Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Rummut: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Komppaus ride peltiin
1 2 3 4 5 6
nakit
12.03.2015 08:57:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ongelmana on nopeemman beatin soittaminen,onko pellin asennolla merkitystä tai helpottaako esim.kaltevuus tai korkeus eli kannattako se pitää matalalla suht.suorassa vai korkeammalla enempi kallellaan,,joutuu välillä tiputtamaan 'Charlie Wats' meiningille vai onko minun soittotekniikka pahasti pielessä,tuntuu et ei vaan kerkee tipillä kilkuttaa nopeemmin,haikalla sama ongelma nimenomaan nopeemmissa beateissa.
 
Kefiiri
12.03.2015 09:45:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nakit: Ongelmana on nopeemman beatin soittaminen
 
Tästähän on välillä juttua rautalankarumpaloinnin yhteydessä, eikä se nopea tikutus tunnu olevan helppo nakki ammattilaisillekaan. Muuten jos vielä menisi, niin käsi väsyy... sen takia kai rautsikkarumpalit fillailevat niin taajaan :)
 
En ole musiikin asiantuntija.
Epämuusikko
12.03.2015 10:19:15 (muokattu 12.03.2015 10:22:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onhan noita ridenasentokoulukuntia, mutta tekniikkalajihan se komppaus on. Mulle riden kulmalla ja korkeudella on lähinnä settiasettelullista merkitystä, mutta aina löytyy perusteluja kulman suhteen. Soitannollisesti mua auttaa se, että ride EI ole vaakasuorassa, mutta joku muu suattaapi sanoa päinvastoin.
 
(asian vierestä, huomenna pitäis soida tämä biisi https://www.youtube.com/watch?v=9ZaQuFA-Jmw toivottakaa onnea :D )
 
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
Kimd
12.03.2015 10:42:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epämuusikko: (asian vierestä, huomenna pitäis soida tämä biisi https://www.youtube.com/watch?v=9ZaQuFA-Jmw toivottakaa onnea :D )
 
https://www.youtube.com/watch?v=TebUMhJAKSM
 
Onnea!
 
Harrastelija harrastelija rumpali
Duro
12.03.2015 10:43:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kimd: Onnea!
 
Samat. Voihan ton kääntää shufflen puolelle jos alkaa ahdistaa ;P
 
Vuoden "taidot riitti, kunto ei": Duro (c) juici
Kimd
12.03.2015 10:43:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epämuusikko: Onhan noita ridenasentokoulukuntia, mutta tekniikkalajihan se komppaus on. Mulle riden kulmalla ja korkeudella on lähinnä settiasettelullista merkitystä, mutta aina löytyy perusteluja kulman suhteen. Soitannollisesti mua auttaa se, että ride EI ole vaakasuorassa, mutta joku muu suattaapi sanoa päinvastoin.

 
Niin ja asia jäi sanomatta, niin itsellä tuntuu "rebound" paremmalta "ylämäkeen"
 
Harrastelija harrastelija rumpali
Speedy
12.03.2015 11:18:07
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kapulalla, sen tipillä ja painopisteellä, sekä ridellä itsellään on myös merkitystä. Toki tekniikasta kaikki lähtee, eikä millään muulla ole yhtä ratkaisevaa roolia. Noilla "välineillä" ja riden kulmalla säätämisellä voi saada vielä sen ratkaiseva extra +10 bpm lisää.
 
Kalliimmat on useimmiten parempia kuin halvemmat. -arse
Dr. Funkenstein
12.03.2015 11:33:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epämuusikko: (asian vierestä, huomenna pitäis soida tämä biisi https://www.youtube.com/watch?v=9ZaQuFA-Jmw toivottakaa onnea :D )
 
Haha, onnea! Onko Tepon alkuperäisraita?
 
4tune
12.03.2015 15:43:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itellä oli samaa ongelmaa kun soitettiin aktiivisemmin rautalankaa. Vaikka tekniikka itselläni ei tuolloin ollut vielä kauhean hyvä kun aloitettiin niin aina jotenkin sai biisit ruuvattua läpi, sittemin sitä vain soittamisen kautta homma alkaa kulkea. Mulla tuntui kyllä auttavan noihin älynopeisiin biitteihin "intervalli"harjoittelu. Eli jos bändin kanssa reenattiin otettiin yksi todella nopea kipale väliin vähän rauhallisemmin ja taas hurjalla temmolla. Yksin soittaessa tuon ajatusmallin pystyi vielä viemään aivan äärimmäisyyksiin soittamalla haluttua kappaletta vielä nopeampaa kuin alkuperäinen ja ottamalla väliin todella hitaalla temmolla. Hapottamaanhan tuo rupeaa ja välillä melko rikkinäinen olo, mutta tässä korostuu entisestään lämmittelyn ja venyttelyn merkitys.
 
