Mutta todella mielenkiintoinen testi. Tässähän sitä huomattiin miten se värinä menee rungosta eteen päin, kiitoksia vaivannäöstä. |
fox 12.03.2015 21:32:32 | |
---|
blues guitar: Niin...kyllä sen värähtelyn luulisi siirtyvän molempiin suuntiin. Tuskin tallassa voi olla yksisuuntainen liikenne. :) Jos se on Toledon intarsiakoristeltua terästä?? No, evääni ovat syödyt, ja siirryn bassibasuukkien (vai mitä ne oli) jengiin. Kauan sitten täällä säikeessä kyllä mulle ilmoitettiin, kun tivasin noista "ankkuripisteistä" siirtyvää värähtelyä, että se on sama kuin peikkojen asema yhteiskunnassa - niitä ei ole. |
GiovanniDiRondo 12.03.2015 21:35:53 | |
---|
Noissa joissakin kuvissa joissa esitettiin rakenteen värähtelyä, todettiin että liike on hyvin pientä rungon kohdalla (jossa mikrofoni on), mutta se on suurta satulan kohdalla. Ehkä lavat pitäisi laittaa vastakkain ja yrittää uudestaan. Hmm - aloin miettiä, että jos kieli on liikkumattomana, niin sen ominaisvärähtely on esim 400 Hz. Nyt jos rungosta tulisi korostettuna esimerkiksi 1600 Hz taajuutta, niin ei tapahtuisi mitään merkittävää. Nyt kuitenkin kun kieli on jo värähtelemässä, niin silloinhan tietyn osion ominaisresonanssi dynaamisessa tilanteessa on 1600 Hz, jolloin se korostuu kielen liikkeessä. Hmm - tässä taisi olla tämän "tonewood is hoax"-teorian heikko kohta. En minä kyllä tiedä. |
blues guitar 12.03.2015 21:36:46 | |
---|
Joo... Mutta Stratomasterin testi oli epäreilu siinä mielessä, koska käytettiin laadukkaita hyvistä puista valmistettuja Fender CustomShop kitaroita. Tämähän saattaa aiheuttaa kateutta kuulijoissa. ; ) Ihan oikeesti en ole kitaroista kateellinen. Soittotaidolle kylläkin. ...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt... |
FensonGibder 12.03.2015 21:38:27 (muokattu 12.03.2015 21:38:55) | |
---|
Laulava Kylätohtori: Ystävä kallis. Sinä olet tähän mennessä todistanut, että jo pelkästään saarni- ja leppärungoissa on parhaimmillaan n. 20 dB:n ero. Se näkyy siis niissä käppyröissä... Eli se siitä... Koska kirjoituksesi viisti edes lievästi tieteellistä näkökulmaa, päätin tutustua tuohon eroon. Ja selvisi että alkuperäisen havainnon kirjoitti jäsen Jäärä. Kuten ystävämme jäsen Bigpapa, myös jäsen Jäärä erehtyi mikrofoonityypissä ja katsoi VÄÄRIÄ vertailukäppyröitä. Ei siis kitaran mikrofonisignaalia vaan akustisen mikrofonin käyrää. Ja sinun virheesi oli unohtaa lähdekritiikki ja aloit hokemaan tuota 20dB, 20dB mantraa yhä uudestaan. Todistit sen mitä olen sanonut: teillä ei ole omaa argumentointia tai faktaa, luotatte vain raudankovaan kokemukseenne ja muiden argumentoinnin ja henkilöiden vähättelyyn. Siitä vaan itse toteamaan: Body Woods and an Electric Guitars Frequency Spectrum http://www.stormriders.com/guitar/telecaster/guitar_wood.pdf Ei ihme ettette ole tullut järkiinne vielä, kun ette ole näitä linkkejä edes lukeneet.. Riffi, nyt. |
stratomaster: Kuunelkaas tuo mun äänitys. Ne on molempien kielet ominaistaajuudeltaan vastaavat. Eikö ne silloin hyvin auliisti ota vastaan ne oikeat taajuudet. Siinä toteutuu se mitä moottoreissa halutaan välttää. Jos siis tallan kautta kulkeutuu ylätaajuuksia jotka saa kielen liikkeeseen tulee alaäänet mukaan. Tuo ääni syttyy vähän kuin e bowlla leikkis. Semmosta sympaattista värähtelyä. Sitari. Eli puun kautta se menee, ymmärtääkseni. Se toinen koppa antaa lisää kaikupohjaa, samalla tavalla kun siinä yhdessä videossa sälli painoi kitaran lavan seinää vasten. Tai äänirauta pöytälevyyn. Kun toisen kitaran kieli on saatu liikkeeseen se soittaa koko äänensä kerrannaisineen. Sen mikki rekisteröi. Onko siinä äänessä kummankaan kitaran puuta mukana? En tiä. Ainakaan se vaimenna mitään vaan vahvistaa. |
BigPapa 12.03.2015 21:47:40 (muokattu 12.03.2015 21:55:24) | |
---|
FensonGibder: Kuten ystävämme jäsen Bigpapa, myös jäsen Jäärä erehtyi mikrofoonityypissä ja katsoi VÄÄRIÄ vertailukäppyröitä. Ei siis kitaran mikrofonisignaalia vaan akustisen mikrofonin käyrää. Ai niissä testi 2:ssa testiklipissä. Vieläkään ei ole faktaa siitä mikä oli akustisen vuodon määrä niissä, kun niitä faktoja täällä haetaan. Jotain vuotoa niissä saattoi olla, mutta sehän on enemmän kiinni videon tekijästä. Ja kolmannessa klipissähän sitä ei ollut. |
mpekkanen 12.03.2015 21:47:56 | |
---|
Saataisikohan vaikka kimppatilaus huoneessa porukka kasaan ja tilattaisiin sellainen vehje joka piirtää käppyrää paperille kun soittaa. Ei tarvitsisi epätarkkoja korvia vaivata ja päätä joka ei ymmärrä kuulemaansa. Myöskään vahvarien ja kaappien tarve olisi kertaheitolla ratkaistu. Kaikki kitarat kuulostaisi yhtä hyviltä. Ei enää koskaan sellaista sähköistä signaalia jota ei silmin näkisi :D |
FensonGibder 12.03.2015 21:57:08 | |
---|
mpekkanen: Saataisikohan vaikka kimppatilaus huoneessa porukka kasaan ja tilattaisiin sellainen vehje joka piirtää käppyrää paperille kun soittaa. Ei tarvitsisi epätarkkoja korvia vaivata ja päätä joka ei ymmärrä kuulemaansa. Myöskään vahvarien ja kaappien tarve olisi kertaheitolla ratkaistu. Kaikki kitarat kuulostaisi yhtä hyviltä. Ei enää koskaan sellaista sähköistä signaalia jota ei silmin näkisi :D Haukkuja, ei faktaa. Riffi, nyt. |