Asettelelulla en kokenut tässä olevan hirveän suurta merkitystä. Itse olen vain tottunut soittamaan ride hyvin matalalla ja lähes vaaterissa.
 
statistiÖ
12.03.2015 19:54:53
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla tuo ride on tyypiltään ja mulle funktiona enempi fiilissoitin, taustoitin, koristin, väritin; ääniä. Mutta sitä tulee kilkuteltua kokoajan, kun dementtia ei ole on-asennossa keppi tanassa. Hihat on enemmän komppihenkinen poljettuna tai kilisteltynä. Komppikäyttöön sopivia peltejä on helposta vaikeaan..
Asettelu on hyvä, kun tippi osuu ja kapsaa noin-kohdalleen, sopivassa kulmassa ilman mitään erityistä tarkastelua. Käsivarsi on levollinen. Asento on jokatapauksessa omituista roikottamista, ei kannata tehdä siitä yhtään hölmömpää. Roikottamiseen tarvitaan käsivarren ja kropan lihaksia. Jos ne ei ole riittävässä kunnossa, kilkuttaminen on työlästä ja raskasta. Jos käsivarsi ym. on kunnossa, kiinnittää huomiota liikkeen optimointiin, tehokkuuteen. Mahdollisimman vähän, pientä ja kevyesti.
Ainiin, on niitäkin peltejä, mitkä ei kevyesti soi..
Pelkkää ranneliikettä vieroksun, mutta tässä hommassa sitä tulee käytettyä, pientä ja kevyttä. Olen katsonut mallia muutamilta Symbaali-Soittajilta. Mutta mikä on nopea tempo ja mistä aika-arvosta puhutaan! Mulla on ollut pitkäaikainen haaste hidastaa ridekättä. Se on laukannut pahimmillaan tuplatempoon ja nykyään parhaana päivänäkin alkusession liian reipasta. Hitaampi on-time vaikeaa on tässäkin.
Bändisoitossa tietysti pitää huomioida niitä muita soittajia ja musiikinlajin ominaispiirteitä genressä. Mutta kuinka tiukkaa ja tiivistä kilkutusta tarvitaan. Kuka kaipaa, ehtii seurata ja hyödyntää (kovaäänistä) speed-kilistystä..
 
¤ RLRR LRLR RLRR LRLR ¤ Jos ei soi hiljaa, soi kovaa ¤ ranttatantta ¤ hevi mamma, kevyt musiikki ¤
Kefiiri
12.03.2015 20:32:23 (muokattu 12.03.2015 20:33:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

statistiÖ: Mutta mikä on nopea tempo ja mistä aika-arvosta puhutaan!
 
No perinteinen esimerkki on Baddingin Paratiisi. Siinä kai pitää soveltaa jotain pomppujuttua että yhdellä lyönnillä saa kaksi napautusta... vai miten se oli?
 
https://www.youtube.com/watch?v=FJG76l345E4
 
Haitsuahan siinä naputetaan mutta yhtä vaikea ridenkin kanssa. Amatöörille.
 
En ole musiikin asiantuntija.
-Dr.DW-
12.03.2015 21:12:18 (muokattu 12.03.2015 21:28:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko kysessä push-pull tekniikka? Eli Moellerin down ja upstroke?
 
E: Tuommoiset nopeat tikkaukset on kyllä raskaita, ainakin jos tarvitsee vähänkin kovemmin volumea. Tai sitten se on sitä kuuluisaa reenin puutetta... :P
Kyllähän nuo extreme metallistit tikkaa vaikka päivän!
 
Bombing for peace is like fucking for virginity.
jp351
12.03.2015 22:14:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän nuo extreme metallistit tikkaa vaikka päivän!
 
Siinä genressähän niitä fillejä just viljellään aina muutaman sekunnin välein että saa käsi hieman lepoa.
 
Phase 1. Collect underpants | Phase 2. ? | Phase 3. Profit
-Dr.DW-
13.03.2015 00:46:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jp351: Siinä genressähän niitä fillejä just viljellään aina muutaman sekunnin välein että saa käsi hieman lepoa.
 
No onhan niissä toki fillejä, mutta se käsien nopeus ei yleensä laske niissä ollenkaan tai jos laskee niin yleensä kuulostaa aika kuralta... Sitten paahdetaankin jo taas blastia.
 
Bombing for peace is like fucking for virginity.
Weetoz
13.03.2015 11:44:09 (muokattu 13.03.2015 11:59:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-Dr.DW-: Onko kysessä push-pull tekniikka? Eli Moellerin down ja upstroke?
 
Push-pull ja moeller ovat kaksi eri asiaa.
 
https://www.youtube.com/watch?v=TBHgMAbmuNU
 
Edit: tässä videossa näkyy toi push-pull ehkä vähän selkeämmin: https://www.youtube.com/watch?v=7CyZTCVK-ls&t=63
 
Sind Sie A-P Nikkola?
-Dr.DW-
13.03.2015 14:13:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Weetoz: Push-pull ja moeller ovat kaksi eri asiaa.
 
https://www.youtube.com/watch?v=TBHgMAbmuNU
 
Edit: tässä videossa näkyy toi push-pull ehkä vähän selkeämmin: https://www.youtube.com/watch?v=7CyZTCVK-ls&t=63

 
No mitä vittua. Niinhän minä just sanoin. Mölkky ilman sitä keskimmäistä täpäytystä.
 
Bombing for peace is like fucking for virginity.
markkuliini
13.03.2015 15:47:58 (muokattu 13.03.2015 15:49:53)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-Dr.DW-: No mitä vittua. Niinhän minä just sanoin. Mölkky ilman sitä keskimmäistä täpäytystä.
 
Eipäs hiillytä. :D
Push/pull nojaa enemmänkin sormien avamiseen ja ranteen liikkeeseen.
Moeller taas koko käden aaltomaiseen liikkeeseen, vähän samaan juttuun mikä tapahtuu jos otat maton toisesta päästä kiinni ja pudistat sitä. Liike alkaa olkapäästä asti. Mun käsittääkseni Moeller on nimenomaan koko käsivarren tekniikka, vaikkei liike hiljaisemmilla voluumeilla tai kovissa tempoissa iso olekaan
Eli niissä on muutakin eroa kuin lyöntien määrä, vaikka molemmat hyödyntävät pomppua ja kapulalle aksentilla annettua liikettä.
 
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
Weetoz
13.03.2015 18:41:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

markkuliini: Eipäs hiillytä. :D
Push/pull nojaa enemmänkin sormien avamiseen ja ranteen liikkeeseen.
Moeller taas koko käden aaltomaiseen liikkeeseen, vähän samaan juttuun mikä tapahtuu jos otat maton toisesta päästä kiinni ja pudistat sitä. Liike alkaa olkapäästä asti. Mun käsittääkseni Moeller on nimenomaan koko käsivarren tekniikka, vaikkei liike hiljaisemmilla voluumeilla tai kovissa tempoissa iso olekaan
Eli niissä on muutakin eroa kuin lyöntien määrä, vaikka molemmat hyödyntävät pomppua ja kapulalle aksentilla annettua liikettä.

 
Juurikin näin.
 
Sind Sie A-P Nikkola?
tomboarmageddon
13.03.2015 19:19:37 (muokattu 13.03.2015 19:21:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toi baddingin paratiisi ei ees oo vielä nopee. Jotku rautalankabiisit saattaa olla muutamakymmentä bpm:ää nopeampia.
Bluesbändilläni on muutama biittibiisi yli 200 tempoilla. Riippuu siitä, miten kitaristi sen sattuu täpinöissään lähtemään. Joskus kitaristit innostuu soittamaan useampia sooloja ja sillon on aika paineessa:) yrittää anella ilmeillä, että vittu äijät antakaa armoa. Aina loppuun pääsee kuitenkin ja kun menee ihan maitohapoille , niin vetää välillä vähän eri tekniikalla, kämmenselkä ylöspäin, peukku ylös, sormilla ja ranteilla ja ujuttaa kapulaa lyhemmmälle ja pidemmälle.
Hämärä homma on se myös että jos ei ajattele biisin olevan nopea, meneekin se ihan rennosti vaikka tempoo ois vaikka kuinka, siis esim 16 osa beat yhdellä kädellä muuten harvapulssisessa biisissä saa tän huijausefektin joskus. Tajuaa vetäneensä vaikka kunka kauan paljon nopeemmin kun muka muuten pystyis:) Laulamisessahan sama, että ei sais ajatella, että meneepä korkeelta se yks kohta.
 
-Dr.DW-
13.03.2015 20:13:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Enivwis, eniveis. Kyllä työ tajusitte, mitä ajoin takaa.
 
Bombing for peace is like fucking for virginity.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «